ensam vårdnad
Ensamförälder
  1. uppsala
    #1

    ensam vårdnad

    hej
    är det någon som vet hur jag ska göra för att få ensam vårdnad om mina barn?
  2. 1
    ensam vårdnad hej
    är det någon som vet hur jag ska göra för att få ensam vårdnad om mina barn?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2

    Hur ser det ut idag?

    Är ni gifta?
    Vet du med dig att ni har gemensam vårdnad?
  4. 2
    Hur ser det ut idag? Är ni gifta?
    Vet du med dig att ni har gemensam vårdnad?
  5. uppsala
    #3

    skilda

    vi har skiljt oss för 10 månader sedan, vi har gemensam vårdnad.

    vår kommunikation är inte den bästa mitt ex har stort kontrollbehov och han använder nu den enda länken kvar mellan oss för att försöka kontrollera mig, dvs barnen.

    jag vill minimera grälsituationer dvs om vi ska fixa pass till barnen eller byta fsk val av skolor etc.
    umgänget ska ju finnas kvar för barnens skull, men de andra bitarna vill jag fixa själv.
  6. 3
    skilda vi har skiljt oss för 10 månader sedan, vi har gemensam vårdnad.

    vår kommunikation är inte den bästa mitt ex har stort kontrollbehov och han använder nu den enda länken kvar mellan oss för att försöka kontrollera mig, dvs barnen.

    jag vill minimera grälsituationer dvs om vi ska fixa pass till barnen eller byta fsk val av skolor etc.
    umgänget ska ju finnas kvar för barnens skull, men de andra bitarna vill jag fixa själv.
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4

    Men...

    EV ger ingen försäkring att ni inte kommer att ha konflikter i framtiden.
    Pappan kanske tycker tvärtom att han blir utesluten i barnens liv. Vi mammor ser det inte så kanske utan vill att det ska flyta på så enkelt som möjligt och då utan tjabb och gnat.

    Det är MYCKET svårt att få EV om pappan inte självmant skriver under papprerna. Då måste du stämma honom på vårdnaden och det ger inga garantier att du får det ändå. Domstolar sätter oftast GV just för att föräldrarna måste samarbeta...

    Inte ens kontrollerande fäder blir av med vårdnaden. Och det finns missbrukare som har vårdnad om sina barn... Det säger en hel del va`?

    Har ni varit på samtal som kommunen erbjuder gratis?
    Det är ju emellanåt ett bra forum för föräldrar som ska försöka komma överens om hur det ska se ut.
  8. 4
    Men... EV ger ingen försäkring att ni inte kommer att ha konflikter i framtiden.
    Pappan kanske tycker tvärtom att han blir utesluten i barnens liv. Vi mammor ser det inte så kanske utan vill att det ska flyta på så enkelt som möjligt och då utan tjabb och gnat.

    Det är MYCKET svårt att få EV om pappan inte självmant skriver under papprerna. Då måste du stämma honom på vårdnaden och det ger inga garantier att du får det ändå. Domstolar sätter oftast GV just för att föräldrarna måste samarbeta...

    Inte ens kontrollerande fäder blir av med vårdnaden. Och det finns missbrukare som har vårdnad om sina barn... Det säger en hel del va`?

    Har ni varit på samtal som kommunen erbjuder gratis?
    Det är ju emellanåt ett bra forum för föräldrar som ska försöka komma överens om hur det ska se ut.
  9. uppsala
    #5

    han utövar makt

    vi har suttit i familjerätten och han säger bara att han mår så dåligt, dom tar inte in en konflikt.
    min tanke är att försöka minimera så många orsaker till samtal med honom. sen för han paja sin relation med barnen bäst han vill.
  10. 5
    han utövar makt vi har suttit i familjerätten och han säger bara att han mår så dåligt, dom tar inte in en konflikt.
    min tanke är att försöka minimera så många orsaker till samtal med honom. sen för han paja sin relation med barnen bäst han vill.
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    #6

    Familjerätten...

    medlar inte vid konflikter så där gör de rätt tycker jag.

    Jag förstår att du vill ha så lite kontakt med honom som möjligt. Den linjen körde min sons pappa med mig när vi satt på familjerätten men med tanke på att vi har barn tillsammans (och även ni) så kommer man inte ifrån det.

    Jag har inga goda råd att ge dig förutom att då ta konflikterna när de kommer och sen strunta i honom och låta honom ta det vuxna ansvaret när det gäller umgänget med barnen.

    Jag vet att andra föräldrar har haft problem angående passansökan osv och om du har fler frågor om sådant så kan du titta in på \"Gemensam/Ensam vårdnad\". Där finns det flera kloka människor som kan komma med råd till dig.
  12. 6
    Familjerätten... medlar inte vid konflikter så där gör de rätt tycker jag.

    Jag förstår att du vill ha så lite kontakt med honom som möjligt. Den linjen körde min sons pappa med mig när vi satt på familjerätten men med tanke på att vi har barn tillsammans (och även ni) så kommer man inte ifrån det.

    Jag har inga goda råd att ge dig förutom att då ta konflikterna när de kommer och sen strunta i honom och låta honom ta det vuxna ansvaret när det gäller umgänget med barnen.

    Jag vet att andra föräldrar har haft problem angående passansökan osv och om du har fler frågor om sådant så kan du titta in på \"Gemensam/Ensam vårdnad\". Där finns det flera kloka människor som kan komma med råd till dig.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Inte så enkelt

    Dels är det rent juridiskt inte så enkelt att få ensam vårdnad. Rent generellt kan man säga att den gemensamma vårdnaden bara övergår till ensam i en domstol om den inverkar menligt på vårdnaden av barnen och då oftast i mer än ett avseende.

    Sedan behöver inte ensam vårdnad innebära att alla problem är lösta. Många gånger kommer nya istället. \"Tweedey\" ger dig en hint om vad i sitt inlägg.

    Familjerättens uppgift är (tyvärr) inte att lösa konflikter. Familjerådgivningens är det, men dessa anlitar man endast helt frivilligt. En domstol kan idag inte (tyvärr igen) döma någon till att gå i någon som helst terapi för att lösa problem.

    Era problem grundar sig ju egentligen inte på att ni har gemensam vårdnad. Det måste vara något annat som ligger bakom. Pappan mår dåligt...varför då? På vilket sätt? Vad kan få honom att må bättre? Finns besvikelser eller till och med bitterhet kvar från er relation och/eller separation? Kan dessa lösas på något sätt?

    Det kanske känns som att jag lägger ansvaret på dig att lösa pappans problem, men det jag menar är snarare att det är värt en hel del krut för att lösa er samarbete för barnens skull. Ibland får man gå en omväg.

    Jag vet, för jag har själv gjort den ansträngningen och idag kan jag både se bakåt och veta att det krävde ganska mycket av mig men också att det verkligen var värt det.
  14. 7
    Inte så enkelt Dels är det rent juridiskt inte så enkelt att få ensam vårdnad. Rent generellt kan man säga att den gemensamma vårdnaden bara övergår till ensam i en domstol om den inverkar menligt på vårdnaden av barnen och då oftast i mer än ett avseende.

    Sedan behöver inte ensam vårdnad innebära att alla problem är lösta. Många gånger kommer nya istället. \"Tweedey\" ger dig en hint om vad i sitt inlägg.

    Familjerättens uppgift är (tyvärr) inte att lösa konflikter. Familjerådgivningens är det, men dessa anlitar man endast helt frivilligt. En domstol kan idag inte (tyvärr igen) döma någon till att gå i någon som helst terapi för att lösa problem.

    Era problem grundar sig ju egentligen inte på att ni har gemensam vårdnad. Det måste vara något annat som ligger bakom. Pappan mår dåligt...varför då? På vilket sätt? Vad kan få honom att må bättre? Finns besvikelser eller till och med bitterhet kvar från er relation och/eller separation? Kan dessa lösas på något sätt?

    Det kanske känns som att jag lägger ansvaret på dig att lösa pappans problem, men det jag menar är snarare att det är värt en hel del krut för att lösa er samarbete för barnens skull. Ibland får man gå en omväg.

    Jag vet, för jag har själv gjort den ansträngningen och idag kan jag både se bakåt och veta att det krävde ganska mycket av mig men också att det verkligen var värt det.
  15. Medlem sedan
    Jun 2006
    #8

    Min sons..

    Biologiska far har förgripit sig sexuellt på vår gemensamma son och min dotter sedan tidigare OCH vi har fortfarande gemensam vårdnad om vår son TROTS att han har ett mycket begränsat umgänge och då endast i närvaro av kontaktperson.

    Säger kanske lite om hur svårt det är att få ensam vårdnad om ett barn, men med den nya vårdnadslagen ska d bli liiiite lättare för föräldrar i min situation att få ensam vårdnad, men jag har inte orkat lämna in någon stämningsansökan till tingsrätten..
  16. 8
    Min sons.. Biologiska far har förgripit sig sexuellt på vår gemensamma son och min dotter sedan tidigare OCH vi har fortfarande gemensam vårdnad om vår son TROTS att han har ett mycket begränsat umgänge och då endast i närvaro av kontaktperson.

    Säger kanske lite om hur svårt det är att få ensam vårdnad om ett barn, men med den nya vårdnadslagen ska d bli liiiite lättare för föräldrar i min situation att få ensam vårdnad, men jag har inte orkat lämna in någon stämningsansökan till tingsrätten..
  17. Ensam vårdare
    #9

    Jag sökte...

    ...o fick ensam vårdnad.Det kostade en slant hos Tingsrätten + att jag anlitade en advokat.Orsaken var hans totala ointresse o det praktiska bitarna som du nämner.
    Vi har oxå suttit på fam. rätten här i Uppsal,mer oangagerade människor får man nog leta efter.
  18. 9
    Jag sökte... ...o fick ensam vårdnad.Det kostade en slant hos Tingsrätten + att jag anlitade en advokat.Orsaken var hans totala ointresse o det praktiska bitarna som du nämner.
    Vi har oxå suttit på fam. rätten här i Uppsal,mer oangagerade människor får man nog leta efter.
  19. uppsala
    #10

    tid?

    jag ska försöka en vända till med familjerådgivningen.
    ge honom en chans till, men tar han inte den så tänker jag ansöka om ensam vårdnad om mina barn.
    hur lång tid tar det innan man får upp sitt ärende i rätten?
  20. 10
    tid? jag ska försöka en vända till med familjerådgivningen.
    ge honom en chans till, men tar han inte den så tänker jag ansöka om ensam vårdnad om mina barn.
    hur lång tid tar det innan man får upp sitt ärende i rätten?
  21. Medlem sedan
    Apr 2003
    #11

    Jag lämnade in

    en stämningsansökan om ensam vårdnad till tingsrätten i maj 2005. Den första muntliga, förberedande förhandlingen var i slutet av augusti. Sen skulle den andra vara i början av februari i år, men vi gjorde en överenskommelse dagen innan förhandlingen, där jag fick ensam vårdnad. Så var det för mig och det var vid Lunds Tingsrätt.
  22. 11
    Jag lämnade in en stämningsansökan om ensam vårdnad till tingsrätten i maj 2005. Den första muntliga, förberedande förhandlingen var i slutet av augusti. Sen skulle den andra vara i början av februari i år, men vi gjorde en överenskommelse dagen innan förhandlingen, där jag fick ensam vårdnad. Så var det för mig och det var vid Lunds Tingsrätt.
  23. H
    #12

    samma erf av uppsalas

    familjerätt, vill jag bara inflika. Samtalet där hör till en av de mest kränkande upplevelser jag varit med om! Tog två månader innan jag orkade ringa upp dem och tala om hur det kändes att sitta där med min misshandlnde man och bli ifrågasatt av dem medan han satt och mös av triumf över att han än en gång klarade sig utan någon som helst signal från soc eller någon annan om att det är han som bör ta ansvar nu.
  24. 12
    samma erf av uppsalas familjerätt, vill jag bara inflika. Samtalet där hör till en av de mest kränkande upplevelser jag varit med om! Tog två månader innan jag orkade ringa upp dem och tala om hur det kändes att sitta där med min misshandlnde man och bli ifrågasatt av dem medan han satt och mös av triumf över att han än en gång klarade sig utan någon som helst signal från soc eller någon annan om att det är han som bör ta ansvar nu.
  25. uppsala
    #13

    klagomål

    undra var man kan ringa och fråga och \"klaga \" över den kränkande behandling som jag belv utsatt för av mitt ex då vi satt hos familjerätten?
  26. 13
    klagomål undra var man kan ringa och fråga och \"klaga \" över den kränkande behandling som jag belv utsatt för av mitt ex då vi satt hos familjerätten?

Liknande trådar

  1. Ensam vårdnad
    By Anonym in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 15:03
  2. Ensam vårdnad?
    By PinkDaisy in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 18:55
  3. Ensam vårdnad
    By anonymt namn in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 20:22
  4. Ensam vårdnad?
    By anna_999 in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 17:06
  5. Ensam vårdnad?
    By Celia in forum Separation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-16, 13:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar