Hur noga är ni med mat/dryck?
_0703 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Hur noga är ni med mat/dryck?

    Jag har läst om alla foldrar och försöker så gott jag kan att följa reglerna. Jag saknar redan ett glas vin såhär på sommarkvällen, men det är bara att bita ihop och tänka på bebisens bästa. Jag äter inte \"förbjudna\" fiskar eller ostar. Men jag saknar också rökt fisk och gravad/rökt lax som jag tycker är så gott.

    Däremot läser jag att man helst inte ska äta skivad smörgåsskinka - men det gör jag! Det är mitt favoritpålägg och är toppen att kombinera med allt möjligt. Keso, tomater, mosad avokado, mjukost... nä, det slutar jag inte med.

    Sedan tycker jag att buden är olika. Sushi förstod jag under förra graviditeten var ett stort no-no, men senare har jag läst att om rå fisk är dålig så märker man det direkt, så sushi borde vara okej. Eller?

    Ska erkänna att jag kan smutta på en bottenskyla vin om jag är på kalas eller ta 1/3 glas champagne. Men jag skulle aldrig dricka mycket eller så jag kände mig berusad på minsta vis. Det är mer smaken jag vill åt. Min förra BM sade att en liten, liten mängd alkohol förmodligen är ofarligt, men de rekommenderar ändå nolltolerans eftersom många skulle dricka för mycket annars.

    Hur gör ni och hur tänker ni?
  2. 1
    Hur noga är ni med mat/dryck? Jag har läst om alla foldrar och försöker så gott jag kan att följa reglerna. Jag saknar redan ett glas vin såhär på sommarkvällen, men det är bara att bita ihop och tänka på bebisens bästa. Jag äter inte \"förbjudna\" fiskar eller ostar. Men jag saknar också rökt fisk och gravad/rökt lax som jag tycker är så gott.

    Däremot läser jag att man helst inte ska äta skivad smörgåsskinka - men det gör jag! Det är mitt favoritpålägg och är toppen att kombinera med allt möjligt. Keso, tomater, mosad avokado, mjukost... nä, det slutar jag inte med.

    Sedan tycker jag att buden är olika. Sushi förstod jag under förra graviditeten var ett stort no-no, men senare har jag läst att om rå fisk är dålig så märker man det direkt, så sushi borde vara okej. Eller?

    Ska erkänna att jag kan smutta på en bottenskyla vin om jag är på kalas eller ta 1/3 glas champagne. Men jag skulle aldrig dricka mycket eller så jag kände mig berusad på minsta vis. Det är mer smaken jag vill åt. Min förra BM sade att en liten, liten mängd alkohol förmodligen är ofarligt, men de rekommenderar ändå nolltolerans eftersom många skulle dricka för mycket annars.

    Hur gör ni och hur tänker ni?
  3. Otålig bf 31/3
    #2

    Smörgåsskinka

    har jag inte hört att man ska låta bli. Däremot vakumförpackad mat och det kan ju skinka vara.

    Jag håller nolltolerans vad gäller alkohol och även alla andra råd. Jag avstår hellre sånt jag egentligen inte behöver avstå ifrån än att vara orolig. Men anledningen till att jag är så petig nu är ju min historia. Jag vill vara så säker jag nu kan, att jag inte äter något jag inte borde.

    Jag tror inte att en mun vin är skadligt.
  4. 2
    Smörgåsskinka har jag inte hört att man ska låta bli. Däremot vakumförpackad mat och det kan ju skinka vara.

    Jag håller nolltolerans vad gäller alkohol och även alla andra råd. Jag avstår hellre sånt jag egentligen inte behöver avstå ifrån än att vara orolig. Men anledningen till att jag är så petig nu är ju min historia. Jag vill vara så säker jag nu kan, att jag inte äter något jag inte borde.

    Jag tror inte att en mun vin är skadligt.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3

    Såhär:

    Jag är 35, gravid i 40 veckor VARFÖR ska jag smutta på lite vin? Kunde jag inte avstå den smaken känner jag att jag fick skärpa till mig! Det gäller 40 veckor av livet.
    Jag dricker INGET alkoholigt, äter inte förbjuden fisk, äter inte de farliga ostarna. Äter inget som står att jag inte ska äta. Kollar på livsmedelsverkets sidor och håller mig till dem.
    SÅ gör jag. Andra gör annat ;)
  6. 3
    Såhär: Jag är 35, gravid i 40 veckor VARFÖR ska jag smutta på lite vin? Kunde jag inte avstå den smaken känner jag att jag fick skärpa till mig! Det gäller 40 veckor av livet.
    Jag dricker INGET alkoholigt, äter inte förbjuden fisk, äter inte de farliga ostarna. Äter inget som står att jag inte ska äta. Kollar på livsmedelsverkets sidor och håller mig till dem.
    SÅ gör jag. Andra gör annat ;)
  7. Otålig bf 31/3
    #4

    Sådär

    tänker jag också. Det är ju ingen uppoffring att avstå från det som livsmedelsverket tycker att man ska avstå ifrån. Det går ju att ta igen sen.
  8. 4
    Sådär tänker jag också. Det är ju ingen uppoffring att avstå från det som livsmedelsverket tycker att man ska avstå ifrån. Det går ju att ta igen sen.
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5

    Ojsan

    Nu fick jag dåligt samvete. :-( Bara jag som smuttar på vin alltså. Menar ni också att ni absolut inte saknar något av det förbjudna?
  10. 5
    Ojsan Nu fick jag dåligt samvete. :-( Bara jag som smuttar på vin alltså. Menar ni också att ni absolut inte saknar något av det förbjudna?
  11. Medlem sedan
    Dec 2005
    #6

    Saknar inget

    av det. Jag var ju gravid nyss och saknade PARAMSKINKA nå så jävulskt, men när jag fick äta det sen så har jag inte ens gjort det, så jag tänker...det är bara ideer man har ..man KAN låta bli- även du ;) Smutta på alkoholfritt vin istället damen- då mår du ju bättre ;)
  12. 6
    Saknar inget av det. Jag var ju gravid nyss och saknade PARAMSKINKA nå så jävulskt, men när jag fick äta det sen så har jag inte ens gjort det, så jag tänker...det är bara ideer man har ..man KAN låta bli- även du ;) Smutta på alkoholfritt vin istället damen- då mår du ju bättre ;)
  13. Medlem sedan
    Dec 2005
    #7

    Men ha inte

    dålit samvete...det är inte bra att ha det ;) men ändra dig lite istället, eller smutta hur du vill utan det dåliga samvetet- du gör ju som DU vill !
  14. 7
    Men ha inte dålit samvete...det är inte bra att ha det ;) men ändra dig lite istället, eller smutta hur du vill utan det dåliga samvetet- du gör ju som DU vill !
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    Inte så noga

    De där insjöfiskarna försöker jag undvika men däremot rökt lax trodde jag var helt ok, om den är odlad? Likså går många av de ostar jag gillar utmärkt att äta; feta, parmesan, chevre mm. Vacumförpackat äter jag inte i massor ändå, men jag äter definitivt det som pålägg ibland. Rött kött försöker jag undvika men inte heller det har gått så bra, på resturang är det sällan genomstekt. Jag ser livsmedelslistan mest som rekomendationer, alkoholen tar jag mer seriöst och undviker, likaså rökning. Men jag har inte 100% nolltolerans.
  16. 8
    Inte så noga De där insjöfiskarna försöker jag undvika men däremot rökt lax trodde jag var helt ok, om den är odlad? Likså går många av de ostar jag gillar utmärkt att äta; feta, parmesan, chevre mm. Vacumförpackat äter jag inte i massor ändå, men jag äter definitivt det som pålägg ibland. Rött kött försöker jag undvika men inte heller det har gått så bra, på resturang är det sällan genomstekt. Jag ser livsmedelslistan mest som rekomendationer, alkoholen tar jag mer seriöst och undviker, likaså rökning. Men jag har inte 100% nolltolerans.
  17. Medlem sedan
    Dec 2005
    #9

    JA visst är det

    bra med feta, mozarella, parmesan och chevre!! TOPPEN!!
  18. 9
    JA visst är det bra med feta, mozarella, parmesan och chevre!! TOPPEN!!
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10

    Jag håller

    inte riktigt med. Det är inte nån större uppoffring att avstå från maten, MEN det kan bli jättejobbigt att hålla reda på allt och veta hur tex resturangen tillagat mat osv. Jag har sett kvinnor som blivit alldeles förstörda för att de råkat äta påläggsskinka som de sen fått veta varit vacumförpackad. Därför tycker jag det är svårt att följa den där listan utan att bli helt till sig och det tycker jag inte det är värt. Men i stora drag kan jag den i alla fall.

    Och jag har full förståelse för dem som vill vara mer säkra på att mat är ok, än jag.
  20. 10
    Jag håller inte riktigt med. Det är inte nån större uppoffring att avstå från maten, MEN det kan bli jättejobbigt att hålla reda på allt och veta hur tex resturangen tillagat mat osv. Jag har sett kvinnor som blivit alldeles förstörda för att de råkat äta påläggsskinka som de sen fått veta varit vacumförpackad. Därför tycker jag det är svårt att följa den där listan utan att bli helt till sig och det tycker jag inte det är värt. Men i stora drag kan jag den i alla fall.

    Och jag har full förståelse för dem som vill vara mer säkra på att mat är ok, än jag.
  21. Medlem sedan
    Dec 2002
    #11

    Men du säger ju

    att om man inte kan avstå från smaken av vin så borde man skärpa till sig. Sedan säger du att jag ska ändra mig. Och sedan säger du att jag ändå inte ska ha dåligt samvete. :-( *lite ledsen*
  22. 11
    Men du säger ju att om man inte kan avstå från smaken av vin så borde man skärpa till sig. Sedan säger du att jag ska ändra mig. Och sedan säger du att jag ändå inte ska ha dåligt samvete. :-( *lite ledsen*
  23. Medlem sedan
    Dec 2002
    #12

    Är rökt lax OK?

    Vad skönt, då har jag missuppfattat. Det var gravad som inte var OK va? Och hur är det med rökt makrill?
  24. 12
    Är rökt lax OK? Vad skönt, då har jag missuppfattat. Det var gravad som inte var OK va? Och hur är det med rökt makrill?
  25. Medlem sedan
    Dec 2002
    #13

    Får man äta chevre?

    Den trodde jag var förbjuden eftersom den är en mjuk dessertost!
  26. 13
    Får man äta chevre? Den trodde jag var förbjuden eftersom den är en mjuk dessertost!
  27. Medlem sedan
    Dec 2005
    #14

    Neeej!!! TA det inte så!!!!!

    Jag sa att JAG skulle se till att skärpa mig för JAG har ju nollgräns när jag är gravid..
    Att jag skrev så många olika saker beror på att jag menar at det är DU som bestämmer över DIN kropp. INTE att JAG eller någon annan ska komma och tycka saker åt DIG.
    Det var absoluuut inte menat illa , det såg nog bara fel ut men jag menade inget dumt!! DU gör det du anser vara bäst liksom ;)
  28. 14
    Neeej!!! TA det inte så!!!!! Jag sa att JAG skulle se till att skärpa mig för JAG har ju nollgräns när jag är gravid..
    Att jag skrev så många olika saker beror på att jag menar at det är DU som bestämmer över DIN kropp. INTE att JAG eller någon annan ska komma och tycka saker åt DIG.
    Det var absoluuut inte menat illa , det såg nog bara fel ut men jag menade inget dumt!! DU gör det du anser vara bäst liksom ;)
  29. Medlem sedan
    Dec 2005
    #15

    Jag har sett

    flera som skriver att chevre är ok, men jag vet eg inte, men jag ska fråga mig fram!
  30. 15
    Jag har sett flera som skriver att chevre är ok, men jag vet eg inte, men jag ska fråga mig fram!
  31. Medlem sedan
    Dec 2005
    #16

    gå in på

    www.slv.se och läs. DÄr har du alla fsikar och alla ostar och undrar du över nåt så skicka dem ett mail- de är jättebra på att svara!
  32. 16
    gå in på www.slv.se och läs. DÄr har du alla fsikar och alla ostar och undrar du över nåt så skicka dem ett mail- de är jättebra på att svara!
  33. Medlem sedan
    Dec 2002
    #17

    Tittade just

    men blev inte klokare över vare sig chevre eller rökt lax. :-/
  34. 17
    Tittade just men blev inte klokare över vare sig chevre eller rökt lax. :-/
  35. Medlem sedan
    Dec 2002
    #18

    Jag skulle nog inte skrivit

    detta inlägg alls, borde ha anat att det kunde bli såhär. Tycker alkoholfritt vin smakar saft, då dricker jag hellre mineralvatten. Jag tycker om att ta en smutt på det vin som serveras och sedan stanna vid det, att få en uppfattning om smaken. Jag tror inte att det skadar barnet. Jag hoppas jag inte blir fördömd för det.
  36. 18
    Jag skulle nog inte skrivit detta inlägg alls, borde ha anat att det kunde bli såhär. Tycker alkoholfritt vin smakar saft, då dricker jag hellre mineralvatten. Jag tycker om att ta en smutt på det vin som serveras och sedan stanna vid det, att få en uppfattning om smaken. Jag tror inte att det skadar barnet. Jag hoppas jag inte blir fördömd för det.
  37. Filifjonkan
    #19

    Hmm

    Jag har aldrig fattat det där med skinka och har ätit det med gott samvete mina tidigare två graviditeter och gör det även nu.
    Alkohol saknar jag inte eftersom jag är absolutist sedan x antal år tillbaka.
    I övrigt försöker jag hålla mig till rekommendationerna, undviker kallrökt o gravad lax och de \"farliga\" ostarna.
  38. 19
    Hmm Jag har aldrig fattat det där med skinka och har ätit det med gott samvete mina tidigare två graviditeter och gör det även nu.
    Alkohol saknar jag inte eftersom jag är absolutist sedan x antal år tillbaka.
    I övrigt försöker jag hålla mig till rekommendationerna, undviker kallrökt o gravad lax och de \"farliga\" ostarna.
  39. Filifjonkan
    #20

    vanlig rökt lax

    är ok, men inte gravad eller kallrökt, alltså rå lax i princip. Rökt makrill torde väl också vara helt ok mao :)
  40. 20
    vanlig rökt lax är ok, men inte gravad eller kallrökt, alltså rå lax i princip. Rökt makrill torde väl också vara helt ok mao :)
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hur noga är ni med..
    By Piilla in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 21:35
  2. Hur noga är ni...
    By Ruthie in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 18:24
  3. Hur noga är ni?
    By Imma in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 16:24
  4. Hur noga är ni
    By Terese A in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 15:07
  5. Hur noga är ni?
    By Helena in forum Hem & fritid
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 09:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar