Någon som har något tips
_02 Höstbarn
  1. Stumpan m.J-03 & Z-05
    #1

    Någon som har något tips

    på hur man får josefin att sluta med blöja och hur man får henne att sluta använda napp på dagen ? Tips o råd önskas
  2. 1
    Någon som har något tips på hur man får josefin att sluta med blöja och hur man får henne att sluta använda napp på dagen ? Tips o råd önskas
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2

    kankse inte tips men beskrivning

    Jag börjar med nappen. I höstas hamnade vi i en period när de ville ha den jämnt istället för som tidigare bara när de sov. Enda sättet för oss att komma runt det var att sluta helt, även på natten. Så i julas efter ung två veckors bearbetning gav vi bort napparna som present till tomten (och fick present tillbaks - dockbebismed napp) - att ge till kattungar på skansen odyl funkar också.
    Det ledde till insomningskris för minna i två nätter då hon skrek till ca 23 (kasper tog det lättare, men alltså bör man kankse inte göra det natten innan dagis) och sedan frågade de inte efter nappen längre (och gjorde de det tog vi det som ett skämt \"vad tookig du är. du som är så stooor.\" o dyl.)
    Lite otahmat kan man kanske tycka så bytte vi även från spjälsäng till säng i samma veva & det ställde också till det -> men efter en vecka var all insomning OK :-)

    Vad gäller blöjan körde vi bara taktiken med att vara naken så mycket som möjligt hemma. När de började känna att det var på väg och tyckte OK om potta/toa (har de gjort nästan hela tiden) beordrade jag dem på toa om de inte gått på ett tag (minna sa nämligen alltid nej om man frågade om hon behövde).

    För att få dem att börja bajsa på pottan körde jag sagoläsning på pottan ibland så att de satt ett tag. Då kom det ofta.
    Sedan var det en morgon när de själva sa att de inte ville ha blöja & sedan dess har det gått rätt bra.

    Nåt annat/ några andra tips har jag inte. Men att betona hur stooora de är nu har hjälpt oss i bägge fallen (bara bebisar har napp, odyl) eftersom de oftast vill vara stoora nu.
  4. 2
    kankse inte tips men beskrivning Jag börjar med nappen. I höstas hamnade vi i en period när de ville ha den jämnt istället för som tidigare bara när de sov. Enda sättet för oss att komma runt det var att sluta helt, även på natten. Så i julas efter ung två veckors bearbetning gav vi bort napparna som present till tomten (och fick present tillbaks - dockbebismed napp) - att ge till kattungar på skansen odyl funkar också.
    Det ledde till insomningskris för minna i två nätter då hon skrek till ca 23 (kasper tog det lättare, men alltså bör man kankse inte göra det natten innan dagis) och sedan frågade de inte efter nappen längre (och gjorde de det tog vi det som ett skämt \"vad tookig du är. du som är så stooor.\" o dyl.)
    Lite otahmat kan man kanske tycka så bytte vi även från spjälsäng till säng i samma veva & det ställde också till det -> men efter en vecka var all insomning OK :-)

    Vad gäller blöjan körde vi bara taktiken med att vara naken så mycket som möjligt hemma. När de började känna att det var på väg och tyckte OK om potta/toa (har de gjort nästan hela tiden) beordrade jag dem på toa om de inte gått på ett tag (minna sa nämligen alltid nej om man frågade om hon behövde).

    För att få dem att börja bajsa på pottan körde jag sagoläsning på pottan ibland så att de satt ett tag. Då kom det ofta.
    Sedan var det en morgon när de själva sa att de inte ville ha blöja & sedan dess har det gått rätt bra.

    Nåt annat/ några andra tips har jag inte. Men att betona hur stooora de är nu har hjälpt oss i bägge fallen (bara bebisar har napp, odyl) eftersom de oftast vill vara stoora nu.
  5. Stumpan m.J-03 & Z-05
    #3

    Ja jag får prova mig fram

    tack för ditt svar kramar
  6. 3
    Ja jag får prova mig fram tack för ditt svar kramar
  7. Medlem sedan
    Feb 2001
    #4

    Nappen väntar vi lite med

    men till vintern hade vi tänkt ta bort den.
    Jag vet inte riktigt hur men typ jag kör den hårda vägen och bara bestämmer att nappen är slut tror jag.
    Hon är riktigt napptokig så jag får räkna med en del protester antar jag. Men vem vet.
    ska se ev att jag mutar henne med klistermärkes tavla och en leksak.

    Blöjslut.
    Min dotter har nog varit lite bekväm av sig så hennes mamma bara hoppsan råkade köpa blöjor man bara kan ha på natten och jag tog helt enkelt bara bort blöjan.
    Innan har hon kissat på sig varenda gång jag testat alltid i trosan och aldrig på pottan.
    Men det fungerade att bara ta bort blöjan nu händer det sällan olyckor har inte hänt en enda den senaste veckan så man kan väl nästan påstå att hon är torr nu.
    testa att ta bort blöjan nu sommartid är ju perfekt egentligen för det gör ju inte så mycket om man är ute och byxorna blir våta. Man måste våga prova och man måste våga lite lite på barnet med.
    fråga om hon vill kissa säger hon nej försök att lita på det. så småningom kommer hon på att.. om man kissar slipper man det där tråkiga blöta i trosan.
    att gå helt naken kan vara en lösning men jag vet inte risken är ju lite större att barnet inte besväras direkt av att gå i de blöta kläderna och bryr sig inte lika raskt om att få nyakläder och att lära sig sitta på potta/toalett.

    och köp en toaring till toaletten då blir toalettstolen mindre skrämmande :) (fast dte kanske du redan hade)

    önskar dig all lycka till

    och ursäktar det sena svaret jag brukar inte titta in här alls ofta får jag erkänna :(
  8. 4
    Nappen väntar vi lite med men till vintern hade vi tänkt ta bort den.
    Jag vet inte riktigt hur men typ jag kör den hårda vägen och bara bestämmer att nappen är slut tror jag.
    Hon är riktigt napptokig så jag får räkna med en del protester antar jag. Men vem vet.
    ska se ev att jag mutar henne med klistermärkes tavla och en leksak.

    Blöjslut.
    Min dotter har nog varit lite bekväm av sig så hennes mamma bara hoppsan råkade köpa blöjor man bara kan ha på natten och jag tog helt enkelt bara bort blöjan.
    Innan har hon kissat på sig varenda gång jag testat alltid i trosan och aldrig på pottan.
    Men det fungerade att bara ta bort blöjan nu händer det sällan olyckor har inte hänt en enda den senaste veckan så man kan väl nästan påstå att hon är torr nu.
    testa att ta bort blöjan nu sommartid är ju perfekt egentligen för det gör ju inte så mycket om man är ute och byxorna blir våta. Man måste våga prova och man måste våga lite lite på barnet med.
    fråga om hon vill kissa säger hon nej försök att lita på det. så småningom kommer hon på att.. om man kissar slipper man det där tråkiga blöta i trosan.
    att gå helt naken kan vara en lösning men jag vet inte risken är ju lite större att barnet inte besväras direkt av att gå i de blöta kläderna och bryr sig inte lika raskt om att få nyakläder och att lära sig sitta på potta/toalett.

    och köp en toaring till toaletten då blir toalettstolen mindre skrämmande :) (fast dte kanske du redan hade)

    önskar dig all lycka till

    och ursäktar det sena svaret jag brukar inte titta in här alls ofta får jag erkänna :(
  9. Stumpan m.J-03 & Z-05
    #5

    Hejsan gumman

    Tack för svaret ska prova mig fram Josefin e också napptokig men vi har börjat prata som smått om att nappen ska tomten få...så han med kan sova på natten. Hur är det med dig o magen ? Och resten av barnen ? Snabbmessa vet ja kramar
  10. 5
    Hejsan gumman Tack för svaret ska prova mig fram Josefin e också napptokig men vi har börjat prata som smått om att nappen ska tomten få...så han med kan sova på natten. Hur är det med dig o magen ? Och resten av barnen ? Snabbmessa vet ja kramar
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Nappslut

    tycker jag det är lite tidigt att sluta med för oss. Hon får ha den tills hon blir tre. Men vi har alltid enbart haft den till sovdags och tröst - inte springa runt med nappen i mun hela dagarna inte.

    Med storasyster började vi prata med henne i god tid om att sluta. Sparade kasserade nappar i en påse. \"Provsomnade\" utan napp några gånger. Så en dag ville hon sluta. Då tog vi påsen med nappar och gick till en leksaksaffär där hon fick välja en leksak och så \"betalade\" vi med napparna. (kassörskan var med på noterna och spelade med och vi dolde att jag även gav fram visa-kortet.) Stolt och nöjd visades den egna Barbiedockan upp för alla tillsammans med ett \"jag är stor nu och har slutat med napp!\".

    Det funkade då och vi testar samma på lillasyster... när det blir dags...
  12. 6
    Nappslut tycker jag det är lite tidigt att sluta med för oss. Hon får ha den tills hon blir tre. Men vi har alltid enbart haft den till sovdags och tröst - inte springa runt med nappen i mun hela dagarna inte.

    Med storasyster började vi prata med henne i god tid om att sluta. Sparade kasserade nappar i en påse. \"Provsomnade\" utan napp några gånger. Så en dag ville hon sluta. Då tog vi påsen med nappar och gick till en leksaksaffär där hon fick välja en leksak och så \"betalade\" vi med napparna. (kassörskan var med på noterna och spelade med och vi dolde att jag även gav fram visa-kortet.) Stolt och nöjd visades den egna Barbiedockan upp för alla tillsammans med ett \"jag är stor nu och har slutat med napp!\".

    Det funkade då och vi testar samma på lillasyster... när det blir dags...
  13. Medlem sedan
    Feb 2001
    #7

    Nu svarar jag igen

    jag har faktiskt påbörjat förberedande för nappslutet.
    Ska först berätta att min tös varit en riktig napptoka och haft napparna ganska mycket även dagtid.
    Nu lämnar hon nappen i en burk på morgonen till stjärnorna.
    Hon får inte ha napparna på hela dagen sedan på kvällen får hon en guldsjtärna att sätta på ett mörkblått papper och tillbaks med nappen för att sova.
    från att ha skrikit efter nappen dagtid har hon nu själv börjat vilja lägga undan den.
    När stjärnhimlen är full sedan så ska hon få ett litet paket och napparna ska försvinna.
    Nu när jag ser hur duktig hon är med begränsningen av nappandet så tror jag det kommer att lyckas med nappslut med utan allt för mycket skrik.

  14. 7
    Nu svarar jag igen jag har faktiskt påbörjat förberedande för nappslutet.
    Ska först berätta att min tös varit en riktig napptoka och haft napparna ganska mycket även dagtid.
    Nu lämnar hon nappen i en burk på morgonen till stjärnorna.
    Hon får inte ha napparna på hela dagen sedan på kvällen får hon en guldsjtärna att sätta på ett mörkblått papper och tillbaks med nappen för att sova.
    från att ha skrikit efter nappen dagtid har hon nu själv börjat vilja lägga undan den.
    När stjärnhimlen är full sedan så ska hon få ett litet paket och napparna ska försvinna.
    Nu när jag ser hur duktig hon är med begränsningen av nappandet så tror jag det kommer att lyckas med nappslut med utan allt för mycket skrik.

  15. Lisa med J 03 + M06
    #8

    Kanske inte tips

    men en rolig bok är busiga bebben går på pottan eller liknande titel. VAR skall bebben bajsa? I blomkrukan (nej) i lampan (nej) osv! Mycket uppskattad här.
  16. 8
    Kanske inte tips men en rolig bok är busiga bebben går på pottan eller liknande titel. VAR skall bebben bajsa? I blomkrukan (nej) i lampan (nej) osv! Mycket uppskattad här.

Liknande trådar

  1. Någon som har något tips
    By Maria med V & I in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 22:17
  2. Någon som har något tips
    By Stumpan m.J-03 & Z-05 in forum _03 Höstbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 22:01
  3. Någon som har något tips på
    By .charlotte. in forum _0607 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 15:38
  4. Någon med något tips..???
    By Slutkörd mamma in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 07:58
  5. Någon som har något tips
    By LottaL_ in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 20:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar