kromosomavvikelse
Kromosomer
  1. undrande
    #1

    kromosomavvikelse

    Nån här som lyckats få barn trots att ni har en kromosomavvikelse??
  2. 1
    kromosomavvikelse Nån här som lyckats få barn trots att ni har en kromosomavvikelse??
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2

    Vad menar du

    med kromosomavvikelse?

    Om du menar någon med kromosomer som avviker det minsta från det \"normala\" är svaret tveklöst ja!
    Det finns oändligt många kromosomavvikleser, vissa mycket grava andra märks inte förrän man letar efter det.

    Sanningen är att \"kromosomavvikelser\" är ganska vanligt, men de flesta vet inte om det helt enkelt för att man inte har anledning att leta efter det (och dessutom är det både dyrt och omständigt.)
  4. 2
    Vad menar du med kromosomavvikelse?

    Om du menar någon med kromosomer som avviker det minsta från det \"normala\" är svaret tveklöst ja!
    Det finns oändligt många kromosomavvikleser, vissa mycket grava andra märks inte förrän man letar efter det.

    Sanningen är att \"kromosomavvikelser\" är ganska vanligt, men de flesta vet inte om det helt enkelt för att man inte har anledning att leta efter det (och dessutom är det både dyrt och omständigt.)
  5. undrande
    #3

    jag menar

    Hej!
    Jag menar, jag ha fått 4 missfall och har gjort utredning och då fann dom kromosomavvikelse, robertsonsk translokation mellan kromosom 14 och 15. Detta märks ju inte på mig mer än att jag får många missfall.
    Tänkte därför höra om det är fler som har en avvikelse men som fått barn. Det var det jag menade...
  6. 3
    jag menar Hej!
    Jag menar, jag ha fått 4 missfall och har gjort utredning och då fann dom kromosomavvikelse, robertsonsk translokation mellan kromosom 14 och 15. Detta märks ju inte på mig mer än att jag får många missfall.
    Tänkte därför höra om det är fler som har en avvikelse men som fått barn. Det var det jag menade...
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    Svårt att svara

    Jag känner inte till just robertsonsk translokation, så jag kan inte på något sätt uttala mig om dina chanser bara berätta hur det är för mig.

    Jag har en sk balanserad translokation (fö ärvd av min far) mellan kromosom nr 4 och 16. Dvs en bit av kromosom 16 har satt sig på nr 4. Allting funkar bra om man får _båda_ felaktiga kromosomerna, annrs blir det problem minst sagt.

    Mina föräldrar fick 4 barn utan ett enda missfall, själv har jag haft minst lika många missfall som jag har barn.

    Enligt genetikern som utredde oss i samband med mitt fjärde barns död skulle det vara mer eller mindre omöjligt för mig att få så många barn som jag har fått. Men med mig och mina föräldrar i åtanke och alla barn som faktiskt _har_ fötts fullt friska (så vitt vi vet - de är ej utredda) så tvivlar jag på läkarstatistiken.

    Jag beklagar verkligen missfallen du fått. Dina chanser beror helt på hur avvikelsen ser ut, vad har läkarna sagt?
  8. 4
    Svårt att svara Jag känner inte till just robertsonsk translokation, så jag kan inte på något sätt uttala mig om dina chanser bara berätta hur det är för mig.

    Jag har en sk balanserad translokation (fö ärvd av min far) mellan kromosom nr 4 och 16. Dvs en bit av kromosom 16 har satt sig på nr 4. Allting funkar bra om man får _båda_ felaktiga kromosomerna, annrs blir det problem minst sagt.

    Mina föräldrar fick 4 barn utan ett enda missfall, själv har jag haft minst lika många missfall som jag har barn.

    Enligt genetikern som utredde oss i samband med mitt fjärde barns död skulle det vara mer eller mindre omöjligt för mig att få så många barn som jag har fått. Men med mig och mina föräldrar i åtanke och alla barn som faktiskt _har_ fötts fullt friska (så vitt vi vet - de är ej utredda) så tvivlar jag på läkarstatistiken.

    Jag beklagar verkligen missfallen du fått. Dina chanser beror helt på hur avvikelsen ser ut, vad har läkarna sagt?
  9. undrande
    #5

    Hej

    Jag har oxå en balanserad translokation fast mellan kromosom 14 och 15. Min syster har även detta. Mina föräldrar har lyckats få 3 barn och bara ett enda missfall.
    Jag har ju fått 4 st och inte lyckats få ett enda barn. Därför börjar jag undra om det kan var fler fel på mig för läkarna har sagt att det är 50% chans att jag får ett antingen helt friskt barn eller samma kromosomavvikelse som jag har.
    Men när jag nu fått 4 missfall känns det lite hopplöst...
    Tack för ditt svar.
  10. 5
    Hej Jag har oxå en balanserad translokation fast mellan kromosom 14 och 15. Min syster har även detta. Mina föräldrar har lyckats få 3 barn och bara ett enda missfall.
    Jag har ju fått 4 st och inte lyckats få ett enda barn. Därför börjar jag undra om det kan var fler fel på mig för läkarna har sagt att det är 50% chans att jag får ett antingen helt friskt barn eller samma kromosomavvikelse som jag har.
    Men när jag nu fått 4 missfall känns det lite hopplöst...
    Tack för ditt svar.
  11. Susanne
    #6

    Min dotter

    har en Robertsonsk translokation mellan 13 och 14. Till oss har genetikerna sagt att hon kan få barn med helt normal kromosomuppsättning, få samma som hon har, få trisomi 13, monosomi 13, trisomi 14 och monosomi 14. Trisomi 14 och monosomi 14 kan aldrig bli barn utan slutar alltid som missfall. Trisomi 13 slutar också ofta som missfall. Hon har också fått riskfaktorn 50%.
    På samma sätt borde det ju vara för dig fast med kromosomerna 14 och 15.
    Om man får en risk på 50% så betyder det ju inte att efter ett missfall kan man få ett livsdugligt barn. Tar man summan 100 barn så skulle det ju betyda med en 50 procentig chans att få ett livsdugligt barn att hälften av graviditetenra slutar i missfall. Tyvärr kan det ju då vara så att man får alla 50 missfallen på en gång och nr 51 skulle bli ett barn som kan leva.
    Förstår att det måste kännas tungt att ni drabbas så hårt då släktingar till dig lyckats.
    Jag tänker ofta på hur det kommer att bli för min dotter när hon är vuxen och vill ha barn.
  12. 6
    Min dotter har en Robertsonsk translokation mellan 13 och 14. Till oss har genetikerna sagt att hon kan få barn med helt normal kromosomuppsättning, få samma som hon har, få trisomi 13, monosomi 13, trisomi 14 och monosomi 14. Trisomi 14 och monosomi 14 kan aldrig bli barn utan slutar alltid som missfall. Trisomi 13 slutar också ofta som missfall. Hon har också fått riskfaktorn 50%.
    På samma sätt borde det ju vara för dig fast med kromosomerna 14 och 15.
    Om man får en risk på 50% så betyder det ju inte att efter ett missfall kan man få ett livsdugligt barn. Tar man summan 100 barn så skulle det ju betyda med en 50 procentig chans att få ett livsdugligt barn att hälften av graviditetenra slutar i missfall. Tyvärr kan det ju då vara så att man får alla 50 missfallen på en gång och nr 51 skulle bli ett barn som kan leva.
    Förstår att det måste kännas tungt att ni drabbas så hårt då släktingar till dig lyckats.
    Jag tänker ofta på hur det kommer att bli för min dotter när hon är vuxen och vill ha barn.
  13. Sara med lille Viggo
    #7

    Hej

    Vi har en pojke med en bit borta på femte kromosomen. Jag vet en familj med en likadan pojke som hade ärvt det av sin mamma som alltså hade en balanserad translokation.
    De gjorde sedan en provrörsbefruktning när de ville ha fler barn.
    Vet ej hur, men de måste ju ha letat upp ett friskt ägg eller embryo...
    Det kanske ni också skulle kunna göra?
  14. 7
    Hej Vi har en pojke med en bit borta på femte kromosomen. Jag vet en familj med en likadan pojke som hade ärvt det av sin mamma som alltså hade en balanserad translokation.
    De gjorde sedan en provrörsbefruktning när de ville ha fler barn.
    Vet ej hur, men de måste ju ha letat upp ett friskt ägg eller embryo...
    Det kanske ni också skulle kunna göra?
  15. undrande
    #8

    Hej Sara med lille Viggo!

    Jag är i full gång med att göra PGD. Då kollar dom om embryot är friskt innan dom sätter in det.
    Tack för tipset annars ;-)
  16. 8
    Hej Sara med lille Viggo! Jag är i full gång med att göra PGD. Då kollar dom om embryot är friskt innan dom sätter in det.
    Tack för tipset annars ;-)
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9

    Sara!

    Hej!
    Jag måste bara fråga: har du en liten Viggo med CDC?
    För jag har också en Viggo med en bit av femte kromosomen borta. Och jag heter ju också Sara...
    Konstigt.

    Hej från en annan Sara med en annan liten Viggo
  18. 9
    Sara! Hej!
    Jag måste bara fråga: har du en liten Viggo med CDC?
    För jag har också en Viggo med en bit av femte kromosomen borta. Och jag heter ju också Sara...
    Konstigt.

    Hej från en annan Sara med en annan liten Viggo
  19. Medlem sedan
    Mar 2007
    #10
    Hej,

    Jag har en robertsonsk translokation mellan kromosomerna 13 och 14, och har fött ett friskt barn och ett barn med samma translokation. Inga missfall än så länge. Jag tror att du har haft otur att fler foster än hälften har fått en obalanserad uppsättning kromosomer. Man kan ju också få missfall av andra anledningar så något missfall kanske beror på något annat. Jag skulle också använda provrörsbefruktning om jag vore i din situation. Hälsningar Elin
  20. 10
    Hej,

    Jag har en robertsonsk translokation mellan kromosomerna 13 och 14, och har fött ett friskt barn och ett barn med samma translokation. Inga missfall än så länge. Jag tror att du har haft otur att fler foster än hälften har fått en obalanserad uppsättning kromosomer. Man kan ju också få missfall av andra anledningar så något missfall kanske beror på något annat. Jag skulle också använda provrörsbefruktning om jag vore i din situation. Hälsningar Elin

Liknande trådar

  1. Kromosomavvikelse i kromoson 16?
    By april79 in forum Kromosomer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 22:20
  2. genmutation = kromosomavvikelse?
    By fam_brink in forum Kromosomer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 07:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar