Kan man träna "g" och "k"?
Språk- och talstörningar
  1. Gafsan m. A & K + bf 8/11
    #1

    Kan man träna \"g\" och \"k\"?

    Min son på snart 4 år kan fortfarande inte säga r, g eller k. Att barn i den åldern inte säger r är väl inte så anmärkningsvärt, men att han ersätter \"g\" och \"k\" med \"d\" och \"t\" gör att det är lite svårt att förstå honom.

    Han är väldigt pratglad och har ett stort ordförråd men det märks att han hämmas och blir blyg när han märker att andra inte förstår vad han säger. Enligt dagis kan det bli aktuellt att låta honom träffa en talpedagog, men det låter på dem som att vi kan få vänta ett bra tag på detta.

    Jag skulle så gärna vilja hjälpa honom till ett bättre tal, men hur gör man? Vi pratar jättemycket, läser sagor och sjunger tillsammans, men det verkar inte hjälpa. Han vet själv att det finns ljud som han inte kan. Han har börjat läsa lite och när han kommer till en av de \"svåra\" bokstäverna så hejdar han sig och säger \"jag kan inte säga den\". Så uppenbarligen hör han ju skillnad på ljuden, bara att han inte kan uttala dem rätt!

    Kan man träna sitt barn att säga \"g\" och \"k\" och hur gör man i så fall?
  2. 1
    Kan man träna \"g\" och \"k\"? Min son på snart 4 år kan fortfarande inte säga r, g eller k. Att barn i den åldern inte säger r är väl inte så anmärkningsvärt, men att han ersätter \"g\" och \"k\" med \"d\" och \"t\" gör att det är lite svårt att förstå honom.

    Han är väldigt pratglad och har ett stort ordförråd men det märks att han hämmas och blir blyg när han märker att andra inte förstår vad han säger. Enligt dagis kan det bli aktuellt att låta honom träffa en talpedagog, men det låter på dem som att vi kan få vänta ett bra tag på detta.

    Jag skulle så gärna vilja hjälpa honom till ett bättre tal, men hur gör man? Vi pratar jättemycket, läser sagor och sjunger tillsammans, men det verkar inte hjälpa. Han vet själv att det finns ljud som han inte kan. Han har börjat läsa lite och när han kommer till en av de \"svåra\" bokstäverna så hejdar han sig och säger \"jag kan inte säga den\". Så uppenbarligen hör han ju skillnad på ljuden, bara att han inte kan uttala dem rätt!

    Kan man träna sitt barn att säga \"g\" och \"k\" och hur gör man i så fall?
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2

    Min dotter

    har samma problem fast hon har fler talproblem dessutom. Logopeden kallar det \"dentalisering\" dvs att man ersätter ljud bak i munnen med sådana fram i munnen ( alltså mot tänderna). Då blir ofta R=J, G=D, K=T. Vanliga uttalsfel är \"tatt\" ( katt), \"jöd\" ( röd) och \"doda\" ( groda).

    Tipsen från dotterns logoped är att öva på bak resp. fram i munnen så att barnen lär sig var i munnen ljuden ska vara. Vi leker \"gumman tvättar munnen\" och låter dottern tvätta munnen med tungan och nämner samtidigt fram och bak i munnen.
    Eftersom din son börjat läsa kanske ni skulle kunna göra spel typ memory av en massa bokstäver och låta honom säga om de hör till \"gubben bak\" eller \"gubben fram\" så att han blir medveten om var i munnen ljuden ska vara.

    Vi har ett spel hemma med bokstäver som heter \" fem myror är fler än fyra elefanter\" och där kan man spela på massor av sätt med bokstäver. Spelet är billigt och man kan använda bilderna och bokstäverna på många sätt så det kan jag rekommendera.
  4. 2
    Min dotter har samma problem fast hon har fler talproblem dessutom. Logopeden kallar det \"dentalisering\" dvs att man ersätter ljud bak i munnen med sådana fram i munnen ( alltså mot tänderna). Då blir ofta R=J, G=D, K=T. Vanliga uttalsfel är \"tatt\" ( katt), \"jöd\" ( röd) och \"doda\" ( groda).

    Tipsen från dotterns logoped är att öva på bak resp. fram i munnen så att barnen lär sig var i munnen ljuden ska vara. Vi leker \"gumman tvättar munnen\" och låter dottern tvätta munnen med tungan och nämner samtidigt fram och bak i munnen.
    Eftersom din son börjat läsa kanske ni skulle kunna göra spel typ memory av en massa bokstäver och låta honom säga om de hör till \"gubben bak\" eller \"gubben fram\" så att han blir medveten om var i munnen ljuden ska vara.

    Vi har ett spel hemma med bokstäver som heter \" fem myror är fler än fyra elefanter\" och där kan man spela på massor av sätt med bokstäver. Spelet är billigt och man kan använda bilderna och bokstäverna på många sätt så det kan jag rekommendera.
  5. Gafsan m. A & K + bf 8/11
    #3

    Åh, tack!

    Min son pratar exakt som du beskriver! (fast han skulle säga \"djoda\" om grodan).

    Det låter inte alldeles enkelt att förklara det där med fram och bak i munnen för en 4-åring... men jag ska definitivt försöka! Kul idé med spelet, det får vi testa.
  6. 3
    Åh, tack! Min son pratar exakt som du beskriver! (fast han skulle säga \"djoda\" om grodan).

    Det låter inte alldeles enkelt att förklara det där med fram och bak i munnen för en 4-åring... men jag ska definitivt försöka! Kul idé med spelet, det får vi testa.
  7. logoped
    #4

    Jag tycker att

    du ska kontakta logoped. Att öva på fram och bak i munnen, som Cecilia skriver om, är bra, men kanske inte så lätt i början, och om ni kunde få stöd av en logoped så tror jag det skulle gå lättare.
  8. 4
    Jag tycker att du ska kontakta logoped. Att öva på fram och bak i munnen, som Cecilia skriver om, är bra, men kanske inte så lätt i början, och om ni kunde få stöd av en logoped så tror jag det skulle gå lättare.

Liknande trådar

  1. Valet och kvalet träna inte träna
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 14:13
  2. Träna eller inte träna...
    By Grekyogin in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 20:25
  3. Träna eller inte träna...
    By Sweetie in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 19:59
  4. Träna eller inte träna?
    By Nette m. E o G in forum Träning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 15:39
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 17:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar