Bilstol
_0511 Novemberbarn
  1. Lollipop m Ludvig
    #1

    Bilstol

    Vet att det har varit uppe, men frågar igen. Vad har ni för bilstolar nu efter babyskyddet. Vi är på gång att köpa en ny och funderar mellan Britax Freeway eller Twoway. Twoway kan man ju ha längre vilket ju känns bra ekonomiskt, men den är ju jättestor, känns mindre ombonad och liksom lite minder säker med mindre sidoskydd. Sen är det ju en fråga om plats också, Twowayen är ju rätt mycket större. Nån som har nån erfarenhet av bakåtvänd resp bak- och framåtvänd?
  2. 1
    Bilstol Vet att det har varit uppe, men frågar igen. Vad har ni för bilstolar nu efter babyskyddet. Vi är på gång att köpa en ny och funderar mellan Britax Freeway eller Twoway. Twoway kan man ju ha längre vilket ju känns bra ekonomiskt, men den är ju jättestor, känns mindre ombonad och liksom lite minder säker med mindre sidoskydd. Sen är det ju en fråga om plats också, Twowayen är ju rätt mycket större. Nån som har nån erfarenhet av bakåtvänd resp bak- och framåtvänd?
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2

    Har haft båda

    Och kan ju hålla med om att i freewayen sitter ett litet barn bättre. Men den räcker knappast tiden ut som barnet ska sitta bakåtvänt. Vi köpte en two way till första barnet, när Tilda kom, köpte vi en beg. freeway, men vi fick byta ganska snabbt till freewayen, för att halvstort barn och vinterkläder fick inte plats. Ellen sitter i twowayen (har inte kvar den andra) Jag tycker hon sitter bra i den. Har den lite bakåtlutad, så går det bra. Ska ni ha syskon snart, kan man ju köpa en freeway nu, och two way sedan då syskonet ska ha ny stol.
    Dock finns det ju större stolar än freewayen, i andra märken, men som inte är fullt så stora som two wayen. En djungel där ute!!
  4. 2
    Har haft båda Och kan ju hålla med om att i freewayen sitter ett litet barn bättre. Men den räcker knappast tiden ut som barnet ska sitta bakåtvänt. Vi köpte en two way till första barnet, när Tilda kom, köpte vi en beg. freeway, men vi fick byta ganska snabbt till freewayen, för att halvstort barn och vinterkläder fick inte plats. Ellen sitter i twowayen (har inte kvar den andra) Jag tycker hon sitter bra i den. Har den lite bakåtlutad, så går det bra. Ska ni ha syskon snart, kan man ju köpa en freeway nu, och two way sedan då syskonet ska ha ny stol.
    Dock finns det ju större stolar än freewayen, i andra märken, men som inte är fullt så stora som two wayen. En djungel där ute!!
  5. Lollipop m Ludvig
    #3

    Tack för svar!

    Men det var bra info, har inte tänkt på att han kan ju bli för stor för frewayen i förtid. Men då lutar det nog åt en Twoway ändå. Ev syskon kan ju också få en Twoway i så fall.

    Är det stor skillnad på Britax resp Graco, Graco är ju dyrare, men det kanske mest är märke och design?
  6. 3
    Tack för svar! Men det var bra info, har inte tänkt på att han kan ju bli för stor för frewayen i förtid. Men då lutar det nog åt en Twoway ändå. Ev syskon kan ju också få en Twoway i så fall.

    Är det stor skillnad på Britax resp Graco, Graco är ju dyrare, men det kanske mest är märke och design?
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4

    Ingen aning

    Vi har hållt oss till britax. Även nu när tjejerna fått bilkuddar. Kan ju tillägga att vi fick byta från freewayen när Tilda var 2 1/2 år! Då var det vinter, och hon fick inte plats. Då fick vi köpa ytterligare en two way. Då ångrade vi att vi inte köpte en direkt.
    Kan han sitta i sitt babyskydd någon månad till, växer han ju ytterligare, och sitter bättre i two wayen. Ellen avskydde babyskyddet. Fast nu avskyr hon att åka bil ändå.. Lycka till!
  8. 4
    Ingen aning Vi har hållt oss till britax. Även nu när tjejerna fått bilkuddar. Kan ju tillägga att vi fick byta från freewayen när Tilda var 2 1/2 år! Då var det vinter, och hon fick inte plats. Då fick vi köpa ytterligare en two way. Då ångrade vi att vi inte köpte en direkt.
    Kan han sitta i sitt babyskydd någon månad till, växer han ju ytterligare, och sitter bättre i two wayen. Ellen avskydde babyskyddet. Fast nu avskyr hon att åka bil ändå.. Lycka till!
  9. Lollipop m Ludvig
    #5

    Nja

    Nån månad till i babyskyddet skulle nog gå, men han sitter inte så bra i det längre - hopklämd och krum. Men jag tror att vi satsar på en twoway, han satt rätt bra i den när vi var och kollade på babyland igår.
  10. 5
    Nja Nån månad till i babyskyddet skulle nog gå, men han sitter inte så bra i det längre - hopklämd och krum. Men jag tror att vi satsar på en twoway, han satt rätt bra i den när vi var och kollade på babyland igår.
  11. Anonym
    #6

    vi ska köpa ny

    just nu sitter hon i en akta cosmic men vi ska köpa en brio zento till henne också, den bästa stol jag någonsin haft.
    Vi har en twoway men jag tycker den är lite oombonad och spännet känns lite risky....
    Dock sitter Isadora 4 år och 113,5cm lång fortfarnade bra bakåt i den ;)
    Har haft den framåt men tyckte den satt så illa samt att bältet hamnade helt konstigt så vi köpte en akta rally sport att ha till framåtvänd åkning istället.
  12. 6
    vi ska köpa ny just nu sitter hon i en akta cosmic men vi ska köpa en brio zento till henne också, den bästa stol jag någonsin haft.
    Vi har en twoway men jag tycker den är lite oombonad och spännet känns lite risky....
    Dock sitter Isadora 4 år och 113,5cm lång fortfarnade bra bakåt i den ;)
    Har haft den framåt men tyckte den satt så illa samt att bältet hamnade helt konstigt så vi köpte en akta rally sport att ha till framåtvänd åkning istället.
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7

    Har en freeway till Emma

    Och är jättenöjda med den. Hon sitter fortfarande bra i den, 3½ år, men så är hon inte en särskilt stor tjej iofs. Hon är kanske 95 cm och väger drygt 13 kilo nu.
    Sen har jag hört att det visst inte är helt lämpligt att vända de stolarna som går att ha åt bägge håll framåt utan att man i stället ska köpa en enbart framåtvänd stol. Har ni plats för en twoway i bilen så kan ni ju köpa den för att den är rymligare än freewayen dock.
    Sen har vi en Akta Cosmic XTP till Saga, men fick jag ändra mig skulle hon också fått en freeway...
    Lycka till i bilstolsdjungeln!
  14. 7
    Har en freeway till Emma Och är jättenöjda med den. Hon sitter fortfarande bra i den, 3½ år, men så är hon inte en särskilt stor tjej iofs. Hon är kanske 95 cm och väger drygt 13 kilo nu.
    Sen har jag hört att det visst inte är helt lämpligt att vända de stolarna som går att ha åt bägge håll framåt utan att man i stället ska köpa en enbart framåtvänd stol. Har ni plats för en twoway i bilen så kan ni ju köpa den för att den är rymligare än freewayen dock.
    Sen har vi en Akta Cosmic XTP till Saga, men fick jag ändra mig skulle hon också fått en freeway...
    Lycka till i bilstolsdjungeln!
  15. Medlem sedan
    Sep 1999
    #8

    Just de..

    Det stämmer det att man hellre ska köpa en bilkudde när man vänder barnet, men det beror på att bältena inte hamnar optimalt i two wayen.
  16. 8
    Just de.. Det stämmer det att man hellre ska köpa en bilkudde när man vänder barnet, men det beror på att bältena inte hamnar optimalt i two wayen.
  17. Medlem sedan
    Dec 1999
    #9

    Tänk på

    att vid en viss ålder finns det inte plats för benen i bakåtvänt längre. Då är ju bältesstolen väldigt lätt och bra och billig. Kanske behöver ni inte köpa stolen som går längst i vikt/längd.
    Har själv en Akta duo comfort som jag är mycket nöjd med och kommer att köpa en likadan ny till lilltjejen.
  18. 9
    Tänk på att vid en viss ålder finns det inte plats för benen i bakåtvänt längre. Då är ju bältesstolen väldigt lätt och bra och billig. Kanske behöver ni inte köpa stolen som går längst i vikt/längd.
    Har själv en Akta duo comfort som jag är mycket nöjd med och kommer att köpa en likadan ny till lilltjejen.
  19. Medlem sedan
    Sep 1999
    #10

    Fast

    För de flesta barn gör det inget att benen är böjda. bättre det än att vända för tidigt!
  20. 10
    Fast För de flesta barn gör det inget att benen är böjda. bättre det än att vända för tidigt!
  21. Medlem sedan
    Dec 1999
    #11

    Jo visst

    självklart. Men i en del bilar funkar det helt enkelt inte hur länge som helst. Minst 3-4 år ska ju barnet sitta baklänges helst mer. Men att använda en bilstol framåtvänd efter den ålder tycker jag är kasst. Då kan man ju lika gärna ha kudde.
    Det var nog mer det jag tänkte på.
    Min stol går till 6år..... men storgrabbarna har kudde så det är 2,5ååringen som sitter i stolen.
  22. 11
    Jo visst självklart. Men i en del bilar funkar det helt enkelt inte hur länge som helst. Minst 3-4 år ska ju barnet sitta baklänges helst mer. Men att använda en bilstol framåtvänd efter den ålder tycker jag är kasst. Då kan man ju lika gärna ha kudde.
    Det var nog mer det jag tänkte på.
    Min stol går till 6år..... men storgrabbarna har kudde så det är 2,5ååringen som sitter i stolen.
  23. Lollipop m Ludvig
    #12

    Brio zento

    Verkar ju väldigt bra och snygg också, men lite dyr. Kanske kommer lite reor snart.
  24. 12
    Brio zento Verkar ju väldigt bra och snygg också, men lite dyr. Kanske kommer lite reor snart.
  25. Lollipop m Ludvig
    #13

    Ja

    det är ju bara 1-2 år längre man kan ha den vändbara stolen och då kanske man ändå köper en bälteskudde och låter ev småsyskon få gamla stolen. Åh, nu vet jag inte alls hur vi ska göra. Sambon har bestämt sig för en Twoway så jag får ha starka argument om jag vill nåt annat. Känns som det finns för- och nackdelar med alla stolar.
  26. 13
    Ja det är ju bara 1-2 år längre man kan ha den vändbara stolen och då kanske man ändå köper en bälteskudde och låter ev småsyskon få gamla stolen. Åh, nu vet jag inte alls hur vi ska göra. Sambon har bestämt sig för en Twoway så jag får ha starka argument om jag vill nåt annat. Känns som det finns för- och nackdelar med alla stolar.

Liknande trådar

  1. Bilstol i USA?
    By Rebecca- in forum Resesnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 22:22
  2. Ny bilstol
    By Lina_83 in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 17:37
  3. Bilstol...
    By anonymt namn in forum Mammasnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 12:15
  4. Bilstol.. hur gör ni?
    By Fideli_76 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 16:33
  5. Ny bilstol
    By -Line- in forum Småbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 08:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar