Första dagen på fritids!
_00 Alla barn
  1. Gafsan m. A & K + bf 8/11
    #1

    Första dagen på fritids!

    Idag är första dagen på fritids för Axel (6-årsverksamheten börjar först nästa vecka). Gissa om det kändes konstigt att lämna honom där, bland alla skolbarn... ett par killar från hans gamla dagisavdelning var där i alla fall, som tur var.

    Han verkade i alla fall vid gott mod och inte ett dugg nervös. \"Jag har ju varit här fem gånger!\" konstaterade han. Ja, de hade ju inskolning i våras och hälsade på på 6-årsverksamheten och fritids (det är ungefär samma lokaler och samma personal), så han verkar känna sig hemma redan.

    Nu ska jag straxt i väg och hämta honom, vad spännande det ska bli att höra hur dagen har varit!

    Hur går det för er andra med fritids och förskoleklass? Har ni också skolskart på måndag?
  2. 1
    Första dagen på fritids! Idag är första dagen på fritids för Axel (6-årsverksamheten börjar först nästa vecka). Gissa om det kändes konstigt att lämna honom där, bland alla skolbarn... ett par killar från hans gamla dagisavdelning var där i alla fall, som tur var.

    Han verkade i alla fall vid gott mod och inte ett dugg nervös. \"Jag har ju varit här fem gånger!\" konstaterade han. Ja, de hade ju inskolning i våras och hälsade på på 6-årsverksamheten och fritids (det är ungefär samma lokaler och samma personal), så han verkar känna sig hemma redan.

    Nu ska jag straxt i väg och hämta honom, vad spännande det ska bli att höra hur dagen har varit!

    Hur går det för er andra med fritids och förskoleklass? Har ni också skolskart på måndag?
  3. Medlem sedan
    Dec 1999
    #2

    Nej här...

    har de sommarlov i två veckor till. Eftersom jag är FL fortfarande så börjar de inte fritids för ens den 28:e heller. Börjar inskola Irme på dagis då också.
  4. 2
    Nej här... har de sommarlov i två veckor till. Eftersom jag är FL fortfarande så börjar de inte fritids för ens den 28:e heller. Börjar inskola Irme på dagis då också.
  5. Medlem sedan
    Jul 2000
    #3

    23:e

    Här börjar skolan den 23:e så det är en dryg vecka kvar tills själva f-klassen sätter igång. Däremot var det terminens första fritidsdag för Ludvig idag. Här flyttas barnen över till fritids innan sommaren så Ludvig hann ju gå lite innan sommarlovet.
    Trodde att det skulle bli lite bökigt i morse med tanke på att han inte varit där på 7 1/2 vecka och det dessutom på morgonfritids inte är den personal som han känner, men det gick faktiskt riktigt bra.

    Följdfråga - hur bra koll har personalen på barnen på era fritids? För här verkar de inte ha särskild koll, tyvärr. Undrar om det liksom är lika rörigt överallt. Idag tyckte de att det var få barn när de var 20. Nog för att jag hört av grannarna att fritidsgrupperna kan vara över 40 barn men det är väl först nu som jag tänker på vad det innebär. Känns mest som förvaring :-(
    Tack och lov verkar Ludvig trivas iaf och det är ju huvudsaken.
  6. 3
    23:e Här börjar skolan den 23:e så det är en dryg vecka kvar tills själva f-klassen sätter igång. Däremot var det terminens första fritidsdag för Ludvig idag. Här flyttas barnen över till fritids innan sommaren så Ludvig hann ju gå lite innan sommarlovet.
    Trodde att det skulle bli lite bökigt i morse med tanke på att han inte varit där på 7 1/2 vecka och det dessutom på morgonfritids inte är den personal som han känner, men det gick faktiskt riktigt bra.

    Följdfråga - hur bra koll har personalen på barnen på era fritids? För här verkar de inte ha särskild koll, tyvärr. Undrar om det liksom är lika rörigt överallt. Idag tyckte de att det var få barn när de var 20. Nog för att jag hört av grannarna att fritidsgrupperna kan vara över 40 barn men det är väl först nu som jag tänker på vad det innebär. Känns mest som förvaring :-(
    Tack och lov verkar Ludvig trivas iaf och det är ju huvudsaken.
  7. Gafsan m. A & K + bf 8/11
    #4

    Vet inte alls faktiskt...

    ...Axel har ju bara varit där en dag, än så länge, och då var jag ju inte med. Så jag vet inte hur pass bra koll de har...

    Undrar om de inte sa att det hade varit 35 barn igår? Fast det verkar ju vara ganska personaltätt, tycker jag (fast jag har inte järnkoll på vilka av personalen som hör till fritids resp. 6-årsverksamheten eller skolan - det är liksom en enda enhet och många av fröknarna är t.ex. både lågstadielärare och jobbar på fritids. Bra tror jag på det stora hela, men svårt att få överblick).

    Så jag får väl se framöver hur det verkar, man hoppas förstås att de har resurser nog att ha koll på barnen.
  8. 4
    Vet inte alls faktiskt... ...Axel har ju bara varit där en dag, än så länge, och då var jag ju inte med. Så jag vet inte hur pass bra koll de har...

    Undrar om de inte sa att det hade varit 35 barn igår? Fast det verkar ju vara ganska personaltätt, tycker jag (fast jag har inte järnkoll på vilka av personalen som hör till fritids resp. 6-årsverksamheten eller skolan - det är liksom en enda enhet och många av fröknarna är t.ex. både lågstadielärare och jobbar på fritids. Bra tror jag på det stora hela, men svårt att få överblick).

    Så jag får väl se framöver hur det verkar, man hoppas förstås att de har resurser nog att ha koll på barnen.
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5

    På måndag

    börjar Vanna förskoleklassen och då skolar dom in på fritis samtidigt på något sätt. Har inte riktig koll där än. Vad konstigt det känns att inte ha henne nära längre, jag jobbar ju på dagis och har ju dödskoll på allt som händer.
    Men det kommer säkert gå bra.
  10. 5
    På måndag börjar Vanna förskoleklassen och då skolar dom in på fritis samtidigt på något sätt. Har inte riktig koll där än. Vad konstigt det känns att inte ha henne nära längre, jag jobbar ju på dagis och har ju dödskoll på allt som händer.
    Men det kommer säkert gå bra.
  11. Helen m Elin o Ida
    #6

    vi börjar på måndag

    med 6-års och den här veckan är det fritds och än så länge är Elin jättenöjd. Hon kom hem första dagen och berättade om alla hennes nya kompisar. Kul! Men på måndag står jag nog där med gråten i halsen och ser henne gå in i skolvärlden på riktigt och undrar över när hon blev så stor.
  12. 6
    vi börjar på måndag med 6-års och den här veckan är det fritds och än så länge är Elin jättenöjd. Hon kom hem första dagen och berättade om alla hennes nya kompisar. Kul! Men på måndag står jag nog där med gråten i halsen och ser henne gå in i skolvärlden på riktigt och undrar över när hon blev så stor.
  13. Medlem sedan
    Mar 2000
    #7

    Mirjam har börjat!

    Fritids började hon förra måndagen. Då var jag med henne första dagen, och andra dagen var jag med en halvtimme. Det har gått jättebra. Förra måndagen var det 4 barn i hennes grupp som var där och årt lunch. På torsdagen var de väl några fler. De skolade in några varje dag för att inte alla skulle komma helt nya samtidigt.

    Igår var det upprop på förskoleklassen och idag var första riktiga dagen. Det är lite omställning med en stor skola med nästan 300 elever upp till 6:e klass.

    Hon tyckte det var jobbigt med att sitta så mycket stilla och prata. Fast samtidigt vill hon inte bli hämtad tidigt *s*.

    Hon är verkligen jättetrött. Förra veckan var hon trött och nu idag ännu tröttare! Det är mycket att komma in i och lära sig!
  14. 7
    Mirjam har börjat! Fritids började hon förra måndagen. Då var jag med henne första dagen, och andra dagen var jag med en halvtimme. Det har gått jättebra. Förra måndagen var det 4 barn i hennes grupp som var där och årt lunch. På torsdagen var de väl några fler. De skolade in några varje dag för att inte alla skulle komma helt nya samtidigt.

    Igår var det upprop på förskoleklassen och idag var första riktiga dagen. Det är lite omställning med en stor skola med nästan 300 elever upp till 6:e klass.

    Hon tyckte det var jobbigt med att sitta så mycket stilla och prata. Fast samtidigt vill hon inte bli hämtad tidigt *s*.

    Hon är verkligen jättetrött. Förra veckan var hon trött och nu idag ännu tröttare! Det är mycket att komma in i och lära sig!
  15. Medlem sedan
    Mar 2000
    #8

    Jag tycker de verkar ha koll

    Men då har jag jobbat lite med en av fritidspedagogerna och vet att hon är bra. Mirjamgår i en F1-klass. De är 19 i F-klassen och antagligen lika många i ettan. Dessa två klasser är ett arbetslag och har bl a fritids tillsammans. Men alla går ju inte på fritids. Endel har föräldrar som är föräldralediga/arbetslösa och endel är ju lediga från fritids vissa dagar. Det är 6 personal i detta arbetslag. JAg tycker inte det är så stor skillnad mot förskolan där det var två personal på 13 barn under den pedagogiska tiden.
  16. 8
    Jag tycker de verkar ha koll Men då har jag jobbat lite med en av fritidspedagogerna och vet att hon är bra. Mirjamgår i en F1-klass. De är 19 i F-klassen och antagligen lika många i ettan. Dessa två klasser är ett arbetslag och har bl a fritids tillsammans. Men alla går ju inte på fritids. Endel har föräldrar som är föräldralediga/arbetslösa och endel är ju lediga från fritids vissa dagar. Det är 6 personal i detta arbetslag. JAg tycker inte det är så stor skillnad mot förskolan där det var två personal på 13 barn under den pedagogiska tiden.

Liknande trådar

  1. Imorgon är det första dagen på fritids..
    By MiaKL,S03+K06 in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 18:25
  2. Lovas första dag på fritids
    By HeidiN72 in forum _03 Vårbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 07:15
  3. Första dagen av 16
    By Emmylou in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 08:13
  4. Första dan på fritids!
    By Eva & Johanna in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 07:39
  5. I dag var det första dagen
    By jessisa4 in forum Hälsa & välbefinnande
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 09:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar