Låna eller inte?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. anonym idag
    #1

    Låna eller inte?

    Vi kommer att renovera vårt radhus för ca 150000 under detta år (några nya fönster, parkett, kakla gästtoaletten etc). Ingen renovering som MÅSTE göras utan som vi önskar göra för vår egen skull. Nu sitter vi och funderar på vad som är \"bäst\". Vi vill gärna höra hur ni andra hade gjort.

    Radhuset är idag värderat till ca 2,8 miljoner och vi har lån på 1,4 miljoner. Vi har ca 150000 på sparkonto och ca 100000 i fonder. Min man jobbar och det är mer eller mindre på hans lön vi lever eftersom jag studerar och kommer att göra så ytterligare två år (utan CSN). Jag är tjänstledig från min fasta tjänst (lön ca 35000) så skulle vi hamna i ekonomisk knipa får jag helt enkelt gå tillbaka till jobbet.

    Frågan är nu om vi ska öka vårt bottenlån för att göra renoveringen eller om vi ska använda vårt kapital. Själv tycker jag det är oerhört jobbigt att inte ha en hyfsad buffert medan min man tycker att det är onödigt att låna upp pengarna när vi faktiskt skulle kunna bekosta det mesta själva.

    Hur hade ni resonerat?

    Hoppas ni har förståelse för min anonymitet idag när jag lämnar ut så många uppgifter om familjen :-)
  2. 1
    Låna eller inte? Vi kommer att renovera vårt radhus för ca 150000 under detta år (några nya fönster, parkett, kakla gästtoaletten etc). Ingen renovering som MÅSTE göras utan som vi önskar göra för vår egen skull. Nu sitter vi och funderar på vad som är \"bäst\". Vi vill gärna höra hur ni andra hade gjort.

    Radhuset är idag värderat till ca 2,8 miljoner och vi har lån på 1,4 miljoner. Vi har ca 150000 på sparkonto och ca 100000 i fonder. Min man jobbar och det är mer eller mindre på hans lön vi lever eftersom jag studerar och kommer att göra så ytterligare två år (utan CSN). Jag är tjänstledig från min fasta tjänst (lön ca 35000) så skulle vi hamna i ekonomisk knipa får jag helt enkelt gå tillbaka till jobbet.

    Frågan är nu om vi ska öka vårt bottenlån för att göra renoveringen eller om vi ska använda vårt kapital. Själv tycker jag det är oerhört jobbigt att inte ha en hyfsad buffert medan min man tycker att det är onödigt att låna upp pengarna när vi faktiskt skulle kunna bekosta det mesta själva.

    Hur hade ni resonerat?

    Hoppas ni har förståelse för min anonymitet idag när jag lämnar ut så många uppgifter om familjen :-)
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2

    Bra åsikter båda delarna

    En buffert är alltid bra att ha, helt klart. Med egenägt boende är det ett krav. Om ni väljer att använda sparkapitalet, så bör ni rimligen flytta över i alla fall en del av fondkapitalet till sparkonto - kan ni göra det nu utan att behöva sälja med förlust, så är det ju fullständigt rimligt.

    Samtidigt innebär renoveringen antagligen att värdet ökar - om inte annat är det nog att se som ett tidigarelagt nödvändigt underhållsarbete. Det motiverar att det är OK att låna pengar till renoveringen, och i ert fall innebär det ju relativt liten förändring av månadskostnaden.

    Principiellt anser jag att man inte skall spara om man har lån, utan istället amoterera sina skulder. Jag är därmed böjd att anse att det är vettigt att finansiera renoveringen med sparkapitalet, såvida inte ni vet att ni behöver byta bil eller köpa en till, alternativt köpa en dyrare bostad inom en överskådlig framtid - i sådana fall hade det varit vettigare att spara sparkapitalet till dess för att minimera lånebehovet DÅ.
  4. 2
    Bra åsikter båda delarna En buffert är alltid bra att ha, helt klart. Med egenägt boende är det ett krav. Om ni väljer att använda sparkapitalet, så bör ni rimligen flytta över i alla fall en del av fondkapitalet till sparkonto - kan ni göra det nu utan att behöva sälja med förlust, så är det ju fullständigt rimligt.

    Samtidigt innebär renoveringen antagligen att värdet ökar - om inte annat är det nog att se som ett tidigarelagt nödvändigt underhållsarbete. Det motiverar att det är OK att låna pengar till renoveringen, och i ert fall innebär det ju relativt liten förändring av månadskostnaden.

    Principiellt anser jag att man inte skall spara om man har lån, utan istället amoterera sina skulder. Jag är därmed böjd att anse att det är vettigt att finansiera renoveringen med sparkapitalet, såvida inte ni vet att ni behöver byta bil eller köpa en till, alternativt köpa en dyrare bostad inom en överskådlig framtid - i sådana fall hade det varit vettigare att spara sparkapitalet till dess för att minimera lånebehovet DÅ.
  5. Kumikameli
    #3

    Om ni lånar

    så _betalar_ ni för att ha pengar på banken. Vi ser det som en buffert att ha låneutrymme på huset. Då kan man låna ifall det verkligen krisar. Lite riskablare förstås eftersom man kan bli kreditovärdig, men helt klart billigare.
  6. 3
    Om ni lånar så _betalar_ ni för att ha pengar på banken. Vi ser det som en buffert att ha låneutrymme på huset. Då kan man låna ifall det verkligen krisar. Lite riskablare förstås eftersom man kan bli kreditovärdig, men helt klart billigare.
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4

    Som en sidonot:

    Jag hade antagligen haft mindre sparkapital och lägre lån (troligen en buffert på ca 50.000:- och en outnyttjad kort-kredit på minst lika mycket), pga att jag hade prioriterat amorterar istället för sparande, varvid jag hade \"tvingats\" öka min belåning för att kunna finansiera en sådan renovering.
  8. 4
    Som en sidonot: Jag hade antagligen haft mindre sparkapital och lägre lån (troligen en buffert på ca 50.000:- och en outnyttjad kort-kredit på minst lika mycket), pga att jag hade prioriterat amorterar istället för sparande, varvid jag hade \"tvingats\" öka min belåning för att kunna finansiera en sådan renovering.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5

    50/50 kanske

    låna 75000 kr på huset och ta 75000 kr från sparkontot, så hade nog jag gjort. I och med att du ska plugga i 2 år till så kan det vara skönt att ha lite extra pengar på banken.
  10. 5
    50/50 kanske låna 75000 kr på huset och ta 75000 kr från sparkontot, så hade nog jag gjort. I och med att du ska plugga i 2 år till så kan det vara skönt att ha lite extra pengar på banken.
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Med er lånebild

    Med den lånebild ni har på ert hus hade jag nog lånat pengarna, men jag är inte helt säker på att hade gjort så. Själv har jag samma åsikt som dig och tycker det är skönt att ha en rejäl buffert.

    Jag kan också berätta att jag själv köpte en hobbybil dagen innan midsommar för 179.000:- och till den lånade jag 69.000:-. Jag hade kunnat betala vagnen kontant men det smärtade för mycket att ta ut pengar från aktiekontot efter det att börsens nedgång under våren.

    Men till mitt beslut om att låna en slant bidrog det faktum till att jag fick ett förmånligt lån via det finansbolag som min arbetsgivare samarbetar med.
  12. 6
    Med er lånebild Med den lånebild ni har på ert hus hade jag nog lånat pengarna, men jag är inte helt säker på att hade gjort så. Själv har jag samma åsikt som dig och tycker det är skönt att ha en rejäl buffert.

    Jag kan också berätta att jag själv köpte en hobbybil dagen innan midsommar för 179.000:- och till den lånade jag 69.000:-. Jag hade kunnat betala vagnen kontant men det smärtade för mycket att ta ut pengar från aktiekontot efter det att börsens nedgång under våren.

    Men till mitt beslut om att låna en slant bidrog det faktum till att jag fick ett förmånligt lån via det finansbolag som min arbetsgivare samarbetar med.
  13. anonym idag
    #7

    Tack till alla....

    så bra åsikter ni har. Och så svårt det är att bestämma sig. :-)

    Precis som du peter56 skriver så smärtar det att plocka ut pengarna från banken. Känns så skönt att veta att de finns där, att jag kan köpa vad jag vill (inom rimliga gränser förstås) och dessutom sova gott om nätterna utan att ha några ekonomiska problem. Dessutom kan jag beställa en resa för familjen precis när jag känner för det ;-) Samtidigt så vet vi att vi har låneutrymme på huset om vi skulle ta sparkontot och därefter behöva pengar.

    Dessutom är det så som du skriver Flu, vi kommer att sälja huset om ett par år (när jag pluggat klart) och vill av den anledningen höja värdet och kunna sälja det med en hyfsad vinst. Husen i vårt område kostar från 4 miljoner och uppåt. Menar du att vi då bör ha kvar bufferten, eller?

    Fonderna borde vi nog ta och sälja nu. Anskaffnings- värdet är mindre än 45000 (köpta tidigt 90-talet tror jag) och jag funderade redan för några år sedan att åtminstone ta hem vinsten. Kanske är det så vi bör göra för att finansiera åtminstone delar av vår renovering?

    Ja, inte är det lätt att bestämma sig... :-)
  14. 7
    Tack till alla.... så bra åsikter ni har. Och så svårt det är att bestämma sig. :-)

    Precis som du peter56 skriver så smärtar det att plocka ut pengarna från banken. Känns så skönt att veta att de finns där, att jag kan köpa vad jag vill (inom rimliga gränser förstås) och dessutom sova gott om nätterna utan att ha några ekonomiska problem. Dessutom kan jag beställa en resa för familjen precis när jag känner för det ;-) Samtidigt så vet vi att vi har låneutrymme på huset om vi skulle ta sparkontot och därefter behöva pengar.

    Dessutom är det så som du skriver Flu, vi kommer att sälja huset om ett par år (när jag pluggat klart) och vill av den anledningen höja värdet och kunna sälja det med en hyfsad vinst. Husen i vårt område kostar från 4 miljoner och uppåt. Menar du att vi då bör ha kvar bufferten, eller?

    Fonderna borde vi nog ta och sälja nu. Anskaffnings- värdet är mindre än 45000 (köpta tidigt 90-talet tror jag) och jag funderade redan för några år sedan att åtminstone ta hem vinsten. Kanske är det så vi bör göra för att finansiera åtminstone delar av vår renovering?

    Ja, inte är det lätt att bestämma sig... :-)
  15. Anonym
    #8

    Med facit i hand

    så hade jag nog valt att höja upp lånen för att renovera och haft kvar sparkapitalet på banken. Nu gjorde vi så att vi renoverade för hela vinsten på försäljnignen av bostadsrätten (förutom den del vi satte in i kötet av radhuset.
    Vi hade ju båda bra jobb som gav hyfsad lön. Så lade vi om lånen och såg till att vi bara hade bottenlån nåt år senare (och tomt på sparkontot i princip).
    6 månder senare var vi båda arbetslösa och hade precis fått barn nr 4.

    Det har inte varit roligt de senaste 3 åren medan maken studerat och jag jobbat som timmis, varit fl och pluggat.

    Så jag hade valt att ha en rejäl buffert och lånat till det mesta.

    Nu har ni redan 250000:- i buffert i princip så jag hade nog valt att använda 100000:- och haft fonderna samt 50000:- kvar på sparkontot.

    Sen udnrar jag lite varför du inte tar CSN. Blir inte din SGI 0:- om du inte ens tar bidragsdelen? Samma sak med a-kassa. Det skulle för mig kännas som en onödig risk att inte få några pengar alls om jag blev sjuk eller arbetslös.
  16. 8
    Med facit i hand så hade jag nog valt att höja upp lånen för att renovera och haft kvar sparkapitalet på banken. Nu gjorde vi så att vi renoverade för hela vinsten på försäljnignen av bostadsrätten (förutom den del vi satte in i kötet av radhuset.
    Vi hade ju båda bra jobb som gav hyfsad lön. Så lade vi om lånen och såg till att vi bara hade bottenlån nåt år senare (och tomt på sparkontot i princip).
    6 månder senare var vi båda arbetslösa och hade precis fått barn nr 4.

    Det har inte varit roligt de senaste 3 åren medan maken studerat och jag jobbat som timmis, varit fl och pluggat.

    Så jag hade valt att ha en rejäl buffert och lånat till det mesta.

    Nu har ni redan 250000:- i buffert i princip så jag hade nog valt att använda 100000:- och haft fonderna samt 50000:- kvar på sparkontot.

    Sen udnrar jag lite varför du inte tar CSN. Blir inte din SGI 0:- om du inte ens tar bidragsdelen? Samma sak med a-kassa. Det skulle för mig kännas som en onödig risk att inte få några pengar alls om jag blev sjuk eller arbetslös.

Liknande trådar

  1. Hyra eller låna ut husvagnen?
    By azza in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-06-26, 22:49
  2. Tömma bufferten eller låna?
    By Anonym #666# in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 14:43
  3. Betala av huslån eller låna mer?
    By Karro75 in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 17:33
  4. låna eller inte låna?
    By LillaHon in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 17:57
  5. Får jag låna en tumme eller två?
    By UKU-naut in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-29, 20:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar