Språket....
_0307 Julibarn
  1. Engla
    #1

    Språket....

    Jag har en fundering på hur tydligt era barn pratar? min son pratar helt tydligt och inget \"bebis språk\" eller hur man ska söga..Han pratar som en \"vuxen\" alltså =) Men han har 3 st kompisar i samma ålder varav den ena inte pratar alls?!
    Dom andra två förstår bara deras egna mammor vad dom säger (knappt det) Jag blev så förvånad liksom då jag träffade ytterligare en 3 åring som man heller ej förstod vad han sa?!
    Är det mest vanligt att dom INTE har tydligt och rätt språk vid 3 års ålder?
  2. 1
    Språket.... Jag har en fundering på hur tydligt era barn pratar? min son pratar helt tydligt och inget \"bebis språk\" eller hur man ska söga..Han pratar som en \"vuxen\" alltså =) Men han har 3 st kompisar i samma ålder varav den ena inte pratar alls?!
    Dom andra två förstår bara deras egna mammor vad dom säger (knappt det) Jag blev så förvånad liksom då jag träffade ytterligare en 3 åring som man heller ej förstod vad han sa?!
    Är det mest vanligt att dom INTE har tydligt och rätt språk vid 3 års ålder?
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Vet inte

    hur vanligt det är...

    David är ganska \"sen\" med språket tycker jag, vid 2,5-årskontrollen på BVC fick han \"med knapp nöd\" godkänt - inte tal om några 3-4 ordsmeningar då. Och då var det i princip inga förutom vi härhemma och mormor o morfar som han träffar ofta ofta som alls förstod honom. Vi fick tid för kontroll av språket nu när han fyllt 3.

    Sen dess har det exploderat med talet. Jag är inte så orolig längre, men det känns som om han ligger efter \"vanliga\" 3-åringar, de flesta orden är inte rena, meningarna är allt annat än grammatiskt korrekta osv... men nu kan i allafall de flesta utomstående förstå honom, till 70% kanske.
    Han pratar inte bebis-språk, men det är långt från vuxenspråk.
  4. 2
    Vet inte hur vanligt det är...

    David är ganska \"sen\" med språket tycker jag, vid 2,5-årskontrollen på BVC fick han \"med knapp nöd\" godkänt - inte tal om några 3-4 ordsmeningar då. Och då var det i princip inga förutom vi härhemma och mormor o morfar som han träffar ofta ofta som alls förstod honom. Vi fick tid för kontroll av språket nu när han fyllt 3.

    Sen dess har det exploderat med talet. Jag är inte så orolig längre, men det känns som om han ligger efter \"vanliga\" 3-åringar, de flesta orden är inte rena, meningarna är allt annat än grammatiskt korrekta osv... men nu kan i allafall de flesta utomstående förstå honom, till 70% kanske.
    Han pratar inte bebis-språk, men det är långt från vuxenspråk.
  5. Cissi med Gustav bf 11/10
    #3

    Väldigt olika

    Barn utvecklas ju olika i allt. En del pratar hela, tydliga meningar när de är 1,5 år, andra långt senare. Det finns inget som är mest vanligt. Min Gustav pratar för fullt men inte helt rent och använder inte alltid rätt grammatik eller ord i rätt ordning. Han har haft fullt upp med allt annat han velat lära sig först. Det är inte alla som förstår honom, så det händer att jag får tolka ibland när han envist har försökt fått andra han inte känner att förstå.
    Språket kollas ju upp vid 2,5 - 3-års kontrollen, mycket tidigare än förr då det var vid fyra.
    Att kompisen inte pratar alls är säkert kollat på BVC. Jag har en kompis vars son är 3,5 och inte pratar alls. De fick först träffa logoped och sedan en barnpsykolog för detta. De kom fram till att han helt enkelt var sen i sin språkutveckling och får komma tillbaka när han blir fyra för att se om det har blivit någon förändring. Det brukar komma......
  6. 3
    Väldigt olika Barn utvecklas ju olika i allt. En del pratar hela, tydliga meningar när de är 1,5 år, andra långt senare. Det finns inget som är mest vanligt. Min Gustav pratar för fullt men inte helt rent och använder inte alltid rätt grammatik eller ord i rätt ordning. Han har haft fullt upp med allt annat han velat lära sig först. Det är inte alla som förstår honom, så det händer att jag får tolka ibland när han envist har försökt fått andra han inte känner att förstå.
    Språket kollas ju upp vid 2,5 - 3-års kontrollen, mycket tidigare än förr då det var vid fyra.
    Att kompisen inte pratar alls är säkert kollat på BVC. Jag har en kompis vars son är 3,5 och inte pratar alls. De fick först träffa logoped och sedan en barnpsykolog för detta. De kom fram till att han helt enkelt var sen i sin språkutveckling och får komma tillbaka när han blir fyra för att se om det har blivit någon förändring. Det brukar komma......
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    3 år...

    är en jättesvår ålder att bedöma - skulle nog säga att det finns lika många barn som pratar tydligt som otydligt då. Vid 2 års ålder är det ju ovanligt att de pratar tydligt och vid 4 års ålder ovanligt att de INTE gör det...

    Carl pratar tydligt, med ett rikt och ibland lillgammalt språk, men har problem med att säga r - vilket blir j i stället.
  8. 4
    3 år... är en jättesvår ålder att bedöma - skulle nog säga att det finns lika många barn som pratar tydligt som otydligt då. Vid 2 års ålder är det ju ovanligt att de pratar tydligt och vid 4 års ålder ovanligt att de INTE gör det...

    Carl pratar tydligt, med ett rikt och ibland lillgammalt språk, men har problem med att säga r - vilket blir j i stället.
  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #5

    Meja

    pratar hela meningar med rätt ord men hon vränger till vissa ljud, l och r blir j, x blir ks och så. Hon pratar alltså inte rent med fullt förståeligt. Tror att det är väldigt olika. Bara en av Mejas kompisar pratar helt rent och rätt.
  10. 5
    Meja pratar hela meningar med rätt ord men hon vränger till vissa ljud, l och r blir j, x blir ks och så. Hon pratar alltså inte rent med fullt förståeligt. Tror att det är väldigt olika. Bara en av Mejas kompisar pratar helt rent och rätt.

Liknande trådar

  1. Språket
    By mej76 in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-14, 17:58
  2. Språket
    By mamma till4 in forum Tonåringar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 05:19
  3. Ang språket
    By Orolig ? in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 09:51
  4. Språket
    By Hekla in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 08:17
  5. Det här med språket...
    By Äpple in forum _03 Vårbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 09:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar