ang UL-undersökning.
Läpp-, käk- och gomspalt
  1. Annie
    #1

    ang UL-undersökning.

    Har tre killar varav sista barnet (nu 1½ år) hade läppspalt. Väntar barn igen och ska på UL nästa vecka.

    Ni som haft barn med LKG och fått barn igen, har de kollat något extra på nästa barns UL? Funderade på om man ska be dem kolla lite extra. Inte för att jag är orolig men kanske för att vara mer förberedd.

    Fundersam bara...
  2. 1
    ang UL-undersökning. Har tre killar varav sista barnet (nu 1½ år) hade läppspalt. Väntar barn igen och ska på UL nästa vecka.

    Ni som haft barn med LKG och fått barn igen, har de kollat något extra på nästa barns UL? Funderade på om man ska be dem kolla lite extra. Inte för att jag är orolig men kanske för att vara mer förberedd.

    Fundersam bara...
  3. Tereza
    #2

    Hej Annie

    Jag skulle rekommendera dig att begära ett utvidgat ul som görs lite senare än det \"vanliga\". Vid det utvidgade ul använder man i regel en bättre apparat och kan tydligare se om det är något. Dessutom görs det av en läkare (här i alla fall) och inte en barnmorska. Man ser helt enkelt bättre vid ett sådant. De går också igenom hela fostret och kollar att allt är som det skall, inte bara ansiktet och det kan vara skönt det också.

    När vi väntade vårt andra barn som också har en spalt såg de inte spalten vid första ul, trots att de tittade noga och visste vad de letade efter. Vid det utvidgade syntes spalten tydligt. Däremot kunde läkaren inte säga med säkerhet hur långt in spalten gick, bara att det såg ut som om den gick genom läpp och käke men inte gom. Det visade sig stämma.

    Vi resonerade som du, att vi ville veta för att vara mer förberedda. Både med det praktiska och det känslomässiga. Dessutom tyckte vi att det var bra att förlossningspersonalen visste vad som väntade så att vi slapp de reaktioner som blev när sonen föddes.

    Hoppas allt går bra för er!
    Lycka till!
    Tereza
  4. 2
    Hej Annie Jag skulle rekommendera dig att begära ett utvidgat ul som görs lite senare än det \"vanliga\". Vid det utvidgade ul använder man i regel en bättre apparat och kan tydligare se om det är något. Dessutom görs det av en läkare (här i alla fall) och inte en barnmorska. Man ser helt enkelt bättre vid ett sådant. De går också igenom hela fostret och kollar att allt är som det skall, inte bara ansiktet och det kan vara skönt det också.

    När vi väntade vårt andra barn som också har en spalt såg de inte spalten vid första ul, trots att de tittade noga och visste vad de letade efter. Vid det utvidgade syntes spalten tydligt. Däremot kunde läkaren inte säga med säkerhet hur långt in spalten gick, bara att det såg ut som om den gick genom läpp och käke men inte gom. Det visade sig stämma.

    Vi resonerade som du, att vi ville veta för att vara mer förberedda. Både med det praktiska och det känslomässiga. Dessutom tyckte vi att det var bra att förlossningspersonalen visste vad som väntade så att vi slapp de reaktioner som blev när sonen föddes.

    Hoppas allt går bra för er!
    Lycka till!
    Tereza
  5. Annie
    #3

    Tack för svar!

    Var till spec MVC i veckan men glömde helt av att ta upp detta. Får höra mig för sedan. Ska iallfall be dem kolla lite extra på \"vanliga\" UL också.

    Ja, det kan vara skönt att vara beredd om det skulle bli något. Sonen med läppspalt fick vi föda själva i bilen (hann inte in)och även om det var oväntat var vi så lättade när allt var klart att vi inte ens reagerade över spalten först. Sen blev jag mest irriterad över alla som skulle påpeka att han hade spalt - men att det gick så bra att fixa till sen. Herregud, som om jag inte sett det själv! Precis som om han var ful och vi skulle få garantier på att han skulle bli fin igen.

    Visst blev han fin efter operationen men för oss var han ju så vacker redan från början :o)

    Tusen tack för svaret!
  6. 3
    Tack för svar! Var till spec MVC i veckan men glömde helt av att ta upp detta. Får höra mig för sedan. Ska iallfall be dem kolla lite extra på \"vanliga\" UL också.

    Ja, det kan vara skönt att vara beredd om det skulle bli något. Sonen med läppspalt fick vi föda själva i bilen (hann inte in)och även om det var oväntat var vi så lättade när allt var klart att vi inte ens reagerade över spalten först. Sen blev jag mest irriterad över alla som skulle påpeka att han hade spalt - men att det gick så bra att fixa till sen. Herregud, som om jag inte sett det själv! Precis som om han var ful och vi skulle få garantier på att han skulle bli fin igen.

    Visst blev han fin efter operationen men för oss var han ju så vacker redan från början :o)

    Tusen tack för svaret!
  7. Cami
    #4

    Ja, de kollade...

    extra noggrant, då uppgifterna om förra barnets LKG stod angivet i journalen. de var väldigt grundliga med tanke på detta redan under första ultraljudet, då man dock inte kunde ge något säkert svar. vid tillväxtultraljudet i vecka 32 (bor i Lund) kunde de se att barnet inte hade någon spalt i läpp- näs-området. de kan ju dock aldrig svara på ev. käk- eller gomspalt...
    lycka till!
  8. 4
    Ja, de kollade... extra noggrant, då uppgifterna om förra barnets LKG stod angivet i journalen. de var väldigt grundliga med tanke på detta redan under första ultraljudet, då man dock inte kunde ge något säkert svar. vid tillväxtultraljudet i vecka 32 (bor i Lund) kunde de se att barnet inte hade någon spalt i läpp- näs-området. de kan ju dock aldrig svara på ev. käk- eller gomspalt...
    lycka till!
  9. Eva-Lena
    #5

    jodå!

    jag fick veta redan i vecka 18 att min son hade läpp,- och käkspalt på rutinultraljudet. man såg käkspalten på ultraljudet och då gjordes även ett 3 D ultraljud för att bekräfta läppspalten. Gomspalten vick jag veta först vid hans födelse. Jag bor också i Lund..
  10. 5
    jodå! jag fick veta redan i vecka 18 att min son hade läpp,- och käkspalt på rutinultraljudet. man såg käkspalten på ultraljudet och då gjordes även ett 3 D ultraljud för att bekräfta läppspalten. Gomspalten vick jag veta först vid hans födelse. Jag bor också i Lund..
  11. Tereza
    #6

    men jösses

    vad ni har varit med om, att han hade så bråttom.
    Skönt att allt gick bra i alla fall. Förstår att ni hade annat att fundera på än huruvida barnet hade en spalt eller inte...

    Hur får ni göra den här gången? Ger man några speciella förhållningsorder för att undvika att det händer igen?

    Jo, det där med att folk skall påpeka hur duktiga man är nu för tiden är lite irriterande ibland. \"Det där är inget att oroa sig för, det ordnar man så fint numera...\" Sedan frågar de när sonen skall opereras och tystnar helt när de får höra att han redan är opererad - fem gånger.

    Grattis till graviditeten förresten!
  12. 6
    men jösses vad ni har varit med om, att han hade så bråttom.
    Skönt att allt gick bra i alla fall. Förstår att ni hade annat att fundera på än huruvida barnet hade en spalt eller inte...

    Hur får ni göra den här gången? Ger man några speciella förhållningsorder för att undvika att det händer igen?

    Jo, det där med att folk skall påpeka hur duktiga man är nu för tiden är lite irriterande ibland. \"Det där är inget att oroa sig för, det ordnar man så fint numera...\" Sedan frågar de när sonen skall opereras och tystnar helt när de får höra att han redan är opererad - fem gånger.

    Grattis till graviditeten förresten!
  13. Cami
    #7

    vad jag menade...

    var att det inte är säkert att man kan se en ev. käk- gomspalt via ultraljudet. men i ditt fall hade man alltså gjort det, och gick därför vidare med 3D. tekniken går framåt!
  14. 7
    vad jag menade... var att det inte är säkert att man kan se en ev. käk- gomspalt via ultraljudet. men i ditt fall hade man alltså gjort det, och gick därför vidare med 3D. tekniken går framåt!
  15. Annie
    #8

    Hej igen :o)

    Jadu, denna grav var ju inte direkt planerad (är min 4:a som ska komma) och jag har bf 1/1-07....ha ha. Med tanken på förra förlossningen hade vi nog planerat ett sånt datum :o)

    Denna gång ska jag gå på kontroller från v.38 och när det är moget (livmodertapp osv) och jag har börjat öppna mig, ska de ta hål på hinnorna och få igång det på det viset.

    Känns rätt ok, men trist ändå att behöva göra det. Å andra sidan har vi ca 1,5 timme vintertid att åka till lasarettet... Man får hoppas att de ser när det är på G och att det blir bra med alla semesertider osv. Som det är nu kan vi kolla på lasarettet här hemma (Avesta) men annars måste vi fara upp till Falun titt som tätt och i dagens läge blir det dyyyyrrt. Man gör det man måste antar jag :o)
  16. 8
    Hej igen :o) Jadu, denna grav var ju inte direkt planerad (är min 4:a som ska komma) och jag har bf 1/1-07....ha ha. Med tanken på förra förlossningen hade vi nog planerat ett sånt datum :o)

    Denna gång ska jag gå på kontroller från v.38 och när det är moget (livmodertapp osv) och jag har börjat öppna mig, ska de ta hål på hinnorna och få igång det på det viset.

    Känns rätt ok, men trist ändå att behöva göra det. Å andra sidan har vi ca 1,5 timme vintertid att åka till lasarettet... Man får hoppas att de ser när det är på G och att det blir bra med alla semesertider osv. Som det är nu kan vi kolla på lasarettet här hemma (Avesta) men annars måste vi fara upp till Falun titt som tätt och i dagens läge blir det dyyyyrrt. Man gör det man måste antar jag :o)
  17. Annie
    #9

    Tack för svar!

    Vi har vårt UL imorgon och ska höra vad de säger. Ska även ta upp detta med ett extra UL också.

    Förra grav gick jag på tillväxt-UL, vanligt, men det gör jag troligen inte denna gång så någon extra koll kanske de gör? Vi får se.

    Tusen tack för svaret!
  18. 9
    Tack för svar! Vi har vårt UL imorgon och ska höra vad de säger. Ska även ta upp detta med ett extra UL också.

    Förra grav gick jag på tillväxt-UL, vanligt, men det gör jag troligen inte denna gång så någon extra koll kanske de gör? Vi får se.

    Tusen tack för svaret!
  19. Tereza
    #10

    Hej!!

    Ni bor i Dalarna!! Det gör vi också, i Borlänge. Har ni förlossning i Avesta eller måste ni också åka till Falun?

    Hur gammal är er pojke med spalt? Vår pojke är ca 4år, dottern ca 2 år och lillasyster 7 mån.

    BF var ju inte så lyckat med tanke på tidigare förlossningar...men det är ju inget som kan planeras. Hoppas lite på en liten oplanerad fyra jag också, men har egentligen inte tid. Skall börja plugga i höst och maken skall vara hemma. Huset är inte så stort heller och bilen skulle inte heller räcka till...men allt kan man ju inte planera och blir det så så går ju sådant att ändra på.

    Hoppas att allt går bra på ul, håller tummarna. Om du vill får du gärna berätta hur det går här. Lycka till!



  20. 10
    Hej!! Ni bor i Dalarna!! Det gör vi också, i Borlänge. Har ni förlossning i Avesta eller måste ni också åka till Falun?

    Hur gammal är er pojke med spalt? Vår pojke är ca 4år, dottern ca 2 år och lillasyster 7 mån.

    BF var ju inte så lyckat med tanke på tidigare förlossningar...men det är ju inget som kan planeras. Hoppas lite på en liten oplanerad fyra jag också, men har egentligen inte tid. Skall börja plugga i höst och maken skall vara hemma. Huset är inte så stort heller och bilen skulle inte heller räcka till...men allt kan man ju inte planera och blir det så så går ju sådant att ändra på.

    Hoppas att allt går bra på ul, håller tummarna. Om du vill får du gärna berätta hur det går här. Lycka till!



  21. Annie
    #11

    Nämen - hej igen:o)

    Bor ni i Borlänge? Va kul!! Nä, finns ingen förlossning i Avesta, det är \"bara\" närsjukhus numera, men spec mvc finns än. Ul görs numera i Falun, förra fick vi göra i Avesta.

    Vi har tre killar(hitills)7,5 och minstingen fyller 2 i oktober.

    Jadu, detta med oplanerat.. Ví bor på 3 rok i gammalt hus från 1770. Ska nu ta oss i kragen och göra vardagsrum så att vi får plats nästa år :o) Huset har visst renoveringsbehov vilket inte alltid är möjligt. Bilen...hmm, vi tog oss råd och köpte en hyfsat ny (-00) 7-sitsig. Det är så skönt att få plats även om vi \"bara\" har 3 barn. Dessutom gick det inte längre med våra gamla volvosar, de la av titt som tätt och att åka själv med dem var en mardröm. Nu har vi iallafall en bil som fungerar - puh!

    Har min pappa i Borlänge. Var bor ni?
  22. 11
    Nämen - hej igen:o) Bor ni i Borlänge? Va kul!! Nä, finns ingen förlossning i Avesta, det är \"bara\" närsjukhus numera, men spec mvc finns än. Ul görs numera i Falun, förra fick vi göra i Avesta.

    Vi har tre killar(hitills)7,5 och minstingen fyller 2 i oktober.

    Jadu, detta med oplanerat.. Ví bor på 3 rok i gammalt hus från 1770. Ska nu ta oss i kragen och göra vardagsrum så att vi får plats nästa år :o) Huset har visst renoveringsbehov vilket inte alltid är möjligt. Bilen...hmm, vi tog oss råd och köpte en hyfsat ny (-00) 7-sitsig. Det är så skönt att få plats även om vi \"bara\" har 3 barn. Dessutom gick det inte längre med våra gamla volvosar, de la av titt som tätt och att åka själv med dem var en mardröm. Nu har vi iallafall en bil som fungerar - puh!

    Har min pappa i Borlänge. Var bor ni?
  23. Tereza
    #12

    hejsan!

    Vi bor väldigt centralt. Bor din pappa i eller utanför staden? Om ni ändå är här ibland så kan ni väl titta in till oss på lite fika. Det vore kul! Våra barn är ju i ungefär samma ålder.

    Har du någon anonym mailadress? Jag har tyvärr inte det. Annars har vi ju alltid Kupolen...
  24. 12
    hejsan! Vi bor väldigt centralt. Bor din pappa i eller utanför staden? Om ni ändå är här ibland så kan ni väl titta in till oss på lite fika. Det vore kul! Våra barn är ju i ungefär samma ålder.

    Har du någon anonym mailadress? Jag har tyvärr inte det. Annars har vi ju alltid Kupolen...
  25. Annie
    #13

    Hej!

    Pappa bor i Hushagen, är ju hyfsat centralt :o) Ska kolla om maken har nån mer anonym mailadress. Återkommer!
  26. 13
    Hej! Pappa bor i Hushagen, är ju hyfsat centralt :o) Ska kolla om maken har nån mer anonym mailadress. Återkommer!
  27. Annie
    #14

    och UL...

    igår gick bra! En liten sprattlande bebis fick vi se och såvitt hon kunde se var överläppen hel. Såg en vit hel båge under nästippen :o) Får se om vi går vidare med utökat UL. Jag är lite fundersam kring det men det kanske är skönt att se även lite senare i grav.
  28. 14
    och UL... igår gick bra! En liten sprattlande bebis fick vi se och såvitt hon kunde se var överläppen hel. Såg en vit hel båge under nästippen :o) Får se om vi går vidare med utökat UL. Jag är lite fundersam kring det men det kanske är skönt att se även lite senare i grav.
  29. Imre v 17
    #15

    Ja det har dom gjort


    De har tittat väldigt noggrant och kunnat se att barnet inte hade spalt,(jag har ett barn innan med gomspalt) med reservation för en liten spalt längst in, för det kunde läkaren inte se.
    Men barnet var fullt friskt, ingen spalt. Nu är jag gravid igen och läkaren nämnde något när jag var in för ev. fvp att de kan göra utökat UL och titta efter spalt även denna gång. Jag är inte speciellt orolig, men gör gärna det extra Ulet i alla fall. Är där en bebis med spalt så fixar vi det, visst det blir tufft men det är inget jag oroar mig speciellt för. Men det är bra att kunna förbereda sig tycker jag. Sedan kanske jag ändå får världens depp om det visar sig vara så igen.......... men jag tror faktikst inte det.
  30. 15
    Ja det har dom gjort
    De har tittat väldigt noggrant och kunnat se att barnet inte hade spalt,(jag har ett barn innan med gomspalt) med reservation för en liten spalt längst in, för det kunde läkaren inte se.
    Men barnet var fullt friskt, ingen spalt. Nu är jag gravid igen och läkaren nämnde något när jag var in för ev. fvp att de kan göra utökat UL och titta efter spalt även denna gång. Jag är inte speciellt orolig, men gör gärna det extra Ulet i alla fall. Är där en bebis med spalt så fixar vi det, visst det blir tufft men det är inget jag oroar mig speciellt för. Men det är bra att kunna förbereda sig tycker jag. Sedan kanske jag ändå får världens depp om det visar sig vara så igen.......... men jag tror faktikst inte det.
  31. Johans mamma
    #16

    vad skönt att höra

    att allt verkade vara bra. Om man ser bågen så borde det ju inte vara något. Vi gjorde det andra mycket för att vi visste att läkaren går igenom allt och kollar att allt är bra. Jag tyckte att det var skönt med en extra koll. Det görs ju lite senare också. När är det du skall ha?
  32. 16
    vad skönt att höra att allt verkade vara bra. Om man ser bågen så borde det ju inte vara något. Vi gjorde det andra mycket för att vi visste att läkaren går igenom allt och kollar att allt är bra. Jag tyckte att det var skönt med en extra koll. Det görs ju lite senare också. När är det du skall ha?
  33. Annie
    #17

    Jag ska ha...

    2/1-07 :o) Hoppas jag :o)) Vore faktiskt skönt om man kom in på nya året, men vi får se....

    Funderar faktiskt på detta med utvidgat UL, kan ju vara skönt att göra ett sånt ändå - för att det går om inte annat.

    Har du erf. från Falun eller var bor du?
  34. 17
    Jag ska ha... 2/1-07 :o) Hoppas jag :o)) Vore faktiskt skönt om man kom in på nya året, men vi får se....

    Funderar faktiskt på detta med utvidgat UL, kan ju vara skönt att göra ett sånt ändå - för att det går om inte annat.

    Har du erf. från Falun eller var bor du?

Liknande trådar

  1. vul undersökning i dag .........
    By Annie29 in forum _1204 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 21:22
  2. Undersökning
    By christi in forum Enkäter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 14:59
  3. Undersökning om aff (fN)
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 08:17
  4. Undersökning
    By 71an in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 09:24
  5. Undersökning
    By Saddo in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 14:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar