NappAlicia
_0404 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    NappAlicia

    Alicia älskar sina nappar! Sisådär 50% vakentid har hon napp. Men natten har hon den bara ca 30% sen ligger den bara bredvid henne i sängen. Visst är det sött, men hon är ju 2,5 år. Här är rekommendationerna 4 år sen ska man vänja dom av, men det skiljer ju. Har era barn napp? Dag eller natt?
  2. 1
    NappAlicia Alicia älskar sina nappar! Sisådär 50% vakentid har hon napp. Men natten har hon den bara ca 30% sen ligger den bara bredvid henne i sängen. Visst är det sött, men hon är ju 2,5 år. Här är rekommendationerna 4 år sen ska man vänja dom av, men det skiljer ju. Har era barn napp? Dag eller natt?
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Bara när han sover

    Vi är stenhårda med att han bara ska ha den när han sover. Möjligen om han är sjuk (vilket han inte varit på jättelänge *peppar peppar ta i trä*) eller om han skulle göra sig till kan han få ha den en stund. Han vet själv vad som gäller angående nappen och lägger själv bort den i en burk som står på en hylla i vårt sovrum. (den sitter högt upp på väggen så han inte har en chans att ta en napp själv)

    På vårt bvc sa de att man kan vänja av vid 2-3 års ålder. Vi har satt julafton som allra sista dag för Albin, då får han ge dem till Tomten. Men känner vi att han är redo innan dess så kan vi ju hitta på en annan lösning.

    Jag tycker inte att det är särskilt sött med en napp i barns munnar, och framför allt inte på 3-4-åringar. Tandläkarna rekommenderar att man ska vänja av med nappen tills de fyller 3 år.
  4. 2
    Bara när han sover Vi är stenhårda med att han bara ska ha den när han sover. Möjligen om han är sjuk (vilket han inte varit på jättelänge *peppar peppar ta i trä*) eller om han skulle göra sig till kan han få ha den en stund. Han vet själv vad som gäller angående nappen och lägger själv bort den i en burk som står på en hylla i vårt sovrum. (den sitter högt upp på väggen så han inte har en chans att ta en napp själv)

    På vårt bvc sa de att man kan vänja av vid 2-3 års ålder. Vi har satt julafton som allra sista dag för Albin, då får han ge dem till Tomten. Men känner vi att han är redo innan dess så kan vi ju hitta på en annan lösning.

    Jag tycker inte att det är särskilt sött med en napp i barns munnar, och framför allt inte på 3-4-åringar. Tandläkarna rekommenderar att man ska vänja av med nappen tills de fyller 3 år.
  5. Medlem sedan
    Jun 2002
    #3

    Vare sig Loke lr Jacob...

    använder napp, ingen av dem har velat haft det när de varit bebisar.Så det är skönt nu- då slipper jag tänka på den saken iaf! ;) Men om jag hade haft nappbarn så hade jag nog vid denna ålder försökt begränsa nappanvändandet till vila och natten.
  6. 3
    Vare sig Loke lr Jacob... använder napp, ingen av dem har velat haft det när de varit bebisar.Så det är skönt nu- då slipper jag tänka på den saken iaf! ;) Men om jag hade haft nappbarn så hade jag nog vid denna ålder försökt begränsa nappanvändandet till vila och natten.
  7. Kattiz
    #4

    Nope inte längre..

    blev hispig över hennes tänder.
  8. 4
    Nope inte längre.. blev hispig över hennes tänder.
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5

    bara vid vila/sömn

    Lukas får bara har nappen när han ska sova eller om han är sjuk. Han vet det och ibland säger han att jag är så trött, vill vila på soffan bara för att få sin napp...

    Vi har sagt att så länge han sover på dagtid får han ha sin napp sen är det dags att ge den till tomten, katterna på skansen eller dyl.
  10. 5
    bara vid vila/sömn Lukas får bara har nappen när han ska sova eller om han är sjuk. Han vet det och ibland säger han att jag är så trött, vill vila på soffan bara för att få sin napp...

    Vi har sagt att så länge han sover på dagtid får han ha sin napp sen är det dags att ge den till tomten, katterna på skansen eller dyl.
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6

    Det är faktiskt olika

    på olika städer/tandläkare när de säger man ska avvänja! Här ÄR det 4 år annars hade jag inte skrivit det.

    Och våra barn i denna gruppen är ju 2-2,5 år, inte 3-4 som du nämnde om sött med napp. ;-) Så, på Alicia kan det vara sött. Vi kommer ta nappen senast 4 årsdagen.
  12. 6
    Det är faktiskt olika på olika städer/tandläkare när de säger man ska avvänja! Här ÄR det 4 år annars hade jag inte skrivit det.

    Och våra barn i denna gruppen är ju 2-2,5 år, inte 3-4 som du nämnde om sött med napp. ;-) Så, på Alicia kan det vara sött. Vi kommer ta nappen senast 4 årsdagen.
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Förstår det

    måste vara skönt. :-)
  14. 7
    Förstår det måste vara skönt. :-)
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8

    Ok

    nappbett eller vad det kallas. Det syns inget alls på Alicia. Det har jag faktiskt inte tänkt på, konstigt, det borde synas. :-)
  16. 8
    Ok nappbett eller vad det kallas. Det syns inget alls på Alicia. Det har jag faktiskt inte tänkt på, konstigt, det borde synas. :-)
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9

    He he klurig

    kille, smart. :-)
  18. 9
    He he klurig kille, smart. :-)
  19. Medlem sedan
    Sep 2003
    #10

    Casper har

    den också ofta på dagarna. Tyvärr..
    Jag har verkligen försökt att ta den men jag orkar verkligen inte höra honom skrika efter nappen. Har provat det, men efter 2 timmar gav jag upp, han ger sig verkligen inte heller. och det funkar nte att avleda honom. Vi har sagt att nappen ska vara i sängen och bara i sängen, men han hittar gömställen överallt och kommer alltid med en ny napp =)
    Det kommer nog tids nog och här har de sagt att fram till 3 årsålder är det ingen fara för tänderna. Vi ska försöka med Tomten till jul och jag kan bara hoppas på det bästa då.
  20. 10
    Casper har den också ofta på dagarna. Tyvärr..
    Jag har verkligen försökt att ta den men jag orkar verkligen inte höra honom skrika efter nappen. Har provat det, men efter 2 timmar gav jag upp, han ger sig verkligen inte heller. och det funkar nte att avleda honom. Vi har sagt att nappen ska vara i sängen och bara i sängen, men han hittar gömställen överallt och kommer alltid med en ny napp =)
    Det kommer nog tids nog och här har de sagt att fram till 3 årsålder är det ingen fara för tänderna. Vi ska försöka med Tomten till jul och jag kan bara hoppas på det bästa då.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    slutade

    för 2 månader sen, nu lånar han lillasysters ibland, men inte så ofta och inge långvarigt. Ida hade napp ofta till 3,5 års ålder. Hennes tänder är ganska påverkade av det, bettet är runt. Hon talar dessutom rätt dåligt, har fått gå hos logoped, och fortfarande nu när hon är 5,5 år så är det mååånga som inte förstår henne. Kanske beror även det på nappen....

    Så, jag skulle nog försöka sluta snatr eller i alla fall dra ner på det till enbart en sov grej.
    Lycka till!
  22. 11
    slutade för 2 månader sen, nu lånar han lillasysters ibland, men inte så ofta och inge långvarigt. Ida hade napp ofta till 3,5 års ålder. Hennes tänder är ganska påverkade av det, bettet är runt. Hon talar dessutom rätt dåligt, har fått gå hos logoped, och fortfarande nu när hon är 5,5 år så är det mååånga som inte förstår henne. Kanske beror även det på nappen....

    Så, jag skulle nog försöka sluta snatr eller i alla fall dra ner på det till enbart en sov grej.
    Lycka till!
  23. Nina med Saga
    #12

    Saga

    --älskar sina nappar - eller tuttar som jag på min norrbottniska säger...MEN hon får bara ha dem när hon ska sova. Vi är tuffa med det och hon har accepterat det nu.
  24. 12
    Saga --älskar sina nappar - eller tuttar som jag på min norrbottniska säger...MEN hon får bara ha dem när hon ska sova. Vi är tuffa med det och hon har accepterat det nu.
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13

    Men

    Jag menade inget illa med mitt inlägg, snälla ta inte illa upp. Om du tycker det är sött så tycker du ju det. Min åsikt är att det inte är sött med napp. Inte ens på våra 2,5-åringar. Det var precis det jag skrev.

    Ja, de säger säkert olika om när man bör sluta med napp för tändernas skull. En tandhygienist kom till vårt bvc när Albin var bebis och hon sa 3 år, så jag går på den info jag har fått. Jag kan ju inte hålla koll på vad resten av Sveriges tandläkare säger.

    Lycka till med att sluta, när ni än väljer att göra det.
  26. 13
    Men Jag menade inget illa med mitt inlägg, snälla ta inte illa upp. Om du tycker det är sött så tycker du ju det. Min åsikt är att det inte är sött med napp. Inte ens på våra 2,5-åringar. Det var precis det jag skrev.

    Ja, de säger säkert olika om när man bör sluta med napp för tändernas skull. En tandhygienist kom till vårt bvc när Albin var bebis och hon sa 3 år, så jag går på den info jag har fått. Jag kan ju inte hålla koll på vad resten av Sveriges tandläkare säger.

    Lycka till med att sluta, när ni än väljer att göra det.
  27. Medlem sedan
    Aug 2003
    #14

    Nej nej

    jag vet. Jag tog inte illa upp, men ibland kan utropstecken tros som att man gör det. Vi var också på sån information vid 1 år, alla barnen har varit det, och då sa hon 4 år. Konstigt... Det var på bvc med många föräldrar och barn.
    Det är mest sött när hon sover. ;-)
  28. 14
    Nej nej jag vet. Jag tog inte illa upp, men ibland kan utropstecken tros som att man gör det. Vi var också på sån information vid 1 år, alla barnen har varit det, och då sa hon 4 år. Konstigt... Det var på bvc med många föräldrar och barn.
    Det är mest sött när hon sover. ;-)
  29. Medlem sedan
    Feb 2002
    #15

    Nej, men tumme...

    min tandläkare sa att det är tre år sedan bort med nappen. Och jag är böjd att hålla med... det SER inte bra ut när äldre barn än så går med napp inne jämt. Det tycker jag är bättre med tummen faktiskt, han KAN ju inte ha den inne jämt vid ek och så, bara när han är trött och gosig.
  30. 15
    Nej, men tumme... min tandläkare sa att det är tre år sedan bort med nappen. Och jag är böjd att hålla med... det SER inte bra ut när äldre barn än så går med napp inne jämt. Det tycker jag är bättre med tummen faktiskt, han KAN ju inte ha den inne jämt vid ek och så, bara när han är trött och gosig.
  31. Medlem sedan
    Sep 2001
    #16

    Nej

    Hannes har varken napp eller tumme.
    Han har istället någon nalle med sig när han ska sova. Han varierar sig mellan ett par utvalda nallar.

  32. 16
    Nej Hannes har varken napp eller tumme.
    Han har istället någon nalle med sig när han ska sova. Han varierar sig mellan ett par utvalda nallar.

  33. Medlem sedan
    Sep 2003
    #17

    Aldrig haft napp..

    ..men vi försökte att öva in napp från början för hon vill snutta på mig hela tiden, det gick inte och jag var nappen tills hon slutade amma för 1 år sedan.
    Här är välling problemet istället :-(
  34. 17
    Aldrig haft napp.. ..men vi försökte att öva in napp från början för hon vill snutta på mig hela tiden, det gick inte och jag var nappen tills hon slutade amma för 1 år sedan.
    Här är välling problemet istället :-(
  35. Medlem sedan
    Aug 2003
    #18

    Tumme vs napp

    eftersom Alexander och Oliver ha slutat med napp superlätt, som att knäppa med fingrarna, föredrar jag napp. För när man gett dom till tomten (eller vad man nu gör) så är de borta. Men tummen sitter fast... ;-)

    Det skiljer bara 3 mil på oss och ändå säger de olika på 1 år. Alexander och Oliver har inga problem med varken tal eller utseende på tänder och de hade napp till de var nästan 4 år (Alexander) och 3 år (Oliver).
  36. 18
    Tumme vs napp eftersom Alexander och Oliver ha slutat med napp superlätt, som att knäppa med fingrarna, föredrar jag napp. För när man gett dom till tomten (eller vad man nu gör) så är de borta. Men tummen sitter fast... ;-)

    Det skiljer bara 3 mil på oss och ändå säger de olika på 1 år. Alexander och Oliver har inga problem med varken tal eller utseende på tänder och de hade napp till de var nästan 4 år (Alexander) och 3 år (Oliver).
  37. Medlem sedan
    Oct 2002
    #19

    Ja

    Elis älskar sin napp!
    Jag tycker det ser illa ut när barn springer runt med napp i munnen hela tiden så vi försöker hålla det till vila och natten.
    Men ibland kan han hitta nån napp någonstans och då är den ju självklart i munnen snabbt.

    Vi försöker ta ur den dagtid.

    Love slutade med napp efter tandläkarbesök när han var 3 år. Tandläkaren sa att han hade början till nappbett och den kvällen slutade han.
    Han är nu lite över 4 år och det ser helt bisarrt ut när han ibland på skoj tar Elis napp i munnen *s*

  38. 19
    Ja Elis älskar sin napp!
    Jag tycker det ser illa ut när barn springer runt med napp i munnen hela tiden så vi försöker hålla det till vila och natten.
    Men ibland kan han hitta nån napp någonstans och då är den ju självklart i munnen snabbt.

    Vi försöker ta ur den dagtid.

    Love slutade med napp efter tandläkarbesök när han var 3 år. Tandläkaren sa att han hade början till nappbett och den kvällen slutade han.
    Han är nu lite över 4 år och det ser helt bisarrt ut när han ibland på skoj tar Elis napp i munnen *s*

  39. Medlem sedan
    Aug 2003
    #20

    :-)

    Ja, samma med Oliver här. Det är ungefär 1 år sen han slutade med napp och han skulle aldrig få för sig att ta en i munnen. Han hittade en av sina för ett tag sen men tittade bara på den. :-)
  40. 20
    :-) Ja, samma med Oliver här. Det är ungefär 1 år sen han slutade med napp och han skulle aldrig få för sig att ta en i munnen. Han hittade en av sina för ett tag sen men tittade bara på den. :-)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar