Tidiga symptom på Asperger...
Autismspektrum
  1. anonym och orolig
    #1

    Tidiga symptom på Asperger...

    ...hos tjejer??? Hur anade man först att era \"AS-tjejer\" var \"annorlunda\"? Tidiga tecken man märkte som förälder? Som dagis märkte? Som man i efterhand tänker på?
  2. 1
    Tidiga symptom på Asperger... ...hos tjejer??? Hur anade man först att era \"AS-tjejer\" var \"annorlunda\"? Tidiga tecken man märkte som förälder? Som dagis märkte? Som man i efterhand tänker på?
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    vid fyra år

    Din tjej kanske är yngre eftersom du frågar efter tidiga symptom. Men det var vid fyraårsålder (eller tre kanske) som min tjej började utmärka sig genom att inte leka rollekar alls. Inte mammapappabarn, affär, doktor, ...

    Så här i efterhand kan jag se symptomen som visade sig tidigare, men då var det svårt att skilja dem från normal variation. Gillade inte mycket folk vid 1/2-1 år tex, skrek jämt när vi var hos mina föräldrar eller med föräldragruppen från bvc.

    Fast som sagt, det var först vid tre/fyra som det blev så uttalat att det var dags för en utredning.
  4. 2
    vid fyra år Din tjej kanske är yngre eftersom du frågar efter tidiga symptom. Men det var vid fyraårsålder (eller tre kanske) som min tjej började utmärka sig genom att inte leka rollekar alls. Inte mammapappabarn, affär, doktor, ...

    Så här i efterhand kan jag se symptomen som visade sig tidigare, men då var det svårt att skilja dem från normal variation. Gillade inte mycket folk vid 1/2-1 år tex, skrek jämt när vi var hos mina föräldrar eller med föräldragruppen från bvc.

    Fast som sagt, det var först vid tre/fyra som det blev så uttalat att det var dags för en utredning.
  5. Medlem sedan
    May 2006
    #3

    AS-tjejer

    Det är ofta svårare att ställa diagnos på tjejer än på killar, beroende på att det ofta inte märks lika tydligt på tjejer. Tjejer är ofta mer välfungerande socialt bl.a. Enligt en läkare jag pratade med är diagnoskriterierna egentligen utarbetade efter studier av pojkar. Min dotter var nästan 18 när vi fick diagnos-då hade utredningen startat två år tidigare. Men så här i efterhand kan jag ju se symtom från treårsåldern.
  6. 3
    AS-tjejer Det är ofta svårare att ställa diagnos på tjejer än på killar, beroende på att det ofta inte märks lika tydligt på tjejer. Tjejer är ofta mer välfungerande socialt bl.a. Enligt en läkare jag pratade med är diagnoskriterierna egentligen utarbetade efter studier av pojkar. Min dotter var nästan 18 när vi fick diagnos-då hade utredningen startat två år tidigare. Men så här i efterhand kan jag ju se symtom från treårsåldern.
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4

    oj...

    Jag har en dotter på snart 16 som alldeles nyss fått sin AS-diagnos. När hon var i dagisåldern såg vi inga direkta tecken på att hon skulle vara annorlunda än de andra barnen. Visserligen hade hon redan då svårt med kompisrelationer, och lekte helst ensam eller med pojkarna.

    Hennes problem accelererade med raketfart när hon började högstadiet. Hon blev kraftigt deprimerad, hade inga vänner och levde till stor del i sin egenfantasivärld.

    Nu, med facit i hand, har jag ju förstått att vissa tecken fanns tidigare. Till exempel hennes svårigheter att umgås med jämnåriga, hennes oerhörda petighet med mat, hennes svårigheter att somna på kvällarna. Men som mammemi skriver ovan, så har jag förstått att det inte är ovanligt att AS hos flickor diagnosticeras sent.

    Och inte var det så mycket till svar på din fråga, men en liten bild av hur det varit för oss...
  8. 4
    oj... Jag har en dotter på snart 16 som alldeles nyss fått sin AS-diagnos. När hon var i dagisåldern såg vi inga direkta tecken på att hon skulle vara annorlunda än de andra barnen. Visserligen hade hon redan då svårt med kompisrelationer, och lekte helst ensam eller med pojkarna.

    Hennes problem accelererade med raketfart när hon började högstadiet. Hon blev kraftigt deprimerad, hade inga vänner och levde till stor del i sin egenfantasivärld.

    Nu, med facit i hand, har jag ju förstått att vissa tecken fanns tidigare. Till exempel hennes svårigheter att umgås med jämnåriga, hennes oerhörda petighet med mat, hennes svårigheter att somna på kvällarna. Men som mammemi skriver ovan, så har jag förstått att det inte är ovanligt att AS hos flickor diagnosticeras sent.

    Och inte var det så mycket till svar på din fråga, men en liten bild av hur det varit för oss...

Liknande trådar

  1. Tidiga tecken på Asperger??
    By trött orolig mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-02-15, 20:35
  2. tidiga symptom?
    By Elin Solstråle in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 14:34
  3. Tidiga symptom
    By Ziro in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 11:59
  4. Tidiga symptom??
    By hoppas på bebis in forum _0707 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 07:34
  5. Tidiga symptom
    By Anonym m fyran? in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 14:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar