Ni som fött vaginalt...
Förlossning
  1. Elsa
    #1

    Ni som fött vaginalt...

    Förstår ni de som vill ha snitt? Jag menar, tycker ni också att smärtan etc är så hemsk att det egentligen vore skönare med snitt?
  2. 1
    Ni som fött vaginalt... Förstår ni de som vill ha snitt? Jag menar, tycker ni också att smärtan etc är så hemsk att det egentligen vore skönare med snitt?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    Nej

    Ett snitt är idag en av de större operationer som görs på sjukhuset, man går igenom 7 lager av vävnader för att sen pressa ut barnet ur en lika liten öppning som om jag födde vaginalkt.
    Efteråt har jag ont en lång tid, får inte bära annat än mitt barn på månader.

    Föder jag vaginalt har jag ont i timmar och sen är det över - helt över.

    Det enda \"sköna\" med snitt, i mina ögon är att _veta_ när liten kommer isf att genomlida denna väntan.
  4. 2
    Nej Ett snitt är idag en av de större operationer som görs på sjukhuset, man går igenom 7 lager av vävnader för att sen pressa ut barnet ur en lika liten öppning som om jag födde vaginalkt.
    Efteråt har jag ont en lång tid, får inte bära annat än mitt barn på månader.

    Föder jag vaginalt har jag ont i timmar och sen är det över - helt över.

    Det enda \"sköna\" med snitt, i mina ögon är att _veta_ när liten kommer isf att genomlida denna väntan.
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3

    Ja jag förstår dem...

    som av olika skäl väljer snitt, men snitt får man ju inte enbart för att komma undan smärtan. MEN, jag tycker absolut inte att smärtan under förlossningen (nu är jag ju extremt priviligierad hitintills som haft så \"lustfyllda\" förlossningar) är hemsk och skulle ALDRIG, ALDRIG själv välja snitt eftersom det är en stor bukoperation som trots allt kräver en hel del rehabilitering.
    Jag har aldrig och det är verkligen sant, varit orolig, eller rädd inför födandet, däremot skulle jag bli livrädd om jag stod inför faktum snitt.
    Alla har vi olika fasor *ler*.

    Men jag har full förståelse för alla dem som har något med sig i bagaget som gör att de inte klarar av en vaginal förlossning.
  6. 3
    Ja jag förstår dem... som av olika skäl väljer snitt, men snitt får man ju inte enbart för att komma undan smärtan. MEN, jag tycker absolut inte att smärtan under förlossningen (nu är jag ju extremt priviligierad hitintills som haft så \"lustfyllda\" förlossningar) är hemsk och skulle ALDRIG, ALDRIG själv välja snitt eftersom det är en stor bukoperation som trots allt kräver en hel del rehabilitering.
    Jag har aldrig och det är verkligen sant, varit orolig, eller rädd inför födandet, däremot skulle jag bli livrädd om jag stod inför faktum snitt.
    Alla har vi olika fasor *ler*.

    Men jag har full förståelse för alla dem som har något med sig i bagaget som gör att de inte klarar av en vaginal förlossning.
  7. mmmmmmm
    #4

    Nej..

    har fött två barn vaginalt, det gör fruktansvärt ont men jag skulle ändå inte välja snitt.
    Tänker först och främst på komplikationsrisken.
  8. 4
    Nej.. har fött två barn vaginalt, det gör fruktansvärt ont men jag skulle ändå inte välja snitt.
    Tänker först och främst på komplikationsrisken.
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5

    Nej

    tvärtom! Min \"stora fasa \" är just att det av någon anledning ska bli snitt.Men det är ju utifrån mina förlossningar som varit snabba och lätta.

    Har man varit med om en traumatisk, långdragen och smärtsam förlossning så förstår jag att man kan önska kejsarsnitt, även om det inte på något sätt heller är smärtfritt.
  10. 5
    Nej tvärtom! Min \"stora fasa \" är just att det av någon anledning ska bli snitt.Men det är ju utifrån mina förlossningar som varit snabba och lätta.

    Har man varit med om en traumatisk, långdragen och smärtsam förlossning så förstår jag att man kan önska kejsarsnitt, även om det inte på något sätt heller är smärtfritt.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Jag

    tycker inte att det gjorde så ont att jag hellre hade velat snittas. Tvärtom, tycker det verkar mycket läskigare med snitt...

    Men med t ex en traumatisk förlossning i bagaget kan jag förstå att vissa väljer snitt nästa gång.
  12. 6
    Jag tycker inte att det gjorde så ont att jag hellre hade velat snittas. Tvärtom, tycker det verkar mycket läskigare med snitt...

    Men med t ex en traumatisk förlossning i bagaget kan jag förstå att vissa väljer snitt nästa gång.
  13. Jessica m S-01 & M-04
    #7

    Nej det gör jag inte.

    Jag skulle aldrig någonsin vilja föda med snitt och för min del handlar det främst om upplevelse. Att skaffa barn handlar för mig inte enbart om att få ett barn, det handlar lika mycket om att vara gravid och att föda barn.

    Jag är oerhört glad över att mina förlossningar gått komplikationsfritt och att det inte slutat snitt, skulle det slutat med snitt är jag helt säker på att jag skulle hamnat i en depression och inte alls varit glad. Men det är ju jag det, för mig är det oerhört viktigt att föda vaginalt. Skulle inte vilja byta den upplevelsen mot något annat och jag ser fram emot att göra om det igen.
  14. 7
    Nej det gör jag inte. Jag skulle aldrig någonsin vilja föda med snitt och för min del handlar det främst om upplevelse. Att skaffa barn handlar för mig inte enbart om att få ett barn, det handlar lika mycket om att vara gravid och att föda barn.

    Jag är oerhört glad över att mina förlossningar gått komplikationsfritt och att det inte slutat snitt, skulle det slutat med snitt är jag helt säker på att jag skulle hamnat i en depression och inte alls varit glad. Men det är ju jag det, för mig är det oerhört viktigt att föda vaginalt. Skulle inte vilja byta den upplevelsen mot något annat och jag ser fram emot att göra om det igen.
  15. Marmelad
    #8

    Snitt...

    ..skrämmer mig mer än en vaginal förlossning faktiskt, kan inte se att det skulle bli skönare på något sätt!
  16. 8
    Snitt... ..skrämmer mig mer än en vaginal förlossning faktiskt, kan inte se att det skulle bli skönare på något sätt!
  17. karinxxx
    #9

    Ja.

    Trots att mina förlossningar egentligen gått bra så skulle jag hellre få planerat snitt istället om jag blev gravid igen. Mina förlossningar är obehagliga upplevelser som jag hellre skulle vara utan. Jag tror dock inte att jag har skäl för snitt, och jag tror inte heller att jag skulle tjata om det. Men _om_ bebisen låg i säte skulle jag bli glad och lättad, för då kan man få tid för snitt. Men jag är inte skräckslagen vid tanken på att föda. Det känns bara ungefär lika lockande som kräksjuka kombinerat med migrän. Men jag planerar i vilket fall inga fler barn just nu.

    Jag förstår helt klart de som vill ha snitt istället. Somliga har argumenterat att det är så bra att föda vanligt för då kan man gå omkring \"som vanligt\" efteråt. Men jag har varit i stort sett sängliggande i flera dagar efter förlossningarna, för jag har varit så totalt slutkörd. Jag tror helt enkelt att jag skulle må bättre fortare om jag snittades istället. Och det skulle bli lättare att ta hand om barnet också, när man inte är så slut. Och så slipper man ältandet på nätterna i månader efteråt, när man ligger och gråter och tänker på hur ont det gjorde. Hmm, jag kanske har skäl för snitt ändå? Kanske skulle fråga iallafall, ifall det blir aktuellt någon fler gång.
  18. 9
    Ja. Trots att mina förlossningar egentligen gått bra så skulle jag hellre få planerat snitt istället om jag blev gravid igen. Mina förlossningar är obehagliga upplevelser som jag hellre skulle vara utan. Jag tror dock inte att jag har skäl för snitt, och jag tror inte heller att jag skulle tjata om det. Men _om_ bebisen låg i säte skulle jag bli glad och lättad, för då kan man få tid för snitt. Men jag är inte skräckslagen vid tanken på att föda. Det känns bara ungefär lika lockande som kräksjuka kombinerat med migrän. Men jag planerar i vilket fall inga fler barn just nu.

    Jag förstår helt klart de som vill ha snitt istället. Somliga har argumenterat att det är så bra att föda vanligt för då kan man gå omkring \"som vanligt\" efteråt. Men jag har varit i stort sett sängliggande i flera dagar efter förlossningarna, för jag har varit så totalt slutkörd. Jag tror helt enkelt att jag skulle må bättre fortare om jag snittades istället. Och det skulle bli lättare att ta hand om barnet också, när man inte är så slut. Och så slipper man ältandet på nätterna i månader efteråt, när man ligger och gråter och tänker på hur ont det gjorde. Hmm, jag kanske har skäl för snitt ändå? Kanske skulle fråga iallafall, ifall det blir aktuellt någon fler gång.
  19. Lisa
    #10

    Ja, alltså

    jag tror faktiskt inte att det är särskilt många som \"väljer\" snitt pga att de tror att smärtan är mindre än vid vaginal förlossning...
    Själv har jag provat båda, födde första barnet vaginalt, förlossningen var jättebra men jag sprack hemskt mycket och eftersom jag inte har någon lust att bli inkontinent fick jag planerat snitt med andra barnet.
    Jag kan ju säga att snittet känns absolut ingenting nu efteråt jämfört med det lilla h-e jag hade efter min vaginala förlossning...
  20. 10
    Ja, alltså jag tror faktiskt inte att det är särskilt många som \"väljer\" snitt pga att de tror att smärtan är mindre än vid vaginal förlossning...
    Själv har jag provat båda, födde första barnet vaginalt, förlossningen var jättebra men jag sprack hemskt mycket och eftersom jag inte har någon lust att bli inkontinent fick jag planerat snitt med andra barnet.
    Jag kan ju säga att snittet känns absolut ingenting nu efteråt jämfört med det lilla h-e jag hade efter min vaginala förlossning...
  21. vilja
    #11

    Till mmmmm

    Nu vill jag inte trampa någon på tårna men det där med att snitt innebär större risk för komplikationer än vad en vaginal förlossning sägs så ofta här inne att jag måste få reagera. Visst är det väl ändå så att det är vanligare med komplikationer för BEBISEN vid vaginala förlossningar än vid planerade snitt? Det är vanligara (som jag har förstått det) med syrebrist i hjärnarn vid t.ex. snitt.

    Missförstå mig inte nu, jag förespråkar inte snitt på något sätt och skulle själv inte vilja föda med snitt men motiveringen att ett snitt innebär större risker för komplikationer har nästan blivit ett mantra i vårt land. Visst, jag är helt övertygad om att det KAN innebära större risker för MAMMAN och det var kanske det du syftade på? Som sagt, jag försöker inte förespråka snitt utan mer ta lite död på ett argument som jag inte tror stämmer.
  22. 11
    Till mmmmm Nu vill jag inte trampa någon på tårna men det där med att snitt innebär större risk för komplikationer än vad en vaginal förlossning sägs så ofta här inne att jag måste få reagera. Visst är det väl ändå så att det är vanligare med komplikationer för BEBISEN vid vaginala förlossningar än vid planerade snitt? Det är vanligara (som jag har förstått det) med syrebrist i hjärnarn vid t.ex. snitt.

    Missförstå mig inte nu, jag förespråkar inte snitt på något sätt och skulle själv inte vilja föda med snitt men motiveringen att ett snitt innebär större risker för komplikationer har nästan blivit ett mantra i vårt land. Visst, jag är helt övertygad om att det KAN innebära större risker för MAMMAN och det var kanske det du syftade på? Som sagt, jag försöker inte förespråka snitt utan mer ta lite död på ett argument som jag inte tror stämmer.
  23. vilja
    #12

    Skrev fel!

    vanligare med syrebrist vid vaginal förlossning ska det stå. =)
  24. 12
    Skrev fel! vanligare med syrebrist vid vaginal förlossning ska det stå. =)
  25. Medlem sedan
    Jul 2005
    #13

    åh ja

    jag vill aldrig mer föda vaginal. jag bönande och bad om snitt när jag låg där men dom vägrade. men då hade jag n uff förlossning... så försår fullt ut. vill ha snitt nästa gång
  26. 13
    åh ja jag vill aldrig mer föda vaginal. jag bönande och bad om snitt när jag låg där men dom vägrade. men då hade jag n uff förlossning... så försår fullt ut. vill ha snitt nästa gång
  27. Mamma -01,-06
    #14

    Nej...

    jag klandrar ingen för att de väljer planerat snitt istf en vaginal förlossning MEN jag kan säga så mycket som så att smärtan efter ett snitt kan göra betydligt mer ont än smärtan vid en förlossning (om man har \"otur\").
    Den smärta jag känt vid mina förlossningar har varit en positiv smärta och det är skillnad på smärta och smärta...
    Kanske tycker jag att alla som kan föda vaginalt ska göra det, ett snitt är ju trots allt ett ganska stort ingrepp...kan man däremot inte föda vaginalt eller så ja då är det ju så klart en annan sak.
    Men att välja snitt bara för att man inte vill föda vaginalt är en klen bortförklaring....så tycker iaf jag men trots det så klandrar jag inte \"snittarna\" för det....
  28. 14
    Nej... jag klandrar ingen för att de väljer planerat snitt istf en vaginal förlossning MEN jag kan säga så mycket som så att smärtan efter ett snitt kan göra betydligt mer ont än smärtan vid en förlossning (om man har \"otur\").
    Den smärta jag känt vid mina förlossningar har varit en positiv smärta och det är skillnad på smärta och smärta...
    Kanske tycker jag att alla som kan föda vaginalt ska göra det, ett snitt är ju trots allt ett ganska stort ingrepp...kan man däremot inte föda vaginalt eller så ja då är det ju så klart en annan sak.
    Men att välja snitt bara för att man inte vill föda vaginalt är en klen bortförklaring....så tycker iaf jag men trots det så klandrar jag inte \"snittarna\" för det....
  29. Medlem sedan
    Sep 2002
    #15

    Absolut INTE

    Jag tycker att det gjorde hel***es ont att föda, alla 3 gånger men skulle aldrig i min vildaste fantasi vilja ha ett snitt. Smärtan är obeskrivlig och fruktansvärd men att \"fuska\" med ett snitt bara för att man är rdd för rädslan skulle aldrig falla in i mina tankar. Sen om man behöver snitt av medicinska skäl säger jag inget, men inte bara för att slippa smärtan!
  30. 15
    Absolut INTE Jag tycker att det gjorde hel***es ont att föda, alla 3 gånger men skulle aldrig i min vildaste fantasi vilja ha ett snitt. Smärtan är obeskrivlig och fruktansvärd men att \"fuska\" med ett snitt bara för att man är rdd för rädslan skulle aldrig falla in i mina tankar. Sen om man behöver snitt av medicinska skäl säger jag inget, men inte bara för att slippa smärtan!
  31. Medlem sedan
    May 2003
    #16

    ursäkta men vad då??

    vad menar du med att \"fuska\" som du skriver??? Vi är många som har snitt i bagaget som inte alls ser det som att fuska. Det är kommentarer som dem som gör att man blir ledsen..

    Även om du tycker att det är ok med snitt av medicinska skäl så blev jag ledsen. När jag fött vårt första barn med ett akutsnitt var det den_främsta_ negativa känslan jag bearbetade- att det fanns männsikor i min omgivining som såg det som att jag \"fuskade\" trots att vi kunde förlorat barnet...

    Så snälla, använd inte ordet fuska...
  32. 16
    ursäkta men vad då?? vad menar du med att \"fuska\" som du skriver??? Vi är många som har snitt i bagaget som inte alls ser det som att fuska. Det är kommentarer som dem som gör att man blir ledsen..

    Även om du tycker att det är ok med snitt av medicinska skäl så blev jag ledsen. När jag fött vårt första barn med ett akutsnitt var det den_främsta_ negativa känslan jag bearbetade- att det fanns männsikor i min omgivining som såg det som att jag \"fuskade\" trots att vi kunde förlorat barnet...

    Så snälla, använd inte ordet fuska...
  33. Medlem sedan
    May 2003
    #17

    oj vilken rubrik det blev...

    sorry. lät som världens skrik
    *ler*
  34. 17
    oj vilken rubrik det blev... sorry. lät som världens skrik
    *ler*
  35. Medlem sedan
    Dec 2003
    #18

    Nja

    Personligen vill jag inte ha snitt, trots att min förra förlossning var tuff och slutade i sugklocka. Ett snitt är ju smidigt just då, men återhämtningstiden efteråt går ju inte jämföra med en vaginal förlossning. Det är ju trots allt en bukoperation.

    Men jag kan ha förståelse för att man vill ha snitt om man text fått spinkterruptur eller på andra sätt upplevt sin förlossning så hemsk att man inte vill föda vaginalt igen.
  36. 18
    Nja Personligen vill jag inte ha snitt, trots att min förra förlossning var tuff och slutade i sugklocka. Ett snitt är ju smidigt just då, men återhämtningstiden efteråt går ju inte jämföra med en vaginal förlossning. Det är ju trots allt en bukoperation.

    Men jag kan ha förståelse för att man vill ha snitt om man text fått spinkterruptur eller på andra sätt upplevt sin förlossning så hemsk att man inte vill föda vaginalt igen.
  37. Medlem sedan
    Aug 2002
    #19

    Nej!

    jag skulle absolut inte ha velat snittats istället. En operation är alltid en risk och så kan man bli begränsad i sin rörlighet efter på ett sett som man normalt sätt inte blir efter en förlossning.

    När jag krystade ut mitt första barn, tog över en timme, så tänkte jag inte ens tanken på snitt fast det var urjobbigt.
  38. 19
    Nej! jag skulle absolut inte ha velat snittats istället. En operation är alltid en risk och så kan man bli begränsad i sin rörlighet efter på ett sett som man normalt sätt inte blir efter en förlossning.

    När jag krystade ut mitt första barn, tog över en timme, så tänkte jag inte ens tanken på snitt fast det var urjobbigt.
  39. Medlem sedan
    Dec 2002
    #20

    Ja, absolut

    Min första förlossning var jättejobbig. Inte smärtan så mycket som det andra jag uppplevde. Det är svårt att förklara hur jag kände när jag var gravid med andra barnet.... det kändes helt omöjligt att föda igen. Jag ville ändå föda vaginalt och genom samtal m.m. och en massa jobb själv så vågade jag föda vaginalt igen (och det gick bra!). Men jag tänkte många gånger under processen att jag verkligen förstår att man vill ha snitt. Och jag frågade mig flera gånger om det verkligen var värt allt det här jobbet för att föda vaginalt igen.
  40. 20
    Ja, absolut Min första förlossning var jättejobbig. Inte smärtan så mycket som det andra jag uppplevde. Det är svårt att förklara hur jag kände när jag var gravid med andra barnet.... det kändes helt omöjligt att föda igen. Jag ville ändå föda vaginalt och genom samtal m.m. och en massa jobb själv så vågade jag föda vaginalt igen (och det gick bra!). Men jag tänkte många gånger under processen att jag verkligen förstår att man vill ha snitt. Och jag frågade mig flera gånger om det verkligen var värt allt det här jobbet för att föda vaginalt igen.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ni som fött vaginalt efter ett snitt.
    By Anonym in forum Gravidsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 09:57
  2. Ni som fött både vaginalt och med snitt
    By Anonym in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 09:54
  3. Ni som fött vaginalt...
    By Tiger-Kanin in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 14:24
  4. Vaginalt UL
    By anonymt namn in forum Gravidsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 14:20
  5. Någon som fött vaginalt med spinal?
    By sprengja in forum Förlossning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 13:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar