Lite tidigt kanske...
_0609 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    Lite tidigt kanske...

    Men först vill jag ta tillfället i akt och gratulera till de kommande bebisarna.

    Jag vill nu göra lite \"reklam\" och hoppas att ingen tar illa upp. I denna ankomstgruppen är ni ju planerade att få smått i september och jag vill bara att ni skall känna till att det finns ett stort behov av bröstmjölk till sjuka och förtidigt födda bebisar. Jag har själv sålt mjölk nu med andra barnet och upplevde det endast som positivt.

    Vad man gör (i alla fall här i Göteborg) är att man skriver in sig på modersmjölkscentralen och det tas ett HIVtest (blodprov) sedan får man gå upp på BB och hämta ut en pumpmaskin. Först lämnar man mjölk som kollas upp så att den är ok (dessa barn behöver extra mycket proteiner) och sedan är det bara att lämna på. Själv så gjorde jag så att jag beslutade mig för att pumpa en gång om dagen. I med delarna i en kastrull, koka upp upp på ett papper, tvätta händer sätt i hop och pumpa. Ner med mjölken i förpackning jag fått med mig och in i frysen. Jag pumpade ca 1,5-2 dl om dagen.

    Positivt med det hela
    - man producerar mer mjölk (viktnedgången på mamman minskar inte...) och när det egna barnet behöver mer mjölk så finns det.
    - Man får pengar för det, inte mycket tror 150:- litern.
    - När man lämnar tillbaka maskinen så har man kvar \"de kokade\" delarna vilka kan användas som handpump.
    - För de barn som behöver mjölk på sjukhuset så finns det.

    Negativt, en sak till att förvara hemma. Lite joxx är det allt.

    Vad jag inte visste när jag fick sonen var att man endast får lämna mjölk de första 3 månaderna! Så jag hoppas att jag nu inte trampar på några tår utan med detta inlägg kanske kan få någon att nappa och inte missa att det endast är de första 3 månaderna.

    Känns detta aktuellt efter förlossning så ring närmaste BB eller sjukhus så vet säkert de hur man går till väga i ert område.

    Har ni frågor så är ni välkomna till ank 0602 där jag mest håller till eller lämna ett meddelande på min sida.

    Återigen, lycka till med era små och NJUUUUT det går så fort.

    Lisa med dotter 0602 och son 0311
  2. 1
    Lite tidigt kanske... Men först vill jag ta tillfället i akt och gratulera till de kommande bebisarna.

    Jag vill nu göra lite \"reklam\" och hoppas att ingen tar illa upp. I denna ankomstgruppen är ni ju planerade att få smått i september och jag vill bara att ni skall känna till att det finns ett stort behov av bröstmjölk till sjuka och förtidigt födda bebisar. Jag har själv sålt mjölk nu med andra barnet och upplevde det endast som positivt.

    Vad man gör (i alla fall här i Göteborg) är att man skriver in sig på modersmjölkscentralen och det tas ett HIVtest (blodprov) sedan får man gå upp på BB och hämta ut en pumpmaskin. Först lämnar man mjölk som kollas upp så att den är ok (dessa barn behöver extra mycket proteiner) och sedan är det bara att lämna på. Själv så gjorde jag så att jag beslutade mig för att pumpa en gång om dagen. I med delarna i en kastrull, koka upp upp på ett papper, tvätta händer sätt i hop och pumpa. Ner med mjölken i förpackning jag fått med mig och in i frysen. Jag pumpade ca 1,5-2 dl om dagen.

    Positivt med det hela
    - man producerar mer mjölk (viktnedgången på mamman minskar inte...) och när det egna barnet behöver mer mjölk så finns det.
    - Man får pengar för det, inte mycket tror 150:- litern.
    - När man lämnar tillbaka maskinen så har man kvar \"de kokade\" delarna vilka kan användas som handpump.
    - För de barn som behöver mjölk på sjukhuset så finns det.

    Negativt, en sak till att förvara hemma. Lite joxx är det allt.

    Vad jag inte visste när jag fick sonen var att man endast får lämna mjölk de första 3 månaderna! Så jag hoppas att jag nu inte trampar på några tår utan med detta inlägg kanske kan få någon att nappa och inte missa att det endast är de första 3 månaderna.

    Känns detta aktuellt efter förlossning så ring närmaste BB eller sjukhus så vet säkert de hur man går till väga i ert område.

    Har ni frågor så är ni välkomna till ank 0602 där jag mest håller till eller lämna ett meddelande på min sida.

    Återigen, lycka till med era små och NJUUUUT det går så fort.

    Lisa med dotter 0602 och son 0311
  3. Hjärtat snitt 23/8
    #2

    Bra inlägg

    En viktig uppgift du tar upp! Väl värt att tänka på och ta ställning till. Fast också viktigt att inte bli stressad över \"måsten\" eller \"borde\" när det gäller amningen... Men har man mycket mjölk så gör man verkligen en viktig insats - finns många små knyten som behöver den.

    Lämnade själv mjölk då jag fick min första flicka permaturt och hade ett överflöd av mjölk i relation till vad hon kunde äta.
  4. 2
    Bra inlägg En viktig uppgift du tar upp! Väl värt att tänka på och ta ställning till. Fast också viktigt att inte bli stressad över \"måsten\" eller \"borde\" när det gäller amningen... Men har man mycket mjölk så gör man verkligen en viktig insats - finns många små knyten som behöver den.

    Lämnade själv mjölk då jag fick min första flicka permaturt och hade ett överflöd av mjölk i relation till vad hon kunde äta.

Liknande trådar

  1. lite tidigt kanske men
    By Smirran in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 23:38
  2. Det kanske är lite tidigt...
    By Vofflan33 in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 17:27
  3. Lite tidigt kanske men...
    By ~Milla~ in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 11:22
  4. Kanske lite tidigt
    By Tise m Valter in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 11:09
  5. Lite tidigt kanske
    By -ana- in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 22:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar