ta bort mandlarna?
Barnsjukdomar
  1. jennie
    #1

    ta bort mandlarna?

    Min son har bara blivit sämre det sista året med feber ca. 1 gång i månaden.Han har alltid minst 40 grader i 4 dygn och vi var på VC varje gång i början och tog halsprov som alltid var negativt.
    Han ser hemsk ut i halsen och har knappt något hål.
    Jag tycker det är hemskt att han ska behöva ha det så här,han är ju inte frisk särskilt länge förrän det kommer igen.Läkarna har börjat prata om att ta bort mandlarna för att slippa att samlas bakterier i dem gropiga mandlarna och därmed slippa feber osv.
    Någon som harvarit med om operation?
    Han är 3 år och de tycker han är lite liten ännu,men det är inte kul att vara hemma från jobbet var tredje vecka.
  2. 1
    ta bort mandlarna? Min son har bara blivit sämre det sista året med feber ca. 1 gång i månaden.Han har alltid minst 40 grader i 4 dygn och vi var på VC varje gång i början och tog halsprov som alltid var negativt.
    Han ser hemsk ut i halsen och har knappt något hål.
    Jag tycker det är hemskt att han ska behöva ha det så här,han är ju inte frisk särskilt länge förrän det kommer igen.Läkarna har börjat prata om att ta bort mandlarna för att slippa att samlas bakterier i dem gropiga mandlarna och därmed slippa feber osv.
    Någon som harvarit med om operation?
    Han är 3 år och de tycker han är lite liten ännu,men det är inte kul att vara hemma från jobbet var tredje vecka.
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2

    Min dotter

    tog bort halsmandlarna då hon var 2,5 år och det var en lyckad operation. Vad vill du veta? Jag kan ju berätta lite men det är lättare om du frågar vad du vill veta *ler*?
  4. 2
    Min dotter tog bort halsmandlarna då hon var 2,5 år och det var en lyckad operation. Vad vill du veta? Jag kan ju berätta lite men det är lättare om du frågar vad du vill veta *ler*?
  5. Åsa m Emil & Wilma
    #3

    också intresserad

    Min treåring har också enorma halsmandlar, snarkar jättemycket och säger ofta att han har ont i halsen. Han äter väldigt lite riktig mat, väger för lite osv...

    Det har talats om op men då ville de vänta för att han var för liten.
    Hur ont hade hon efteråt? Ökade hon i vikt, ökade motståndet mot infektioner? Skulle du råda en annan förälder att låta ta bort halsmandlarna baserat på era erfarenheter? Jättetacksam för all info jag kan få:-)!
  6. 3
    också intresserad Min treåring har också enorma halsmandlar, snarkar jättemycket och säger ofta att han har ont i halsen. Han äter väldigt lite riktig mat, väger för lite osv...

    Det har talats om op men då ville de vänta för att han var för liten.
    Hur ont hade hon efteråt? Ökade hon i vikt, ökade motståndet mot infektioner? Skulle du råda en annan förälder att låta ta bort halsmandlarna baserat på era erfarenheter? Jättetacksam för all info jag kan få:-)!
  7. jennie
    #4

    tack! Jag vill veta....

    hur lång tid tar operationen?
    tar de bort hela eller delar av mandlarna?
    Hur länge får man ligga kvar på sjukhuset?
    När kan man gå tillbaka till förskolan?
    Hade hon mkt ont efteråt?
    Tack på förhand.
    Min pojk äter bra,sover bra och snarkar inte,men de tänker nog på den höga febern som återkommer.
  8. 4
    tack! Jag vill veta.... hur lång tid tar operationen?
    tar de bort hela eller delar av mandlarna?
    Hur länge får man ligga kvar på sjukhuset?
    När kan man gå tillbaka till förskolan?
    Hade hon mkt ont efteråt?
    Tack på förhand.
    Min pojk äter bra,sover bra och snarkar inte,men de tänker nog på den höga febern som återkommer.
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5

    Selma svarar lite

    Hur ont hade hon efteråt?
    * Min tjej hade inte så ont, fick dock med mig stark smärtstillande hem.
    Ökade hon i vikt
    * Nej
    ökade motståndet mot infektioner?
    * vet inte, har inte tänkt på det.
    Skulle du råda en annan förälder att låta ta bort halsmandlarna baserat på era erfarenheter?
    * Ja, eftersom Emilia fortfarande vid 4 år sov middag och vaknade av snarkningarna på nätterna, nu sover hon hela nätter.

    hur lång tid tar operationen?
    * kommer inte ihåg, kanske nån timme?

    tar de bort hela eller delar av mandlarna?
    * Emilia tog bort hela mandlarna.

    Hur länge får man ligga kvar på sjukhuset?
    * Vi låg över natten, opererade på fm, och åkte runt 13 dagen efter.

    När kan man gå tillbaka till förskolan?
    * vi blev sjukskrivna 10 dagar (sjukskriven så vi fick ersättning från försäkringskassan).

    Hade hon mkt ont efteråt?
    * nej, ovanligt lite, ville och kunde äta knäckemacka efter några dagar bara, och åt vanlig mat...men det stod att man skulle vänta nån vecka med sånt.

    Det jobbigaste Emilia tyckte var att man inte fick äta annat än piggelinglass...hon åt runt 7 stycken samma dag som hon opererat sig. Hon tjatade sig till att få välling redan samma kväll av sjuksköterskan. Dropp hade hon in handen, det var jobbigt för de satte det i höger hand och då ville hon itne rita osv.
    Det bästa är att hon nu slutat snarka, kan sova hela nätter och inte är så trött.
  10. 5
    Selma svarar lite Hur ont hade hon efteråt?
    * Min tjej hade inte så ont, fick dock med mig stark smärtstillande hem.
    Ökade hon i vikt
    * Nej
    ökade motståndet mot infektioner?
    * vet inte, har inte tänkt på det.
    Skulle du råda en annan förälder att låta ta bort halsmandlarna baserat på era erfarenheter?
    * Ja, eftersom Emilia fortfarande vid 4 år sov middag och vaknade av snarkningarna på nätterna, nu sover hon hela nätter.

    hur lång tid tar operationen?
    * kommer inte ihåg, kanske nån timme?

    tar de bort hela eller delar av mandlarna?
    * Emilia tog bort hela mandlarna.

    Hur länge får man ligga kvar på sjukhuset?
    * Vi låg över natten, opererade på fm, och åkte runt 13 dagen efter.

    När kan man gå tillbaka till förskolan?
    * vi blev sjukskrivna 10 dagar (sjukskriven så vi fick ersättning från försäkringskassan).

    Hade hon mkt ont efteråt?
    * nej, ovanligt lite, ville och kunde äta knäckemacka efter några dagar bara, och åt vanlig mat...men det stod att man skulle vänta nån vecka med sånt.

    Det jobbigaste Emilia tyckte var att man inte fick äta annat än piggelinglass...hon åt runt 7 stycken samma dag som hon opererat sig. Hon tjatade sig till att få välling redan samma kväll av sjuksköterskan. Dropp hade hon in handen, det var jobbigt för de satte det i höger hand och då ville hon itne rita osv.
    Det bästa är att hon nu slutat snarka, kan sova hela nätter och inte är så trött.
  11. Åsa m E & W
    #6

    Tack! *imt*

    ,
  12. 6
    Tack! *imt* ,
  13. Cecilia m. små troll
    #7

    Jag skriver

    några svar här och några hos nästa frågeställare så får du läsa båda *ler*.

    Min dotter hade stora halsmandlar som möttes i mitten av halsen och mycket svårt att svälja. Hon hade ständiga infektioner och var sjuk minst 3 veckor/månad. För vår del blev läget akut till slut. Hon stod i kö för att ta mandlarna redan från 2 års ålder men man ville avvakta. För varje infektion svullnade de mer och mer och till slut hade hon ett hål stort som en blyertspenna kvar och kunde bara äta mosad mat. Hon fick då en akut tid för operationen och lades in omedelbart. Hon vägde då vid 2,5 års ålder 9,8 kg och vi fick ligga ett dygn med dropp först för att hon inte skulle tappa mer.

    Sedan opererades hon dagen därpå och låg kvar ännu en natt innan hemgång. Det gick smidigt och bra, jag var glatt överraskad eftersom jag fasade för att hon skulle ha svårt att äta och tappa ännu mer i vikt. Men hon åt massor redan första dagen, då youghurt och glass.

    Nu drygt ett år senare väger hon 12,8 kg vilket ju är en viktökning på 3 kg på ett år. men hon har också fått ett speciellt fettpulver på sin mat under den här tiden så jag vet inte om allt beror på operationen. Hon är lika infektionskänslig som förut, det har inte ändrats.
  14. 7
    Jag skriver några svar här och några hos nästa frågeställare så får du läsa båda *ler*.

    Min dotter hade stora halsmandlar som möttes i mitten av halsen och mycket svårt att svälja. Hon hade ständiga infektioner och var sjuk minst 3 veckor/månad. För vår del blev läget akut till slut. Hon stod i kö för att ta mandlarna redan från 2 års ålder men man ville avvakta. För varje infektion svullnade de mer och mer och till slut hade hon ett hål stort som en blyertspenna kvar och kunde bara äta mosad mat. Hon fick då en akut tid för operationen och lades in omedelbart. Hon vägde då vid 2,5 års ålder 9,8 kg och vi fick ligga ett dygn med dropp först för att hon inte skulle tappa mer.

    Sedan opererades hon dagen därpå och låg kvar ännu en natt innan hemgång. Det gick smidigt och bra, jag var glatt överraskad eftersom jag fasade för att hon skulle ha svårt att äta och tappa ännu mer i vikt. Men hon åt massor redan första dagen, då youghurt och glass.

    Nu drygt ett år senare väger hon 12,8 kg vilket ju är en viktökning på 3 kg på ett år. men hon har också fått ett speciellt fettpulver på sin mat under den här tiden så jag vet inte om allt beror på operationen. Hon är lika infektionskänslig som förut, det har inte ändrats.
  15. Cecilia m. små troll
    #8

    Försöker svara:

    hur lång tid tar operationen?
    Den tog en timme ungefär från sövning tills dessa tt de rullade in henne på uppvaket. men då tog de även bort en polyp i näsan på dottern samt kollade hennes rör i öronen när hon ändå var sövd.

    tar de bort hela eller delar av mandlarna?
    De tar bort hela mandlarna, har aldrig hört talas om att man kan ta delar.

    Hur länge får man ligga kvar på sjukhuset?
    Vi låg ett dygn före och ett dygn efter.

    När kan man gå tillbaka till förskolan?
    Läkaren sa att normalt sett är man hemma två veckor efter operationen tills dess att man kan äta normalt och det inte finns risk för infektion i såren.
    Dottern blev hemma i två månader istället men det beror på att hon är så infektionskänslig och var så nergången innan operationen att de väntade på en viktuppgång innan hon fick gå.

    Hade hon mkt ont efteråt?
    Nej, hon fick alvedon var fjärde timme flera dagar efteråt och var pigg. Bad om vatten och mat nästan omedelbart efter att hon sovit bort \"sövningen\" och klagade inte på ont i halsen efter de allra första timmarna.
  16. 8
    Försöker svara: hur lång tid tar operationen?
    Den tog en timme ungefär från sövning tills dessa tt de rullade in henne på uppvaket. men då tog de även bort en polyp i näsan på dottern samt kollade hennes rör i öronen när hon ändå var sövd.

    tar de bort hela eller delar av mandlarna?
    De tar bort hela mandlarna, har aldrig hört talas om att man kan ta delar.

    Hur länge får man ligga kvar på sjukhuset?
    Vi låg ett dygn före och ett dygn efter.

    När kan man gå tillbaka till förskolan?
    Läkaren sa att normalt sett är man hemma två veckor efter operationen tills dess att man kan äta normalt och det inte finns risk för infektion i såren.
    Dottern blev hemma i två månader istället men det beror på att hon är så infektionskänslig och var så nergången innan operationen att de väntade på en viktuppgång innan hon fick gå.

    Hade hon mkt ont efteråt?
    Nej, hon fick alvedon var fjärde timme flera dagar efteråt och var pigg. Bad om vatten och mat nästan omedelbart efter att hon sovit bort \"sövningen\" och klagade inte på ont i halsen efter de allra första timmarna.
  17. mia
    #9

    Vår treåring

    har fimpat halsmandlar, polyper och fått rör i öronen i samma veva!...det gick bra och hon blev bättre efter det!
  18. 9
    Vår treåring har fimpat halsmandlar, polyper och fått rör i öronen i samma veva!...det gick bra och hon blev bättre efter det!
  19. Molly
    #10

    min tjej (långt)

    hade precis fyllt fyra när hon tog mandlarna. Nu är hon 15 så det är nåra år sen...
    Vi låg inne två dar och hon hade ganska ont efteråt, det tog en vecka innan hon kunde äta \"riktig\" mat.
    Alla hennes halsflusser försvann ju såklart men istället åkte hon på två kraftiga lunginflammationer ganska snart efter operationen. I samband med andra lunginflammationen (tror det var ca 2 mån efter op) så blev hon inlagd med dropp (hon fick inte behålla penicillinet). I efterhand så var det ju bra att ta mandlarna, men hon hade behövt en längre tid hemma från dagis, hon drabbades ju av infektioner hela den första hösten.
    Lycka till med ev operation!
  20. 10
    min tjej (långt) hade precis fyllt fyra när hon tog mandlarna. Nu är hon 15 så det är nåra år sen...
    Vi låg inne två dar och hon hade ganska ont efteråt, det tog en vecka innan hon kunde äta \"riktig\" mat.
    Alla hennes halsflusser försvann ju såklart men istället åkte hon på två kraftiga lunginflammationer ganska snart efter operationen. I samband med andra lunginflammationen (tror det var ca 2 mån efter op) så blev hon inlagd med dropp (hon fick inte behålla penicillinet). I efterhand så var det ju bra att ta mandlarna, men hon hade behövt en längre tid hemma från dagis, hon drabbades ju av infektioner hela den första hösten.
    Lycka till med ev operation!
  21. Medlem sedan
    Apr 2000
    #11

    Så här var det

    för oss, William var nästan 5 när han opererade bort mandlarna (dec. -05) i huvudsak pga snarkningar och sömnapnéer, han var inte särskilt infektionskänslig.
    - operationen tog ca 45 min.
    - de använde en ny metod och tog inte bort allt, detta ska vara bättre, inte göra så ont efteråt bl.a.
    - vi fick åka hem samma dag, operation vid ca 9.30 och hem vid ca 15
    - tror det var 14 dagar som vi blev sjukskrivna, detta var dock precis före jul så vi var hemma under hela jullovet
    - Ja, han hade tyvärr mycket ont, fick smärtstillande, en kombination av citodon och ipren var 6:e timme i 9 dagar innan vi kunde trappa ner, men det var det absolut värt, han har blivit som en helt ny unge efteråt, orkar mer, växer, äter, utvecklas osv...
  22. 11
    Så här var det för oss, William var nästan 5 när han opererade bort mandlarna (dec. -05) i huvudsak pga snarkningar och sömnapnéer, han var inte särskilt infektionskänslig.
    - operationen tog ca 45 min.
    - de använde en ny metod och tog inte bort allt, detta ska vara bättre, inte göra så ont efteråt bl.a.
    - vi fick åka hem samma dag, operation vid ca 9.30 och hem vid ca 15
    - tror det var 14 dagar som vi blev sjukskrivna, detta var dock precis före jul så vi var hemma under hela jullovet
    - Ja, han hade tyvärr mycket ont, fick smärtstillande, en kombination av citodon och ipren var 6:e timme i 9 dagar innan vi kunde trappa ner, men det var det absolut värt, han har blivit som en helt ny unge efteråt, orkar mer, växer, äter, utvecklas osv...
  23. Medlem sedan
    Feb 2002
    #12

    Flisan har tagit bort sina.

    Hon hade precis som du beskriver att din son har, återkommande feber, och jättestora mandlar. Nu har ju hon visserligen en annan sjukdom i botten. Men i april så tog de bort hennes mandlar då var hon 3,5 år gammal. Vi upplever en jätteförändring, hon är mycket piggare och gladare. Hon äter bättre och har gått upp i vikt bra sedan operationen. Men det bästa är att hon har varit frisk, ingen mer feber och hon har klarat av sina infektioner själv, utan pencillin.

    Själva operationen var inte alls jobbig, det gick fort och redan samma kväll så satt hon i sängen och sög på en Piggelin glass. Hon fick alvedon och ipren som smärtlindring i ca 1 vecka och då hade hon inte ont alls. Sen har det bara gått bra.

    Flisan var egenligen för liten och underviktig för att göra operationen, men eftersom hon inte blev bättre på något annat sätt var detta den enda utvägen. Även om vi hade otrolig ångerst innan så ångrar vi inte en sekund att operationen gjordes. Henns operation gjordes på Huddinge sjukhus, vilket jag verkligen rekommenderar. Har aldrig blivit så väl bemött och välbehandlad som vi blev på det stället.

    Lycka till!
  24. 12
    Flisan har tagit bort sina. Hon hade precis som du beskriver att din son har, återkommande feber, och jättestora mandlar. Nu har ju hon visserligen en annan sjukdom i botten. Men i april så tog de bort hennes mandlar då var hon 3,5 år gammal. Vi upplever en jätteförändring, hon är mycket piggare och gladare. Hon äter bättre och har gått upp i vikt bra sedan operationen. Men det bästa är att hon har varit frisk, ingen mer feber och hon har klarat av sina infektioner själv, utan pencillin.

    Själva operationen var inte alls jobbig, det gick fort och redan samma kväll så satt hon i sängen och sög på en Piggelin glass. Hon fick alvedon och ipren som smärtlindring i ca 1 vecka och då hade hon inte ont alls. Sen har det bara gått bra.

    Flisan var egenligen för liten och underviktig för att göra operationen, men eftersom hon inte blev bättre på något annat sätt var detta den enda utvägen. Även om vi hade otrolig ångerst innan så ångrar vi inte en sekund att operationen gjordes. Henns operation gjordes på Huddinge sjukhus, vilket jag verkligen rekommenderar. Har aldrig blivit så väl bemött och välbehandlad som vi blev på det stället.

    Lycka till!
  25. Medlem sedan
    Feb 2002
    #13

    Svarar lite jag med

    hur lång tid tar operationen? Tog ca 45 minuter

    tar de bort hela eller delar av mandlarna? Hela mandlarna tas bort.

    Hur länge får man ligga kvar på sjukhuset? Eftersom Felicia var så svag så fick hon ligga kvar en natt som sen blev en till för att hon behövde lite dropp.

    När kan man gå tillbaka till förskolan?
    De rekommenderade att man skulle ta det lugnt i ungefär en vecka efter ingreppet.

    Hade hon mkt ont efteråt?Inte så farligt, fick dock smärtstillande.
  26. 13
    Svarar lite jag med hur lång tid tar operationen? Tog ca 45 minuter

    tar de bort hela eller delar av mandlarna? Hela mandlarna tas bort.

    Hur länge får man ligga kvar på sjukhuset? Eftersom Felicia var så svag så fick hon ligga kvar en natt som sen blev en till för att hon behövde lite dropp.

    När kan man gå tillbaka till förskolan?
    De rekommenderade att man skulle ta det lugnt i ungefär en vecka efter ingreppet.

    Hade hon mkt ont efteråt?Inte så farligt, fick dock smärtstillande.
  27. Åsa m Emil & Wilma
    #14

    Tack till alla som har svarat!

    Jag ska nog försöka trycka på vår remiss till öron igen för att få en ny bedömning. Tycker att besvären bara blir större hela tiden. Alltid bra att få höra fördelar och nackdelar!
  28. 14
    Tack till alla som har svarat! Jag ska nog försöka trycka på vår remiss till öron igen för att få en ny bedömning. Tycker att besvären bara blir större hela tiden. Alltid bra att få höra fördelar och nackdelar!
  29. Pillerill
    #15

    Styvdottern \"tog bort\" sina när

    hon var 4. Hon hade inte ont när hon vaknade - efter oprationen (även om de flesta nog har det).
    Nu för tiden tror jag inte man tar bort hela mandlarna utan att man \"hyvlar\" dem - då mandlarna är en del av immunförsvaret.
  30. 15
    Styvdottern \"tog bort\" sina när hon var 4. Hon hade inte ont när hon vaknade - efter oprationen (även om de flesta nog har det).
    Nu för tiden tror jag inte man tar bort hela mandlarna utan att man \"hyvlar\" dem - då mandlarna är en del av immunförsvaret.
  31. åza
    #16

    ett tråkigt svar..

    jag vill inte skrämma er MEN det är inte alltid det går bra heller..min son var 2 år när han gjorde det..och han fick en blödning och har idag diagnosen DAMP som dom tror beror på blödningen...jag hade väntat så länge som möjligt..
  32. 16
    ett tråkigt svar.. jag vill inte skrämma er MEN det är inte alltid det går bra heller..min son var 2 år när han gjorde det..och han fick en blödning och har idag diagnosen DAMP som dom tror beror på blödningen...jag hade väntat så länge som möjligt..
  33. Medlem sedan
    Jul 1998
    #17

    har ni kollat periodisk feber...

    t.ex. pfapa? Min son fick diagnos pfapa för ca 1,5 år sedan. Hög feber en gång i månaden, enbart neg halsodlingar beskriver du, det fick mig att ställa denna fråga. Har din son även högt crp(snabbsänka)vid febern? Många barn med pfapa får i onödan antibiotika, innan diagnos är ställd. Halsen brukar oftast se riktigt \"ful\" ut. Sänder med en länk som beskriver pfapa o de andra perodiska febrarna http://www.printo.it/pediatric-rheumatology/information/Norvegia/13.htm
    Vet hur slitsamt det är med ett barn som ofta är sjuk. Här är en stödgrupp med mer info o erfarenhet. http://health.groups.yahoo.com/group/periodisk_feber/

    Annars så har min äldsta nyligen tagit bort halsmandlarna pga kronisk tonsillit. Mådde snabbt mkt bättre, smärta 2 dagar efter operation.
    Lycka till!
  34. 17
    har ni kollat periodisk feber... t.ex. pfapa? Min son fick diagnos pfapa för ca 1,5 år sedan. Hög feber en gång i månaden, enbart neg halsodlingar beskriver du, det fick mig att ställa denna fråga. Har din son även högt crp(snabbsänka)vid febern? Många barn med pfapa får i onödan antibiotika, innan diagnos är ställd. Halsen brukar oftast se riktigt \"ful\" ut. Sänder med en länk som beskriver pfapa o de andra perodiska febrarna http://www.printo.it/pediatric-rheumatology/information/Norvegia/13.htm
    Vet hur slitsamt det är med ett barn som ofta är sjuk. Här är en stödgrupp med mer info o erfarenhet. http://health.groups.yahoo.com/group/periodisk_feber/

    Annars så har min äldsta nyligen tagit bort halsmandlarna pga kronisk tonsillit. Mådde snabbt mkt bättre, smärta 2 dagar efter operation.
    Lycka till!
  35. Jennie
    #18

    Tack allihop,har fått...

    tid på öron näsa hals nästa fredag och då ska vi höra vad de tycker vi ska göra och ta lite prover mm.
  36. 18
    Tack allihop,har fått... tid på öron näsa hals nästa fredag och då ska vi höra vad de tycker vi ska göra och ta lite prover mm.
  37. Medlem sedan
    Sep 2008
    #19
    Hej hej!
    Vi har precis samma problem med våran 3 årige son...han får också över 40grader och svullen hals och andningssvårigheter
    Har ni fått tips om att ta bort mandlarna??
  38. 19
    Hej hej!
    Vi har precis samma problem med våran 3 årige son...han får också över 40grader och svullen hals och andningssvårigheter
    Har ni fått tips om att ta bort mandlarna??

Liknande trådar

  1. Ta bort hals-mandlarna...
    By noni in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 11:45
  2. Vill bort bort bort..
    By LiZ. in forum Resesnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 13:56
  3. Ta bort mandlarna?
    By halsfluss-mamma in forum Barnsjukdomar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 10:43
  4. Ta bort mandlarna
    By ulle75 in forum _02 Vårbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 17:13
  5. AJ aj fick lite ont i mandlarna
    By _em_ in forum Sex & erotik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 18:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar