Gymnasium?
Tonåringar
  1. lena_f
    #1

    Gymnasium?

    Sonen börjar nu 8an. Med betyg och allt. Är det dags att börja prata om gymnasium? Hur höga betyg som kan tänkas behövas. Eller söker man efter hur betygen blir?
  2. 1
    Gymnasium? Sonen börjar nu 8an. Med betyg och allt. Är det dags att börja prata om gymnasium? Hur höga betyg som kan tänkas behövas. Eller söker man efter hur betygen blir?
  3. Medlem sedan
    Jan 2006
    #2

    HHhmm....

    Jag har valt en annan strategi(ingen aning om det kommer funka, men jag hoppas) för min son som börjar sjuan nu.
    Han har redan börjat prata om att han inte vet vad han ska \"bli\", vilket jag förstår är både förvirrande å\' påfrestande.
    Jag har sagt till honom att inte bry sig så mycket om det alls. Utan att ist plugga så hårt han orkar å\' känna sig bra som han är. Å\' SEN när det är dags å\' välja, så har han förhoppnigsvis de betygen som krävs för det han vill.
  4. 2
    HHhmm.... Jag har valt en annan strategi(ingen aning om det kommer funka, men jag hoppas) för min son som börjar sjuan nu.
    Han har redan börjat prata om att han inte vet vad han ska \"bli\", vilket jag förstår är både förvirrande å\' påfrestande.
    Jag har sagt till honom att inte bry sig så mycket om det alls. Utan att ist plugga så hårt han orkar å\' känna sig bra som han är. Å\' SEN när det är dags å\' välja, så har han förhoppnigsvis de betygen som krävs för det han vill.
  5. Pojkmorsan
    #3

    Ta det lugnt!

    8:an är den värsta klassen, enligt min erfarenhet. Sen i 9:an har de mognat och fattar att de ska ha bra betyg om de vill välja, istället för att ta det som blir över. Man kan inte kräva av 14-åringar att de ska veta vad de ska bli när de blir stora! Jag tycker de ska välja något som de tycker verkar KUL, då vill de ju gå till skolan. Det ger sig i sinom tid. Själv hade jag ett yrke som jag jobbade med i tio år. Sen pluggade jag till ett nytt när jag var 30+ och hade 3 barn. Det gick alla tiders! De känner av hetsen och stressen i alla fall utan att vi föräldrar behöver pusha dem!
  6. 3
    Ta det lugnt! 8:an är den värsta klassen, enligt min erfarenhet. Sen i 9:an har de mognat och fattar att de ska ha bra betyg om de vill välja, istället för att ta det som blir över. Man kan inte kräva av 14-åringar att de ska veta vad de ska bli när de blir stora! Jag tycker de ska välja något som de tycker verkar KUL, då vill de ju gå till skolan. Det ger sig i sinom tid. Själv hade jag ett yrke som jag jobbade med i tio år. Sen pluggade jag till ett nytt när jag var 30+ och hade 3 barn. Det gick alla tiders! De känner av hetsen och stressen i alla fall utan att vi föräldrar behöver pusha dem!
  7. Snart mamma
    #4

    hmm

    åttan.. ;/ det var det hemskaste läsåret någonsin. tredje dagen i skolan fick vi massor med betygskriterier. Allt lärarna snackade var betyg betyg betyg betyg.. silken HETS.. visst är det bra att börja fundera i åttan men jag lovar. Allt det kommer i nian.. för åttan ägnar man sej åt att plugga satan. sen i nian tar man reda på allt om skolorna och programen.. Så låt det vänta lite..
  8. 4
    hmm åttan.. ;/ det var det hemskaste läsåret någonsin. tredje dagen i skolan fick vi massor med betygskriterier. Allt lärarna snackade var betyg betyg betyg betyg.. silken HETS.. visst är det bra att börja fundera i åttan men jag lovar. Allt det kommer i nian.. för åttan ägnar man sej åt att plugga satan. sen i nian tar man reda på allt om skolorna och programen.. Så låt det vänta lite..
  9. Maria
    #5

    KLOKT

    Min äldste pojke börjar också¨åttan nu och jag tänker köra exakt samma linje.
    Han ska helt få koncentrera sig på att plugga.
  10. 5
    KLOKT Min äldste pojke börjar också¨åttan nu och jag tänker köra exakt samma linje.
    Han ska helt få koncentrera sig på att plugga.
  11. demeter
    #6

    vi pratar gymnasium

    dottern börjar åttan nu i höst, men har många kompisar som börjar gymnasiet så hon är jättenyfiken på var alla ska hamna. Hon \"vet\" redan var hon vill gå för den skolan ligger \"på stan\" och har alla coola människor...
    Jaja, suckar modern. Se till att du skaffar dig biljett dit då (and here is were you start paying, in sweat - Fame...)
    Nej, allvarligt så är det inte svårt att komma in på gymnaiet i vår stad, utan jag talar om för henne att det är betygen på gymnasiet som räknas. Nu ska hon \"bara\" skaffa sig arbetsmetoder och grundkunskaper så att hon inte får det så jobbigt sen..
  12. 6
    vi pratar gymnasium dottern börjar åttan nu i höst, men har många kompisar som börjar gymnasiet så hon är jättenyfiken på var alla ska hamna. Hon \"vet\" redan var hon vill gå för den skolan ligger \"på stan\" och har alla coola människor...
    Jaja, suckar modern. Se till att du skaffar dig biljett dit då (and here is were you start paying, in sweat - Fame...)
    Nej, allvarligt så är det inte svårt att komma in på gymnaiet i vår stad, utan jag talar om för henne att det är betygen på gymnasiet som räknas. Nu ska hon \"bara\" skaffa sig arbetsmetoder och grundkunskaper så att hon inte får det så jobbigt sen..
  13. lena_f
    #7

    Tack för alla svar.

    Är så skönt att få lufta tankarna. Hur vi än gör så kommer jag att försöka sätta mig in i det lite mer.
  14. 7
    Tack för alla svar. Är så skönt att få lufta tankarna. Hur vi än gör så kommer jag att försöka sätta mig in i det lite mer.

Liknande trådar

  1. Snitz gymnasium
    By 73anette in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-02-06, 10:17
  2. vallentuna gymnasium??
    By 73anette in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 09:39
  3. ang gymnasium
    By Trollmor in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 16:48
  4. det här med lala gymnasium
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 22:53
  5. Vittra gymnasium?
    By anonymt namn in forum Skolbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 22:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar