Nu är det dags
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Medlem sedan
    Feb 1999
    #1

    Nu är det dags

    att knåpa ihop ansökan om vårdbidrag. Dottern har ju en \"mycket komplicerad allergibild\" som läkaren uttrycker sig. Förutom astma är hon allergisk mot div födoämnen, pälsdjur, pollen, kvalster etc.

    Men, min fråga idag är om man kan ta upp dubbel uppsättning av samtliga kläder för bonusbarnen? De har nämligen katter hemma hos sin mamma, katt är en av de saker dottern är mest allergisk mot (reagerar indirekt). Bonusarna får inte ens ta in sina \"mammakläder\" i vårt hus utan att tvätta dem, vilket gör att vi måste ha dubbla ytterkläder och skor, gympakläder etc och inga andra kläder kan heller användas utan extra tvätt, vilket i praktiken betyder dubbel uppsättning av allt. Är det något försäkringskassan tar hänsyn till?
  2. 1
    Nu är det dags att knåpa ihop ansökan om vårdbidrag. Dottern har ju en \"mycket komplicerad allergibild\" som läkaren uttrycker sig. Förutom astma är hon allergisk mot div födoämnen, pälsdjur, pollen, kvalster etc.

    Men, min fråga idag är om man kan ta upp dubbel uppsättning av samtliga kläder för bonusbarnen? De har nämligen katter hemma hos sin mamma, katt är en av de saker dottern är mest allergisk mot (reagerar indirekt). Bonusarna får inte ens ta in sina \"mammakläder\" i vårt hus utan att tvätta dem, vilket gör att vi måste ha dubbla ytterkläder och skor, gympakläder etc och inga andra kläder kan heller användas utan extra tvätt, vilket i praktiken betyder dubbel uppsättning av allt. Är det något försäkringskassan tar hänsyn till?
  3. Karin
    #2

    Svar

    Jag har ingen aning men generellt sett tror jag att det är mkt restriktiva med sådan typ av ersättning bl a för att den kostnaden endast indirekt berör ert barn dvs det är ju andra barns kläder. Du kan ju alltid söka men en sådan sak tror jag är svår och dessutom skulle jag försöka att få läkaren att skriva ngt om det eftersom kassan kanske inte heller annars tror er.
  4. 2
    Svar Jag har ingen aning men generellt sett tror jag att det är mkt restriktiva med sådan typ av ersättning bl a för att den kostnaden endast indirekt berör ert barn dvs det är ju andra barns kläder. Du kan ju alltid söka men en sådan sak tror jag är svår och dessutom skulle jag försöka att få läkaren att skriva ngt om det eftersom kassan kanske inte heller annars tror er.
  5. Cecilia m. små troll
    #3

    Tyvärr

    tror jag att det inte kommer att gå igenom. Min tjej går ju på allergidagis och det innebär att hon måste ha olika uppsättningar kläder eftersom hon hemma leker med en kompis som har djur. Vi fick inte det godkänt som extra kostnad eftersom vi ju kan välja att inte umgås med de kompisarna då.

    Vi fick inte heller funktionskläder godkända till dottern trots att det var direkt knutet till hennes egna behov. Hon är kortvuxen och har lite dålig balans så hon behöver smidiga, vattentäta ytterkläder för att kunna hänga med sina jämnåriga och hon kryper fortfarande en del utomhus. En vanlig bävernylonoverall med galonisar på hade gjort det omöjligt för henne att röra sig och funktionskläderna är ju superdyra. Men den kostnaden fick vi inte heller med.
  6. 3
    Tyvärr tror jag att det inte kommer att gå igenom. Min tjej går ju på allergidagis och det innebär att hon måste ha olika uppsättningar kläder eftersom hon hemma leker med en kompis som har djur. Vi fick inte det godkänt som extra kostnad eftersom vi ju kan välja att inte umgås med de kompisarna då.

    Vi fick inte heller funktionskläder godkända till dottern trots att det var direkt knutet till hennes egna behov. Hon är kortvuxen och har lite dålig balans så hon behöver smidiga, vattentäta ytterkläder för att kunna hänga med sina jämnåriga och hon kryper fortfarande en del utomhus. En vanlig bävernylonoverall med galonisar på hade gjort det omöjligt för henne att röra sig och funktionskläderna är ju superdyra. Men den kostnaden fick vi inte heller med.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    svårt tror jag

    Vi fick t.ex inte ta med att vi pga Maddes funktionshinder behöver lägga särskild tid på hennes syskon för att hinna med att möta deras behov av oss föräldrar (alltså mer än vad man gör i en \"normal\" familj). Det hade inte med Maddes behov att göra så det gick inte igenom.
    Men försök att ta med det, kostar inget at prova. Se till at få läkarintyg på det så har ni större chans.
    Åsa.
  8. 4
    svårt tror jag Vi fick t.ex inte ta med att vi pga Maddes funktionshinder behöver lägga särskild tid på hennes syskon för att hinna med att möta deras behov av oss föräldrar (alltså mer än vad man gör i en \"normal\" familj). Det hade inte med Maddes behov att göra så det gick inte igenom.
    Men försök att ta med det, kostar inget at prova. Se till at få läkarintyg på det så har ni större chans.
    Åsa.
  9. Medlem sedan
    Feb 1999
    #5

    Tack för svar!

    Jag gör kanske ett försök, det kostar ju inget extra.

    Handläggaren jag pratade med sa att jag skulle ta upp att det blir extra slitage på kläder eftersom de måste tvättas när någon av barnen varit med djur och även kostnad för själva tvätten, det är alltså ok att ta med även om det inte gäller allergiska dottern?
  10. 5
    Tack för svar! Jag gör kanske ett försök, det kostar ju inget extra.

    Handläggaren jag pratade med sa att jag skulle ta upp att det blir extra slitage på kläder eftersom de måste tvättas när någon av barnen varit med djur och även kostnad för själva tvätten, det är alltså ok att ta med även om det inte gäller allergiska dottern?
  11. Annika66
    #6

    Tror

    Jag skulle tro att det kan gå igenom, kompisar kan man ju välja, men halvsyskon.....
    Det är klart att du ska försöka att få merkostnader för det inräknat. Lycka till!
  12. 6
    Tror Jag skulle tro att det kan gå igenom, kompisar kan man ju välja, men halvsyskon.....
    Det är klart att du ska försöka att få merkostnader för det inräknat. Lycka till!
  13. Medlem sedan
    Feb 1999
    #7

    Tack

    Precis som du säger kan vi inte välja bort bonusbarnen. De tillhör familjen precis som alla de andra och de bor här på halvtid så det är ganska mycket tid det handlar om trots allt. Nåja, som sagt så skadar det väl inte att ta upp det. Går det så går det!
  14. 7
    Tack Precis som du säger kan vi inte välja bort bonusbarnen. De tillhör familjen precis som alla de andra och de bor här på halvtid så det är ganska mycket tid det handlar om trots allt. Nåja, som sagt så skadar det väl inte att ta upp det. Går det så går det!
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8

    jag tror

    ändå att det kan bli svårt,,,,,det beror nog också lite på vilken handläggare du får. Men självklart ska du försöka och jag hoppas att du får igenom det för det är dags att FK får upp ögonen på hur ett funktionshinder faktiskt drabbar hela familjen och inte bara barnet med det aktuella funktionshindret. Låt oss veta hur det gick ok?
    Hälsningar Åsa.
  16. 8
    jag tror ändå att det kan bli svårt,,,,,det beror nog också lite på vilken handläggare du får. Men självklart ska du försöka och jag hoppas att du får igenom det för det är dags att FK får upp ögonen på hur ett funktionshinder faktiskt drabbar hela familjen och inte bara barnet med det aktuella funktionshindret. Låt oss veta hur det gick ok?
    Hälsningar Åsa.
  17. Medlem sedan
    Feb 1999
    #9

    Jag rapporterar

    hur det gick när det är klart!

    Gissningsvis kommer jag med många fler frågor innan jag ens skickar in ansökan ;-)

  18. 9
    Jag rapporterar hur det gick när det är klart!

    Gissningsvis kommer jag med många fler frågor innan jag ens skickar in ansökan ;-)

Liknande trådar

  1. Då var det dags...
    By Pirrigt! in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 07:59
  2. NU är det dags!
    By Malin med V o V in forum Träning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 19:06
  3. Nu är det dags!
    By flisgris in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 06:49
  4. Nu är det dags!
    By Hoppsan in forum Försöker bli med barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 17:24
  5. Så var det dags
    By Anna med Gus in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 20:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar