ni som haft en lång första förlossn
Förlossning
  1. Medlem sedan
    Dec 2004
    #1

    ni som haft en lång första förlossn

    Börjar oroa mig nu för förlossningen trots att jag bara är i v 10 =).
    mni förra förlossning tog 24 timmar och det sista jag vill är att det ska ta sån tid igen!
    nu vill jag då fråga er som hade en lång första förlossning hur lång tid det tog vid er andra förlossning?
  2. 1
    ni som haft en lång första förlossn Börjar oroa mig nu för förlossningen trots att jag bara är i v 10 =).
    mni förra förlossning tog 24 timmar och det sista jag vill är att det ska ta sån tid igen!
    nu vill jag då fråga er som hade en lång första förlossning hur lång tid det tog vid er andra förlossning?
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2

    Min första...

    tog ca 40 timmar.
    Andra och tredje ca. 20 timmar. MEN andra förlossningen var mycket lättare än den första ändå! Hade knappt ont alls förrän jag var öppen 9,5 cm, så de går inte att jämföra! :)

    Lycka till!
  4. 2
    Min första... tog ca 40 timmar.
    Andra och tredje ca. 20 timmar. MEN andra förlossningen var mycket lättare än den första ändå! Hade knappt ont alls förrän jag var öppen 9,5 cm, så de går inte att jämföra! :)

    Lycka till!
  5. Eleonor m C04 & B05
    #3

    Snabbare 2:a!

    Min son var en ganska långdragen historia. 26 timmar från första värk, 15 timmar på BB (från det att jag var öppen 5 cm, alltså hade jag ett ganska långt aktivt skede av förlossningen).

    Nummer 2, Bianca, kom i racerfart: 3,5 timmar från första känning, varav endast 1,5 timme på förlossningen (öppen 8 cm när vi kom in). Vi var alltså inne 10 ggr så kort tid andra gången. Så det KAN gå snabbare andra gången och det är viktigt att vara beredd på det. Jag hade nog inte trott att det skulle gå så snabbt och ville stanna hemma längre för att jag inte ens trodde att det var på riktigt (hade ont och så, men jämförde ju med första gången). I backspegeln var det TUR att vi ändå åkte in för annars hade hon nog fötts på hallgolvet eller något. ;o)
  6. 3
    Snabbare 2:a! Min son var en ganska långdragen historia. 26 timmar från första värk, 15 timmar på BB (från det att jag var öppen 5 cm, alltså hade jag ett ganska långt aktivt skede av förlossningen).

    Nummer 2, Bianca, kom i racerfart: 3,5 timmar från första känning, varav endast 1,5 timme på förlossningen (öppen 8 cm när vi kom in). Vi var alltså inne 10 ggr så kort tid andra gången. Så det KAN gå snabbare andra gången och det är viktigt att vara beredd på det. Jag hade nog inte trott att det skulle gå så snabbt och ville stanna hemma längre för att jag inte ens trodde att det var på riktigt (hade ont och så, men jämförde ju med första gången). I backspegeln var det TUR att vi ändå åkte in för annars hade hon nog fötts på hallgolvet eller något. ;o)
  7. Ida m Jennie & Pontus
    #4

    Lång första, snabb andra

    Första förlossningen tog från vattenavgång ~ 37 timmar, från första värken 32 och från riktigt jobbiga värkar 15 timmar.

    Den andra tog från första värk 4 timmar, från 4 cm öppet till bebis under timmen. Jag öppnade mig från 4 till 10 cm på under halvtimmen och sen tog det ett tag för barnet att sjunka ner (c:a 20 min) sen krystade jag 3 minuter och sen var det klart.

    I efterhand var jag dock inte säker på vilken förlossning som var bättre. Den första var otroligt tröttsam och låååååång (inte sovit på 50 timmar) men den andra var hemskt intensiv och jag var mycket närmare att få panik den gången. Hade jag fått välja hade jag nog tagit lite längre tid på mig att öpnna mig.
  8. 4
    Lång första, snabb andra Första förlossningen tog från vattenavgång ~ 37 timmar, från första värken 32 och från riktigt jobbiga värkar 15 timmar.

    Den andra tog från första värk 4 timmar, från 4 cm öppet till bebis under timmen. Jag öppnade mig från 4 till 10 cm på under halvtimmen och sen tog det ett tag för barnet att sjunka ner (c:a 20 min) sen krystade jag 3 minuter och sen var det klart.

    I efterhand var jag dock inte säker på vilken förlossning som var bättre. Den första var otroligt tröttsam och låååååång (inte sovit på 50 timmar) men den andra var hemskt intensiv och jag var mycket närmare att få panik den gången. Hade jag fått välja hade jag nog tagit lite längre tid på mig att öpnna mig.
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5

    Satt just

    och pratade om förlossningar med min väninna. Hon hade en lång och jobbig första förlossning, 32 timmar, avslutades med sugklocka. Hennes andra var en snabbis, totalt fyra timmar och barnet föddes spontant.

    Min första var snabb, 2,5 timme totalt. Andra var lite lugnare, drygt 3 timmar ( men bara intensivt ca 30 minuter)
  10. 5
    Satt just och pratade om förlossningar med min väninna. Hon hade en lång och jobbig första förlossning, 32 timmar, avslutades med sugklocka. Hennes andra var en snabbis, totalt fyra timmar och barnet föddes spontant.

    Min första var snabb, 2,5 timme totalt. Andra var lite lugnare, drygt 3 timmar ( men bara intensivt ca 30 minuter)
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6

    Första: 48 tim. Andra: 4½ tim.

    Så här gick andra betydligt snabbare än första. :-)
  12. 6
    Första: 48 tim. Andra: 4½ tim. Så här gick andra betydligt snabbare än första. :-)
  13. Kanelbullen
    #7

    Olika

    När jag fick mina första flickor tog ettan 22 timmar och tvåan 3.
    Enligt min erfarenhet så brukar andra förlossningen oftast gå snabbare (med vissa undantag som med allt annat.)
  14. 7
    Olika När jag fick mina första flickor tog ettan 22 timmar och tvåan 3.
    Enligt min erfarenhet så brukar andra förlossningen oftast gå snabbare (med vissa undantag som med allt annat.)
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8

    För mig

    Första förlossningen tog 28 timmar och var jättejobbig.Jag krystade i tre timmar och var helt slut. Så under andra förlossningen så var jag den enda som inte fattade att det gick fort. Den tog 5 timmar. Var bara på förlossningen en timma. Krystade i 10 minuter. Och mådde hur bra som helst.
  16. 8
    För mig Första förlossningen tog 28 timmar och var jättejobbig.Jag krystade i tre timmar och var helt slut. Så under andra förlossningen så var jag den enda som inte fattade att det gick fort. Den tog 5 timmar. Var bara på förlossningen en timma. Krystade i 10 minuter. Och mådde hur bra som helst.
  17. Lilla hoppsan
    #9

    Första förlossningen tog...

    26 timmar inne på sjukhuset och då hade jag haft regelbunda värkar i 20 timmar hemma innan. Totalt 46 timmar.

    Andra förlossningen började med att vattnet gick två timmar senare var värkarna var 3:e minut och efter tre timmar på sjukhuset var hon ute! Totalt 5 timmar alltså.
  18. 9
    Första förlossningen tog... 26 timmar inne på sjukhuset och då hade jag haft regelbunda värkar i 20 timmar hemma innan. Totalt 46 timmar.

    Andra förlossningen började med att vattnet gick två timmar senare var värkarna var 3:e minut och efter tre timmar på sjukhuset var hon ute! Totalt 5 timmar alltså.
  19. Medlem sedan
    May 2000
    #10

    1:a 17½ timme, 2:a 4½ timme...*imt*

    1
  20. 10
    1:a 17½ timme, 2:a 4½ timme...*imt* 1
  21. Medlem sedan
    Jan 2002
    #11

    Mycket snabbare 2:a gången!

    Min första tog 45 timmar. Andra tog 6 timmar. 17 timmar på förlossningen första gången mot 1 timme andra gången.

    Sen kan man ju spekulera i varför det var så stor skillnad, och en del av svaret är att andra gången kunde jag hantera värkarna på ett helt annat sätt, med avslappning och andning.
  22. 11
    Mycket snabbare 2:a gången! Min första tog 45 timmar. Andra tog 6 timmar. 17 timmar på förlossningen första gången mot 1 timme andra gången.

    Sen kan man ju spekulera i varför det var så stor skillnad, och en del av svaret är att andra gången kunde jag hantera värkarna på ett helt annat sätt, med avslappning och andning.
  23. Medlem sedan
    Oct 2002
    #12

    ca 4 timmar

    från första värk till han var ute
  24. 12
    ca 4 timmar från första värk till han var ute
  25. Medlem sedan
    Feb 2003
    #13

    1:a 22 timmar, 2:a 1 timme. *imt*

  26. 13
    1:a 22 timmar, 2:a 1 timme. *imt*
  27. Medlem sedan
    Feb 2002
    #14

    Och jag kan inte fatta...

    att folk vill ha snabba förlossningar ;) Men det beror väl på intensiteten kan jag tro. Jag har g´haft långa men inte särskillt smärtsamma (förrän i slutet) förlossningar.

    Första: 2½ dygn (perfekt tyckte jag då)
    Andra: 18 timmar (lite väl snabbt tyckte jag då)
  28. 14
    Och jag kan inte fatta... att folk vill ha snabba förlossningar ;) Men det beror väl på intensiteten kan jag tro. Jag har g´haft långa men inte särskillt smärtsamma (förrän i slutet) förlossningar.

    Första: 2½ dygn (perfekt tyckte jag då)
    Andra: 18 timmar (lite väl snabbt tyckte jag då)
  29. Nugga
    #15

    Första var uppförsbacke...

    Första förlossningen tog ca 20 timmar och slutade med katastrofsnitt. Både primär och sekundär värksvaghet.

    Andra tog ca 10 timmar, bara sekundär värksvaghet denna gången. Bägge barn har legat i vidöppet.
  30. 15
    Första var uppförsbacke... Första förlossningen tog ca 20 timmar och slutade med katastrofsnitt. Både primär och sekundär värksvaghet.

    Andra tog ca 10 timmar, bara sekundär värksvaghet denna gången. Bägge barn har legat i vidöppet.
  31. Medlem sedan
    Apr 2000
    #16

    Jaa.. det är olika

    själv tycker jag att 7 timmar är lagom, eller inte kortare iaf :)

    (Mina har varit 15 h, 3 h och 7 h typ:))
  32. 16
    Jaa.. det är olika själv tycker jag att 7 timmar är lagom, eller inte kortare iaf :)

    (Mina har varit 15 h, 3 h och 7 h typ:))
  33. PippiLur
    #17

    Lika lång!

    Min första förlossning tog 24h med onda värkar ca var tredje minut. Inför andra så levde jag på hoppet att andra förlossningen ska ju ta halva tiden (12h). Men icke, 24h med onda värkar. :-(

    Blev lite besviken faktiskt.
  34. 17
    Lika lång! Min första förlossning tog 24h med onda värkar ca var tredje minut. Inför andra så levde jag på hoppet att andra förlossningen ska ju ta halva tiden (12h). Men icke, 24h med onda värkar. :-(

    Blev lite besviken faktiskt.

Liknande trådar

  1. Ni som haft CSN (lån) hur lång tid efter
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 09:08
  2. Förlossn.berättelse - alldeles för lång
    By Fru Kanin in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 14:09
  3. Haft min första *OT*
    By Moonbeam in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 10:35
  4. På tal om lång första
    By Jojjo v 39 in forum Förlossning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 23:51
  5. Skillnad första och andra förlossn?
    By Malin på besök in forum Förlossning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 22:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar