Varför blir det så här???
_0510 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2005
    #1

    Varför blir det så här???

    Vissa dagar blir det så att Alva sover bara en gång mitt på dagen beroende på att hon vaknat först vid 9-tiden på morgonen. Då sover hon typ mellan 12-14. Sedan håller vi henne vaken så länge det går, oftast somnar hon vid 19-tiden då. Men alltid så sover hon då till 20-20.30 tiden och är sedan superpigg igen och kan vara vaken till 23-tiden och ibland t o m efter midnatt.
    Varför blir det så? Kan det vara så att hon inte är mogen för att endast sova en gång/dag?? Har försökt ge henne välling i mörkt rum och sedan lägga henne igen men det går inte, hon är ju pigg och inte det minsta trött då...
    En enda gång har det funkat att hon bara sover en gång/dag och då var vi bortbjudna på kvällen och hon somnade i vagnen utomhus...
  2. 1
    Varför blir det så här??? Vissa dagar blir det så att Alva sover bara en gång mitt på dagen beroende på att hon vaknat först vid 9-tiden på morgonen. Då sover hon typ mellan 12-14. Sedan håller vi henne vaken så länge det går, oftast somnar hon vid 19-tiden då. Men alltid så sover hon då till 20-20.30 tiden och är sedan superpigg igen och kan vara vaken till 23-tiden och ibland t o m efter midnatt.
    Varför blir det så? Kan det vara så att hon inte är mogen för att endast sova en gång/dag?? Har försökt ge henne välling i mörkt rum och sedan lägga henne igen men det går inte, hon är ju pigg och inte det minsta trött då...
    En enda gång har det funkat att hon bara sover en gång/dag och då var vi bortbjudna på kvällen och hon somnade i vagnen utomhus...
  3. Medlem sedan
    Mar 2006
    #2

    Har hon annars regelbunda tider?

    Somnar hon samma tid varje kväll, även då hon sovit fler gånger på en dag? Jag tror det är viktigt att de lägger sig samma tid varje kväll och stiger upp samma tid på morronen. Annars tror jag det blir svårt för dem att veta vad som är nattsömn och middgassömn. För det verkar ju som att hon tycker sig ha sovit \"middag\" de gånger hon vaknar vid 20.

    Hur många timmar sover hon per dygn? Det bör inte variera så mycket mellan de dagar hon sover en eller två gånger. När de är redo för en lur så är det väl för att de inte behöver lika många timmars sömn per dag.

    Det är knöligt varje gång de ska minska lurarna på dagarna, men det är bara en övergångsperiod så ge inte upp!

    Mitt tips är (om ni nu inte redan gör så) att ni håller strikt på tiderna när det ska sovas och vaknas ett tag så kommer det nog att ge sig när hon lärt sig sova en gång.
  4. 2
    Har hon annars regelbunda tider? Somnar hon samma tid varje kväll, även då hon sovit fler gånger på en dag? Jag tror det är viktigt att de lägger sig samma tid varje kväll och stiger upp samma tid på morronen. Annars tror jag det blir svårt för dem att veta vad som är nattsömn och middgassömn. För det verkar ju som att hon tycker sig ha sovit \"middag\" de gånger hon vaknar vid 20.

    Hur många timmar sover hon per dygn? Det bör inte variera så mycket mellan de dagar hon sover en eller två gånger. När de är redo för en lur så är det väl för att de inte behöver lika många timmars sömn per dag.

    Det är knöligt varje gång de ska minska lurarna på dagarna, men det är bara en övergångsperiod så ge inte upp!

    Mitt tips är (om ni nu inte redan gör så) att ni håller strikt på tiderna när det ska sovas och vaknas ett tag så kommer det nog att ge sig när hon lärt sig sova en gång.
  5. Medlem sedan
    Jul 2005
    #3

    Kanske är olika,

    men Jesper måste sova två gånger per dag. En gång på förmiddagen och en eftermiddagslur. Ibland blir det bara 20-30 min/gång, men det håller honom glad.
    Jag tror på regelbundenhet, om man kan lösa det under sin dag.
  6. 3
    Kanske är olika, men Jesper måste sova två gånger per dag. En gång på förmiddagen och en eftermiddagslur. Ibland blir det bara 20-30 min/gång, men det håller honom glad.
    Jag tror på regelbundenhet, om man kan lösa det under sin dag.
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4

    Mellanperiod?

    Hej,

    Kanske är hon i ngn slags brytpunkt mellan att sova 1 och 2 ggr? Då kan det säkert vara rätt struligt en lång period innan de ställt in sig på rätt sovtider.

    Sonja behöver fortfarande sova 2 ggr per dag, har aldrig sovit mindre. Hon sover ca 40 ggr/ 2ggr per dag än så länge. Storasyster sov 2 ggr/dag fram tills hon var 1 minns jag.

    /Anna
  8. 4
    Mellanperiod? Hej,

    Kanske är hon i ngn slags brytpunkt mellan att sova 1 och 2 ggr? Då kan det säkert vara rätt struligt en lång period innan de ställt in sig på rätt sovtider.

    Sonja behöver fortfarande sova 2 ggr per dag, har aldrig sovit mindre. Hon sover ca 40 ggr/ 2ggr per dag än så länge. Storasyster sov 2 ggr/dag fram tills hon var 1 minns jag.

    /Anna
  9. Medlem sedan
    Feb 2005
    #5

    Säkert en övergångsperiod

    tror jag också. Det händer fortfarande att Isac tar 3 lurar på en dag och han somnar i alla fall senast vid 19,30. Oftast nu för tiden sover han en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Hans storebror som 2 gånger om dagen tills han var 16 månader ungefär.
  10. 5
    Säkert en övergångsperiod tror jag också. Det händer fortfarande att Isac tar 3 lurar på en dag och han somnar i alla fall senast vid 19,30. Oftast nu för tiden sover han en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Hans storebror som 2 gånger om dagen tills han var 16 månader ungefär.
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    40 min!/2 ggr dag ska det vara. imt

    s
  12. 6
    40 min!/2 ggr dag ska det vara. imt s
  13. Medlem sedan
    Feb 2005
    #7

    Ja...

    I vanliga fall har vi samma rutiner och ungefär samma tider varje dag så det kan nog ha med det att göra. Nu när vi haft semester har vi inte varit så noga med tiderna som när sambon jobbar och de stora går på dagis.
    Både Wilma och Ludvig sov 2 ggr/dag tills de var ungefär 1,5 år...
    Nästa måndag börjar dagis och skola så då blir det mer ordning med tider och sömn...
  14. 7
    Ja... I vanliga fall har vi samma rutiner och ungefär samma tider varje dag så det kan nog ha med det att göra. Nu när vi haft semester har vi inte varit så noga med tiderna som när sambon jobbar och de stora går på dagis.
    Både Wilma och Ludvig sov 2 ggr/dag tills de var ungefär 1,5 år...
    Nästa måndag börjar dagis och skola så då blir det mer ordning med tider och sömn...
  15. Medlem sedan
    Feb 2005
    #8

    Ja, så är det nog...

    Tiderna har blivit lite oregelbundna nu under semestern men annars behöver Alva också sova två gånger per dag för att vara pigg och glad. De gånger hon bara sover en gång är hon jättetrött redan vid 18-tiden och då är det bara att hålla henne vaken någon timme till. Ska bli skönt nu när skolan och dagis börjar och det blir mer ordning på sovtiderna...
  16. 8
    Ja, så är det nog... Tiderna har blivit lite oregelbundna nu under semestern men annars behöver Alva också sova två gånger per dag för att vara pigg och glad. De gånger hon bara sover en gång är hon jättetrött redan vid 18-tiden och då är det bara att hålla henne vaken någon timme till. Ska bli skönt nu när skolan och dagis börjar och det blir mer ordning på sovtiderna...
  17. Medlem sedan
    Feb 2005
    #9

    Jag hoppas inte det ;-)

    Det är så skönt när de sover 2 ggr/dag :) Nästa vecka börjar dagis och skola igen och då måste vi gå upp vid 06.30 ca för att hinna med skolbuss osv och då kommer hon garanterat sova 2 ggr/dag igen, fast man kanske ska begränsa sovningen till 1 timme på förmiddagen och 1 timme på eftermiddagen för att hon ska komma isäng vid 19-tiden.
    I morse sov alla tre barnen till 08.30 så idag blir det nog bara sovning en gång, fast å andra sidan ska vi på kalas ikväll så då gör det inget...
  18. 9
    Jag hoppas inte det ;-) Det är så skönt när de sover 2 ggr/dag :) Nästa vecka börjar dagis och skola igen och då måste vi gå upp vid 06.30 ca för att hinna med skolbuss osv och då kommer hon garanterat sova 2 ggr/dag igen, fast man kanske ska begränsa sovningen till 1 timme på förmiddagen och 1 timme på eftermiddagen för att hon ska komma isäng vid 19-tiden.
    I morse sov alla tre barnen till 08.30 så idag blir det nog bara sovning en gång, fast å andra sidan ska vi på kalas ikväll så då gör det inget...
  19. Medlem sedan
    Feb 2005
    #10

    Hoppas inte ;-)

    Som jag skrev ovan tror jag att det blir bättre nu när skolan och dagis börjar och vi måste gå upp tidigare för att hinna. Som det är nu när vi är lediga sover barnen oftast till 8 ungefär och ibland längre, men så är de ju uppe lite senare än vanligt på kvällen. Ska försöka komma in i de gamla rutinerna under veckan.
    Mina två tidigare har också sovit 2 ggr/dag till de var ca 1,5 år.
  20. 10
    Hoppas inte ;-) Som jag skrev ovan tror jag att det blir bättre nu när skolan och dagis börjar och vi måste gå upp tidigare för att hinna. Som det är nu när vi är lediga sover barnen oftast till 8 ungefär och ibland längre, men så är de ju uppe lite senare än vanligt på kvällen. Ska försöka komma in i de gamla rutinerna under veckan.
    Mina två tidigare har också sovit 2 ggr/dag till de var ca 1,5 år.

Liknande trådar

  1. Varför blir det så för?
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 07:33
  2. Varför blir det så här???
    By anonymt namn in forum Hitta nya vänner
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 09:37
  3. Varför blir det
    By Tjatmoster in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 20:52
  4. Varför blir det så här?
    By ångest in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 12:53
  5. Varför blir det så?
    By Lina in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 19:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar