Låna eller inte?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. anonym idag
    #1

    Låna eller inte?

    Vi kommer att renovera vårt radhus för ca 150000 under detta år (några nya fönster, parkett, kakla gästtoaletten etc). Ingen renovering som MÅSTE göras utan som vi önskar göra för vår egen skull. Nu sitter vi och funderar på vad som är \"bäst\". Vi vill gärna höra hur ni andra hade gjort.

    Radhuset är idag värderat till ca 2,8 miljoner och vi har lån på 1,4 miljoner. Vi har ca 150000 på sparkonto och ca 100000 i fonder. Min man jobbar och det är mer eller mindre på hans lön vi lever eftersom jag studerar och kommer att göra så ytterligare två år (utan CSN). Jag är tjänstledig från min fasta tjänst (lön ca 35000) så skulle vi hamna i ekonomisk knipa får jag helt enkelt gå tillbaka till jobbet.

    Frågan är nu om vi ska öka vårt bottenlån för att göra renoveringen eller om vi ska använda vårt kapital. Själv tycker jag det är oerhört jobbigt att inte ha en hyfsad buffert medan min man tycker att det är onödigt att låna upp pengarna när vi faktiskt skulle kunna bekosta det mesta själva.

    Hur hade ni resonerat?

    Hoppas ni har förståelse för min anonymitet idag när jag lämnar ut så många uppgifter om familjen :-)
  2. 1
    Låna eller inte? Vi kommer att renovera vårt radhus för ca 150000 under detta år (några nya fönster, parkett, kakla gästtoaletten etc). Ingen renovering som MÅSTE göras utan som vi önskar göra för vår egen skull. Nu sitter vi och funderar på vad som är \"bäst\". Vi vill gärna höra hur ni andra hade gjort.

    Radhuset är idag värderat till ca 2,8 miljoner och vi har lån på 1,4 miljoner. Vi har ca 150000 på sparkonto och ca 100000 i fonder. Min man jobbar och det är mer eller mindre på hans lön vi lever eftersom jag studerar och kommer att göra så ytterligare två år (utan CSN). Jag är tjänstledig från min fasta tjänst (lön ca 35000) så skulle vi hamna i ekonomisk knipa får jag helt enkelt gå tillbaka till jobbet.