Ångest inför dagis-starten!
Hemmaföräldrar
  1. Tvåbarnsmamman!
    #1

    Ångest inför dagis-starten!

    Jag har två barn, en pojk på nyss fyllda fyra och så en flicka som fyller två om några veckor.
    Pojken har gått på dagis tre timmar per dag sedan han var tre år.

    Nu ska tjejen börja om två veckor, också tre timmar dag.
    Detta för att jag har fibromyalgi och behöver sova på morgonen för att orka dagen...

    Men jag börjar få ångest ju! Hon är ju bara två år! Joel var ju tre när han började och då behöver man kompisar att leka med, men det behovet finns väl inte vid två år?

    Stackars tjej, hon kanske blir jätteledsen att hon måste vara borta från mamma!

    Jag börjar känna att jag ångrar mig och vill vänta ett år till med att sätta henne på dagis. Men hur ska jag orka då?? det har jag INGET svar på så det känns som att jag måste ha henne på dagis.

    Usch och blä på allt.

    Känner mig ocskå lite löjlig, vilket lyxproblem egentligen, så många mammor som är förtvivlade för att dom måste lämna sina två åringar HELA dagar på dagis, och det behöver jag ju inte...

    Men kan ändå inte få bort ångesten........

  2. 1
    Ångest inför dagis-starten! Jag har två barn, en pojk på nyss fyllda fyra och så en flicka som fyller två om några veckor.
    Pojken har gått på dagis tre timmar per dag sedan han var tre år.

    Nu ska tjejen börja om två veckor, också tre timmar dag.
    Detta för att jag har fibromyalgi och behöver sova på morgonen för att orka dagen...

    Men jag börjar få ångest ju! Hon är ju bara två år! Joel var ju tre när han började och då behöver man kompisar att leka med, men det behovet finns väl inte vid två år?

    Stackars tjej, hon kanske blir jätteledsen att hon måste vara borta från mamma!

    Jag börjar känna att jag ångrar mig och vill vänta ett år till med att sätta henne på dagis. Men hur ska jag orka då?? det har jag INGET svar på så det känns som att jag måste ha henne på dagis.

    Usch och blä på allt.

    Känner mig ocskå lite löjlig, vilket lyxproblem egentligen, så många mammor som är förtvivlade för att dom måste lämna sina två åringar HELA dagar på dagis, och det behöver jag ju inte...

    Men kan ändå inte få bort ångesten........

  3. denise
    #2

    på det öppnis

    jag går på leker 2-tvååringar bra med varandra så
    treårsgränsen är nog inte absolut. Ställ dig istället frågan, vilka kompisar att leka finns om hon är hemma.
    Tre timmar lek vid två års ålder är nog ganska ok för de flesta barn sedan finns det barn som inte gillar dagis pga de tycker det är jobbigt stora barngrupper men låt din dotter börja och pröva kanske älskar hon dagis och då är det lugnt gillar hon inte dagis får ni fundera över alternativ men ta problemet om det uppstår.
  4. 2
    på det öppnis jag går på leker 2-tvååringar bra med varandra så
    treårsgränsen är nog inte absolut. Ställ dig istället frågan, vilka kompisar att leka finns om hon är hemma.
    Tre timmar lek vid två års ålder är nog ganska ok för de flesta barn sedan finns det barn som inte gillar dagis pga de tycker det är jobbigt stora barngrupper men låt din dotter börja och pröva kanske älskar hon dagis och då är det lugnt gillar hon inte dagis får ni fundera över alternativ men ta problemet om det uppstår.
  5. Tvåbarnsmamman!
    #3

    Tack för ditt svar!

    det är ju helt sant, man kan ju pröva, och om hon absolut inte gillar dagis kan jag ha henne hemma istället...
  6. 3
    Tack för ditt svar! det är ju helt sant, man kan ju pröva, och om hon absolut inte gillar dagis kan jag ha henne hemma istället...
  7. Jenny
    #4

    Försök...

    att tänka positivt, och att lägga fram allt positivt för henne - de förstår ju så mycket mer än du tror!
    Säg att hon nu är så stor att hon skall få börja på förskolan! :-) (Inte att ni skall prova om hon klarar av att vara där, och annars får hon vara hemma)

    Försök att inte visa din egen ångest, tex kan du tänka igenom olika frågor/konflikter i förväg och fundera på hur du skall svara då. Ring/träffa personalen i förväg, och förklara för dem hur du känner. De är vana, och kommer då att kunna hjälpa dig/er bättre!
  8. 4
    Försök... att tänka positivt, och att lägga fram allt positivt för henne - de förstår ju så mycket mer än du tror!
    Säg att hon nu är så stor att hon skall få börja på förskolan! :-) (Inte att ni skall prova om hon klarar av att vara där, och annars får hon vara hemma)

    Försök att inte visa din egen ångest, tex kan du tänka igenom olika frågor/konflikter i förväg och fundera på hur du skall svara då. Ring/träffa personalen i förväg, och förklara för dem hur du känner. De är vana, och kommer då att kunna hjälpa dig/er bättre!
  9. anna med 3
    #5

    Föräldrarna blir ledsna

    men barnen brukar tycka att det är roligt på förskolan. Jag är förskolelärare och min erfarenhet är att det i princip bara är föräldrarna som har seprarationsångest, inte barnen. det kommer att gå bra!
  10. 5
    Föräldrarna blir ledsna men barnen brukar tycka att det är roligt på förskolan. Jag är förskolelärare och min erfarenhet är att det i princip bara är föräldrarna som har seprarationsångest, inte barnen. det kommer att gå bra!

Liknande trådar

  1. Ångest inför RUL:(
    By Lotta med 5killar in forum _1106 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 12:26
  2. nervös inför dagis starten
    By Anonym in forum Bebissnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 06:58
  3. Ångest inför skolval...
    By hönsmama in forum Skolbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 15:09
  4. Inför "skol"starten
    By -Pi- in forum _01 Höstbarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 07:21
  5. Oro inför starten
    By Alifo in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 21:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar