Rum till 6 årig kille?
_00 Alla barn
  1. Mamma mu
    #1

    Rum till 6 årig kille?

    Hejsan!
    Jag är ny här och har aldrig varit inne på den här sidan. Har en fråga, vet inte om den passar här riktigt, men jag provar :)

    Vi har precis köpt hus och ska renovera sonens rum. Jag behöver tips på hur man kan inreda, alltså färger , tapeter , tyger mm. Sonen själv har sett en kamoflagetapet som han absolut vill ha på en fondvägg, själv är mer tveksam, vill inte att han ska bo i en \"krigszon\". Samtidigt är han ju för stor för Wallies eller bårder med traktorer o dyl.

    Hur har ni inrett era 6 åringars rum??
  2. 1
    Rum till 6 årig kille? Hejsan!
    Jag är ny här och har aldrig varit inne på den här sidan. Har en fråga, vet inte om den passar här riktigt, men jag provar :)

    Vi har precis köpt hus och ska renovera sonens rum. Jag behöver tips på hur man kan inreda, alltså färger , tapeter , tyger mm. Sonen själv har sett en kamoflagetapet som han absolut vill ha på en fondvägg, själv är mer tveksam, vill inte att han ska bo i en \"krigszon\". Samtidigt är han ju för stor för Wallies eller bårder med traktorer o dyl.

    Hur har ni inrett era 6 åringars rum??
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2

    Lite liknande,

    fast i ny lägenhet, och det enda vi köpt ännu är den trappstegsformade ikea-hyllan för leksaksbackar och rymd-lampan från ikea.
    Kamo-tapeter hade jag också förbjudit. Vet faktiskt inte om vi vågar sätta upp wallies (misstänker att tapeten blir förstörd - någon som vet?). Hittade nämligen wallies med planetsystemet på nätet, och det skulle passa vår kille perfekt. Eller tycker du att wallies i sig är nåt för mindre barn?
    Tyckte att nya ikea-katalogen inte hade nåt nytt kul för barn, faktiskt. De där plastmöblerna gillar jag inte alls.
  4. 2
    Lite liknande, fast i ny lägenhet, och det enda vi köpt ännu är den trappstegsformade ikea-hyllan för leksaksbackar och rymd-lampan från ikea.
    Kamo-tapeter hade jag också förbjudit. Vet faktiskt inte om vi vågar sätta upp wallies (misstänker att tapeten blir förstörd - någon som vet?). Hittade nämligen wallies med planetsystemet på nätet, och det skulle passa vår kille perfekt. Eller tycker du att wallies i sig är nåt för mindre barn?
    Tyckte att nya ikea-katalogen inte hade nåt nytt kul för barn, faktiskt. De där plastmöblerna gillar jag inte alls.
  5. Mustardseed
    #3

    Min dotter

    fick välja en tapet till en fondvägg, men grundkriteriet var att det skulle vara något som vi båda tyckte var fint. Hon valde en ascool lite psykedelisk tapet med stora böljande vågor i orange, rött, knallrosa och vitt. Låter skumt men ser jätteläckert ut. Den är inte barnslig men passar ändå perfekt i ett barnrum som fondvägg. Resten av väggarna är vitmålade.

    Jag skulle inte köpa en kamoflagemönstrat tapet till något barn, det funkar inte med mina värderingar helt enkelt.
  6. 3
    Min dotter fick välja en tapet till en fondvägg, men grundkriteriet var att det skulle vara något som vi båda tyckte var fint. Hon valde en ascool lite psykedelisk tapet med stora böljande vågor i orange, rött, knallrosa och vitt. Låter skumt men ser jätteläckert ut. Den är inte barnslig men passar ändå perfekt i ett barnrum som fondvägg. Resten av väggarna är vitmålade.

    Jag skulle inte köpa en kamoflagemönstrat tapet till något barn, det funkar inte med mina värderingar helt enkelt.
  7. Medlem sedan
    Aug 2004
    #4

    Inte inrett alls

    Caisami och Magnus har fått ta över biblioteket och Caisas förra rum har blivit arbetsrum, så deras rum är bara ett rum där deras möbler ställts in där de fått plats.
    Jag fick lite inspiration i senaste numret av Vi föräldrar - kolla där.
  8. 4
    Inte inrett alls Caisami och Magnus har fått ta över biblioteket och Caisas förra rum har blivit arbetsrum, så deras rum är bara ett rum där deras möbler ställts in där de fått plats.
    Jag fick lite inspiration i senaste numret av Vi föräldrar - kolla där.
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    #5

    Jag tapetserade...

    en blå tapet och en lite bredare bård i sonens rum. Bården kanske han börjar blir för liten för men det är inte något jag har planer på att ändra nu.

    Han har en skänk (skåp/lådor) som är fylld med småleksaker som småbilar och annat + spel och pussel.

    Sen har han speciell billåda för större bilar, som är inköpt från IKEA. Han har även två stolar och ett bord från samma affär. Detta bord har han ingen nytta av på det sättet att han sitter vid det. Min lilla husvagns-tv står på den nämligen.

    Nästa projekt, som ska ske nu inom kort, är att jag ska montera ner hans växasäng och sen ska jag sätta upp ett gammalt skrivbord som jag hade när jag gick i skolan. Det är inte supersnyggt men jag funderar på om man kan köpa lite större tuffare klistermärken och sätta på som passar Anton. Han kan även måla/rita på det om han vill.

    Den säng han sover i är loftsängen och skrivbordet ska in inunder där. Perfekt tycker jag!
    Han har även blivit lovad att få min stenåldersdator och ha på sitt skrivbord. Den kan man bara surfa på så de få spel han har får han spela på min dator.

    En kamoflagetapet tycker jag låter häftigt! Den kan han ju ha längre än om du skulle köpa en ren barntapet. Bara för att han väljer en sån tapet, så betyder ju inte det att han bor i en krigszon ;-)

    Nu är jag ju inte proffs på inredning (är inte såååå förtjust i det) men varför inte ha en sån fondvägg och sen sandfärgat på de andra väggarna? Det finns ju så många nyanser så något borde ju passa och bli snyggt.
  10. 5
    Jag tapetserade... en blå tapet och en lite bredare bård i sonens rum. Bården kanske han börjar blir för liten för men det är inte något jag har planer på att ändra nu.

    Han har en skänk (skåp/lådor) som är fylld med småleksaker som småbilar och annat + spel och pussel.

    Sen har han speciell billåda för större bilar, som är inköpt från IKEA. Han har även två stolar och ett bord från samma affär. Detta bord har han ingen nytta av på det sättet att han sitter vid det. Min lilla husvagns-tv står på den nämligen.

    Nästa projekt, som ska ske nu inom kort, är att jag ska montera ner hans växasäng och sen ska jag sätta upp ett gammalt skrivbord som jag hade när jag gick i skolan. Det är inte supersnyggt men jag funderar på om man kan köpa lite större tuffare klistermärken och sätta på som passar Anton. Han kan även måla/rita på det om han vill.

    Den säng han sover i är loftsängen och skrivbordet ska in inunder där. Perfekt tycker jag!
    Han har även blivit lovad att få min stenåldersdator och ha på sitt skrivbord. Den kan man bara surfa på så de få spel han har får han spela på min dator.

    En kamoflagetapet tycker jag låter häftigt! Den kan han ju ha längre än om du skulle köpa en ren barntapet. Bara för att han väljer en sån tapet, så betyder ju inte det att han bor i en krigszon ;-)

    Nu är jag ju inte proffs på inredning (är inte såååå förtjust i det) men varför inte ha en sån fondvägg och sen sandfärgat på de andra väggarna? Det finns ju så många nyanser så något borde ju passa och bli snyggt.
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6

    Vi har också precis flyttat

    och Ivar har äntligen fått eget rum! (har delat med lillebrorsan, 2 år). Vi tänkte han skulle få vara med o välja färg på sin tapet, men han ville ha svart eller mörklila, så vi föreslog blått, vilket han accepterade. I förra rummet, var det tvåfärgat med barnbård mitt på, jättfint & gulligt, men vi tänkte att detta skulle vara ganska neutralt och kunna hålla iaf 5-8 år. Han har fått gardiner från IKEA med fladdermöss på, de \'är coola, men liiiite läskiga...

    Han fick även en ny säng samt ett skrivbord. F.ö har han en fin matta från IKEA som heter Blänka (tror jag) med en massa olika färger. Han gillar den, den är mjuk och färgglad men ändå \"vuxen\". Till skrivbordet fick han vara med och välja skrivbordsgrejor: underlägg, pennställ med grejor i, brevkorg, tidskriftssamlare, häftapparat, hålslag mm. Han fick även en magnet-white board samt en anslagstavla och är jättestolt över sina fina skrivbordsgrejor!

    I övrigt i rummet har han ett par bokhyllor som sväljer det mesta av böcker, filmer, korgar med småplock, div kartonglådor och smålådor (vi gillar lådor...) Han har även ett skåp med hyllor från IKEA där han förvarar sina mer eftertraktade (av lillebror)leksaker: radiostyrda bilar, smålego, CD-skivor osv. Han har även en egen CD-spelare som även kan spela mp3, det kan rekommenderas! Jättesmidigt att lägga in flera skivor på samma CD, t.ex alla Absolut Kidz eller vad de nu vill lyssna på.

    Sammanfattningsvis var vår grundtanke att det ska vara ett rum han kan bo och trivas i även om 5 eller kanske tom 10 år. Därför satsar vi hellre på häftiga tavlor, kanske wallies, gardiner, sängöverkast osv som är lätt att förändra.

    Lycka till!
  12. 6
    Vi har också precis flyttat och Ivar har äntligen fått eget rum! (har delat med lillebrorsan, 2 år). Vi tänkte han skulle få vara med o välja färg på sin tapet, men han ville ha svart eller mörklila, så vi föreslog blått, vilket han accepterade. I förra rummet, var det tvåfärgat med barnbård mitt på, jättfint & gulligt, men vi tänkte att detta skulle vara ganska neutralt och kunna hålla iaf 5-8 år. Han har fått gardiner från IKEA med fladdermöss på, de \'är coola, men liiiite läskiga...

    Han fick även en ny säng samt ett skrivbord. F.ö har han en fin matta från IKEA som heter Blänka (tror jag) med en massa olika färger. Han gillar den, den är mjuk och färgglad men ändå \"vuxen\". Till skrivbordet fick han vara med och välja skrivbordsgrejor: underlägg, pennställ med grejor i, brevkorg, tidskriftssamlare, häftapparat, hålslag mm. Han fick även en magnet-white board samt en anslagstavla och är jättestolt över sina fina skrivbordsgrejor!

    I övrigt i rummet har han ett par bokhyllor som sväljer det mesta av böcker, filmer, korgar med småplock, div kartonglådor och smålådor (vi gillar lådor...) Han har även ett skåp med hyllor från IKEA där han förvarar sina mer eftertraktade (av lillebror)leksaker: radiostyrda bilar, smålego, CD-skivor osv. Han har även en egen CD-spelare som även kan spela mp3, det kan rekommenderas! Jättesmidigt att lägga in flera skivor på samma CD, t.ex alla Absolut Kidz eller vad de nu vill lyssna på.

    Sammanfattningsvis var vår grundtanke att det ska vara ett rum han kan bo och trivas i även om 5 eller kanske tom 10 år. Därför satsar vi hellre på häftiga tavlor, kanske wallies, gardiner, sängöverkast osv som är lätt att förändra.

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Julklapp till 8-årig tjej o 6-årig kille
    By Challe IoP in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 18:10
  2. Bok till 12-årig kille
    By Mam A in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 07:48
  3. skor till 10-årig kille - var?
    By ingster in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 22:12
  4. Present till 14-årig kille
    By millanbot in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 11:32
  5. Present till 7-årig kille, får max
    By Anna Maria in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 21:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar