Hur långa är era barn?
_02 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Hur långa är era barn?

    Intressant att se om det fortfarande skiljer mycket.
    Rebecka är minst 115cm enligt vårt måttband hemma, men snart är det ju 4-årskoll och vi får veta säkert.
  2. 1
    Hur långa är era barn? Intressant att se om det fortfarande skiljer mycket.
    Rebecka är minst 115cm enligt vårt måttband hemma, men snart är det ju 4-årskoll och vi får veta säkert.
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2

    min är

    min dotter Emelie är 101 cm lång och det är från bvc.s 4-års kontroll i juni-
  4. 2
    min är min dotter Emelie är 101 cm lång och det är från bvc.s 4-års kontroll i juni-
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3

    105 *imt*

  6. 3
    105 *imt*
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4

    104 (imt)

    ..-.
  8. 4
    104 (imt) ..-.
  9. ulrica
    #5

    liten kille

    98,5cm och 14kg
  10. 5
    liten kille 98,5cm och 14kg
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    104cm

    sist jag mätte var i våras och han har klagat på att benen gör ont den sista tiden så det kianske är dags att plocka fra måttbandet igen.
  12. 6
    104cm sist jag mätte var i våras och han har klagat på att benen gör ont den sista tiden så det kianske är dags att plocka fra måttbandet igen.
  13. Medlem sedan
    Feb 2002
    #7

    Ida

    \"Cybertvillingen\" är cirka 102 cm nu. Hon klagar mycket över ont i benen så jag funderar på om hon växer mycket nu, eller om det bara är cykelturerna som gör nytta!

    Rebecka fortsätter att vara lång och ståtlig ser jag, kul att hon varit det sen hon föddes!

    Ida väger 15 kilo.

    Snart är det dags för dig Annika ser jag!! Hoppas du mår så bra som du bara kan. Och jag håller tummarna inför förlossningen.

    Bamsekram!!
  14. 7
    Ida \"Cybertvillingen\" är cirka 102 cm nu. Hon klagar mycket över ont i benen så jag funderar på om hon växer mycket nu, eller om det bara är cykelturerna som gör nytta!

    Rebecka fortsätter att vara lång och ståtlig ser jag, kul att hon varit det sen hon föddes!

    Ida väger 15 kilo.

    Snart är det dags för dig Annika ser jag!! Hoppas du mår så bra som du bara kan. Och jag håller tummarna inför förlossningen.

    Bamsekram!!
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    Han är inte uppe i 1 meter än,

    för han gick in gratis på ölands djur- och nöjesfält, han kunde gå rakt under clownens hand *ler* men jag tror han är 97-98 cm ungefär...
  16. 8
    Han är inte uppe i 1 meter än, för han gick in gratis på ölands djur- och nöjesfält, han kunde gå rakt under clownens hand *ler* men jag tror han är 97-98 cm ungefär...
  17. Medlem sedan
    Jan 2002
    #9

    Hej!!

    Rebecka klagar inte mkt över ont, men ett tag kliade det överallt hela tiden...undrar om hon växte mycket då.
    Annars följer hon ju sin kurva så som hon alltid gjort så hon har inte ruschat precis.
    Tror att hon väger 19-20kg någonstans...

    ja det är nära nu. Jag hoppas jag slipper plussa så mycket *urk*
    Mår inget vidare, men snart snart är det över!

    Kram!!!!!!
  18. 9
    Hej!! Rebecka klagar inte mkt över ont, men ett tag kliade det överallt hela tiden...undrar om hon växte mycket då.
    Annars följer hon ju sin kurva så som hon alltid gjort så hon har inte ruschat precis.
    Tror att hon väger 19-20kg någonstans...

    ja det är nära nu. Jag hoppas jag slipper plussa så mycket *urk*
    Mår inget vidare, men snart snart är det över!

    Kram!!!!!!
  19. Medlem sedan
    Nov 2001
    #10

    114 cm..

    var min långa kille på fyraårskontrollen nu i juni...vägde 18 kg.
  20. 10
    114 cm.. var min långa kille på fyraårskontrollen nu i juni...vägde 18 kg.
  21. Medlem sedan
    Feb 2002
    #11

    Hej igen :)

    Rebecka kommer väl säkert att bli lång när hon vuxit färdigt, precis som sina föräldrar :)

    Tycker synd om dig, och i denna värme också! Det måste vara riktigt tufft nu. Men snart är det över precis som du säger, hoppas du slipper plussa! Och snart har du en liten nyföding hos dig, gud vad mysigt!! Elsa börjar bli stor tjej, redan 4 månader, så den minsta spädbarnstiden är ju förbi här. Det är så häftigt!

    Lycka till Annika!
  22. 11
    Hej igen :) Rebecka kommer väl säkert att bli lång när hon vuxit färdigt, precis som sina föräldrar :)

    Tycker synd om dig, och i denna värme också! Det måste vara riktigt tufft nu. Men snart är det över precis som du säger, hoppas du slipper plussa! Och snart har du en liten nyföding hos dig, gud vad mysigt!! Elsa börjar bli stor tjej, redan 4 månader, så den minsta spädbarnstiden är ju förbi här. Det är så häftigt!

    Lycka till Annika!
  23. Gafsan m. A & K + bf 8/11
    #12

    Kalle var 105 cm sist jag mätte...

    ...om jag inte minns fel. Visst är det skillnad på barn och barn, Kalles storebror Axel var nog ungefär lika stor som Rebecka (han mätte 117.5 cm vid 4-årskontrollen, fast det var ett par månader efter 4-årsdagen).

    Jag har tänkt många gånger att det är tur att det är storebror som är så stor för åldern och inte lillebror! Hur är det i er familj, är Rebeckas lillebror också stor för åldern, eller är han mera \"genomsnittlig\"?
  24. 12
    Kalle var 105 cm sist jag mätte... ...om jag inte minns fel. Visst är det skillnad på barn och barn, Kalles storebror Axel var nog ungefär lika stor som Rebecka (han mätte 117.5 cm vid 4-årskontrollen, fast det var ett par månader efter 4-årsdagen).

    Jag har tänkt många gånger att det är tur att det är storebror som är så stor för åldern och inte lillebror! Hur är det i er familj, är Rebeckas lillebror också stor för åldern, eller är han mera \"genomsnittlig\"?
  25. Medlem sedan
    Jan 2002
    #13

    Ja, det tror jag med!

    Hon kommer säkert bli jättelång.
    Jag är ju 180cm men var inte alls så lång som liten.
    fast det kan ju hinna jämna ut sig iofs.

    Tänk att lilla Elsa redan är 4 månader! Vad fort det går...
    Jag såg er i en gravidtidning, från när Elsa låg i magen :)

    Tack för lycka till:et :)
  26. 13
    Ja, det tror jag med! Hon kommer säkert bli jättelång.
    Jag är ju 180cm men var inte alls så lång som liten.
    fast det kan ju hinna jämna ut sig iofs.

    Tänk att lilla Elsa redan är 4 månader! Vad fort det går...
    Jag såg er i en gravidtidning, från när Elsa låg i magen :)

    Tack för lycka till:et :)
  27. Medlem sedan
    Jan 2002
    #14

    Lillebror

    är väldigt genomsnittlig.
    Han ligger på ca 95cm nu vid drygt 2½ så det är ju ganska på medel det :)

    Har ni upplevt mkt nackdelar med att Axel var så lång?
    Jag kan tycka att det är jobbigt ibland när folk tar för givet att Rebecka är äldre och kräver för mkt av henne. jag kan bli lite hönsig liksom...
  28. 14
    Lillebror är väldigt genomsnittlig.
    Han ligger på ca 95cm nu vid drygt 2½ så det är ju ganska på medel det :)

    Har ni upplevt mkt nackdelar med att Axel var så lång?
    Jag kan tycka att det är jobbigt ibland när folk tar för givet att Rebecka är äldre och kräver för mkt av henne. jag kan bli lite hönsig liksom...
  29. Gafsan m. A & K + bf 8/11
    #15

    Ja, det finns nackdelar!

    Helt klart så finns det en tendens att man glömmer att han faktiskt bara är 5 år eftersom han ser ut att vara 7-8 år. Jag tänkte på det nu när vi var på semester tillsammans med min syster och hennes familj. Axel är nästan jämnlång med sin kusin som är exakt tre år äldre. Då är det lätt att man tror att de ska klara samma saker! Till och med vi föräldrar har nog lätt att glömma hur liten han faktiskt är!

    En annan nackdel är ju att man tenderar att bli väldigt arg på honom när han slåss... Axel och Kalle slåss ibland och de har väl varit lika goda kålsupare båda två (på senare tid är det faktiskt helt klart Kalle som är den värste slagskämpen här hemma) men eftersom Axel är hela 12 kilo tyngre än Kalle så blir ju slagsmålen väldigt ojämlika och det är lätt att man skyller på Axel i alldeles för hög grad.

    En annan sak som känns sorglig är att han tidigt blev alldeles för tung för att bära... Kalle bär jag fortfarande ganska ofta nu när han närmar sig 4-årsåldern. Han väger bara ca 1 kilo mer än Axel gjorde på sin 2-årsdag...

    Likaså är det ju så otroligt mycket lättare att hantera Kalle när han trotsar och beter sig otrevligt. Man kan ju bara ta honom under armen och bära iväg honom om han t.ex. går i totalstrejk i mataffären! När Axel var i samma ålder fick man ta till milt våld för att överhuvudtaget rubba honom, det kändes som om jag behövde vara alldeles för hårdhänt just för att han var så fruktansvärt stark!

    Det är nog den här fysiska biten som jag tycker har varit jobbigast. Att inte orka bära sitt barn för att han helt enkelt är för tung, när de flesta jämnåriga barn blir burna. Och att det var så himla jobbigt när han var i 3-4 årsåldern och slogs och sparkades mycket, han kunde ju få in så fruktansvärt hårda slag och när han t.ex. vägrade gå in från lekplatsen fick jag helt enkelt släpa honom - det fanns inte en chans att jag orkade bära honom mot hans vilja!

    Men de bitarna har gått över nu. Nu är han ju snart 6 år och så stora barn brukar man ju ändå inte bära. Och han har slutat slåss och sparkas och kommer in från lekplatsen när man säger åt honom... ett tag kändes det som vi levde i en krigszon men uppenbarligen var det en övergående fas :-)

    Det är inte alltid lätt att skilja ut sig från mängden... visst känns det som att ett barn som ser äldre ut än han/hon är ofta får högre krav på sig att bete sig på ett bra sätt.
  30. 15
    Ja, det finns nackdelar! Helt klart så finns det en tendens att man glömmer att han faktiskt bara är 5 år eftersom han ser ut att vara 7-8 år. Jag tänkte på det nu när vi var på semester tillsammans med min syster och hennes familj. Axel är nästan jämnlång med sin kusin som är exakt tre år äldre. Då är det lätt att man tror att de ska klara samma saker! Till och med vi föräldrar har nog lätt att glömma hur liten han faktiskt är!

    En annan nackdel är ju att man tenderar att bli väldigt arg på honom när han slåss... Axel och Kalle slåss ibland och de har väl varit lika goda kålsupare båda två (på senare tid är det faktiskt helt klart Kalle som är den värste slagskämpen här hemma) men eftersom Axel är hela 12 kilo tyngre än Kalle så blir ju slagsmålen väldigt ojämlika och det är lätt att man skyller på Axel i alldeles för hög grad.

    En annan sak som känns sorglig är att han tidigt blev alldeles för tung för att bära... Kalle bär jag fortfarande ganska ofta nu när han närmar sig 4-årsåldern. Han väger bara ca 1 kilo mer än Axel gjorde på sin 2-årsdag...

    Likaså är det ju så otroligt mycket lättare att hantera Kalle när han trotsar och beter sig otrevligt. Man kan ju bara ta honom under armen och bära iväg honom om han t.ex. går i totalstrejk i mataffären! När Axel var i samma ålder fick man ta till milt våld för att överhuvudtaget rubba honom, det kändes som om jag behövde vara alldeles för hårdhänt just för att han var så fruktansvärt stark!

    Det är nog den här fysiska biten som jag tycker har varit jobbigast. Att inte orka bära sitt barn för att han helt enkelt är för tung, när de flesta jämnåriga barn blir burna. Och att det var så himla jobbigt när han var i 3-4 årsåldern och slogs och sparkades mycket, han kunde ju få in så fruktansvärt hårda slag och när han t.ex. vägrade gå in från lekplatsen fick jag helt enkelt släpa honom - det fanns inte en chans att jag orkade bära honom mot hans vilja!

    Men de bitarna har gått över nu. Nu är han ju snart 6 år och så stora barn brukar man ju ändå inte bära. Och han har slutat slåss och sparkas och kommer in från lekplatsen när man säger åt honom... ett tag kändes det som vi levde i en krigszon men uppenbarligen var det en övergående fas :-)

    Det är inte alltid lätt att skilja ut sig från mängden... visst känns det som att ett barn som ser äldre ut än han/hon är ofta får högre krav på sig att bete sig på ett bra sätt.
  31. Medlem sedan
    Jul 2000
    #16

    Simone är nog runt 106 cm

    enligt vårt måttband. Tror hon väger 17,5 kg.
    Det roliga är att hon är lika lång och tung som Paulina var när hon var ett år äldre (dvs så stor som Simone var vid 3 år, var Paulina vid 4 år).

    Kramisar
  32. 16
    Simone är nog runt 106 cm enligt vårt måttband. Tror hon väger 17,5 kg.
    Det roliga är att hon är lika lång och tung som Paulina var när hon var ett år äldre (dvs så stor som Simone var vid 3 år, var Paulina vid 4 år).

    Kramisar
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17

    Var på 4-års kontroll idag

    och han är 100 cm lång och väger 17,4 kg...så han är visst uppe i 1 meter :)
  34. 17
    Var på 4-års kontroll idag och han är 100 cm lång och väger 17,4 kg...så han är visst uppe i 1 meter :)
  35. Medlem sedan
    Oct 2002
    #18

    Love är

    111,3 cm och väger 18,7 kg.
    Räknas nog som ganska lång... :-)
  36. 18
    Love är 111,3 cm och väger 18,7 kg.
    Räknas nog som ganska lång... :-)
  37. Anonym
    #19

    97cm *imt*

  38. 19
    97cm *imt*
  39. Medlem sedan
    Sep 2001
    #20

    Vet inte säkert

    men Lovisa är c:a 105 cm enligt måttbandet hemma. Vi ska på 4-årskoll i augusti, då får vi se hur lång hon är. Lovisa är dock lika lång som två kompisar som är 2 år äldre. Frågan är om hon är lång eller de är korta?
  40. 20
    Vet inte säkert men Lovisa är c:a 105 cm enligt måttbandet hemma. Vi ska på 4-årskoll i augusti, då får vi se hur lång hon är. Lovisa är dock lika lång som två kompisar som är 2 år äldre. Frågan är om hon är lång eller de är korta?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Långa barn
    By Malin med A och L in forum Tonåringar
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 17:53
  2. Hur långa är era barn?
    By Tiger_Lux in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 07:34
  3. Långa barn - långa föräldrar?
    By gabbobabbo in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 11:14
  4. Korta barn är smartare än långa barn
    By Rut_Blad in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 09:32
  5. hur långa är era barn?
    By Malin IGAF in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 06:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar