Atopiskt eksem?!
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    Atopiskt eksem?!

    Vad är det egentligen? Vi har fått höra att vår dotter har det sen hon var liten. Alltid lite torr hy, emellanåt lite små röda utslag. Oftast vid handleden och knävecken. Går bort vid behandling med mildison och propyderm. Enligt pricktest för några månader sen är hon äggallergiker. Hon sover mycket bättre sen dess!! Men hyn har inte blivit nåt bättre även om den inte alls är dålig egentligen. Men hon blir lätt torr och fnasig om vi inte smörjer. Har funderat på det här med mjölk, men har aldrig upplevt att det blossat upp (eller några andra symptom som dålig mage, kräkningar osv) i samband med det eller i frånvaro av det. Har i och för sig inte tagit bort det helt ut kosten nån gång. Läser här inne och det verkar så vanligt att utslag har samband med mjölkallergi, men måste det vara så? Kan det bara vara helt vanligt atopiskt eksem? Förstår ni min fråga...? ;-)
  2. 1
    Atopiskt eksem?! Vad är det egentligen? Vi har fått höra att vår dotter har det sen hon var liten. Alltid lite torr hy, emellanåt lite små röda utslag. Oftast vid handleden och knävecken. Går bort vid behandling med mildison och propyderm. Enligt pricktest för några månader sen är hon äggallergiker. Hon sover mycket bättre sen dess!! Men hyn har inte blivit nåt bättre även om den inte alls är dålig egentligen. Men hon blir lätt torr och fnasig om vi inte smörjer. Har funderat på det här med mjölk, men har aldrig upplevt att det blossat upp (eller några andra symptom som dålig mage, kräkningar osv) i samband med det eller i frånvaro av det. Har i och för sig inte tagit bort det helt ut kosten nån gång. Läser här inne och det verkar så vanligt att utslag har samband med mjölkallergi, men måste det vara så? Kan det bara vara helt vanligt atopiskt eksem? Förstår ni min fråga...? ;-)
  3. Susse
    #2

    Nya barnallergiboken...

    är en fantastisk bok om allergi och är skriven av Annika Ortmark Lind. Låna den på biblioteket. Den är riktad till föräldrar och barn och man begriper vad hon skriver. Rekommenderas varmt.
    I boken skriver Ortmark: \"Namnet atopisk kommer från atopi, som betyder att barnet har ärftlig benägenhet att utveckla särskilda antikroppar mot vanliga ämnen i vår omgivning och att få till exempel böjveckseksem.\" Boken innehåller ett helt kapitel om atopiskt eksem. /Susse
  4. 2
    Nya barnallergiboken... är en fantastisk bok om allergi och är skriven av Annika Ortmark Lind. Låna den på biblioteket. Den är riktad till föräldrar och barn och man begriper vad hon skriver. Rekommenderas varmt.
    I boken skriver Ortmark: \"Namnet atopisk kommer från atopi, som betyder att barnet har ärftlig benägenhet att utveckla särskilda antikroppar mot vanliga ämnen i vår omgivning och att få till exempel böjveckseksem.\" Boken innehåller ett helt kapitel om atopiskt eksem. /Susse
  5. Mica
    #3

    Kan bara svara för oss

    ...och vår sons atopiska eksem är helt borta, och vi behöver inte ens smörja med mjukgörande dagligen längre.

    Jag har atopisk hud, och så även han, men ännu så håller vi den i schack genom att smörja ibland och genom att inte vara för mycket i vatten.

    Innan sonen fick MF kost hade han eksem över hela kroppen som kliade. Vi smorde flera ggr om dagen och höll på med kortison, bedövningssalvor, Tavegyl och en massa annat för att lindra hans besvär.
    Det gick åt totalt två timmar varje dag till smörjningar, bandageomläggningar (han hade nästan alltid öppna sår som han rivit upp pga klådan) och han åt flera penicillinkurar pga bakterieinfektioner i eksemen.

    Även astman har förbättrats. Han gick förut på dubbel dos medicin morgon och kväll och nu har han enkel dos kväll enbart. På sommaren har han ingen medicin alls.

    Andra pos effekter är att han har bra hudfärg nu (var blek innan), han har gått upp i vikt och blivit piggare, och han bajsar bara 1 gång/dag (mot tidigare 7-8).

    Visst kan hon ha \"vanliga\" atopiska eksem bara, men efter att ha sett vad många områden hos sonen som hämmats pga mjölken så kan jag inte låta bli att undra om det finns \"vanliga\" atopiska eksem...
  6. 3
    Kan bara svara för oss ...och vår sons atopiska eksem är helt borta, och vi behöver inte ens smörja med mjukgörande dagligen längre.

    Jag har atopisk hud, och så även han, men ännu så håller vi den i schack genom att smörja ibland och genom att inte vara för mycket i vatten.

    Innan sonen fick MF kost hade han eksem över hela kroppen som kliade. Vi smorde flera ggr om dagen och höll på med kortison, bedövningssalvor, Tavegyl och en massa annat för att lindra hans besvär.
    Det gick åt totalt två timmar varje dag till smörjningar, bandageomläggningar (han hade nästan alltid öppna sår som han rivit upp pga klådan) och han åt flera penicillinkurar pga bakterieinfektioner i eksemen.

    Även astman har förbättrats. Han gick förut på dubbel dos medicin morgon och kväll och nu har han enkel dos kväll enbart. På sommaren har han ingen medicin alls.

    Andra pos effekter är att han har bra hudfärg nu (var blek innan), han har gått upp i vikt och blivit piggare, och han bajsar bara 1 gång/dag (mot tidigare 7-8).

    Visst kan hon ha \"vanliga\" atopiska eksem bara, men efter att ha sett vad många områden hos sonen som hämmats pga mjölken så kan jag inte låta bli att undra om det finns \"vanliga\" atopiska eksem...
  7. Mica
    #4

    Stödjer min teori

    att det är _något_ som man reagerar på då man har eksem.

    Står det något mer om vad det kan vara? Menar hon alltså typ födoämnen eller även annat (ex luftburna saker)?

  8. 4
    Stödjer min teori att det är _något_ som man reagerar på då man har eksem.

    Står det något mer om vad det kan vara? Menar hon alltså typ födoämnen eller även annat (ex luftburna saker)?

  9. Susse
    #5

    fortsätter citera

    \"Eksem betyder \'koka över\' och är ett samlingsnamn på många slags inflammationstillstånd i huden. Det troliga är att hudbarriären från födseln är defekt. Huden är skörare och mer mottaglig för yttre påverkan av olika slag\"
    Min son hade eksem över hela kroppen från födseln. Vi fick olika besked från div. doktorer. Atopisk eksem var en av diagnoserna och kortisonsalva skulle vara det enda botemedlet. Som tur var är jag en envis jäkel och drog igenom ett antal läkare tills en kom på att pojken hade allergier. Då var det mjölk, ägg, soja och katt. När vi uteslöt födoämnena och gjorde oss av med katten blev han bra. Det kommer prickar ibland men inte i närheten av vad han haft.
    /Susse
  10. 5
    fortsätter citera \"Eksem betyder \'koka över\' och är ett samlingsnamn på många slags inflammationstillstånd i huden. Det troliga är att hudbarriären från födseln är defekt. Huden är skörare och mer mottaglig för yttre påverkan av olika slag\"
    Min son hade eksem över hela kroppen från födseln. Vi fick olika besked från div. doktorer. Atopisk eksem var en av diagnoserna och kortisonsalva skulle vara det enda botemedlet. Som tur var är jag en envis jäkel och drog igenom ett antal läkare tills en kom på att pojken hade allergier. Då var det mjölk, ägg, soja och katt. När vi uteslöt födoämnena och gjorde oss av med katten blev han bra. Det kommer prickar ibland men inte i närheten av vad han haft.
    /Susse
  11. Susse
    #6

    mer...

    Hon skriver att det finns olika teorier om icke-allergiska och allergiska faktorer, men att det helt klart handlar om att man är \"extra känslig för yttre påverkan\". \"Bland de allergiska orsakerna hittar vi födoämnen, pollen, pälsdjursmjäll och husdammkvalster. Balnd de ickeallergiska finns psykisk stress, svettning, vissa kläder, infektioner, kyla, torr luft, samt dusch och bad.\"
    Är det bättre svar på dina frågor månne?
    /Susse
  12. 6
    mer... Hon skriver att det finns olika teorier om icke-allergiska och allergiska faktorer, men att det helt klart handlar om att man är \"extra känslig för yttre påverkan\". \"Bland de allergiska orsakerna hittar vi födoämnen, pollen, pälsdjursmjäll och husdammkvalster. Balnd de ickeallergiska finns psykisk stress, svettning, vissa kläder, infektioner, kyla, torr luft, samt dusch och bad.\"
    Är det bättre svar på dina frågor månne?
    /Susse
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7

    Det är HON och inte eksemet

    som är atopiskt :) Hon har en benägenhet att reagera med huden på sånt kroppen inte tål. Och då kan eksem uppstå av många olika orsaker - stress, för torr luft, att hon ätit något hon inte tål, att hon stött på något annat hon är allergisk mot. Och ibland kommer eksemet utan uppenbar anledning. Det är bara att leka detektiv och hålla styr på eksemet så gott det går. Lika bra att skaffa henne goda vanor med hur man är sparsam med tvål och vatten och smörjer lite och ofta.
  14. 7
    Det är HON och inte eksemet som är atopiskt :) Hon har en benägenhet att reagera med huden på sånt kroppen inte tål. Och då kan eksem uppstå av många olika orsaker - stress, för torr luft, att hon ätit något hon inte tål, att hon stött på något annat hon är allergisk mot. Och ibland kommer eksemet utan uppenbar anledning. Det är bara att leka detektiv och hålla styr på eksemet så gott det går. Lika bra att skaffa henne goda vanor med hur man är sparsam med tvål och vatten och smörjer lite och ofta.
  15. Anonym
    #8

    ett annat tips

    som min lillebror fick av en läkare och som nu hela familjen torris följer: sluta tvätta med tvål!
    Vi använder aldrig tväl varken till barnen eller oss själva och luktar gott ändå ;)
    Nu i sommar när barnens fötter varit ute lite väl mycket barfota så köpte jag en tvål med olja i och tvättade föterna. Den äldsta som är atopiker har blivit mycket bättre sedan vi slutade och jag och min man kliar inte lika mycket heller. Plus att vi inte behöver smörja så mycket.
  16. 8
    ett annat tips som min lillebror fick av en läkare och som nu hela familjen torris följer: sluta tvätta med tvål!
    Vi använder aldrig tväl varken till barnen eller oss själva och luktar gott ändå ;)
    Nu i sommar när barnens fötter varit ute lite väl mycket barfota så köpte jag en tvål med olja i och tvättade föterna. Den äldsta som är atopiker har blivit mycket bättre sedan vi slutade och jag och min man kliar inte lika mycket heller. Plus att vi inte behöver smörja så mycket.
  17. Mica
    #9

    Absolut, tack Susse! imt

    a
  18. 9
    Absolut, tack Susse! imt a
  19. Medlem sedan
    Feb 2006
    #10

    Tack snälla ni!

    Vad gulliga ni är!
    Hennes halvsyrra som idag är 10 har haft jättemycket eksem bak på benen + torr hy men aldrig blivit utredd utan bara fått konstaterat atopiskt eksem... Min dotter får inte eksem utan bara som lite röda små prickar emellanåt. Ska höra en sväng igen med läkaren.
    Tack igen!
  20. 10
    Tack snälla ni! Vad gulliga ni är!
    Hennes halvsyrra som idag är 10 har haft jättemycket eksem bak på benen + torr hy men aldrig blivit utredd utan bara fått konstaterat atopiskt eksem... Min dotter får inte eksem utan bara som lite röda små prickar emellanåt. Ska höra en sväng igen med läkaren.
    Tack igen!
  21. Medlem sedan
    Sep 2002
    #11

    Precis

    öht behöver man inte använda så himla mycket tvål. Det förstör hud och natur bara. Och absolut inte Lactacyd. Den är inte alls mild utan ruggigt uttorkande! Olja är en bra tvättare. Fett löser fett och vips var smutsen på huden borta :)
  22. 11
    Precis öht behöver man inte använda så himla mycket tvål. Det förstör hud och natur bara. Och absolut inte Lactacyd. Den är inte alls mild utan ruggigt uttorkande! Olja är en bra tvättare. Fett löser fett och vips var smutsen på huden borta :)

Liknande trådar

  1. Atopiskt eksem, BVCbesök
    By karinko in forum _0607 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 09:09
  2. Atopiskt eksem
    By kam-79 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 13:21
  3. atopiskt eksem...
    By Anna-Mia in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 09:33
  4. Atopiskt eksem,
    By Dromedaren in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 23:19
  5. Atopiskt eksem
    By Carina in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 08:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar