Livstecken
_0608 Augustibarn
  1. pingu m Edvin o Ivar
    #1

    Livstecken

    Ett jättegrattis till alla som fått barn, har inte kikat in på ett tag men har läst ikapp nu. Vad skönt att allt verkat gå så bra!

    Här hemma består tiden mest av att amma, byta blöja och mysa. En och annan promenad med vagnen hinns med emellanåt. Storebror är stolt som en tupp och mycket nöjd med att den ständigt övertidsarbetande fadern faktiskt har semester och det i hela 4 veckor till!

    Amningen fungerar jättebra och det känns väldigt tryggt, särskilt som Ivar bedömdes som tillväxthämmad vid födseln. Ingen anledning till oro visade det sig tack och lov, igår hade han gått upp 550(!) g under sina 10 dagar i livet. Inte undra på att man känner sig lite urlakad. BVC-sköterskan var mycket nöjd med honom.

    Har någon annan här fått ett barn som bedömts som tillväxthämmat? Även min store pojk var väldigt liten när han föddes. Tydligen är det ett \"släktdrag\" på min mammas sida.
  2. 1
    Livstecken Ett jättegrattis till alla som fått barn, har inte kikat in på ett tag men har läst ikapp nu. Vad skönt att allt verkat gå så bra!

    Här hemma består tiden mest av att amma, byta blöja och mysa. En och annan promenad med vagnen hinns med emellanåt. Storebror är stolt som en tupp och mycket nöjd med att den ständigt övertidsarbetande fadern faktiskt har semester och det i hela 4 veckor till!

    Amningen fungerar jättebra och det känns väldigt tryggt, särskilt som Ivar bedömdes som tillväxthämmad vid födseln. Ingen anledning till oro visade det sig tack och lov, igår hade han gått upp 550(!) g under sina 10 dagar i livet. Inte undra på att man känner sig lite urlakad. BVC-sköterskan var mycket nöjd med honom.

    Har någon annan här fått ett barn som bedömts som tillväxthämmat? Även min store pojk var väldigt liten när han föddes. Tydligen är det ett \"släktdrag\" på min mammas sida.
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Mitt andra barn var litet

    och tillväxthämmat. Hon föddes i v. 40+2 (både enligt ul och äl) och vägde 2450g och var 47 cm. Så hon var väldig liten när hon föddes. Hon har hela tiden varit lätt, idag är hon 3,5 år och väger väl kanske 13 kg och ca 95-100 cm. Hon har alltid varit frisk och pigg och varit tidig med att t.ex. gå, hon gick utan stöd när hon var 10 månader.
  4. 2
    Mitt andra barn var litet och tillväxthämmat. Hon föddes i v. 40+2 (både enligt ul och äl) och vägde 2450g och var 47 cm. Så hon var väldig liten när hon föddes. Hon har hela tiden varit lätt, idag är hon 3,5 år och väger väl kanske 13 kg och ca 95-100 cm. Hon har alltid varit frisk och pigg och varit tidig med att t.ex. gå, hon gick utan stöd när hon var 10 månader.
  5. pingu m Edvin o Ivar
    #3

    Tack för ditt svar!

    Vad skönt att din flicka är frisk och stark!

    Edvin är 5 år nu och stor som en 7-åring. Han föddes i v. 38 och var 2990 gtung och 49 cm lång, under loppet av ett par månader hade han vuxit sig så stor att han låg två kurvor över normalkurvan och så har det fortsatt. Han har hela tiden varit stor, stark och frisk.

    Ivar föddes i v. 39+0 och vägde 2590 g och var 48 cm lång. Diagnosen denna gång blev intrauterin tillväxthämning. Fanns ingen förklaring, vid båda förlossningarna har moderkakan varit röd, hel och fin utan infarkter eller förkalkningar.

    Blir jag gravid en tredje gång kommer jag att få göra extra kontroller. Eftersom jag var så orolig under graviditeten med Ivar fick jag göra ett extra UL och lyssna på hjärtljuden lite oftare än brukligt men det fanns inga tecken på att han inte mådde bra.

    Tydligen har det på mammas sida fötts flera barn som dött i samband med eller strax efter förlossning och dessa har alla varit väldigt små. Även jag själv, min syster, mamma och morbror var små och tunna när vi föddes.

    Vet du varför din flicka var tillväxthämmad?

    Tack för ditt svar!
  6. 3
    Tack för ditt svar! Vad skönt att din flicka är frisk och stark!

    Edvin är 5 år nu och stor som en 7-åring. Han föddes i v. 38 och var 2990 gtung och 49 cm lång, under loppet av ett par månader hade han vuxit sig så stor att han låg två kurvor över normalkurvan och så har det fortsatt. Han har hela tiden varit stor, stark och frisk.

    Ivar föddes i v. 39+0 och vägde 2590 g och var 48 cm lång. Diagnosen denna gång blev intrauterin tillväxthämning. Fanns ingen förklaring, vid båda förlossningarna har moderkakan varit röd, hel och fin utan infarkter eller förkalkningar.

    Blir jag gravid en tredje gång kommer jag att få göra extra kontroller. Eftersom jag var så orolig under graviditeten med Ivar fick jag göra ett extra UL och lyssna på hjärtljuden lite oftare än brukligt men det fanns inga tecken på att han inte mådde bra.

    Tydligen har det på mammas sida fötts flera barn som dött i samband med eller strax efter förlossning och dessa har alla varit väldigt små. Även jag själv, min syster, mamma och morbror var små och tunna när vi föddes.

    Vet du varför din flicka var tillväxthämmad?

    Tack för ditt svar!

Liknande trådar

  1. Livstecken
    By "Es mamma" in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-05, 21:58
  2. Livstecken
    By Sunflower in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 15:30
  3. Livstecken
    By MissTherre in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 12:13
  4. Livstecken
    By Little in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 19:31
  5. Livstecken
    By ~Emma~ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 16:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar