Behöver lite input ang sömn
_0602 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Dec 1998
    #1

    Behöver lite input ang sömn

    Blir galen snart, Jens sover urkasst *suck*
    Han har börjat med att vakna redan efter nån timme, så man hinner knappt lägga sig själv och slumra till innan han gnölar. Han är inte riktigt vaken då känns det som men det funkar inte att ha kvar honom i vaggan då utan han måste upp o vaggas till sömns igen.

    Skulle vilja ha lite tips på hur vi lyckas få honom dit att han sover i vaggan hela natten och inte vaknar mer än max 2 ggr för mat (helst inget alls ju iofs men så höga mål har jag inte än *s*).
    Nu somnar han i famn vid bröstet. Första gången han vaknar kan maken söva om honom, efter det kommer han vid nästa uppvaknande till vår säng och får bröstet därefter typ varje gång han vaknar till (nån gång i timmen??). Maken somnade på soffan med honom inatt, de sov till 0430 utan tutte så det borde ju gå att lära honom att inte behöva amma jämt? Jag sover urdåligt med Jens i sängen och är därför inte speciellt utvilad på morronen plus att jag har jätte ont i ryggen av att ligga fel.
    När maken somnaDE TILL MED jENS PÅ SOFFAN SÅ VAKNADE HAN TILL NÅN GÅNG VARJE TIMME (jENS DÅ). Oj, sorry, fel knapp :-)
    Men han lyckades ju söva om honom utan större protester.
    Tror ni det skulle funka att maken tar honom några nätter, till runt 04 tiden kanske elelr så?

    Behöver verkligen lite synpunkter på detta så jag hoppas på fler svar än jag brukar få :-(
  2. 1
    Behöver lite input ang sömn Blir galen snart, Jens sover urkasst *suck*
    Han har börjat med att vakna redan efter nån timme, så man hinner knappt lägga sig själv och slumra till innan han gnölar. Han är inte riktigt vaken då känns det som men det funkar inte att ha kvar honom i vaggan då utan han måste upp o vaggas till sömns igen.

    Skulle vilja ha lite tips på hur vi lyckas få honom dit att han sover i vaggan hela natten och inte vaknar mer än max 2 ggr för mat (helst inget alls ju iofs men så höga mål har jag inte än *s*).
    Nu somnar han i famn vid bröstet. Första gången han vaknar kan maken söva om honom, efter det kommer han vid nästa uppvaknande till vår säng och får bröstet därefter typ varje gång han vaknar till (nån gång i timmen??). Maken somnade på soffan med honom inatt, de sov till 0430 utan tutte så det borde ju gå att lära honom att inte behöva amma jämt? Jag sover urdåligt med Jens i sängen och är därför inte speciellt utvilad på morronen plus att jag har jätte ont i ryggen av att ligga fel.
    När maken somnaDE TILL MED jENS PÅ SOFFAN SÅ VAKNADE HAN TILL NÅN GÅNG VARJE TIMME (jENS DÅ). Oj, sorry, fel knapp :-)
    Men han lyckades ju söva om honom utan större protester.
    Tror ni det skulle funka att maken tar honom några nätter, till runt 04 tiden kanske elelr så?

    Behöver verkligen lite synpunkter på detta så jag hoppas på fler svar än jag brukar få :-(
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Rätta mig om jag har fel

    Har för mig från sonen att från ca 3 mån så finne inte behov att äta på natten längre. (normalfallet)

    Kan du bedömma om J äter eller snuttar på natten. Alltså är han hungrig eller snuttig?

    Min andra tanke som kommer är att det helt enkelt handlar om trygghet och närhetsbehov.

    Och ja, jag tror att ni kan testa att maken tar honom några nätter och ger trygghet, närhet och att du på morgonkvisten tar över och ammar. Det värsta som jag ser det är högljuda protester från Jens!

    Har för mig att jag även hört att barn som bärs MYCKET på dagen KAN komma att ha mindre närhetsbehov på natten, fast alla är olika.

    Mathilda är väldigt olika från natt till natt. Nu är vi inne (sedan kanske en vecka tillbaka) i en period med mycket närhetsbehov. Hon sover ok i sin säng men jättebra i vår. Man kan också testa att sätta till ytterligare en säng så att man får en superbred. Fast det fungerar ju inte om man har sängram. Eller skall kanske Jens, om han får bestämma, sova PÅ er?

    Som slutsats jag tror att ni mycket väl kan testa med att begränsa bröstet (maten) och öka närhet/värme. Tyvärr så tror jag att det är med de små som med oss, man vänjer sig vid att dricka vatten, gå på toa eller något annat på natten.
  4. 2
    Rätta mig om jag har fel Har för mig från sonen att från ca 3 mån så finne inte behov att äta på natten längre. (normalfallet)

    Kan du bedömma om J äter eller snuttar på natten. Alltså är han hungrig eller snuttig?

    Min andra tanke som kommer är att det helt enkelt handlar om trygghet och närhetsbehov.

    Och ja, jag tror att ni kan testa att maken tar honom några nätter och ger trygghet, närhet och att du på morgonkvisten tar över och ammar. Det värsta som jag ser det är högljuda protester från Jens!

    Har för mig att jag även hört att barn som bärs MYCKET på dagen KAN komma att ha mindre närhetsbehov på natten, fast alla är olika.

    Mathilda är väldigt olika från natt till natt. Nu är vi inne (sedan kanske en vecka tillbaka) i en period med mycket närhetsbehov. Hon sover ok i sin säng men jättebra i vår. Man kan också testa att sätta till ytterligare en säng så att man får en superbred. Fast det fungerar ju inte om man har sängram. Eller skall kanske Jens, om han får bestämma, sova PÅ er?

    Som slutsats jag tror att ni mycket väl kan testa med att begränsa bröstet (maten) och öka närhet/värme. Tyvärr så tror jag att det är med de små som med oss, man vänjer sig vid att dricka vatten, gå på toa eller något annat på natten.
  5. Medlem sedan
    Feb 2005
    #3

    Har haft samma problem

    med vår Erik som är född 3/2 men de två sista kvällarna har vi kört fem minuters metoden med honom. Jag vet att det är en omdiskuterad metod men kan bara säga att för oss har den fungerat jätte bra. Vi gjorde likadant med storebror Anton som nu är fyra år och den fungerad på honom också.

    Visst är det jobbigt första kvällen att höra sitt barn skrika men då vi har märkt skillnad efter bara två kvällar så kan jag bara säga att jag är glad att vi har gjort det. Nu somnar han själv i sin spjälsäng vid halv nio och vaknar vid två tiden för att ammas, somnar om och sover till halv fem för att ammas igen och sover sen till halv åtta. När jag gick och lade mig igår vid elva tiden vaknade han till men somnad om av sig själv igen utan protest.

    Som sagt är det en omdiskuterad metod och alla gillar den inte men för oss har det verkligen fungerat. Alla mår bättre nu i familjen efter att vi fått sova om nätterna och Erik är en gladare och nöjdare bebis även på dagen.

    Kram Lena
  6. 3
    Har haft samma problem med vår Erik som är född 3/2 men de två sista kvällarna har vi kört fem minuters metoden med honom. Jag vet att det är en omdiskuterad metod men kan bara säga att för oss har den fungerat jätte bra. Vi gjorde likadant med storebror Anton som nu är fyra år och den fungerad på honom också.

    Visst är det jobbigt första kvällen att höra sitt barn skrika men då vi har märkt skillnad efter bara två kvällar så kan jag bara säga att jag är glad att vi har gjort det. Nu somnar han själv i sin spjälsäng vid halv nio och vaknar vid två tiden för att ammas, somnar om och sover till halv fem för att ammas igen och sover sen till halv åtta. När jag gick och lade mig igår vid elva tiden vaknade han till men somnad om av sig själv igen utan protest.

    Som sagt är det en omdiskuterad metod och alla gillar den inte men för oss har det verkligen fungerat. Alla mår bättre nu i familjen efter att vi fått sova om nätterna och Erik är en gladare och nöjdare bebis även på dagen.

    Kram Lena
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Ja!

    Jag skulle absolut låta maken ta honom ett par nätter om jag var du! Bebisar i den här åldern \"ska\" väl inte behöva äta på nätterna? Tror att han mest är gosig och snuttig och när du ligger nära och luktar mjölk så är det kanske inte så konstigt om han blir lite sugen;)

    Amma mycket på kvällen, pussa godnatt, lämna över till maken och stå ut med några nätters gnäll och protester - det skulle jag ha provat med. Lycka till!
  8. 4
    Ja! Jag skulle absolut låta maken ta honom ett par nätter om jag var du! Bebisar i den här åldern \"ska\" väl inte behöva äta på nätterna? Tror att han mest är gosig och snuttig och när du ligger nära och luktar mjölk så är det kanske inte så konstigt om han blir lite sugen;)

    Amma mycket på kvällen, pussa godnatt, lämna över till maken och stå ut med några nätters gnäll och protester - det skulle jag ha provat med. Lycka till!
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5

    Vi har det ifs rätt lätt

    Oliver har alltid somnat av sig själv (bara vid tänder, vaccination o extra stressiga dagar (dvs sällan) ammar jag till sömns) o de kvällar då det behövs så buffar vi honom så somnar han snart.
    Vaknar gör han nu vid 1 el 2 tillfällen, bara.

    Jag tror nog på idén att låta pappa vänja av med bröstet nattetid. Då kan han ju inte ens ge efter o mata, vilket är alltför lätt att göra där mitt i natten i halvsömnen.
    En idé skulle ju också kunna vara att inte plocka över honom till dig i sängen, det kan ju vara så att han vaknar därför att han ligger där brevid o känner mjölkdoft i näsan hela tiden.
    Har märkt att Oliver vaknar oftare de nätter då jag somnar när han äter första ggn, lägger jag tillbaka honom sover han utan avbrott resten av natten däremot. Men jag är alltid så trött så jag vågar inte amma sittande, för tänk om jag somnar sittande med honom i famnen... Bättre att ligga ner då iaf.

    Lycka till o hoppas ni snart får sova ordentligt allihopa!
    Kram
  10. 5
    Vi har det ifs rätt lätt Oliver har alltid somnat av sig själv (bara vid tänder, vaccination o extra stressiga dagar (dvs sällan) ammar jag till sömns) o de kvällar då det behövs så buffar vi honom så somnar han snart.
    Vaknar gör han nu vid 1 el 2 tillfällen, bara.

    Jag tror nog på idén att låta pappa vänja av med bröstet nattetid. Då kan han ju inte ens ge efter o mata, vilket är alltför lätt att göra där mitt i natten i halvsömnen.
    En idé skulle ju också kunna vara att inte plocka över honom till dig i sängen, det kan ju vara så att han vaknar därför att han ligger där brevid o känner mjölkdoft i näsan hela tiden.
    Har märkt att Oliver vaknar oftare de nätter då jag somnar när han äter första ggn, lägger jag tillbaka honom sover han utan avbrott resten av natten däremot. Men jag är alltid så trött så jag vågar inte amma sittande, för tänk om jag somnar sittande med honom i famnen... Bättre att ligga ner då iaf.

    Lycka till o hoppas ni snart får sova ordentligt allihopa!
    Kram
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6

    Är det inte 4 månader?

    Varierar säkert från barn till barn, men har hört fyra månader.
    Är det inte bl.a. därför som sömnmetoder, typ SHN rekommenderas först från 4mån?
  12. 6
    Är det inte 4 månader? Varierar säkert från barn till barn, men har hört fyra månader.
    Är det inte bl.a. därför som sömnmetoder, typ SHN rekommenderas först från 4mån?

Liknande trådar

  1. Nej, nu behöver jag lite input.....
    By Dupin in forum Singelmingel
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 19:45
  2. Behöver lite input
    By Åsaa. in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 20:25
  3. Behöver lite input:
    By anonymt namn in forum Mammasnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 10:22
  4. Behöver lite input =)
    By bastet in forum Hem & fritid
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 23:08
  5. behöver lite Mei Tai input :)
    By -Louisa- in forum Bebissnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 14:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar