Tid att sälja ett hus?
Hem & fritid
  1. Anonym
    #1

    Tid att sälja ett hus?

    Ungefär hur långt tid brukar det ta att få ett hus sålt från att man först kontaktar en mäklare? Nu antar vi att det finns någon som vill köpa huset och som kommer på första visningen och sen ytterligare någon visning.
    Är det \"väntetider\" hos mäklaren eller går det att ganska snabbt få ut annonsen? Och sen allt pappersarbete?
    Om min man får arbete på annan ort vill vi snabbt kunna flytta. Men vi vill ju inte sälja huset innan vi vet om han får jobbet.
  2. 1
    Tid att sälja ett hus? Ungefär hur långt tid brukar det ta att få ett hus sålt från att man först kontaktar en mäklare? Nu antar vi att det finns någon som vill köpa huset och som kommer på första visningen och sen ytterligare någon visning.
    Är det \"väntetider\" hos mäklaren eller går det att ganska snabbt få ut annonsen? Och sen allt pappersarbete?
    Om min man får arbete på annan ort vill vi snabbt kunna flytta. Men vi vill ju inte sälja huset innan vi vet om han får jobbet.
  3. Jenny
    #2

    Svårt att förutsäga!

    Mäklaren brukar sätta ut annons snabbt, det är inte någon kö direkt. Och man vet aldrig om huset blir sålt snabbt eller inte! Var nämligen i er situation. Alldeles nyss. I mitten av mars fick min man jobb 40 mil från Stockholm där vi bodde. Eftersom vi hade 3 månaders uppsägningstid från våra jobb så trodde vi inte att det var några problem. Kontaktade mäklare direkt. Vi hittade hus på vår nya ort och fick tillträde den 2 juni. Då var vårt hus fortfarande osålt. Trots 5 visningar! Det var totalt dött på marknaden! Ingen kom på några visningar enligt flera mäklare jag pratade med. Den 10 juni gick stora flyttlasset. Huset i Stockholm fortfarande osålt. Den 12 juni kom ett par som tittade på huset och dom ville ha det. Och sådan tur hade vi att dom ville flytta in den 1 juli! Nu i efterhand så känner jag att vi skulle ha varit lite mer modiga och satt ut huset på försäljning innan vi visste att mannen fått job och sedan köpt en BR istället ifall det inte fungerat! Men nu löstes det i alla fall. Så som du ser så är det svårt att veta hur det går innan. Vissa husförsäljningar tar lång tid andra tar kort tid. Det går inte att förutsäga. Grannen skulle sälja sitt hus och fick det sålt på 2 veckor. Ett precis likadant hus som vårt skall tilläggas. Men det var några månader innan vi skulle sälja.

    LYCAK TILL!
  4. 2
    Svårt att förutsäga! Mäklaren brukar sätta ut annons snabbt, det är inte någon kö direkt. Och man vet aldrig om huset blir sålt snabbt eller inte! Var nämligen i er situation. Alldeles nyss. I mitten av mars fick min man jobb 40 mil från Stockholm där vi bodde. Eftersom vi hade 3 månaders uppsägningstid från våra jobb så trodde vi inte att det var några problem. Kontaktade mäklare direkt. Vi hittade hus på vår nya ort och fick tillträde den 2 juni. Då var vårt hus fortfarande osålt. Trots 5 visningar! Det var totalt dött på marknaden! Ingen kom på några visningar enligt flera mäklare jag pratade med. Den 10 juni gick stora flyttlasset. Huset i Stockholm fortfarande osålt. Den 12 juni kom ett par som tittade på huset och dom ville ha det. Och sådan tur hade vi att dom ville flytta in den 1 juli! Nu i efterhand så känner jag att vi skulle ha varit lite mer modiga och satt ut huset på försäljning innan vi visste att mannen fått job och sedan köpt en BR istället ifall det inte fungerat! Men nu löstes det i alla fall. Så som du ser så är det svårt att veta hur det går innan. Vissa husförsäljningar tar lång tid andra tar kort tid. Det går inte att förutsäga. Grannen skulle sälja sitt hus och fick det sålt på 2 veckor. Ett precis likadant hus som vårt skall tilläggas. Men det var några månader innan vi skulle sälja.

    LYCAK TILL!
  5. Anonym
    #3

    Tack! En följdfråga...

    Kan man köpa nytt hus innan man sålt sitt gamla? Går banken med på det alltså? (Eller ni kanske hade nån miljon på bankkontot, hehe) Det låter ju jättebra i så fall. Vi visste inte om vi törs titta på hus på nya bostadsorten innan vi sålt vår villa här.
  6. 3
    Tack! En följdfråga... Kan man köpa nytt hus innan man sålt sitt gamla? Går banken med på det alltså? (Eller ni kanske hade nån miljon på bankkontot, hehe) Det låter ju jättebra i så fall. Vi visste inte om vi törs titta på hus på nya bostadsorten innan vi sålt vår villa här.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Brygglån

    kan du få när du sitter mellan affärer. Vad det kostar beror på vilken relation du har till banken. Det KAN gå att få räntefritt om man varit kund länge och haft ordentliga affärer med dem, så pruta. :)
  8. 4
    Brygglån kan du få när du sitter mellan affärer. Vad det kostar beror på vilken relation du har till banken. Det KAN gå att få räntefritt om man varit kund länge och haft ordentliga affärer med dem, så pruta. :)

Liknande trådar

  1. Får man sälja här?
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 15:33
  2. Sälja bil?
    By *Spännande* in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 21:13
  3. För sent att sälja WS?
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 14:28
  4. Sälja eller inte sälja?
    By Tess in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 18:09
  5. Sälja pop set!
    By Prisfråga? in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 21:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar