Läckage av kylarvätska?
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Mar 2000
    #1

    Läckage av kylarvätska?

    Vill någon råda mig vad man kan kolla på? Jag har precis köpt en beg. bil - Seat Alhambra -01. När jag tittade på den var kylarvätske-nivån normal. Men väl hemma så var nivån för låg dagen efter (ca 3 cm under min). Har köpt glykol och ska fylla på. Men vad kan jag sedan kolla efter, vad kan vara fel?...

    Tack på förhand!
  2. 1
    Läckage av kylarvätska? Vill någon råda mig vad man kan kolla på? Jag har precis köpt en beg. bil - Seat Alhambra -01. När jag tittade på den var kylarvätske-nivån normal. Men väl hemma så var nivån för låg dagen efter (ca 3 cm under min). Har köpt glykol och ska fylla på. Men vad kan jag sedan kolla efter, vad kan vara fel?...

    Tack på förhand!
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Kolla..

    vad det står på behållaren!Oftast ska motorn vara i arbetstemperatur när man kollar nivån!
    Så det är inget ovanligt att nivån är låg vid kall motor!
  4. 2
    Kolla.. vad det står på behållaren!Oftast ska motorn vara i arbetstemperatur när man kollar nivån!
    Så det är inget ovanligt att nivån är låg vid kall motor!
  5. Medlem sedan
    Mar 2000
    #3

    Ska kolla det...

    Har inte gjort det ännu, men har konstaterat en annan sak. Igår fyllde jag på glykol till drygt mitt emellan min och max. Kall motor. I natt körde jag fyra mil, och när jag nu på morgonen (kall motor) kollade behållaren så låg nivån en cm under min. Troligtvis läckage?

    Det märkliga är samtidigt att efter jag först upptäckte den låga nivån körde jag (dumt - jag vet) ca 14 mil och när jag kollade igen så var nivån på samma ställe vid kall motor, hade alltså inte sjunkit ytterligare. Kan detta vara tecken på läckage i själva behållaren? Att det alltså läcker till en viss punkt, och sedan stannar läckaget upp?
  6. 3
    Ska kolla det... Har inte gjort det ännu, men har konstaterat en annan sak. Igår fyllde jag på glykol till drygt mitt emellan min och max. Kall motor. I natt körde jag fyra mil, och när jag nu på morgonen (kall motor) kollade behållaren så låg nivån en cm under min. Troligtvis läckage?

    Det märkliga är samtidigt att efter jag först upptäckte den låga nivån körde jag (dumt - jag vet) ca 14 mil och när jag kollade igen så var nivån på samma ställe vid kall motor, hade alltså inte sjunkit ytterligare. Kan detta vara tecken på läckage i själva behållaren? Att det alltså läcker till en viss punkt, och sedan stannar läckaget upp?
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Jo!

    Det kan vara så att tex locket på behållaren läcker!Har haft så på en av mina bilar!
  8. 4
    Jo! Det kan vara så att tex locket på behållaren läcker!Har haft så på en av mina bilar!
  9. Rebecka m. 3 grabbar
    #5

    Okej,

    jag hoppas verkligen att det inte är något värre än det. Jag tror inte det är locket på vår dock, för det är som en liten öppning ifrån själva behållaren upp till ett nytt utrymme liksom där locket sedan sitter. Så att det skulle skvalpa upp genom det där lilla hålet och sedan ut genom locket tror jag inte. Men det ser ut som om det finns en skarv mitt på behållaren, som om den inte är helgjuten utan ihopmonterad i två delar. Förekommer det?
  10. 5
    Okej, jag hoppas verkligen att det inte är något värre än det. Jag tror inte det är locket på vår dock, för det är som en liten öppning ifrån själva behållaren upp till ett nytt utrymme liksom där locket sedan sitter. Så att det skulle skvalpa upp genom det där lilla hålet och sedan ut genom locket tror jag inte. Men det ser ut som om det finns en skarv mitt på behållaren, som om den inte är helgjuten utan ihopmonterad i två delar. Förekommer det?
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6

    Jodå!

    Visst kan det läcka i såna skarvar men det är ganska ovanligt på en så pass ny bil!Men inget är omöjligt när det gäller bilar!
    När motorn kommer upp i arbetstemp så bildas det övertryck i kylsystemet!Är det så att locket är lite otätt så \"pressas\" vattnet ut där!Testa, att fylla upp till lagom nivå,varmkör motorn ordentligt och kolla var nivån befinner sig då!

    Annars får du kolla runt på motor,slangar,kylare efter små läckor!

    Värsta fall så läcker det inne i motorn,typ topplockspackning,då blir det verkstad!Kolla hur oljan i motorn ser ut.Den ska vara svart.Brun eller grådaskig färg kan vara tecken på vatten i oljan!
    En verkstad kan även provtrycka kylsystemet för en mindre peng!
  12. 6
    Jodå! Visst kan det läcka i såna skarvar men det är ganska ovanligt på en så pass ny bil!Men inget är omöjligt när det gäller bilar!
    När motorn kommer upp i arbetstemp så bildas det övertryck i kylsystemet!Är det så att locket är lite otätt så \"pressas\" vattnet ut där!Testa, att fylla upp till lagom nivå,varmkör motorn ordentligt och kolla var nivån befinner sig då!

    Annars får du kolla runt på motor,slangar,kylare efter små läckor!

    Värsta fall så läcker det inne i motorn,typ topplockspackning,då blir det verkstad!Kolla hur oljan i motorn ser ut.Den ska vara svart.Brun eller grådaskig färg kan vara tecken på vatten i oljan!
    En verkstad kan även provtrycka kylsystemet för en mindre peng!
  13. Medlem sedan
    Mar 2000
    #7

    Oljan

    Den är mörkbrun antar jag. När jag torkar av stickan blir det mörkbrunt och svart på pappret. Ser inget skummigt i oljan, uppe i locket, har hört att det kan vara det då? Även kylarvätskan ser klar ut, ser inget oljeläckage dit heller.

    Tack för dina tips, ska leta vidare efter läckor!
  14. 7
    Oljan Den är mörkbrun antar jag. När jag torkar av stickan blir det mörkbrunt och svart på pappret. Ser inget skummigt i oljan, uppe i locket, har hört att det kan vara det då? Även kylarvätskan ser klar ut, ser inget oljeläckage dit heller.

    Tack för dina tips, ska leta vidare efter läckor!
  15. Medlem sedan
    Mar 2000
    #8

    Har letat läckage

    Fyllde upp till nästan max och lät sedan motorn bli varm för att få övertryck. Kunde dock inte se något läckage någonstans. Däremot upptäckte jag idag en stor pöl vatten (?) inne i bilen på golvet på passagerarsidan fram. Vattnet luktade inget särskilt, men kan knappast vara regnvatten, dörrarna har ju varit stängda. Kan det hänga ihop med det här?
  16. 8
    Har letat läckage Fyllde upp till nästan max och lät sedan motorn bli varm för att få övertryck. Kunde dock inte se något läckage någonstans. Däremot upptäckte jag idag en stor pöl vatten (?) inne i bilen på golvet på passagerarsidan fram. Vattnet luktade inget särskilt, men kan knappast vara regnvatten, dörrarna har ju varit stängda. Kan det hänga ihop med det här?
  17. Medlem sedan
    May 2003
    #9

    Japp!

    Det finns två alternativ!
    Det ena är att värmepaketet läcker vatten.Det är samma vatten som i kylsystemet.Då har du hittat din läcka!Eller om du har AC i bilen kan det vara kondensvatten.Den ska normalt rinna ut på marken via ett rör men om den är igensatt (inget ovanligt) så rinner det in i kupén istället!
    Har du köpt bilen privat eller från bilhandlare?
  18. 9
    Japp! Det finns två alternativ!
    Det ena är att värmepaketet läcker vatten.Det är samma vatten som i kylsystemet.Då har du hittat din läcka!Eller om du har AC i bilen kan det vara kondensvatten.Den ska normalt rinna ut på marken via ett rör men om den är igensatt (inget ovanligt) så rinner det in i kupén istället!
    Har du köpt bilen privat eller från bilhandlare?
  19. Medlem sedan
    Mar 2000
    #10

    Privat...

    tyvärr. Köptes \"i befintligt skick\".

    Men jag måste fråga - om det är kondensvatten, sjunker kylarvätskenivån då? Försökte smaka lite lätt på vätskan för att se om det liknade glykolsmak, men det var svårt att avgöra. Kunde lika gärna vara kondens. Det var i alla fall ingen kraftigt söt smak.

    Men vätska på golvet tyder hur som helst inte på trasig topplockspackning då? = inte så dyrt att åtgärda det här? Kan kylartätning/cement fungera eller är det värdelöst?

    Tack för alla svar, ska snart sluta göra dig galen! :)
  20. 10
    Privat... tyvärr. Köptes \"i befintligt skick\".

    Men jag måste fråga - om det är kondensvatten, sjunker kylarvätskenivån då? Försökte smaka lite lätt på vätskan för att se om det liknade glykolsmak, men det var svårt att avgöra. Kunde lika gärna vara kondens. Det var i alla fall ingen kraftigt söt smak.

    Men vätska på golvet tyder hur som helst inte på trasig topplockspackning då? = inte så dyrt att åtgärda det här? Kan kylartätning/cement fungera eller är det värdelöst?

    Tack för alla svar, ska snart sluta göra dig galen! :)
  21. Medlem sedan
    May 2003
    #11

    Näää!

    Kylvätskenivån påverkas inte om det är kondensvatten!
    Och det har inget med topplockspackning att göra heller!
    Jag tippar på att det är nån slang,ventil eller liknande som läcker vatten inne i kupén!
    Det du kan göra är att kolla in bakom instrumentbrädan där det läcker.Du får säkert skruva bort nångra kåpor.
    Men det brukar inte vara krångligt!:o)

    Kylartätning/cement ska du undvika tycker jag!Det ställer oftast till mer än vad det hjälper!Det är alltid bättre att hitta läcka och laga!
  22. 11
    Näää! Kylvätskenivån påverkas inte om det är kondensvatten!
    Och det har inget med topplockspackning att göra heller!
    Jag tippar på att det är nån slang,ventil eller liknande som läcker vatten inne i kupén!
    Det du kan göra är att kolla in bakom instrumentbrädan där det läcker.Du får säkert skruva bort nångra kåpor.
    Men det brukar inte vara krångligt!:o)

    Kylartätning/cement ska du undvika tycker jag!Det ställer oftast till mer än vad det hjälper!Det är alltid bättre att hitta läcka och laga!
  23. Medlem sedan
    Mar 2000
    #12

    Okej...

    ska låta bli tätning då...

    Jag ringde idag och bokade tid för felsökning. Kostade 250,-, inte allra värst ändå. En annan gång med en annan bil så skruvade jag bort lite grann för att byta en lampa bakom instrumentpanelen... tror inte jag gör om det :) Höll inte på att få tillbaka skräpet.

    Tack för all hjälp!
  24. 12
    Okej... ska låta bli tätning då...

    Jag ringde idag och bokade tid för felsökning. Kostade 250,-, inte allra värst ändå. En annan gång med en annan bil så skruvade jag bort lite grann för att byta en lampa bakom instrumentpanelen... tror inte jag gör om det :) Höll inte på att få tillbaka skräpet.

    Tack för all hjälp!
  25. Medlem sedan
    May 2003
    #13

    Så lite så!

    250kr för felsökningen var ett vettigt pris!
    Hoppas det löser sig!
  26. 13
    Så lite så! 250kr för felsökningen var ett vettigt pris!
    Hoppas det löser sig!

Liknande trådar

  1. läckage??
    By Erika.m.3gullungar in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 16:52
  2. läckage!
    By anonymt namn in forum _0807 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 12:03
  3. Läckage....
    By Pyset in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 19:59
  4. Läckage
    By Isa Sve in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 13:55
  5. Läckage
    By EvelinaP in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 09:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar