Fredag i dag....
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    Fredag i dag....

    vilket betyder att den låga nivån är Ok, men även att det är Ok med ngt extra gott till middag...

    Så vad skall Ni hitta på för ngt skoj i köket?
  2. 1
    Fredag i dag.... vilket betyder att den låga nivån är Ok, men även att det är Ok med ngt extra gott till middag...

    Så vad skall Ni hitta på för ngt skoj i köket?
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2

    Recept Friterad ananas med lakritsg

    Friterad ananas med lakritsglass
    Ingredienser
    Beräknat för 4 portioner
    Lakritsglass:
    2,5 dl mjölk
    2,5 dl vispgrädde
    50 g färsk mjuk lakrits
    50 g strösocker
    6 st äggulor
    1/2 vaniljstång
    Friterad ananas:
    3 dl läsk, typ Sprite eller Seven-Up
    1 msk maizenamjöl
    2 msk kokos, riven
    1 nypa(or) torrjäst
    1 tsk bakpulver
    3/4 dl vetemjöl
    1 st ananas, söt och mogen
    kanel blandad med strösocker
    Kolasåsen:
    500 g strösocker
    1 msk glykos, eller honung
    3/4 dl vatten
    1 dl vispgrädde
    1 skvätt rom


    Gör så här:
    LAKRITSGLASSEN:
    Sjud grädden, den uppskurna vaniljstången och lakritsen sakta. Rör då och då tills lakritsen är upplöst (15-20 min.). Häll i mjölken och hetta upp till kokpunkten.

    Rör ihop äggulorna med sockret i en stor skål. Häll lakritsblandningen över dem genom en sil. Rör kraftigt, så att det inte skär sig. Häll tillbaks allt i kastrullen och rör över svag värme tills smeten tjocknar så mycket att den täcker baksidan på en sked (ca 79 grader).

    Ställ skålen i ett isbad och häll tillbaks glassmeten i den genom sil. Låt smeten bli kall innan den körs i glassmaskin.

    FRITYRSMETEN:
    Häll läsken i en stor skål, vispa löst i maizenamjölet, jästen, bakpulvret kokosen och vetemjölet. Kyl ett par timmar i kylskåp.

    KOLASÅSEN:
    Häll först glukosen/honungen i kastrullen, rör sen i socker och vatten.
    Hetta upp på stark värme. Pensla kastrullens sidor med vatten så att sockret inte kristalliseras. Rör inte. Värm till 160 grader eller tills allt är mörkt honungsbrunt. Kyl av genom att röra i grädden över svag värme. Häll i rommen sist. Kyl och häll sen upp på plastflaska med pip, så blir såsen lätt att servera.

    ***
    Skala och skiva ananasen, torka av skivorna. Vänd dem i kanelsockret, doppa dem i frityrsmeten och lägg dem i upphettad ren olja (165 grader). Fritera i en minut på var sida, låt rinna av på hushållspapper, strö över kanelsocker och servera genast med glassen och kolasåsen.
  4. 2
    Recept Friterad ananas med lakritsg Friterad ananas med lakritsglass
    Ingredienser
    Beräknat för 4 portioner
    Lakritsglass:
    2,5 dl mjölk
    2,5 dl vispgrädde
    50 g färsk mjuk lakrits
    50 g strösocker
    6 st äggulor
    1/2 vaniljstång
    Friterad ananas:
    3 dl läsk, typ Sprite eller Seven-Up
    1 msk maizenamjöl
    2 msk kokos, riven
    1 nypa(or) torrjäst
    1 tsk bakpulver
    3/4 dl vetemjöl
    1 st ananas, söt och mogen
    kanel blandad med strösocker
    Kolasåsen:
    500 g strösocker
    1 msk glykos, eller honung
    3/4 dl vatten
    1 dl vispgrädde
    1 skvätt rom


    Gör så här:
    LAKRITSGLASSEN:
    Sjud grädden, den uppskurna vaniljstången och lakritsen sakta. Rör då och då tills lakritsen är upplöst (15-20 min.). Häll i mjölken och hetta upp till kokpunkten.

    Rör ihop äggulorna med sockret i en stor skål. Häll lakritsblandningen över dem genom en sil. Rör kraftigt, så att det inte skär sig. Häll tillbaks allt i kastrullen och rör över svag värme tills smeten tjocknar så mycket att den täcker baksidan på en sked (ca 79 grader).

    Ställ skålen i ett isbad och häll tillbaks glassmeten i den genom sil. Låt smeten bli kall innan den körs i glassmaskin.

    FRITYRSMETEN:
    Häll läsken i en stor skål, vispa löst i maizenamjölet, jästen, bakpulvret kokosen och vetemjölet. Kyl ett par timmar i kylskåp.

    KOLASÅSEN:
    Häll först glukosen/honungen i kastrullen, rör sen i socker och vatten.
    Hetta upp på stark värme. Pensla kastrullens sidor med vatten så att sockret inte kristalliseras. Rör inte. Värm till 160 grader eller tills allt är mörkt honungsbrunt. Kyl av genom att röra i grädden över svag värme. Häll i rommen sist. Kyl och häll sen upp på plastflaska med pip, så blir såsen lätt att servera.

    ***
    Skala och skiva ananasen, torka av skivorna. Vänd dem i kanelsockret, doppa dem i frityrsmeten och lägg dem i upphettad ren olja (165 grader). Fritera i en minut på var sida, låt rinna av på hushållspapper, strö över kanelsocker och servera genast med glassen och kolasåsen.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Fredagsmysmiddag

    Det blir kronärtskocka m chilismör till förrätt, helstekt fläskfilé med ugnsrostad potatis och morötter (och någon god sås).
    Efterrätt vet jag inte riktigt än...

    Börjar inte den låga nivån först efter lunch? *s*
  6. 3
    Fredagsmysmiddag Det blir kronärtskocka m chilismör till förrätt, helstekt fläskfilé med ugnsrostad potatis och morötter (och någon god sås).
    Efterrätt vet jag inte riktigt än...

    Börjar inte den låga nivån först efter lunch? *s*
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    Det är vad ....

    jag skall gotta mig med i kväll ialla fall...
  8. 4
    Det är vad .... jag skall gotta mig med i kväll ialla fall...
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    Nej det är fredag...

    och det betyder att vi kan vara låga hela dagen om vi vill... :-)

  10. 5
    Nej det är fredag... och det betyder att vi kan vara låga hela dagen om vi vill... :-)

  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Vi kör nog hemlagad pizza

    med mozzarella, ruccola och parmaskinka.
  12. 6
    Vi kör nog hemlagad pizza med mozzarella, ruccola och parmaskinka.
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7

    Gott....

    Får mig att tänka på Il Forno i Atlasområdet, det ENDA som var bra med den lägenheten jag hade där var närheten till den pizzerian och deras stenugnsbakade pizzor...

  14. 7
    Gott.... Får mig att tänka på Il Forno i Atlasområdet, det ENDA som var bra med den lägenheten jag hade där var närheten till den pizzerian och deras stenugnsbakade pizzor...

  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8

    Lax i ugn

    Med vitlöksrostade grönsaker och potatis. Sen har jag en sås med vremefrachie, tomat och bsilika till. Allt görs i ugnen, men man lägger in potatisen först, grönsakerna sen, efter det laxen och sist såsen. Allt i en form, jättesmidigt. Kom på det när ett av barnen som ska komma med sina föräldrar på middag sa att mammas favorit var lax. Tror jag hittade receptet på ica, men då skulle man inte ha potatis till utan bara grönsaker.
  16. 8
    Lax i ugn Med vitlöksrostade grönsaker och potatis. Sen har jag en sås med vremefrachie, tomat och bsilika till. Allt görs i ugnen, men man lägger in potatisen först, grönsakerna sen, efter det laxen och sist såsen. Allt i en form, jättesmidigt. Kom på det när ett av barnen som ska komma med sina föräldrar på middag sa att mammas favorit var lax. Tror jag hittade receptet på ica, men då skulle man inte ha potatis till utan bara grönsaker.
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9

    Så lyxigt är det väl inte

    men idag blir det skink, ost, purjolöks paj.
    Less på grillning o sitta ute för det kommer så många oinbjudna på middag som vi inte tycker om (getingar) och så har jag idetorka när det gäller mat just nu, Allt smakar bläk...... :/
  18. 9
    Så lyxigt är det väl inte men idag blir det skink, ost, purjolöks paj.
    Less på grillning o sitta ute för det kommer så många oinbjudna på middag som vi inte tycker om (getingar) och så har jag idetorka när det gäller mat just nu, Allt smakar bläk...... :/
  19. Medlem sedan
    Apr 2002
    #10

    Funderar just på det

    Det blir nog en nudelsallad med räkor och sockerärtor till middag.
    Sen har jag lånat \"två systrars söta\" på biblioteket, vilken bok!! Jag måste nog baka typ allt, börjar med nåt idag! Någon som har rekommendationer på i vilken ände jag ska börja?
  20. 10
    Funderar just på det Det blir nog en nudelsallad med räkor och sockerärtor till middag.
    Sen har jag lånat \"två systrars söta\" på biblioteket, vilken bok!! Jag måste nog baka typ allt, börjar med nåt idag! Någon som har rekommendationer på i vilken ände jag ska börja?
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    Sushi?

    Det är ju fredag. ;) Jag vet. Vi är sååå förutsägbara på fredagar.
  22. 11
    Sushi? Det är ju fredag. ;) Jag vet. Vi är sååå förutsägbara på fredagar.
  23. Anonym
    #12

    Ur djupet av frysdisken

    hämtas nog vår middagsmat. Här är en höggravid trebarnsmor med maken arbetandes på annan ort - så den kulinariska energin är inte direkt på topp...

    Men kanske vårrullar eller lasagne. Med lite fräscha grönsaker till kan det bli rätt OK trots att det är köpt färdigt.
  24. 12
    Ur djupet av frysdisken hämtas nog vår middagsmat. Här är en höggravid trebarnsmor med maken arbetandes på annan ort - så den kulinariska energin är inte direkt på topp...

    Men kanske vårrullar eller lasagne. Med lite fräscha grönsaker till kan det bli rätt OK trots att det är köpt färdigt.
  25. annah
    #13

    toomt i skåpen...

    men det ligger en förpackning med kycklinburgare i frysen får nog bli det!
  26. 13
    toomt i skåpen... men det ligger en förpackning med kycklinburgare i frysen får nog bli det!
  27. Medlem sedan
    Oct 2005
    #14

    Lite halvtrist väder här

    idag, så det blir nog tacolåda till middag. Enkelt och supergott. Lite fräsch sallad till det, vitlökscremefraiche, några nachochips och två glas rödvin - sen är fredagskvällen räddad!
    Funderar även på att slå på stort med en efterrätt, antingen ikväll eller i morgon. Vad tror ni om dagens tips i DN; Hallonfras i glas?
    2 dl havregryn
    3 msk farinsocker
    30 g smör
    2 krm kanel
    300 g hallon
    2 msk florsocker
    2 tsk cointreau eller pressad apelsin
    2 burkar vaniljkesella

    Stek havregrynen frasiga med socker, smör och kanel.
    Grovmosa hallonen med florsocker och likör/apelsinjuice.
    Varva grynfras, kesella och hallon i ett par omgångar i vida glas.
  28. 14
    Lite halvtrist väder här idag, så det blir nog tacolåda till middag. Enkelt och supergott. Lite fräsch sallad till det, vitlökscremefraiche, några nachochips och två glas rödvin - sen är fredagskvällen räddad!
    Funderar även på att slå på stort med en efterrätt, antingen ikväll eller i morgon. Vad tror ni om dagens tips i DN; Hallonfras i glas?
    2 dl havregryn
    3 msk farinsocker
    30 g smör
    2 krm kanel
    300 g hallon
    2 msk florsocker
    2 tsk cointreau eller pressad apelsin
    2 burkar vaniljkesella

    Stek havregrynen frasiga med socker, smör och kanel.
    Grovmosa hallonen med florsocker och likör/apelsinjuice.
    Varva grynfras, kesella och hallon i ett par omgångar i vida glas.
  29. Medlem sedan
    Nov 2004
    #15

    Mmmmm....

    det där lät spännande, och dessutom smidigt en rätt som ser mer avancerad ut än vad det är....

  30. 15
    Mmmmm.... det där lät spännande, och dessutom smidigt en rätt som ser mer avancerad ut än vad det är....

  31. Camelia
    #16

    Skoj i köket?

    Ja du... om jag inte hade en så förbenat liten kokvrå så skulle jag nog skoja till det med att porra på diskbänken, men risken är att min röv fastnar i den inte så väl tilltagna diskhon och visserligen _älskar_ jag män i uniform, men så kul att vi måste kalla på Katarina brandkår för att klippa loss en naken Camelia från diskbänken ska vi nog _inte_ ha det.
    (Du SA att det var okej med låg nivå så skyll dig själv! *ASG*)

    Idag är det Ben & Jerry-dag (wheeeeee!) och liksom ME är fredag även sushidag. Alltid. Och eftersom jag ska förbi systemet sedan så blir det nog snarkningar i stället för \"skoj\" för mig.
  32. 16
    Skoj i köket? Ja du... om jag inte hade en så förbenat liten kokvrå så skulle jag nog skoja till det med att porra på diskbänken, men risken är att min röv fastnar i den inte så väl tilltagna diskhon och visserligen _älskar_ jag män i uniform, men så kul att vi måste kalla på Katarina brandkår för att klippa loss en naken Camelia från diskbänken ska vi nog _inte_ ha det.
    (Du SA att det var okej med låg nivå så skyll dig själv! *ASG*)

    Idag är det Ben & Jerry-dag (wheeeeee!) och liksom ME är fredag även sushidag. Alltid. Och eftersom jag ska förbi systemet sedan så blir det nog snarkningar i stället för \"skoj\" för mig.
  33. Medlem sedan
    Nov 2004
    #17

    Insekter är ett otyg...

    hade själv en elak fluga snurrande runt mig i natt som jag inte blev av med alls....
  34. 17
    Insekter är ett otyg... hade själv en elak fluga snurrande runt mig i natt som jag inte blev av med alls....
  35. Medlem sedan
    Nov 2004
    #18

    2 Systrar söta...

    är LIVSFARLIG, den jag har ögonen på är deras avocadoglass, men jag tror att bea har matat av ett antal av deras recept...
  36. 18
    2 Systrar söta... är LIVSFARLIG, den jag har ögonen på är deras avocadoglass, men jag tror att bea har matat av ett antal av deras recept...
  37. Medlem sedan
    Nov 2004
    #19

    En brandman.....

    eller två beställd till damen i hörndet alltså?

    Eller sushi om kocken inet klarar det, ja varför inte :-)
  38. 19
    En brandman..... eller två beställd till damen i hörndet alltså?

    Eller sushi om kocken inet klarar det, ja varför inte :-)
  39. Medlem sedan
    Nov 2004
    #20

    Ja ja ja....

    Dig behöver vi inte enss fråga ju :-)

    jag åt stor sushibuffé i veckan, blev riktigt MÄTT gott ju
  40. 20
    Ja ja ja.... Dig behöver vi inte enss fråga ju :-)

    jag åt stor sushibuffé i veckan, blev riktigt MÄTT gott ju
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Fredag Fredag wooohooo!
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 10:07
  2. Förlåt jag glömde - Fredag fredag!
    By Minks in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 16:00
  3. FREDAG!!!!
    By -Johanna- in forum _0506 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 18:00
  4. På fredag är det dax...
    By Pia+H,E,*A*,W,L,V&G in forum Änglabarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 11:17
  5. ÄP på fredag
    By Tinselflickan in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 22:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar