Nystagmus
Synskador & nedsatt syn
  1. Linda
    #1

    Nystagmus

    Vi har en son på 13 veckor som har nystagmus samt eventuellt en synnerv som kan vara lite outvecklad. Nystagmusen \"ögondarret\" har blivit otroligt mycket bättre sedan hans födelse men det finns fortfarande kvar. De ska göra en magnetröntgen på honom för att kunna se synbanorna. Han är sen med ögonkontakt men det går framåt hela tiden nu. Han är glad och pigg annars. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Kan nystagmusen försvinna helt eller kommer han alltid att ha den kvar mer eller mindre? Är det någon som har gjort magnetröntgen på en sådan liten? Hur går det till?
    många frågor blev det... Tacksam för alla upplysningar ni har.
    /En orolig mamma.
  2. 1
    Nystagmus Vi har en son på 13 veckor som har nystagmus samt eventuellt en synnerv som kan vara lite outvecklad. Nystagmusen \"ögondarret\" har blivit otroligt mycket bättre sedan hans födelse men det finns fortfarande kvar. De ska göra en magnetröntgen på honom för att kunna se synbanorna. Han är sen med ögonkontakt men det går framåt hela tiden nu. Han är glad och pigg annars. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Kan nystagmusen försvinna helt eller kommer han alltid att ha den kvar mer eller mindre? Är det någon som har gjort magnetröntgen på en sådan liten? Hur går det till?
    många frågor blev det... Tacksam för alla upplysningar ni har.
    /En orolig mamma.
  3. Medlem sedan
    Mar 2006
    #2

    Nystagmus

    Hej!
    Vår son har nystagmus och det har blivit lite bättre sedan han föddes för 5 år sedan.
    Det finns olika sorters nystagmus, ögonen kan gå lodrätt eller vågrätt.Sakta fram och tillbaka eller snabba korta rörelser lite ryckigt.Ofta så hittar barn med nystag mus sitt eget sätt att fästa blicken.En del rycker med huvudet andra vinklar huvudet.
    Vi har blivit erbjudna att delta i en forskningsstudie ang nystagmus men vet inte när dom drar igång.
    Om det är nystagmus så försvinner inte det helt, det brukar vara ett tecken på att där är någon form av synskada.
    Vi har gjort olika undersökningar på vår son och på dom flesta har dom sövt honom eftersom dom måste ligga helt still.

    Jag förstår er oro och att ni är rädda och undrar över framtiden.Om ni undrar över något så säg till.Visst är det hemskt att ett barn ska behöva råka ut för sånt här men det ordnar sig, barn fixar det mesta!!Jag lovar jag har själv upplevt det.
    Om du vill så kan du skriva på min sida så kan jag ge dig tips om hjälp osv.
    Många kramar från Oscars mamma
  4. 2
    Nystagmus Hej!
    Vår son har nystagmus och det har blivit lite bättre sedan han föddes för 5 år sedan.
    Det finns olika sorters nystagmus, ögonen kan gå lodrätt eller vågrätt.Sakta fram och tillbaka eller snabba korta rörelser lite ryckigt.Ofta så hittar barn med nystag mus sitt eget sätt att fästa blicken.En del rycker med huvudet andra vinklar huvudet.
    Vi har blivit erbjudna att delta i en forskningsstudie ang nystagmus men vet inte när dom drar igång.
    Om det är nystagmus så försvinner inte det helt, det brukar vara ett tecken på att där är någon form av synskada.
    Vi har gjort olika undersökningar på vår son och på dom flesta har dom sövt honom eftersom dom måste ligga helt still.

    Jag förstår er oro och att ni är rädda och undrar över framtiden.Om ni undrar över något så säg till.Visst är det hemskt att ett barn ska behöva råka ut för sånt här men det ordnar sig, barn fixar det mesta!!Jag lovar jag har själv upplevt det.
    Om du vill så kan du skriva på min sida så kan jag ge dig tips om hjälp osv.
    Många kramar från Oscars mamma

Liknande trådar

  1. Näthinnesjukdom? Nystagmus?
    By klingan in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 17:52
  2. Nystagmus & tester?
    By Gravid20 in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-07, 16:56
  3. ögat Durrar, nystagmus?
    By sara 1981 in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 08:22
  4. Nystagmus
    By Isasmamma in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 22:56
  5. Nystagmus
    By Gravid20 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 14:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar