Glass
_0507 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Glass

    Får era sommarbarn äta det?
    Vad tycker de isf?

    Joel har fått smaka lite grann, inte en egen glass, men av oss sas.
    Elias lyckades vi hålla borta sockret från längre, men det är som fler kommit på före mig, svårare när man har barn sedan tidigare...
    Han tycker det är smaskens iaf, fast kanske ändå inte godare än jordgubbar och melon :)

    Tomat älskar han faktiskt också, så det ska tydligen vara rött! *ler*
  2. 1
    Glass Får era sommarbarn äta det?
    Vad tycker de isf?

    Joel har fått smaka lite grann, inte en egen glass, men av oss sas.
    Elias lyckades vi hålla borta sockret från längre, men det är som fler kommit på före mig, svårare när man har barn sedan tidigare...
    Han tycker det är smaskens iaf, fast kanske ändå inte godare än jordgubbar och melon :)

    Tomat älskar han faktiskt också, så det ska tydligen vara rött! *ler*
  3. Mizen_m_två
    #2

    Har inte gett ännu

    Visst är det svårare med andra barnet att hålla bort sötsaker. Thea har än så länge inte fått smaka glass. Vi har kunnat lura henne, t.ex. ge lite vispgrädde eller ngt annat (smörgåsrån etc). Jag antar att hon tycker om glass, men det får vänta tills hon upptäcker det!
  4. 2
    Har inte gett ännu Visst är det svårare med andra barnet att hålla bort sötsaker. Thea har än så länge inte fått smaka glass. Vi har kunnat lura henne, t.ex. ge lite vispgrädde eller ngt annat (smörgåsrån etc). Jag antar att hon tycker om glass, men det får vänta tills hon upptäcker det!
  5. Medlem sedan
    Feb 2001
    #3

    glass är gott

    precis som du säger ingen egen men fått smaka lite granna.
    Hon är så pass medveten att hon ju vet att vi andra äter något gott. och när hon sitter där bredvid vore det mer elakt att inte ge än att ge lite till henne.

    Hon förstår mycket väl vad som är godis och inte med och hur man hanterar en godispåse.
    När storebrors påse var tom i lördags så lekte hon att hon åt godis ur den.
    så de vet mycket väl.
    Men klart äter ingen i familjen glass eller gott så blir det ju naturligt att inte barnet heller gör det.
    Nu är vi lite godisgrisar här och tycker det är gott ibland med en glass. och då blir det naturligt att även hon får smaka precis som hon får på allt annat vi äter .
  6. 3
    glass är gott precis som du säger ingen egen men fått smaka lite granna.
    Hon är så pass medveten att hon ju vet att vi andra äter något gott. och när hon sitter där bredvid vore det mer elakt att inte ge än att ge lite till henne.

    Hon förstår mycket väl vad som är godis och inte med och hur man hanterar en godispåse.
    När storebrors påse var tom i lördags så lekte hon att hon åt godis ur den.
    så de vet mycket väl.
    Men klart äter ingen i familjen glass eller gott så blir det ju naturligt att inte barnet heller gör det.
    Nu är vi lite godisgrisar här och tycker det är gott ibland med en glass. och då blir det naturligt att även hon får smaka precis som hon får på allt annat vi äter .
  7. Medlem sedan
    Mar 2005
    #4

    nej

    eller hon får hemmagjord glass gjord på olika bär,banan och mjölk och ev en skvätt yoghurt i..
    vi har umgåtts mycket med min systers barn nu på sommaren och hon har ju sett att dom fått godis och glass men då ger jag henne bara frukt eller någonting annat så går det bra..självklart så går det inte att hålla det andra barnet från socker lika länge som det första men jag vet många personer som hållt sina barn från socker, fast syskonen får det, längre än tills dom fyllt 1 år..jag tror att om ni gärna skulle vilja så skulle det funka att hålla dom längre än såhär...men det är ju erat beslut, jag menar inte att vara elak jag vill bara säga vad JAG tycker, ni får göra precis vad ni vill!
    nu kommer jag säkert få en massa svar om att jag är elak mm. men jag måste få säga min mening i dethär..
    jag vill inte att min dotter ska få sådant sockerberoende som jag har....
  8. 4
    nej eller hon får hemmagjord glass gjord på olika bär,banan och mjölk och ev en skvätt yoghurt i..
    vi har umgåtts mycket med min systers barn nu på sommaren och hon har ju sett att dom fått godis och glass men då ger jag henne bara frukt eller någonting annat så går det bra..självklart så går det inte att hålla det andra barnet från socker lika länge som det första men jag vet många personer som hållt sina barn från socker, fast syskonen får det, längre än tills dom fyllt 1 år..jag tror att om ni gärna skulle vilja så skulle det funka att hålla dom längre än såhär...men det är ju erat beslut, jag menar inte att vara elak jag vill bara säga vad JAG tycker, ni får göra precis vad ni vill!
    nu kommer jag säkert få en massa svar om att jag är elak mm. men jag måste få säga min mening i dethär..
    jag vill inte att min dotter ska få sådant sockerberoende som jag har....
  9. Hoppsan m Lina 2/8 o J-03
    #5

    Ja

    Hon har ätit glass, faktiskt t o m en egen glasspinne (knattepinne). Hon gillar det, men det är inte kul om man får in en stor bit i munnen...
    Storebror fick inte smaka glass förrän han var mycket större, men nu har vi blivit slappare... Jag tror dock inte att de dör av lite glass då och då! Godis ska vi försöka hålla henne borta från så länge som möjligt, storebror var 2½ innan han smakade. Läsk dricker inte storebror alls så det blir nog inga problem att hålla henne ifrån det.
  10. 5
    Ja Hon har ätit glass, faktiskt t o m en egen glasspinne (knattepinne). Hon gillar det, men det är inte kul om man får in en stor bit i munnen...
    Storebror fick inte smaka glass förrän han var mycket större, men nu har vi blivit slappare... Jag tror dock inte att de dör av lite glass då och då! Godis ska vi försöka hålla henne borta från så länge som möjligt, storebror var 2½ innan han smakade. Läsk dricker inte storebror alls så det blir nog inga problem att hålla henne ifrån det.
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6

    Jodå

    Jesper älskar glass men han får bara smaka av oss.
    Här var det betydligt lättare att hålla storasyster från sötsaker en längre tid, men nu bjuder hon glatt på Jesper och han är inte sen att smaka.
    Nu när han går själv (med stöd) så pinnar han runt borden och snor åt sig bullar och annat gott när syrran tittar bort.
    Vi har nästan aldrig söta efterrätter utan kör mycket med frukt och det får Jesper så mycket han vill. Gottit!
  12. 6
    Jodå Jesper älskar glass men han får bara smaka av oss.
    Här var det betydligt lättare att hålla storasyster från sötsaker en längre tid, men nu bjuder hon glatt på Jesper och han är inte sen att smaka.
    Nu när han går själv (med stöd) så pinnar han runt borden och snor åt sig bullar och annat gott när syrran tittar bort.
    Vi har nästan aldrig söta efterrätter utan kör mycket med frukt och det får Jesper så mycket han vill. Gottit!
  13. Mizen_m_två
    #7

    inte elak, eller

    så är vi båda elaka ;-)
    Min svärfar tycker att vi är mycket elaka mot våra barn eftersom vi har förhindrat sockerintag så länge det har gått att lura/distrahera/planera. Han har många gånger sagt när Isac var liten \"varför får han inte smaka, det är ju så gott...\" Visst är det gott har vi svarat, men onödigt om han är nöjd med ngt annat. Visst krävs det lite vilja för att lyckas, men det går att fixa det längre än 1-årsdagen, det är jag också övertygad om.
  14. 7
    inte elak, eller så är vi båda elaka ;-)
    Min svärfar tycker att vi är mycket elaka mot våra barn eftersom vi har förhindrat sockerintag så länge det har gått att lura/distrahera/planera. Han har många gånger sagt när Isac var liten \"varför får han inte smaka, det är ju så gott...\" Visst är det gott har vi svarat, men onödigt om han är nöjd med ngt annat. Visst krävs det lite vilja för att lyckas, men det går att fixa det längre än 1-årsdagen, det är jag också övertygad om.
  15. Annika med V & L
    #8

    Sunt förnuft

    kommer man långt på.
    Louise får glass vissa varma sommardagar (mjölkfri då hon är allergisk)
    Hon tycker det är jättegott, och jag tycker det är helt ok att äta glass nån/några gånger per vecka.

    Tycker sockerdebatten håller på att spåra ur. Självklart är det inte bra att äta mycket socker, men lite grann då och då har ingen dött av :)

    Jag ger henne tom saft när det är varmt, för då får jag i henne mycket mer vätska.

    Om man inte tror på allt man läser och hör, utan använder sitt sunda förnuft kommer man långt :)
  16. 8
    Sunt förnuft kommer man långt på.
    Louise får glass vissa varma sommardagar (mjölkfri då hon är allergisk)
    Hon tycker det är jättegott, och jag tycker det är helt ok att äta glass nån/några gånger per vecka.

    Tycker sockerdebatten håller på att spåra ur. Självklart är det inte bra att äta mycket socker, men lite grann då och då har ingen dött av :)

    Jag ger henne tom saft när det är varmt, för då får jag i henne mycket mer vätska.

    Om man inte tror på allt man läser och hör, utan använder sitt sunda förnuft kommer man långt :)
  17. Katarina med Lova 7/7
    #9

    nejnej

    jag förstår inte varför vissa av mina släktingar hela tiden vill ge henne kakor odyl men det får de inte för mig. Varför skynda på? Hon äter frukt i massor, grekisk yoghurt och annat smaskigt samtidigt som vi äter onyttigt strunt som hon ändå snart kommer att vilja ha själv. men jag väntar till hon vill och hon är lite äldre.
  18. 9
    nejnej jag förstår inte varför vissa av mina släktingar hela tiden vill ge henne kakor odyl men det får de inte för mig. Varför skynda på? Hon äter frukt i massor, grekisk yoghurt och annat smaskigt samtidigt som vi äter onyttigt strunt som hon ändå snart kommer att vilja ha själv. men jag väntar till hon vill och hon är lite äldre.
  19. Medlem sedan
    Jun 2003
    #10

    Hon är tokig!

    Linnea älskar glass, särskilt mjukglass. Jag har inte köpt egen glass till henne utan hon får av vår. Men det resulterar i att jag inte hinner äta något själv mellan hennes skedar. Jag har tänkt på det här med att hålla bort från socker men jag låter faktiskt Linnea få lite glass så här på sommaren och visst får hon även lite kex och bullbitar...
  20. 10
    Hon är tokig! Linnea älskar glass, särskilt mjukglass. Jag har inte köpt egen glass till henne utan hon får av vår. Men det resulterar i att jag inte hinner äta något själv mellan hennes skedar. Jag har tänkt på det här med att hålla bort från socker men jag låter faktiskt Linnea få lite glass så här på sommaren och visst får hon även lite kex och bullbitar...
  21. Medlem sedan
    Mar 2005
    #11

    tur

    att jag inte är den enda elaka häxan här *ler*
    jag håller med om varenda ord!
    det finns ingenting bra med godis å sånt annat än att det är gott, men frukt är ju också gott?
    kram!
  22. 11
    tur att jag inte är den enda elaka häxan här *ler*
    jag håller med om varenda ord!
    det finns ingenting bra med godis å sånt annat än att det är gott, men frukt är ju också gott?
    kram!
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12

    Jodå

    Love får glass. Mjölfri och ibland isglass. Egen glass får han sällan, han smakar av vår. Några gånger har vi köpt en liten liten bägare med mjölkfri sorbet till honom. Jag försöker hålla borta sockret, men något kex eller lite glass ibland får han. Men godis och annat sånt skräp lär dröja mycket länge innan han får. Storebror som nu är 3 år äter inte massa jox han heller. Han får ett kinderägg någon gång ibland, men inget annat. Tycker det är helt onödigt att väcka sockerråttan i dem allt för tidigt. Och det finns ju så mycket annat som är gott. Jordgubbar och körsbär är det godaste godiset mina barn vet och det får de istället äta OFTA.
    /Frida
  24. 12
    Jodå Love får glass. Mjölfri och ibland isglass. Egen glass får han sällan, han smakar av vår. Några gånger har vi köpt en liten liten bägare med mjölkfri sorbet till honom. Jag försöker hålla borta sockret, men något kex eller lite glass ibland får han. Men godis och annat sånt skräp lär dröja mycket länge innan han får. Storebror som nu är 3 år äter inte massa jox han heller. Han får ett kinderägg någon gång ibland, men inget annat. Tycker det är helt onödigt att väcka sockerråttan i dem allt för tidigt. Och det finns ju så mycket annat som är gott. Jordgubbar och körsbär är det godaste godiset mina barn vet och det får de istället äta OFTA.
    /Frida
  25. Carmen m Sanna å Kim
    #13

    Han äter

    glass med gooood aptit. Fick faktiskt en egen vid ett tillfälle som han fick smaska i sej på egen hand. Pinnen var nog trots allt mest intressant men får han inte smaka när han ser oss andra med glass så blir det ett herrans liv. Hehe.
  26. 13
    Han äter glass med gooood aptit. Fick faktiskt en egen vid ett tillfälle som han fick smaska i sej på egen hand. Pinnen var nog trots allt mest intressant men får han inte smaka när han ser oss andra med glass så blir det ett herrans liv. Hehe.
  27. Medlem sedan
    Apr 2000
    #14

    Jo då

    Eller det har egentligen inte varit så många tillfällen men vi känner inga hinder till att ge honom det. Tårta fick han även när han fyllde år, och i lördags också, och onsdagen med tror jag (många kalas...). =D

    Vi utgår inte från tanken med att det innehåller socker utan att det inte ska sätta sig på tänderna (som är den största risken för karies). Kakor, kex och rån däremot får han inte då det som sagt ofta sätter sig kvar.

    Ska väl inte börja en till diskussion om socker men om man skulle få ett sk sockerberoende borde ju även frukt och annat bidra till sötsuget.

    Min dotter, på snart 5 år, har även hon haft bra tillgång till sötsaker. Inte sällan väljer hon ändå frukt, bär eller grönsaker framför \"vanligt\" godis.
    Glass och choklad tycker jag personligen är bra gottisalternativ (speciellt glass på sommaren). Smågodis däremot är ett gissel, det kan man nog kämpa ett tag med att undvika (tyvärr finns släkt och vänner ibland som inte förstår det, speciellt till påsken).
    Och snacka om att det är lätt att komma ifrån ämnet... ;)
  28. 14
    Jo då Eller det har egentligen inte varit så många tillfällen men vi känner inga hinder till att ge honom det. Tårta fick han även när han fyllde år, och i lördags också, och onsdagen med tror jag (många kalas...). =D

    Vi utgår inte från tanken med att det innehåller socker utan att det inte ska sätta sig på tänderna (som är den största risken för karies). Kakor, kex och rån däremot får han inte då det som sagt ofta sätter sig kvar.

    Ska väl inte börja en till diskussion om socker men om man skulle få ett sk sockerberoende borde ju även frukt och annat bidra till sötsuget.

    Min dotter, på snart 5 år, har även hon haft bra tillgång till sötsaker. Inte sällan väljer hon ändå frukt, bär eller grönsaker framför \"vanligt\" godis.
    Glass och choklad tycker jag personligen är bra gottisalternativ (speciellt glass på sommaren). Smågodis däremot är ett gissel, det kan man nog kämpa ett tag med att undvika (tyvärr finns släkt och vänner ibland som inte förstår det, speciellt till påsken).
    Och snacka om att det är lätt att komma ifrån ämnet... ;)
  29. Medlem sedan
    Apr 2000
    #15

    Och _vad_ menar du med det?

    Läs på lite i snackreglerna, man får faktiskt inte uttrycka sig hur som helst.
    Skämmas borde du göra med ett sånt inlägg!

    Och du, även om du är anonym vet självklart iaf Redax vem du är.
  30. 15
    Och _vad_ menar du med det? Läs på lite i snackreglerna, man får faktiskt inte uttrycka sig hur som helst.
    Skämmas borde du göra med ett sånt inlägg!

    Och du, även om du är anonym vet självklart iaf Redax vem du är.
  31. Medlem sedan
    Sep 2001
    #16

    Raderat spydigt inlägg IMT

  32. 16
    Raderat spydigt inlägg IMT
  33. Medlem sedan
    Mar 2005
    #17

    men du...

    jag måste bara fråga varför ni ger glass å saft?
    mest nyfiken på av vilken anledning ni ger det?
    det finns ju inget bra alls av att ge det, förutom att det är gott då...
    menar inte att dömma eller så jag bara undrar hur ni tänker angående det....
  34. 17
    men du... jag måste bara fråga varför ni ger glass å saft?
    mest nyfiken på av vilken anledning ni ger det?
    det finns ju inget bra alls av att ge det, förutom att det är gott då...
    menar inte att dömma eller så jag bara undrar hur ni tänker angående det....
  35. Medlem sedan
    Apr 2000
    #18

    Frågan var ju inte till mig

    men då jag förstår _varför_ tar jag mig friheten att svara.
    Glass är kallt och svalkar, är inte du sugen på glass när det är varmt?
    Vätska behövs, extra mycket när det är varmt. Alla barn, faktsikt, gillar inte vatten i större mängder. Att då blanda i lite saft kan ibland göra att barnet dricker mer.
    Så visst finns det bra anledningar att ge detta.
    Självklart väger man som förälder oftast för- och nackdelar mot varandra.
    Vuxna kan ju dricka vin, öl och sprit ibland men inte kommer det något gott ur det, men gott är det. ;)

    PS. Jag har vänner som vuxit upp med föräldrar där de aldrig fått sötsaker, förutom någon enstaka gång till fest. Den ena käkade sårskorpor den andra satt som en hök på släktträffarna (den enda gång de fick någon kaka etc) och gluffsade för fullt. Detta satte sig rätt djupt och de har i stället blivit världens godismonster nu. Ibland föder man ett begär även genom att förbjuda. Förbjuden frukt du vet. =) Menar inte att döma!
  36. 18
    Frågan var ju inte till mig men då jag förstår _varför_ tar jag mig friheten att svara.
    Glass är kallt och svalkar, är inte du sugen på glass när det är varmt?
    Vätska behövs, extra mycket när det är varmt. Alla barn, faktsikt, gillar inte vatten i större mängder. Att då blanda i lite saft kan ibland göra att barnet dricker mer.
    Så visst finns det bra anledningar att ge detta.
    Självklart väger man som förälder oftast för- och nackdelar mot varandra.
    Vuxna kan ju dricka vin, öl och sprit ibland men inte kommer det något gott ur det, men gott är det. ;)

    PS. Jag har vänner som vuxit upp med föräldrar där de aldrig fått sötsaker, förutom någon enstaka gång till fest. Den ena käkade sårskorpor den andra satt som en hök på släktträffarna (den enda gång de fick någon kaka etc) och gluffsade för fullt. Detta satte sig rätt djupt och de har i stället blivit världens godismonster nu. Ibland föder man ett begär även genom att förbjuda. Förbjuden frukt du vet. =) Menar inte att döma!
  37. Medlem sedan
    Mar 2003
    #19

    Svaret var inte till mig

    men jag måste bara skriva att det var ett sådant bra svar *ler*

    Min man hör faktiskt till en av de som inte fick godis alls tills han var ganska så många år.
    Hans föräldrar hittade honom slickandes på ett gammalt godis på marken, och det blev vändpunkten för honom.
    Från och med det fick han godis på lördagarna iaf ;)
  38. 19
    Svaret var inte till mig men jag måste bara skriva att det var ett sådant bra svar *ler*

    Min man hör faktiskt till en av de som inte fick godis alls tills han var ganska så många år.
    Hans föräldrar hittade honom slickandes på ett gammalt godis på marken, och det blev vändpunkten för honom.
    Från och med det fick han godis på lördagarna iaf ;)
  39. Medlem sedan
    Oct 2002
    #20

    Absolut

    Det har han gjort sen han var runt tio månader.
    Först bara isglass (sånna där man fryser själv) o sen nu har han börjat få strut glass med. Men bara tofuline, han klarar inte av så mkt mjölk....

    Elias får godis ibland med. Det ÄR svårare med tvåan o trean. Inte ska stora få sitta o smaska o ungen stå o suktas jue!\"!

    Kram Emma
  40. 20
    Absolut Det har han gjort sen han var runt tio månader.
    Först bara isglass (sånna där man fryser själv) o sen nu har han börjat få strut glass med. Men bara tofuline, han klarar inte av så mkt mjölk....

    Elias får godis ibland med. Det ÄR svårare med tvåan o trean. Inte ska stora få sitta o smaska o ungen stå o suktas jue!\"!

    Kram Emma
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Apropå glass. En glass jag saknar som
    By Gretah in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 16:57
  2. glass utan glass!
    By gräddnos in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 19:33
  3. glass utan glass!
    By gräddnos in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 13:40
  4. Glass,chips,ostkrokar,chips,GLASS!!
    By .:Sabina:. in forum Vikt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 23:48
  5. Nu ska jag gå och äta glass
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 07:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar