Får bebisar äta ägg?
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Får bebisar äta ägg?

    Alltså kokt ägg? Måns fick smaka lite på mitt frukostägg och han tyckte det vara jättegott (såklart, han gillar ju allt!). Men sen kom jag på att de kanske inte får äta ägg innan de är 1 år? Eller hur är det?
  2. 1
    Får bebisar äta ägg? Alltså kokt ägg? Måns fick smaka lite på mitt frukostägg och han tyckte det vara jättegott (såklart, han gillar ju allt!). Men sen kom jag på att de kanske inte får äta ägg innan de är 1 år? Eller hur är det?
  3. Medlem sedan
    Apr 2005
    #2

    Har inte hört något om det...

    ..Vilme äter ägg, så jag hoppas inte att det är så! ;-)

    Jag brukar göra \"bebisomelett\" som jag sen blnadar ,ed potatis persilja och lite grädde. Perfekt middag tycker Vilme!
  4. 2
    Har inte hört något om det... ..Vilme äter ägg, så jag hoppas inte att det är så! ;-)

    Jag brukar göra \"bebisomelett\" som jag sen blnadar ,ed potatis persilja och lite grädde. Perfekt middag tycker Vilme!
  5. Medlem sedan
    Apr 2004
    #3

    det

    var väl så att man skulle undvika ägg innan de blir 1, pga allergier.
    Men jag tror inte att småmängder är någon fara.
  6. 3
    det var väl så att man skulle undvika ägg innan de blir 1, pga allergier.
    Men jag tror inte att småmängder är någon fara.
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    Robin äter allt, utom honung

    jag har för mig att det bara är honung som man ska vänta med till efter ett år och om man har allergier nära i familjen, tex fisk.

    sedan ska man ju vara restriktiv med salt till barn i alla åldrar, så att de inte tidigt får ett för stort saltintag.
  8. 4
    Robin äter allt, utom honung jag har för mig att det bara är honung som man ska vänta med till efter ett år och om man har allergier nära i familjen, tex fisk.

    sedan ska man ju vara restriktiv med salt till barn i alla åldrar, så att de inte tidigt får ett för stort saltintag.
  9. Sanna+Sander03Leah05
    #5

    jadå

    Leah har ätit ägg sen hon var ca 6 mån.
    Brukar göra äggröra till henne 1-2 ggr i veckan.
  10. 5
    jadå Leah har ätit ägg sen hon var ca 6 mån.
    Brukar göra äggröra till henne 1-2 ggr i veckan.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    gäller väl även

    spenat och mangold? 1årsgränsen altså.. här äts inget av det i normala fall så det e inget problem för oss :)
  12. 6
    gäller väl även spenat och mangold? 1årsgränsen altså.. här äts inget av det i normala fall så det e inget problem för oss :)
  13. Medlem sedan
    May 2001
    #7

    Det finns rekommendationer

    att de som har allergier i familjen, ska vänta med fisk och ägg till 1 år, men jag har även läst någonstans att det är på väg bort, för att man inte kan säga att det skulle vara någon skillnad egentligen. Eftersom pappa här är så allergisk väntar jag för säkerhets skull, men annars har jag inte hört att det skulle vara någon fara.
  14. 7
    Det finns rekommendationer att de som har allergier i familjen, ska vänta med fisk och ägg till 1 år, men jag har även läst någonstans att det är på väg bort, för att man inte kan säga att det skulle vara någon skillnad egentligen. Eftersom pappa här är så allergisk väntar jag för säkerhets skull, men annars har jag inte hört att det skulle vara någon fara.
  15. Medlem sedan
    Mar 2002
    #8

    Som fru Bill skrev...

    ...så finns det gamla rekommendationer om att barn under 1 år inte bör äta ägg och fisk, om de har anlag för allergier. Med Arvid körde jag stenhårt på det (inte så svårt med en matvägrare...). Med Ture har jag skippat det tänket. Han vill ju smaka på allt, och det vill jag uppmuntra. Rekommendationerna är som sagt var gamla, inge bvc-sköterskor verkar nämna dem längre. Alltså ger jag med gott samvete Ture mat med ägg och fisk i. Fast pappa har en massa allergier.

  16. 8
    Som fru Bill skrev... ...så finns det gamla rekommendationer om att barn under 1 år inte bör äta ägg och fisk, om de har anlag för allergier. Med Arvid körde jag stenhårt på det (inte så svårt med en matvägrare...). Med Ture har jag skippat det tänket. Han vill ju smaka på allt, och det vill jag uppmuntra. Rekommendationerna är som sagt var gamla, inge bvc-sköterskor verkar nämna dem längre. Alltså ger jag med gott samvete Ture mat med ägg och fisk i. Fast pappa har en massa allergier.

  17. Medlem sedan
    Sep 1999
    #9

    Ellen ammar

    Väldigt mycket. Hon är förvisso \"bara\" strax 9 mån. Men hennes meny består av amning, amning och mera amning. Visst smakar hon på det mesta, men inte många skedar går ner. Idag hittade vi dock en favorit, limpa med leverpastej. Hon åt en hel skiva, utan att slänga minsta lilla bit i golvet. Gröt och burk mat går helt bort, så även de flesta frukt Purèer. Ellen kommer nog amma i hundra år.
  18. 9
    Ellen ammar Väldigt mycket. Hon är förvisso \"bara\" strax 9 mån. Men hennes meny består av amning, amning och mera amning. Visst smakar hon på det mesta, men inte många skedar går ner. Idag hittade vi dock en favorit, limpa med leverpastej. Hon åt en hel skiva, utan att slänga minsta lilla bit i golvet. Gröt och burk mat går helt bort, så även de flesta frukt Purèer. Ellen kommer nog amma i hundra år.
  19. Medlem sedan
    Sep 1999
    #10

    Hamnade fel...

    Skulle naturligtvis vara under En fråga om amning...
  20. 10
    Hamnade fel... Skulle naturligtvis vara under En fråga om amning...
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11

    trodde det var 6 månader...

    Robin har fått stuvad spenat två gånger men jag har spätt ut hans spenat med smör och grädfil, dels för att jag vet att spenat kan vara jobbigt för små magar och dels för smaken. Och han har ju då även ätit potatis och stekt makril till. Så där blev väl ett väldans dubbelfel då, både spenat och STEKT fisk innan ett år. Robin har ju iallafall varit över tio månader bägge gångerna.
  22. 11
    trodde det var 6 månader... Robin har fått stuvad spenat två gånger men jag har spätt ut hans spenat med smör och grädfil, dels för att jag vet att spenat kan vara jobbigt för små magar och dels för smaken. Och han har ju då även ätit potatis och stekt makril till. Så där blev väl ett väldans dubbelfel då, både spenat och STEKT fisk innan ett år. Robin har ju iallafall varit över tio månader bägge gångerna.
  23. Medlem sedan
    Sep 2003
    #12

    Det där är gammalt

    Det nya tänket är att om de har allergitendenser, så blir de allergiska vare sig de är 6 månader eller 1 år när de får smaka.
    OBS! Med det menar jag att OM de blir allergiska mot ett livsmedel så blir de det vare sig de introduceras för det vid 6 månader eller efter 1 år.
    Enligt BVC i Sura.
  24. 12
    Det där är gammalt Det nya tänket är att om de har allergitendenser, så blir de allergiska vare sig de är 6 månader eller 1 år när de får smaka.
    OBS! Med det menar jag att OM de blir allergiska mot ett livsmedel så blir de det vare sig de introduceras för det vid 6 månader eller efter 1 år.
    Enligt BVC i Sura.
  25. Medlem sedan
    Mar 2005
    #13

    Ägg ok enl. bm


    det frågade jag då Jossan var bara 6-7 mån.
    Bm sa att det är ok, prova smått och komemr inga utsalg är det OK.
    Josefin älskar äggröra, kokt ägg.. Jättebra frukost med en smårgås.
  26. 13
    Ägg ok enl. bm
    det frågade jag då Jossan var bara 6-7 mån.
    Bm sa att det är ok, prova smått och komemr inga utsalg är det OK.
    Josefin älskar äggröra, kokt ägg.. Jättebra frukost med en smårgås.

Liknande trådar

  1. bebisar det var bebisar i cykel
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 17:41
  2. Vad är det med bebisar
    By J-Ox in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 14:22
  3. Våra bebisar är inte bebisar längre!
    By mammaS m F-06 & K-08 in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 21:57
  4. Små små bebisar
    By Veronica & Edvin in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 12:11
  5. Bebisar och sol
    By Ellinor m två in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 11:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar