Kikar in
_0211 Novemberbarn
  1. Cecilia m. små troll
    #1

    Kikar in

    här och har inte skrivit här sedan dottern var liten. Har en fråga om bilbarnsstolar till er här inne som har jämnåriga barn.

    Har ni vänt era barn framåt ännu i bilen? Vad har ni då för stol åt barnet som det sitter bra i framåt? Min dotter sitter fortfarande bakåtvänd men jag börjar fundera på vad jag ska köpa för stol åt henne eftersom hon snart behöver en större. Är det någon stol som passar bra att sitta i både framåt och bakåt som ni kan rekommendera eller är det alltid bättre att köpa bälteskudde senare då hon behöver vändas?
  2. 1
    Kikar in här och har inte skrivit här sedan dottern var liten. Har en fråga om bilbarnsstolar till er här inne som har jämnåriga barn.

    Har ni vänt era barn framåt ännu i bilen? Vad har ni då för stol åt barnet som det sitter bra i framåt? Min dotter sitter fortfarande bakåtvänd men jag börjar fundera på vad jag ska köpa för stol åt henne eftersom hon snart behöver en större. Är det någon stol som passar bra att sitta i både framåt och bakåt som ni kan rekommendera eller är det alltid bättre att köpa bälteskudde senare då hon behöver vändas?
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2

    Oj, förlåt

    det skulle ha kommit på oktoberbarn 0210. Fast ni får gärna svara om ni vill, så stor skillnad är det ju inte på min oktobertjej och era novemberbarn *ler*.
  4. 2
    Oj, förlåt det skulle ha kommit på oktoberbarn 0210. Fast ni får gärna svara om ni vill, så stor skillnad är det ju inte på min oktobertjej och era novemberbarn *ler*.
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    Ja Oliver

    vände vi för bara ett litet tag sen. Han är 103 cm lång nu. Smal, men normallång. ;-) Han övertog Alexanders bältesstol med ryggstöd. Det är rejäla sidoskydd både längs med sidan och huvudet. Han sitter som en kung, brukar lägga upp armarna på skyddet och bara slappa. Och somna. ;-)

    Innan hade han en britax eclipse plus SI. Den var jättebra, men lite trång tyckte jag. Alicia sitter i en likadan nu, vi sålde Olivers. Annars har jag läst att Twoway plus är bra för äldre barn om man fortfarande vill ha dom bakåtvända.
  6. 3
    Ja Oliver vände vi för bara ett litet tag sen. Han är 103 cm lång nu. Smal, men normallång. ;-) Han övertog Alexanders bältesstol med ryggstöd. Det är rejäla sidoskydd både längs med sidan och huvudet. Han sitter som en kung, brukar lägga upp armarna på skyddet och bara slappa. Och somna. ;-)

    Innan hade han en britax eclipse plus SI. Den var jättebra, men lite trång tyckte jag. Alicia sitter i en likadan nu, vi sålde Olivers. Annars har jag läst att Twoway plus är bra för äldre barn om man fortfarande vill ha dom bakåtvända.
  7. Cecilia m. små troll
    #4

    Tack för svar!

    Jag gillar Britax och dottern har nu en Britax Freeway men skulle kanske behöva en rymilgare stol i vinter med tanke på vinterkläderna. Vi har en Twoway plus men skulle behöva en stol till att ha i vår andra bil. Det enda med Twoway är att den inte är så bekväm när de somnar tycker jag för den är så bred att huvudet åker iväg.

    Vad väger din kille då? För problemet för oss är ju att dottern väger för lite för bältesstolarna så hon kan inte sitta framåt. Visserligen vill jag gärna ha henne bakåt ett tag till eftersom det är säkrare men det hade varit praktiskt att kunna använda en bältesstol ibland åtminstone då t ex farmor eller mormor hämtar från dagis för det blir ett himla krångel med bilbarnsstolar och bälten som de inte klarar av.
  8. 4
    Tack för svar! Jag gillar Britax och dottern har nu en Britax Freeway men skulle kanske behöva en rymilgare stol i vinter med tanke på vinterkläderna. Vi har en Twoway plus men skulle behöva en stol till att ha i vår andra bil. Det enda med Twoway är att den inte är så bekväm när de somnar tycker jag för den är så bred att huvudet åker iväg.

    Vad väger din kille då? För problemet för oss är ju att dottern väger för lite för bältesstolarna så hon kan inte sitta framåt. Visserligen vill jag gärna ha henne bakåt ett tag till eftersom det är säkrare men det hade varit praktiskt att kunna använda en bältesstol ibland åtminstone då t ex farmor eller mormor hämtar från dagis för det blir ett himla krångel med bilbarnsstolar och bälten som de inte klarar av.
  9. Åsa m A&E
    #5

    Bakåt här

    och det kommer det nog bli ett tag till. Killen är liten 96 cm och 13,5 kg så han väger inte ens tillräckligt för att åka frammåt än. Man ska ju vara över 15 kg för det egentligen.
  10. 5
    Bakåt här och det kommer det nog bli ett tag till. Killen är liten 96 cm och 13,5 kg så han väger inte ens tillräckligt för att åka frammåt än. Man ska ju vara över 15 kg för det egentligen.
  11. Medlem sedan
    Oct 2000
    #6

    Ja, det är

    ju samma problem som vi har. Amanda väger 12,5 kg och kan inte åka framlänges för man får ju inte ha bältesstol förrän man väger över 15 kg. Frågan är bara hur länge hon kommer att sitta bakåt då. Känns ju konstigt om hon ska hinna börja skolan innan man vänder henne för hon skulle ju lätt kunna sitta bakåt så länge.
  12. 6
    Ja, det är ju samma problem som vi har. Amanda väger 12,5 kg och kan inte åka framlänges för man får ju inte ha bältesstol förrän man väger över 15 kg. Frågan är bara hur länge hon kommer att sitta bakåt då. Känns ju konstigt om hon ska hinna börja skolan innan man vänder henne för hon skulle ju lätt kunna sitta bakåt så länge.
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7

    Oktobertjej här med

    och hon kommer inte få åka framåt en dag innan 4-årsdagen! :) Om din tjej är så liten att hon kan åka bakåt länge till tycker jag att du kan köpa en vändbar stol, vi har Britax Twoway plus som kommer räcka länge än. Jolina kanske är 100 cm och väger 16 kg.

    Men när hon ska sitta framåt sen får nog lillasyster den stolen så köper vi en ny bältesstol till henne. Fast vilken vet jag inte, har inte satt mig in i det än! :)
  14. 7
    Oktobertjej här med och hon kommer inte få åka framåt en dag innan 4-årsdagen! :) Om din tjej är så liten att hon kan åka bakåt länge till tycker jag att du kan köpa en vändbar stol, vi har Britax Twoway plus som kommer räcka länge än. Jolina kanske är 100 cm och väger 16 kg.

    Men när hon ska sitta framåt sen får nog lillasyster den stolen så köper vi en ny bältesstol till henne. Fast vilken vet jag inte, har inte satt mig in i det än! :)
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8

    Sist vi vägde

    Oliver vägde han 12,7. men det var ganska länge sen nu, kanske ett halvår sen. Men till saken hör att han går upp väldigt sakta och ibland går han t.o.m ner i vikt. Just nu äter han inte och går ner igen. Skulle väl tippa på 13 kilo nu kanske. Men längden stämmer föör jag mätte honom bara härom dagen.

    Hur mycket ska de väga för att få sitta framåt?
  16. 8
    Sist vi vägde Oliver vägde han 12,7. men det var ganska länge sen nu, kanske ett halvår sen. Men till saken hör att han går upp väldigt sakta och ibland går han t.o.m ner i vikt. Just nu äter han inte och går ner igen. Skulle väl tippa på 13 kilo nu kanske. Men längden stämmer föör jag mätte honom bara härom dagen.

    Hur mycket ska de väga för att få sitta framåt?
  17. Medlem sedan
    Oct 2000
    #9

    För att sitta

    framåt i bältesstol ska de väga över 15 kg så jag hade inte vänt honom om han väger så pass lite. Det är ju som min tjej då och hon får sitta bakåt tills hon kommit upp i 15 kg. Vågar inte vända henne eftersom bältesstol inte är godkänt förrän från 15 kg.
  18. 9
    För att sitta framåt i bältesstol ska de väga över 15 kg så jag hade inte vänt honom om han väger så pass lite. Det är ju som min tjej då och hon får sitta bakåt tills hon kommit upp i 15 kg. Vågar inte vända henne eftersom bältesstol inte är godkänt förrän från 15 kg.
  19. Medlem sedan
    Oct 2000
    #10

    Ja, hon är

    alltså 88 cm lång och väger c:a 12,5 kg så hon kan sitta bakåt länge än. Storebror satt bakåt tills han var drygt 5 år men han blev så himla åksjuk att vi vände honom. Han kan fortfarande sitta bakåt i sin Twoway plus ( 7 år, 112 cm och 20 kg) egentligen men nu har han bältesstol istället.

    Amanda sitter just nu bra i sin Britax Freeway men jag misstänker att med vinterkläder kan det börja bli lite trångt på bredden och därför tänkte vi köpa ny stol åt henne. I vår andra bil har hon storebrors gamla Twoway plus men den känns faktiskt väl stor, framförallt bred och jag tycker inte att hon sitter så bra i den som han gjorde ( de har olika kroppsbyggnad). Så en stol i storlek med Twoway plus men lite mer ombonad skulle jag vilja ha. Men det kanske är bäst att vänta till i december och köpa årets modell på stol om de reas ut?
  20. 10
    Ja, hon är alltså 88 cm lång och väger c:a 12,5 kg så hon kan sitta bakåt länge än. Storebror satt bakåt tills han var drygt 5 år men han blev så himla åksjuk att vi vände honom. Han kan fortfarande sitta bakåt i sin Twoway plus ( 7 år, 112 cm och 20 kg) egentligen men nu har han bältesstol istället.

    Amanda sitter just nu bra i sin Britax Freeway men jag misstänker att med vinterkläder kan det börja bli lite trångt på bredden och därför tänkte vi köpa ny stol åt henne. I vår andra bil har hon storebrors gamla Twoway plus men den känns faktiskt väl stor, framförallt bred och jag tycker inte att hon sitter så bra i den som han gjorde ( de har olika kroppsbyggnad). Så en stol i storlek med Twoway plus men lite mer ombonad skulle jag vilja ha. Men det kanske är bäst att vänta till i december och köpa årets modell på stol om de reas ut?
  21. Medlem sedan
    Aug 2003
    #11

    Oj

    jösses, ska de vara så tunga?? Jag måste väga Oliver sen då även fast han inte vill. Han kommer bli arg, hatar att stå på vågen. Vem vet, han kanske hann gå upp bra innan han började matvägra. :-)
  22. 11
    Oj jösses, ska de vara så tunga?? Jag måste väga Oliver sen då även fast han inte vill. Han kommer bli arg, hatar att stå på vågen. Vem vet, han kanske hann gå upp bra innan han började matvägra. :-)
  23. Medlem sedan
    Oct 2001
    #12

    Då skulle jag säga

    Akta Duoflex comfort! Min snart-2-åring är ungefär lika stor som Amandra då, fast kanske 5 cm kortare, och hon har den stolen. Den är lite mindre än Duoflexen, och känns alltså mer ombonad. Men Jolina får fortfarande plats i den! Den går ju att ha framåtvänd sen också om man vill.
  24. 12
    Då skulle jag säga Akta Duoflex comfort! Min snart-2-åring är ungefär lika stor som Amandra då, fast kanske 5 cm kortare, och hon har den stolen. Den är lite mindre än Duoflexen, och känns alltså mer ombonad. Men Jolina får fortfarande plats i den! Den går ju att ha framåtvänd sen också om man vill.
  25. Medlem sedan
    Mar 2002
    #13

    Vi har vänt nu.

    Han sitter fortfarande i sin Acta Graco fast framåtvänt.
    Vi vände för att det var sådant gnäll på honom och vi åker bil varje dag.
    Så nu är det betydligt lugnare!

    Hjalmar är 105 och väger 20 kg.

    Ha det!
  26. 13
    Vi har vänt nu. Han sitter fortfarande i sin Acta Graco fast framåtvänt.
    Vi vände för att det var sådant gnäll på honom och vi åker bil varje dag.
    Så nu är det betydligt lugnare!

    Hjalmar är 105 och väger 20 kg.

    Ha det!
  27. Medlem sedan
    Oct 2000
    #14

    Ja, om han

    har ökat 2,5 kg på ett halvår så har han ätit ordentligt under det halvåret i alla fall! Får hoppas att han ökat så pass för det är väl mer lagom till hans längd.

    Läste nedanför om matvägran och var bara tvungen att skriva att så som Åsa har lärt sig om lagad mat säger våd dietist också. Alltså att det är viktigt för barn som äter dåligt att få lagad mat två gånger/dag. Gröt, youghurt och smörgås är ganska \"snabb\" mat som mat inte bör servera mer än till typ frukost.

    Vi har dessa mattider:
    7.00 yougurt,smörgås och risdryck ( Amanda tål inte mjölk)
    10.00 frukt och vatten
    12.30 Lagad lunch med risdryck el. vatten
    15.00 frukt och vatten
    18.00 Lagad middag med saft eller fruktdryck
    20.00 banan och smörgås om barnen är hungriga. Det beror lite på hur de har ätit vid middagen.

    Har man matvägrande barn ska man tänka på att hålla på mattiderna så att barnet vänjer sig vid att äta på regelbundna tider och magen vänjer sig vid att bli hungrig då. Man ska undvika sötsaker och söta drycker för att inte ge magen en falsk mättnadskänsla och ge blodsockret chans att rusa iväg.

  28. 14
    Ja, om han har ökat 2,5 kg på ett halvår så har han ätit ordentligt under det halvåret i alla fall! Får hoppas att han ökat så pass för det är väl mer lagom till hans längd.

    Läste nedanför om matvägran och var bara tvungen att skriva att så som Åsa har lärt sig om lagad mat säger våd dietist också. Alltså att det är viktigt för barn som äter dåligt att få lagad mat två gånger/dag. Gröt, youghurt och smörgås är ganska \"snabb\" mat som mat inte bör servera mer än till typ frukost.

    Vi har dessa mattider:
    7.00 yougurt,smörgås och risdryck ( Amanda tål inte mjölk)
    10.00 frukt och vatten
    12.30 Lagad lunch med risdryck el. vatten
    15.00 frukt och vatten
    18.00 Lagad middag med saft eller fruktdryck
    20.00 banan och smörgås om barnen är hungriga. Det beror lite på hur de har ätit vid middagen.

    Har man matvägrande barn ska man tänka på att hålla på mattiderna så att barnet vänjer sig vid att äta på regelbundna tider och magen vänjer sig vid att bli hungrig då. Man ska undvika sötsaker och söta drycker för att inte ge magen en falsk mättnadskänsla och ge blodsockret chans att rusa iväg.

  29. Medlem sedan
    Aug 2003
    #15

    Nu

    har jag vägt honom. Jösses, ungen vägde nästan 16 kilo! Hur hände detta?? Men vad glad jag blev! Visserligen hade han precis ätit (tro det eller ej) men ändå.

    Vi har väldigt regelbundna mattider. Vi håller på det och det gör dagis också. :-)
  30. 15
    Nu har jag vägt honom. Jösses, ungen vägde nästan 16 kilo! Hur hände detta?? Men vad glad jag blev! Visserligen hade han precis ätit (tro det eller ej) men ändå.

    Vi har väldigt regelbundna mattider. Vi håller på det och det gör dagis också. :-)
  31. Medlem sedan
    Oct 2000
    #16

    Ja, då är

    han ju helt normalviktig för sin längd så då behöver du inte oroa dig om han äter lite dåligt ett tag. Vad skönt för dig!
  32. 16
    Ja, då är han ju helt normalviktig för sin längd så då behöver du inte oroa dig om han äter lite dåligt ett tag. Vad skönt för dig!
  33. Medlem sedan
    Aug 2003
    #17

    Och ändå

    säger folk att han är såååå liten (smal) för sin ålder. Folk är bra knasiga, hi hi. Fast han ser faktiskt väldigt smal ut.
  34. 17
    Och ändå säger folk att han är såååå liten (smal) för sin ålder. Folk är bra knasiga, hi hi. Fast han ser faktiskt väldigt smal ut.
  35. Medlem sedan
    Oct 2000
    #18

    Tack så mycket

    för tipset! En sådan ska jag titta på då!
  36. 18
    Tack så mycket för tipset! En sådan ska jag titta på då!
  37. Medlem sedan
    Oct 2000
    #19

    Bra att

    ni har regelbundna mattider. Jag kanske missförstod dig nedanför då när du skrev att ni bara äter lagad mat en gång per dag och har mellanmål de andra målen?!
  38. 19
    Bra att ni har regelbundna mattider. Jag kanske missförstod dig nedanför då när du skrev att ni bara äter lagad mat en gång per dag och har mellanmål de andra målen?!
  39. Medlem sedan
    Aug 2003
    #20

    Nej men

    regelbundna mattider har vi. Sen VAD vi äter är ju en annan sak. Men regelbundet äter vi. :-)
  40. 20
    Nej men regelbundna mattider har vi. Sen VAD vi äter är ju en annan sak. Men regelbundet äter vi. :-)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Kikar på
    By Mackan in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 08:40
  2. kikar in
    By warren in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 22:29
  3. kikar in
    By warren in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 10:29
  4. Kikar in....
    By Brittis & Rasmuz in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 15:15
  5. Kikar in
    By Mackan in forum Sex & erotik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 17:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar