Stammning, någon som gör det?
_01 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2001
    #1

    Stammning, någon som gör det?

    Eller någon som har erfarenhet av det?
    Simon började i våras stamma ganska mycket, så jag tog kontakt med logopedmottagningen på sjukhuset och fick en tid ganska fort för bara mig som förälder då.
    Åkte dit och träffade en jättebra logoped, vi pratade och jag fick broschyrer och en massa information, var där igen (en gång till själv) och fick se en film om stammning och även samtala med logopeden och även låna två böcker att läsa för simon och kom då även överens om att Simon nu i höst ska få gå i stammningsgrupp! Jättebra!
    Han tycker själv att det är jobbigt att han \"inte kan prata\" som han själv uttrycker sig.
    Men.. för mig som mamma då? Brukar det finnas stödgrupper eller något för föräldrar? Jag vet att man inte ska bli irriterad och allt sånt som man lätt blir när man är stressad, trött etc. när stammningen blir som värst för Simon- men jag blir det ändå, trots att jag tänker mig för :( Sen även om jag är ganska noga med att tänka först och uttrycka mig sen så finns det ju andra som inte är det- hur tacklar man en sådan sak? Egentligen?
    Kan stammningen bli värre av att det finns ett barn på förskolan på hans avdelning som är hemsk? (förlåt uttrycket, men barnet är verkligen hemskt! som egentligen är en annan historia, men det har gått så långt att jag + en annan mamma(som också har problem med detta barn)börjar tycka det är så jobbigt att vi begärt samtal med personal samt pratat med chefen/rektorn för området...
    Iaf, kan detta vara en bidragande orsak till att det blir värre vissa dagar? (eller är jag ute och cyklar nu?)

    Jösses, detta blev megasvammligt och jag vet nog egentligen inte vad jag vill säga egentligen, känner mest bara för att skriva av mig tror jag!

    Kram!
  2. 1
    Stammning, någon som gör det? Eller någon som har erfarenhet av det?
    Simon började i våras stamma ganska mycket, så jag tog kontakt med logopedmottagningen på sjukhuset och fick en tid ganska fort för bara mig som förälder då.
    Åkte dit och träffade en jättebra logoped, vi pratade och jag fick broschyrer och en massa information, var där igen (en gång till själv) och fick se en film om stammning och även samtala med logopeden och även låna två böcker att läsa för simon och kom då även överens om att Simon nu i höst ska få gå i stammningsgrupp! Jättebra!
    Han tycker själv att det är jobbigt att han \"inte kan prata\" som han själv uttrycker sig.
    Men.. för mig som mamma då? Brukar det finnas stödgrupper eller något för föräldrar? Jag vet att man inte ska bli irriterad och allt sånt som man lätt blir när man är stressad, trött etc. när stammningen blir som värst för Simon- men jag blir det ändå, trots att jag tänker mig för :( Sen även om jag är ganska noga med att tänka först och uttrycka mig sen så finns det ju andra som inte är det- hur tacklar man en sådan sak? Egentligen?
    Kan stammningen bli värre av att det finns ett barn på förskolan på hans avdelning som är hemsk? (förlåt uttrycket, men barnet är verkligen hemskt! som egentligen är en annan historia, men det har gått så långt att jag + en annan mamma(som också har problem med detta barn)börjar tycka det är så jobbigt att vi begärt samtal med personal samt pratat med chefen/rektorn för området...
    Iaf, kan detta vara en bidragande orsak till att det blir värre vissa dagar? (eller är jag ute och cyklar nu?)

    Jösses, detta blev megasvammligt och jag vet nog egentligen inte vad jag vill säga egentligen, känner mest bara för att skriva av mig tror jag!

    Kram!
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2

    Hej

    Jag har ingen mer erfarenhet än att jag hört att det periodvis är vanligt med omtagningar, att barnet fastnar på ett ord, en stavelse och upprepar, upprepar. Det har något med mognad i talet att göra, munnen rör sej fortare än vad hjärnan tänkt sej typ. Och det växer till sej och går över av sej självt. Men vad bra att ni fått träffa logoped och att det har rullat på.

    Kanske logopeden har något tips på föräldragupp eller literatur åtminstone?

    Om dagis: Bra att prata med personal och chefer, det är där problemet sitter, inte i det enskilda barnet.

    Kram!
  4. 2
    Hej Jag har ingen mer erfarenhet än att jag hört att det periodvis är vanligt med omtagningar, att barnet fastnar på ett ord, en stavelse och upprepar, upprepar. Det har något med mognad i talet att göra, munnen rör sej fortare än vad hjärnan tänkt sej typ. Och det växer till sej och går över av sej självt. Men vad bra att ni fått träffa logoped och att det har rullat på.

    Kanske logopeden har något tips på föräldragupp eller literatur åtminstone?

    Om dagis: Bra att prata med personal och chefer, det är där problemet sitter, inte i det enskilda barnet.

    Kram!

Liknande trådar

  1. Slagit i skallen, eller? Stammning. :-/
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 16:59
  2. stammning!
    By kicki med fem in forum Många barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 13:50
  3. Stammning?
    By SmillaMilla in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 16:13
  4. Stammning
    By hyan in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 10:46
  5. Början till stammning?
    By SmillaMilla in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 10:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar