14 årig
Tonåringar
  1. tonårsmamma
    #1

    14 årig

    dotter dejtar 21-årig kille..
    hur tycker ni man ska göra?

  2. 1
    14 årig dotter dejtar 21-årig kille..
    hur tycker ni man ska göra?

  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2

    Definitivt

    se till att Du träffar den där mannen, för det är ju det han är, en vuxen även om han är yngre. En ung man, inte tonåring knappast kille heller(egentligen).
    Tycker nog att du ska tala om för honom hur du tänker o känner om hans ålder är ett problem(för dig som vårnadshavare).
    Dejt är inte långt från att ha sexuellt umgänge.
    Tjejer i tidiga tonåren är lättpåverkade av äldre som de \"ser upp till\".
    Om han har bil, jobb så är pengar ett medel att locka med även det för att få henne att göra saker som hon kanske inte skulle göra annars.

    DU skriver inte hur du själv ser på saken, om det är ok eller ej.

    OM jag hade råkat ut för det här....hmmm... jag hade förmodligen \"jagat\" rätt på honom och tagit ett snack, ett alvarligt sådant. Jag hade nog inte accepterat det.
    Hon är underårig så risker finns.

    Är han seriös, har han en del att bevisa anser jag.
  4. 2
    Definitivt se till att Du träffar den där mannen, för det är ju det han är, en vuxen även om han är yngre. En ung man, inte tonåring knappast kille heller(egentligen).
    Tycker nog att du ska tala om för honom hur du tänker o känner om hans ålder är ett problem(för dig som vårnadshavare).
    Dejt är inte långt från att ha sexuellt umgänge.
    Tjejer i tidiga tonåren är lättpåverkade av äldre som de \"ser upp till\".
    Om han har bil, jobb så är pengar ett medel att locka med även det för att få henne att göra saker som hon kanske inte skulle göra annars.

    DU skriver inte hur du själv ser på saken, om det är ok eller ej.

    OM jag hade råkat ut för det här....hmmm... jag hade förmodligen \"jagat\" rätt på honom och tagit ett snack, ett alvarligt sådant. Jag hade nog inte accepterat det.
    Hon är underårig så risker finns.

    Är han seriös, har han en del att bevisa anser jag.
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    Be att få träffa killen

    Och behandla mannen som en 14-åring eftersom han umgås med en.

    De är ju liksom i olika faser i livet, en 14-åring är inte ens klar med grunskolan, hon kanske tom precis gått ut 8:an, eller ska hon börja i höst?

    En man på 21 har ju klarat av även gymnasiet, och jobbar han så har han troligen körkort och bil, åkt på några utlandsresor, kanske egen bostad. Han är ju vuxen med vad allt det innbär och har inga åldersgränser kvar att passera, varken på systemet, ta bostadslån, på dansställen eller bion.

    Jag är lite av åsikten att barn ska få vara barn. Och en 14-åring har ju några få år kvar på den biten som gärna försvinner med vuxenumgänge.

    Men det är lätt att ha åsikter när man inte är där. Jag utgick ifrån mina döttrar när jag resonerade nu.

    Kan du prata med din dotter om det? Förstår hon skillnaden mellan sig själv och pojkvännen? Eller är hon för kär kanske...
  6. 3
    Be att få träffa killen Och behandla mannen som en 14-åring eftersom han umgås med en.

    De är ju liksom i olika faser i livet, en 14-åring är inte ens klar med grunskolan, hon kanske tom precis gått ut 8:an, eller ska hon börja i höst?

    En man på 21 har ju klarat av även gymnasiet, och jobbar han så har han troligen körkort och bil, åkt på några utlandsresor, kanske egen bostad. Han är ju vuxen med vad allt det innbär och har inga åldersgränser kvar att passera, varken på systemet, ta bostadslån, på dansställen eller bion.

    Jag är lite av åsikten att barn ska få vara barn. Och en 14-åring har ju några få år kvar på den biten som gärna försvinner med vuxenumgänge.

    Men det är lätt att ha åsikter när man inte är där. Jag utgick ifrån mina döttrar när jag resonerade nu.

    Kan du prata med din dotter om det? Förstår hon skillnaden mellan sig själv och pojkvännen? Eller är hon för kär kanske...
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Säg stopp

    han är vuxen, det är inte din dotter. Sex (om de nu har det) med barn likställs med våldtäkt i en domstol numera. En 21-årig man borde veta bättre.
  8. 4
    Säg stopp han är vuxen, det är inte din dotter. Sex (om de nu har det) med barn likställs med våldtäkt i en domstol numera. En 21-årig man borde veta bättre.
  9. Vikingakvinnan
    #5

    Sätta P

    Jag skulle som den hönsmamma bli jätteorolig och fatta alla möjliga hemska misstankar mot killen ifråga (som kanske är en högst normal,trevlig 21-årig kille - försöker yttra mig positivt och icke-dömande) men jag skulle nog göra allt för att sätta P för förhållandet. Sen om det är rätt eller fel, det kan jag inte bedöma. Fäörmosligen fel om det är starka känslor inblandade från BÄGGE parter.
    Jag tycker normalt inte alls att åldern spelar roll - min sambo är 15 år äldre än mig - men jag var vuxen då vi träffades. Men en fjortonårig är ett barn fortfarande - om än ett stort barn - och det skulle nog vara bättre om hon hittade en mera jämnårig pojke att tycka om.
    En 21-åring och en 14-åring - det skriker bara PROTEST. Jag skulle själv gå upp i limningen om min 14-årige son kom hem och berättade att han blivit ihop med en 21-årig kvinna...
    Lycka till.
  10. 5
    Sätta P Jag skulle som den hönsmamma bli jätteorolig och fatta alla möjliga hemska misstankar mot killen ifråga (som kanske är en högst normal,trevlig 21-årig kille - försöker yttra mig positivt och icke-dömande) men jag skulle nog göra allt för att sätta P för förhållandet. Sen om det är rätt eller fel, det kan jag inte bedöma. Fäörmosligen fel om det är starka känslor inblandade från BÄGGE parter.
    Jag tycker normalt inte alls att åldern spelar roll - min sambo är 15 år äldre än mig - men jag var vuxen då vi träffades. Men en fjortonårig är ett barn fortfarande - om än ett stort barn - och det skulle nog vara bättre om hon hittade en mera jämnårig pojke att tycka om.
    En 21-åring och en 14-åring - det skriker bara PROTEST. Jag skulle själv gå upp i limningen om min 14-årige son kom hem och berättade att han blivit ihop med en 21-årig kvinna...
    Lycka till.
  11. Vikingakvinnan
    #6

    Oj glömde presentera mej

    Jag jar läst på AFF rätt länge och nu har jag börjat skriva små inlägg här o där. Jag är 40-plussare men känner mig fortfarande som 25, har fyra barn varan två är vuxna och har flyttat hemifrån. Jag är landstingsanställd och jobbar på KK. Mera presentation kommer nog att dyka upp lite då och då i mina små inlägg. Trevligt att vara här, hoppas man får fortsätta \"join the gang\".
  12. 6
    Oj glömde presentera mej Jag jar läst på AFF rätt länge och nu har jag börjat skriva små inlägg här o där. Jag är 40-plussare men känner mig fortfarande som 25, har fyra barn varan två är vuxna och har flyttat hemifrån. Jag är landstingsanställd och jobbar på KK. Mera presentation kommer nog att dyka upp lite då och då i mina små inlägg. Trevligt att vara här, hoppas man får fortsätta \"join the gang\".
  13. demeter
    #7

    jag tillåter det inte

    min 14-åring drar till sig intresse från äldre killar, men hon vet att det inte är ok med mig. Nu har hon en kille som ska börja gymnasiet, så det skiljer två år, och det räcker absolut som skillnad tycker jag.
    Anledningen till detta är att jag vill att dottern inte ska i killens ledband, ställa upp på sex som hon inte är moogen för, hamna i miljöer där alkohol förekommer mer än i jämnåriga gäng etc... Hon ska få växa i egen takt!
  14. 7
    jag tillåter det inte min 14-åring drar till sig intresse från äldre killar, men hon vet att det inte är ok med mig. Nu har hon en kille som ska börja gymnasiet, så det skiljer två år, och det räcker absolut som skillnad tycker jag.
    Anledningen till detta är att jag vill att dottern inte ska i killens ledband, ställa upp på sex som hon inte är moogen för, hamna i miljöer där alkohol förekommer mer än i jämnåriga gäng etc... Hon ska få växa i egen takt!
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8

    jag tillåter det inte

    min 14-åring drar till sig intresse från äldre killar, men hon vet att det inte är ok med mig. Nu har hon en kille som ska börja gymnasiet, så det skiljer två år, och det räcker absolut som skillnad tycker jag.
    Anledningen till detta är att jag vill att dottern inte ska i killens ledband, ställa upp på sex som hon inte är moogen för, hamna i miljöer där alkohol förekommer mer än i jämnåriga gäng etc... Hon ska få växa i egen takt!
  16. 8
    jag tillåter det inte min 14-åring drar till sig intresse från äldre killar, men hon vet att det inte är ok med mig. Nu har hon en kille som ska börja gymnasiet, så det skiljer två år, och det räcker absolut som skillnad tycker jag.
    Anledningen till detta är att jag vill att dottern inte ska i killens ledband, ställa upp på sex som hon inte är moogen för, hamna i miljöer där alkohol förekommer mer än i jämnåriga gäng etc... Hon ska få växa i egen takt!
  17. Medlem sedan
    Jun 2004
    #9

    ursäkta dubbelinlägg

    jag fick felmeddelande när jag skickade första inlägget
  18. 9
    ursäkta dubbelinlägg jag fick felmeddelande när jag skickade första inlägget
  19. lena_f
    #10

    Hur?

    Först måste jag bara fråga. Hur gör ni, som inte gillar att dottern dejtar en äldre? Låser in henne? Sätter på fotboja och kedjar fast henne?
    Visst, jag skulle inte heller tillåta det, men, vi kan väl knappast övervaka \"ungen\" dygnet runt.
    Jag skulle också försöka ta ett snack med killen. Man märker ju ganska snabbt vad han går för, hur han reagerar om man ställer på honom lite. Tex om åldersgränser, sex o så.
    Jag träffade min dotters pappa när jag var 16 år, han 27 år gammal. Inte tror ni väl att vi lyssnade på alla som ogillade vår åldersskillnad. När jag fyllt 18 fick vi dottern. När jag var 19, ensamstående med en ettårig tjej.
  20. 10
    Hur? Först måste jag bara fråga. Hur gör ni, som inte gillar att dottern dejtar en äldre? Låser in henne? Sätter på fotboja och kedjar fast henne?
    Visst, jag skulle inte heller tillåta det, men, vi kan väl knappast övervaka \"ungen\" dygnet runt.
    Jag skulle också försöka ta ett snack med killen. Man märker ju ganska snabbt vad han går för, hur han reagerar om man ställer på honom lite. Tex om åldersgränser, sex o så.
    Jag träffade min dotters pappa när jag var 16 år, han 27 år gammal. Inte tror ni väl att vi lyssnade på alla som ogillade vår åldersskillnad. När jag fyllt 18 fick vi dottern. När jag var 19, ensamstående med en ettårig tjej.
  21. Medlem sedan
    Jul 2005
    #11

    Min dotter gjorde samma

    sak när hon va 15 (han 21). Jag satte gränser åt henne när hon skulle vara hemma på kvällar och visade att hon inte kunde ha samma fria liv som han så han tröttnade och hon insåg att det inte fungerar.
  22. 11
    Min dotter gjorde samma sak när hon va 15 (han 21). Jag satte gränser åt henne när hon skulle vara hemma på kvällar och visade att hon inte kunde ha samma fria liv som han så han tröttnade och hon insåg att det inte fungerar.
  23. Anonym
    #12

    Då har du

    i alla fall erfarenhet som gör att din dotter kanske inte gör samma sak. För jag antar att du inte tycker att det vär speciellt positivt att vara ensamstående mamma vid 19 års ålder?
  24. 12
    Då har du i alla fall erfarenhet som gör att din dotter kanske inte gör samma sak. För jag antar att du inte tycker att det vär speciellt positivt att vara ensamstående mamma vid 19 års ålder?
  25. Medlem sedan
    Sep 2001
    #13

    svårt

    Spontant tycker jag inte det låter bra.

    Men jag har varit tvungen att ändra mig: En mycket bra killkompis till mig var ihop med en 14-åring när han själv var 23. Och han är en helt normal kille. Nu är han ihop med en jämngammal, men förhållandet med den unga flickan varade i något år.
  26. 13
    svårt Spontant tycker jag inte det låter bra.

    Men jag har varit tvungen att ändra mig: En mycket bra killkompis till mig var ihop med en 14-åring när han själv var 23. Och han är en helt normal kille. Nu är han ihop med en jämngammal, men förhållandet med den unga flickan varade i något år.
  27. Medlem sedan
    Jun 2004
    #14

    hur man gör...

    ja, i vårt fall har vi en relation där jag är förälder och hon är barn till mig. Hon vet att hon ska respektera mina förbud, och de ges inte ofta alls.
    Jag motiverar naturligtvis förbudet...
    Jag gör väldigt mycket för min dotter, stöttar henne på alla sätt och låter henne få stor frihet att resa utomlands på läger, bestämma om sig själv och sitt liv och hon vet att jag inte gör något för att makta mig eller liknande.
    Bråkar gör vi förstås, men då gäller det mindre saker som slarv, städning etc.
  28. 14
    hur man gör... ja, i vårt fall har vi en relation där jag är förälder och hon är barn till mig. Hon vet att hon ska respektera mina förbud, och de ges inte ofta alls.
    Jag motiverar naturligtvis förbudet...
    Jag gör väldigt mycket för min dotter, stöttar henne på alla sätt och låter henne få stor frihet att resa utomlands på läger, bestämma om sig själv och sitt liv och hon vet att jag inte gör något för att makta mig eller liknande.
    Bråkar gör vi förstås, men då gäller det mindre saker som slarv, städning etc.
  29. Medlem sedan
    May 2004
    #15

    Göra? Skulle inte ens tillåta det.

    Vad har en vuxen man för intresse av en tjej på 14 år? Jag tror ju inte att det är intellektet först och främst som han är ute efter, även om tjejen är jättemogen på det planet. Det låter inte bra i mina öron.

    Varför får hon träffa honom alls? Hon kan ju hamna i väldigt obehagliga situationer. Jag skulle aldrig utsätta min dotter för den risken.

    Låter kanske hård, men det här är som jag känner och en 14-åring är absolut inte mogen att ha ett förhållande med en vuxen man med allt vad det innebär.
  30. 15
    Göra? Skulle inte ens tillåta det. Vad har en vuxen man för intresse av en tjej på 14 år? Jag tror ju inte att det är intellektet först och främst som han är ute efter, även om tjejen är jättemogen på det planet. Det låter inte bra i mina öron.

    Varför får hon träffa honom alls? Hon kan ju hamna i väldigt obehagliga situationer. Jag skulle aldrig utsätta min dotter för den risken.

    Låter kanske hård, men det här är som jag känner och en 14-åring är absolut inte mogen att ha ett förhållande med en vuxen man med allt vad det innebär.
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    Vet inte hur vi skulle

    hindra henne om det hände, men för ett tag sedan hade vi väldiga diskussioner om en nätkille hon ville träffa och han var flera år äldre. Hon gillade inte att vi stoppade det, men hon accepterade. Även om hon inte köpte alla argument, så lyssnade hon på dem i alla fall.

    Men hade hon börjat hänga hos den där killen så vete sjutton om jag inte låst dörrarna inifrån. Det handlar om hennes säkerhet och som flera tagit upp så har en vuxen man helt andra vanor med sex och alkohol mm.
  32. 16
    Vet inte hur vi skulle hindra henne om det hände, men för ett tag sedan hade vi väldiga diskussioner om en nätkille hon ville träffa och han var flera år äldre. Hon gillade inte att vi stoppade det, men hon accepterade. Även om hon inte köpte alla argument, så lyssnade hon på dem i alla fall.

    Men hade hon börjat hänga hos den där killen så vete sjutton om jag inte låst dörrarna inifrån. Det handlar om hennes säkerhet och som flera tagit upp så har en vuxen man helt andra vanor med sex och alkohol mm.
  33. Medlem sedan
    May 2004
    #17

    Fast intellektuellt står man

    så långt ifrån även om en ung människa kan vara mogen. Men är man vuxen har man andra erfarenheter som ger en en annan syn på saker. Dessutom är det oundvikligt att sex kommer in i bilden och då inte bara med lite petting.

    Alkoholvanor har de flesta lagt sig till med i den åldern också och för mig är det helt enkelt en olämplig miljö för en ung tjej.

    Som Lena_O sa, låt barn vara barn och bli vuxna i egen takt.
  34. 17
    Fast intellektuellt står man så långt ifrån även om en ung människa kan vara mogen. Men är man vuxen har man andra erfarenheter som ger en en annan syn på saker. Dessutom är det oundvikligt att sex kommer in i bilden och då inte bara med lite petting.

    Alkoholvanor har de flesta lagt sig till med i den åldern också och för mig är det helt enkelt en olämplig miljö för en ung tjej.

    Som Lena_O sa, låt barn vara barn och bli vuxna i egen takt.
  35. Medlem sedan
    May 2003
    #18

    Bra jobbat!

    Tror att jag hade gjort samma sak, alltså låtit den vuxne mannen förstå att han nu har sänkt sig själv till fjortisnivå.

    Lite som jag skrev i mitt svar, att jag skulle behandla honom som jämnårig med dottern... ;)
  36. 18
    Bra jobbat! Tror att jag hade gjort samma sak, alltså låtit den vuxne mannen förstå att han nu har sänkt sig själv till fjortisnivå.

    Lite som jag skrev i mitt svar, att jag skulle behandla honom som jämnårig med dottern... ;)
  37. Medlem sedan
    May 2003
    #19

    Det undrar jag också

    Och efter alla svar man läser, så undrar även jag mer och mer vad en vuxen man har för utbyte av en fjortis som inte har revolterat klart ännu?

    Man är ju fortfarande mitt uppe i krig som att plocka upp kläder från golvet, ta bort sin tallrik från bordet, månadspengen tar slut och det är kris (för de tjänar sällan egna pengar), se till att gympapåsen kommer med på morgonen, att läxorna blir gjorda...

    Nä, det kan ju knappast vara en vanligt vuxen man som har sånt intresse.

    Jag vill nog ändra mitt svar till att jag hade satte stopp helt för förhållandet. Troligen hade jag satt mig i bilen och ringt på den vuxne mannens föräldrars dörr och konfronterat den vägen. (Om jag skulle våga, vet inte än.)
  38. 19
    Det undrar jag också Och efter alla svar man läser, så undrar även jag mer och mer vad en vuxen man har för utbyte av en fjortis som inte har revolterat klart ännu?

    Man är ju fortfarande mitt uppe i krig som att plocka upp kläder från golvet, ta bort sin tallrik från bordet, månadspengen tar slut och det är kris (för de tjänar sällan egna pengar), se till att gympapåsen kommer med på morgonen, att läxorna blir gjorda...

    Nä, det kan ju knappast vara en vanligt vuxen man som har sånt intresse.

    Jag vill nog ändra mitt svar till att jag hade satte stopp helt för förhållandet. Troligen hade jag satt mig i bilen och ringt på den vuxne mannens föräldrars dörr och konfronterat den vägen. (Om jag skulle våga, vet inte än.)
  39. Anonym nu
    #20

    Ett inlägg i debatten

    har inte läst igenom alla andra svar du fått.
    Vill bara säga att det inte alltid är så bra att \"förbjuda\", \"sätta stopp för...\" osv. det kan lätt bli precis tvärtom! Uppror och dottern gör allt för att fortsätta träffa killen osv.

    Jag talar av egen personlig erfarenhet.
    Gå väldigt varsamt fram, och försök på bästa sätt tala henne till rätta är mitt råd.
  40. 20
    Ett inlägg i debatten har inte läst igenom alla andra svar du fått.
    Vill bara säga att det inte alltid är så bra att \"förbjuda\", \"sätta stopp för...\" osv. det kan lätt bli precis tvärtom! Uppror och dottern gör allt för att fortsätta träffa killen osv.

    Jag talar av egen personlig erfarenhet.
    Gå väldigt varsamt fram, och försök på bästa sätt tala henne till rätta är mitt råd.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Julklapp till 8-årig tjej o 6-årig kille
    By Challe IoP in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 18:10
  2. en 40 årig mamma och 52 årig pappa!
    By anonymt namn in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 09:12
  3. 11-årig tjej o 13-årig kille?
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 15:22
  4. Vi har 5-årig
    By -L8- in forum _0707 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 09:10
  5. 14 årig på gym?
    By Bubbelgum in forum Träning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 14:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar