Hur mycket pratar era feb. barn?
_0502 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2002
    #1

    Hur mycket pratar era feb. barn?

    Jag skriver och läser inte mycket här inne då jag var beräknad den 1/3 men den 26/2 dök hon ju upp så jag frågar ändå :-)
    Hur mycket pratar era små? Isabelle säger ett par ord men inte mycket, hon pratar \"Isabelleska\" mycket och väl men det förstår ju inte vi :-)
    Storebror har alltid varit tidig med talet så jag har inte riktit koll på vad de \"bör/brukar\" kunna säga i denna ålder
  2. 1
    Hur mycket pratar era feb. barn? Jag skriver och läser inte mycket här inne då jag var beräknad den 1/3 men den 26/2 dök hon ju upp så jag frågar ändå :-)
    Hur mycket pratar era små? Isabelle säger ett par ord men inte mycket, hon pratar \"Isabelleska\" mycket och väl men det förstår ju inte vi :-)
    Storebror har alltid varit tidig med talet så jag har inte riktit koll på vad de \"bör/brukar\" kunna säga i denna ålder
  3. Medlem sedan
    Sep 2000
    #2

    Oerhört stor skillnad...

    ...på Samuel och Hannah.
    Hannah pratade i meningar när hon var såhär gammal, och Samuel säger några väl valda ord.
    Det är väl 20 ord som vi förstår, men som förmodligen ingen annan skulle förstå...
    Sen är det en hel massa blaj som ingen förstår. Det är samiska, så jag funderar på att bygga en kåta på tomten så kanske vi förstår honom bättre. ;)
  4. 2
    Oerhört stor skillnad... ...på Samuel och Hannah.
    Hannah pratade i meningar när hon var såhär gammal, och Samuel säger några väl valda ord.
    Det är väl 20 ord som vi förstår, men som förmodligen ingen annan skulle förstå...
    Sen är det en hel massa blaj som ingen förstår. Det är samiska, så jag funderar på att bygga en kåta på tomten så kanske vi förstår honom bättre. ;)
  5. Medlem sedan
    Mar 2005
    #3

    Massor!

    Men jag förstår oftast inte vad han säger... ;) Det låter viktigt iaf...
    Han säger inte så många ord \"rent\", bara mamma, pappa, katt tror jag. Men sen säger han \"hampa\" som lampa, \"omma\" till blomma, \"kocka\" till klocka osv. Och då är det många ord. Vi förstår ju, men räknas det???

    Kul är det iaf. De förstår ju så mycket nu, det är läskigt tycker jag...

    \"hejåå\"
  6. 3
    Massor! Men jag förstår oftast inte vad han säger... ;) Det låter viktigt iaf...
    Han säger inte så många ord \"rent\", bara mamma, pappa, katt tror jag. Men sen säger han \"hampa\" som lampa, \"omma\" till blomma, \"kocka\" till klocka osv. Och då är det många ord. Vi förstår ju, men räknas det???

    Kul är det iaf. De förstår ju så mycket nu, det är läskigt tycker jag...

    \"hejåå\"
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4

    typ

    hela tiden - fast \"wiljiska\" som ingen männska förstår.
    hon har dock sagt pappa länge o så lärde hon sig \"vovo\" (hund alltså) för dryga månaden sen.
    o kan ni tänka er, för nåra veckor sen sa hon mamma *glad*
    men pratar o pratar o pratar gör hon. låter verkligen som hon konverserar men vi har tyvärr ingen textremsa ;)
    kramar från oss
  8. 4
    typ hela tiden - fast \"wiljiska\" som ingen männska förstår.
    hon har dock sagt pappa länge o så lärde hon sig \"vovo\" (hund alltså) för dryga månaden sen.
    o kan ni tänka er, för nåra veckor sen sa hon mamma *glad*
    men pratar o pratar o pratar gör hon. låter verkligen som hon konverserar men vi har tyvärr ingen textremsa ;)
    kramar från oss
  9. Kakmonstret
    #5

    Kommer mer och mer varje dag

    De senaste dagarna har det verkligen \"lossnat\" för henne och hon försöker säga det mesta om jag frågar henne.Så de nyaste orden är välling,ungarna (=det kallar jag mina större barn som smeknamn),tutten (=nappen),bil,kanin osv.

    Det kommer nästan nåt nytt ord varje dag plus de ord som hon härmar då.
    Tycker det är en juvlig ålder de är i nu då man lite får höra vad som rör sej i dedär små söta huvudena:)
  10. 5
    Kommer mer och mer varje dag De senaste dagarna har det verkligen \"lossnat\" för henne och hon försöker säga det mesta om jag frågar henne.Så de nyaste orden är välling,ungarna (=det kallar jag mina större barn som smeknamn),tutten (=nappen),bil,kanin osv.

    Det kommer nästan nåt nytt ord varje dag plus de ord som hon härmar då.
    Tycker det är en juvlig ålder de är i nu då man lite får höra vad som rör sej i dedär små söta huvudena:)
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6

    Inte mycket

    Tuva är världsbäst på att säga tutte (mammas mjölk-tutte helst), men sen säger hon inte så mycket... Hon har kunnat säga mamma, men nu säger hon pappa när man frågar om hon kan säga mamma *suck* Förutom det är det ytters få ord Tuva säger. Hon är överhuvudtaget ingen babbelmoster. Hon säger enstaka ord (eller Tuviska ord, mest iss och glschkl) men absolut inga haranger som jag hört andra jämngamla komma med.

    Tuva är med pratet precis som med att gå senare än sina systrar, men jag är inte det minsta bekymrad över det =)
  12. 6
    Inte mycket Tuva är världsbäst på att säga tutte (mammas mjölk-tutte helst), men sen säger hon inte så mycket... Hon har kunnat säga mamma, men nu säger hon pappa när man frågar om hon kan säga mamma *suck* Förutom det är det ytters få ord Tuva säger. Hon är överhuvudtaget ingen babbelmoster. Hon säger enstaka ord (eller Tuviska ord, mest iss och glschkl) men absolut inga haranger som jag hört andra jämngamla komma med.

    Tuva är med pratet precis som med att gå senare än sina systrar, men jag är inte det minsta bekymrad över det =)
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Ganska mycket har jag förstått!

    Jag har ju ingen tidigare att jämföra med, men enligt säkra källor (bla Flingan) så pratar hon på ganska bra:-)
    Skulle bli en ganska lång lista om jag skulle skriva ner allt hon säger, men det intressanta är väl att hon lägger ihop orden nu.
    Vi var på dagis och hälsade på idag och dom var ganska imponerade*stolt* När hon kom sa hon \"heeeeej, ja e´Milla\". Duktig kicka som presenterar sig:-)
    Sen är det sånt som \"Milla åka bilen\" och dyl.
    Det mest onödiga ord hon kan är nog \"pucko\". Gissa om det är hennes kära far som lärt henne det!
  14. 7
    Ganska mycket har jag förstått! Jag har ju ingen tidigare att jämföra med, men enligt säkra källor (bla Flingan) så pratar hon på ganska bra:-)
    Skulle bli en ganska lång lista om jag skulle skriva ner allt hon säger, men det intressanta är väl att hon lägger ihop orden nu.
    Vi var på dagis och hälsade på idag och dom var ganska imponerade*stolt* När hon kom sa hon \"heeeeej, ja e´Milla\". Duktig kicka som presenterar sig:-)
    Sen är det sånt som \"Milla åka bilen\" och dyl.
    Det mest onödiga ord hon kan är nog \"pucko\". Gissa om det är hennes kära far som lärt henne det!
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    Ha ha,

    påminner mig om Livs kusin som förra sommaren (då knappt 1,5) gick runt och sa att farfar var koko. Det hade hennes käre far lärt henne under sin föräldra\"ledighet\". Livs tråkigaste ord är nog arsle. Och jag får ta på mig skulden. Jag pratade med mannen och hon snappade upp just det ordet i hela meningen.... Tack och lov låter det mer som \"atle\" när hon säger det, så ingen utomstående förstår nog så bra.
  16. 8
    Ha ha, påminner mig om Livs kusin som förra sommaren (då knappt 1,5) gick runt och sa att farfar var koko. Det hade hennes käre far lärt henne under sin föräldra\"ledighet\". Livs tråkigaste ord är nog arsle. Och jag får ta på mig skulden. Jag pratade med mannen och hon snappade upp just det ordet i hela meningen.... Tack och lov låter det mer som \"atle\" när hon säger det, så ingen utomstående förstår nog så bra.
  17. Medlem sedan
    Oct 2002
    #9

    Liv pratar hela tiden

    Jag roade mig med att göra en lista över ord som hon säger och försöker att säga, men gav upp. Mycket av det hon säger är dock inte rent, men nära. Det jag märker just nu är att hon är i en \"samlarfas\", hon frågar miljarder gånger vad allt är, och upprepar. Dock använder hon för tillfället väldigt få ord (mindre än innan sommaren) för att kommunicera något själv. Lite typiskt för denna sommar är att hon säg varm? om allt. Har ju varit rätt varmt rätt länge....
  18. 9
    Liv pratar hela tiden Jag roade mig med att göra en lista över ord som hon säger och försöker att säga, men gav upp. Mycket av det hon säger är dock inte rent, men nära. Det jag märker just nu är att hon är i en \"samlarfas\", hon frågar miljarder gånger vad allt är, och upprepar. Dock använder hon för tillfället väldigt få ord (mindre än innan sommaren) för att kommunicera något själv. Lite typiskt för denna sommar är att hon säg varm? om allt. Har ju varit rätt varmt rätt länge....

Liknande trådar

  1. Hur mycket pratar era barn?
    By Gabricia in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 21:38
  2. hur mycket pratar era barn nu?
    By Mama Chaka in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 11:59
  3. Pratar era barn mycket?
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-02, 09:05
  4. hur mycket pratar era barn??
    By zandra85 in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 20:56
  5. Hur mycket pratar era barn?
    By ::Kiddan:: in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 20:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar