hej hej!
_0312 Decemberbarn
  1. vill inte vika ut henne
    #1

    hej hej!

    min tjej född den ../12-03 kan knappt prata alls!. Hon pratar jätte slöddrigt, typ afasi-prat med få ord. Är det normalt att prata så i denna ålder?. bapp=napp gajop=jakob. det låter som om hon har en stor strumpa i munnen när hon pratar. och hon kan knappt några meningar alls...2 3 ords meningar.
  2. 1
    hej hej! min tjej född den ../12-03 kan knappt prata alls!. Hon pratar jätte slöddrigt, typ afasi-prat med få ord. Är det normalt att prata så i denna ålder?. bapp=napp gajop=jakob. det låter som om hon har en stor strumpa i munnen när hon pratar. och hon kan knappt några meningar alls...2 3 ords meningar.
  3. Spader Dam
    #2

    min tös

    pratar inte heller så mycket än. Det är väldigt olika.
    En del säger att är de tidiga i fysiken så är de sena med talet och tvärtom. I vår familj verkar det stämma. Kolla henne i ögonen i stället och se ifall du tycker hon verkar vara med. Kanske kommunicerar hon på annat sätt, blir lätt förstådd ändå och har kan hända inte därför samma behov av orden.
  4. 2
    min tös pratar inte heller så mycket än. Det är väldigt olika.
    En del säger att är de tidiga i fysiken så är de sena med talet och tvärtom. I vår familj verkar det stämma. Kolla henne i ögonen i stället och se ifall du tycker hon verkar vara med. Kanske kommunicerar hon på annat sätt, blir lätt förstådd ändå och har kan hända inte därför samma behov av orden.
  5. mia
    #3

    njaa.....

    Låter nog som hon är lite sen. Ta konmtakt med BVC och fråga vad de tycker. Talet kan vara sent utan att det behöver vara någon fara men jag skulle nog kolla upp det.
  6. 3
    njaa..... Låter nog som hon är lite sen. Ta konmtakt med BVC och fråga vad de tycker. Talet kan vara sent utan att det behöver vara någon fara men jag skulle nog kolla upp det.
  7. Maddis m Loke+ 3 till
    #4

    Det är likadant

    med Loke men enligt bvc är han lite sen men inget att oroa sig för.Så det är säkert ingen fara med din lilla tjej heller.
  8. 4
    Det är likadant med Loke men enligt bvc är han lite sen men inget att oroa sig för.Så det är säkert ingen fara med din lilla tjej heller.
  9. Spader Dam
    #5

    ja det var väl ungefär så

    jag menade. Att hon kan vara sen utan att det är något att oroa sig över.
  10. 5
    ja det var väl ungefär så jag menade. Att hon kan vara sen utan att det är något att oroa sig över.
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    Om du känner oro

    Ska du naturligtvis kontakta BVC och be dem kolla upp din lillgumma...

    Men det behöver inte vara nt utan hon kan helt enkelt vara lite försiktig och vilja känna att hon kan mer innan hon visar det öppet... En dag kan det alltså släppa helt och hon pratar som bara den..

    Tipset du fick att kolla hur mycket hon hänger med genom att kolla i hennes ögon tycker jag också att du ska ta fasta på..
  12. 6
    Om du känner oro Ska du naturligtvis kontakta BVC och be dem kolla upp din lillgumma...

    Men det behöver inte vara nt utan hon kan helt enkelt vara lite försiktig och vilja känna att hon kan mer innan hon visar det öppet... En dag kan det alltså släppa helt och hon pratar som bara den..

    Tipset du fick att kolla hur mycket hon hänger med genom att kolla i hennes ögon tycker jag också att du ska ta fasta på..
  13. vill inte vika ut henne
    #7

    Tack ALLA ni för era svar!

    Jag tycker att jag förstår henne ganska bra...kanske för att jag är hennes mamma men omgivningen fattar absorlut ingenting av vad hon säger. Hon pratar ju med hela kroppen men hon gillar inte att upprepa det hon säger. Hon svamlar på och skiter i om någon förstår, förstår man inte direkt så går hon till handling...ex \"dat huven\" , säger jag att jag inte förstod så går hon själv och hämtar lite puffar i skåpet...(då förstår jag att hon menade \"mat hungrig\". Men hon klättrar som syster som är nästan 2 år äldre...hon ritar huvudfotingar....hon gör pärlplattor och halsband...hon kan allt utom att prata.

    Skönt att höra att ni också har lite senpratare där hemma :-). Jag har inte varit orolig tidigare men idag träffade jag en vikarie som har funnits på vår avd på dagis ett par månader, vi började prata. Hon frågade om dotter börjat på det nya dagiset (halvresursavdelning), jag svarade att det aldrig blev så och då berättade hon att en annan fröken på avdelningen trodde att dotter var utvecklingstörd och skulle få en resursplats!...det vore ju inget fel med det men dotter är väl inte utvecklingstörd?...eller älskar jag henne för mycket för att se att hon är det??. Gud vad det där låter!, givetvis så skulle mina känslor inte ändras för att hon är lite utvecklingsstörd men det vore ju bra att veta det så snart som möjligt, tänkte att hon kanske kan få hjälp redan nu med talet...?? vad jag svamlar!!!. Tack än en gång för era svar. Jag får nog ringa BVC i morgon och be om en tid. Sov gott mina vänner!
  14. 7
    Tack ALLA ni för era svar! Jag tycker att jag förstår henne ganska bra...kanske för att jag är hennes mamma men omgivningen fattar absorlut ingenting av vad hon säger. Hon pratar ju med hela kroppen men hon gillar inte att upprepa det hon säger. Hon svamlar på och skiter i om någon förstår, förstår man inte direkt så går hon till handling...ex \"dat huven\" , säger jag att jag inte förstod så går hon själv och hämtar lite puffar i skåpet...(då förstår jag att hon menade \"mat hungrig\". Men hon klättrar som syster som är nästan 2 år äldre...hon ritar huvudfotingar....hon gör pärlplattor och halsband...hon kan allt utom att prata.

    Skönt att höra att ni också har lite senpratare där hemma :-). Jag har inte varit orolig tidigare men idag träffade jag en vikarie som har funnits på vår avd på dagis ett par månader, vi började prata. Hon frågade om dotter börjat på det nya dagiset (halvresursavdelning), jag svarade att det aldrig blev så och då berättade hon att en annan fröken på avdelningen trodde att dotter var utvecklingstörd och skulle få en resursplats!...det vore ju inget fel med det men dotter är väl inte utvecklingstörd?...eller älskar jag henne för mycket för att se att hon är det??. Gud vad det där låter!, givetvis så skulle mina känslor inte ändras för att hon är lite utvecklingsstörd men det vore ju bra att veta det så snart som möjligt, tänkte att hon kanske kan få hjälp redan nu med talet...?? vad jag svamlar!!!. Tack än en gång för era svar. Jag får nog ringa BVC i morgon och be om en tid. Sov gott mina vänner!
  15. Spader Dam
    #8

    men hallo

    Vilken idiot! Vikarien alltså. Hur kan man vara så okänslig att man bara säger något sådant, att de trodde att din dotter var utvecklingstörd. Skall man överhuvudtaget säga något sådant utan en utredning? Som förälder är man ju hyperkänslig och de där var verkligen grovt. Inte för att man skulle tycka sämre om sina barn om de har den typen av problem utan för att alla väl vill sina barns bästa. Det här måste du säga till någon om, en sådan okänslig person kan de inte ha.
  16. 8
    men hallo Vilken idiot! Vikarien alltså. Hur kan man vara så okänslig att man bara säger något sådant, att de trodde att din dotter var utvecklingstörd. Skall man överhuvudtaget säga något sådant utan en utredning? Som förälder är man ju hyperkänslig och de där var verkligen grovt. Inte för att man skulle tycka sämre om sina barn om de har den typen av problem utan för att alla väl vill sina barns bästa. Det här måste du säga till någon om, en sådan okänslig person kan de inte ha.
  17. Medlem sedan
    Apr 2003
    #9

    Kolla hennes ögon!

    Rasmus sa inte många vettiga ord innan han fick glasögon...
  18. 9
    Kolla hennes ögon! Rasmus sa inte många vettiga ord innan han fick glasögon...
  19. vill inte vika ut henne
    #10

    Visst är det knäppt?

    Om personalen misstänker att mitt barn är utvecklingsstört så borde dom väl berätta det för mig??. Tokigt. Tack för att du också reagerade, tänkte att jag kanske var lite känslig.
  20. 10
    Visst är det knäppt? Om personalen misstänker att mitt barn är utvecklingsstört så borde dom väl berätta det för mig??. Tokigt. Tack för att du också reagerade, tänkte att jag kanske var lite känslig.
  21. vill inte vika ut henne
    #11

    ? kan det hänga ihop?...

    hmmm, intressant!. Pappan har dålig syn sen han var liten, jag har halvdålig hörsel!. Tänk om...
  22. 11
    ? kan det hänga ihop?... hmmm, intressant!. Pappan har dålig syn sen han var liten, jag har halvdålig hörsel!. Tänk om...
  23. Eleonor m C04 & B05
    #12

    Okänsligt...

    av vikarien att kläcka ur sig något sådant. Jag hade nog börjat gråta. Men det jag tänker på är att din tjej verkar vara ganska så tidig med mycket annat men lite underutvecklad i talet. Antingen är det så att hon kommer ikapp, eller så har hon faktiskt någon form av \"störning\". Asperger-barn kan t.ex. vara överbegåvade och väldigt tidiga med vissa saker, men väldigt sena med andra.

    Hoppas nu att jag inte skrämmer upp dig, är ingen expert i ämnet (men har mött en del Asperger-tonåringar i mitt jobb). Men ÄR det så att hon har särskilda behov så kan det ju vara bra att upptäcka dem så tidigt som möjligt. Kolla med BVC, de har ju psykologer som gör utredningar, om det skulle bli aktuellt.

    Å andra sidan: vi har en bekant vars son inte sa ett ljud (var i princip helt tyst alltså) när han var 3 år gammal. Han förstod allt, men teg. Nu ett par år senare så talar han tydligen utan problem, så det kan ju också bara vara så att hon behöver lite extra tid. En annan kompis gick inte förrän hon var 2 år, och det är ju också lite speciellt. Idag är hon en helt normal 25-åring. ;o)
  24. 12
    Okänsligt... av vikarien att kläcka ur sig något sådant. Jag hade nog börjat gråta. Men det jag tänker på är att din tjej verkar vara ganska så tidig med mycket annat men lite underutvecklad i talet. Antingen är det så att hon kommer ikapp, eller så har hon faktiskt någon form av \"störning\". Asperger-barn kan t.ex. vara överbegåvade och väldigt tidiga med vissa saker, men väldigt sena med andra.

    Hoppas nu att jag inte skrämmer upp dig, är ingen expert i ämnet (men har mött en del Asperger-tonåringar i mitt jobb). Men ÄR det så att hon har särskilda behov så kan det ju vara bra att upptäcka dem så tidigt som möjligt. Kolla med BVC, de har ju psykologer som gör utredningar, om det skulle bli aktuellt.

    Å andra sidan: vi har en bekant vars son inte sa ett ljud (var i princip helt tyst alltså) när han var 3 år gammal. Han förstod allt, men teg. Nu ett par år senare så talar han tydligen utan problem, så det kan ju också bara vara så att hon behöver lite extra tid. En annan kompis gick inte förrän hon var 2 år, och det är ju också lite speciellt. Idag är hon en helt normal 25-åring. ;o)
  25. Eleonor m C04 & B05
    #13

    Mmmm...

    Kolla hörseln, skulle jag väl säga då!
  26. 13
    Mmmm... Kolla hörseln, skulle jag väl säga då!
  27. Medlem sedan
    Apr 2003
    #14

    Min egen teori är att det måste

    vara jätte svårt att göra kopplingen mellan saker och ord om man inte ser sakerna....och så klart skulle jag kolla hörseln också om jag var du!
  28. 14
    Min egen teori är att det måste vara jätte svårt att göra kopplingen mellan saker och ord om man inte ser sakerna....och så klart skulle jag kolla hörseln också om jag var du!
  29. Medlem sedan
    Apr 2003
    #15

    Så klart att hörseln också bör

    testas, men eftersom jag vet av egen erfarenhet HUR mycket Rasmus språk utvecklades efter han fick glasögon så kan jag inte låta bli att tipsa om det!
  30. 15
    Så klart att hörseln också bör testas, men eftersom jag vet av egen erfarenhet HUR mycket Rasmus språk utvecklades efter han fick glasögon så kan jag inte låta bli att tipsa om det!
  31. Eleonor m C04 & B05
    #16

    Lustigt...

    att även synen kan spela in, men det är nog som du säger, ser man inte sakerna så kan det vara svårt att sätta ord på dem! Skönt att han fick glasögon till slut din Rasmus...
  32. 16
    Lustigt... att även synen kan spela in, men det är nog som du säger, ser man inte sakerna så kan det vara svårt att sätta ord på dem! Skönt att han fick glasögon till slut din Rasmus...
  33. vill inte vika ut henne
    #17

    JA! absorlut!

    sen tror jag också att människan inte BARA hör, vi glor nog mycket på läppar och kroppspråk också!!...?. Det måste kollas upp omedelbart!..tack tack tack!
  34. 17
    JA! absorlut! sen tror jag också att människan inte BARA hör, vi glor nog mycket på läppar och kroppspråk också!!...?. Det måste kollas upp omedelbart!..tack tack tack!
  35. Possan
    #18

    jag hade nog

    blivit orolig då de flesta abrn jag känner till pratat mellan 1½-3 års ålder.

    Min dotter född 2 jan 04 pratar flytande sedan snart ett år och har precis kommit igång rejält med alla \"varför\" frågor.
    Självklart skiljer sig utvecklingen från barn til lbarn. Min dotter har språket men är t ex ganska klumpig finmotorisk ännu. Kanske din dotter är bra p åandra områden är språket?
    Hon förstår väl vad ni säger?

    Jag skulle nog kollat upp hörseln. Tycker nog att en snart tre-åring bör kunna prata mer än det du beskriver, men det är som sagt med mina mått mätt...

    hoppas det löser sig!
  36. 18
    jag hade nog blivit orolig då de flesta abrn jag känner till pratat mellan 1½-3 års ålder.

    Min dotter född 2 jan 04 pratar flytande sedan snart ett år och har precis kommit igång rejält med alla \"varför\" frågor.
    Självklart skiljer sig utvecklingen från barn til lbarn. Min dotter har språket men är t ex ganska klumpig finmotorisk ännu. Kanske din dotter är bra p åandra områden är språket?
    Hon förstår väl vad ni säger?

    Jag skulle nog kollat upp hörseln. Tycker nog att en snart tre-åring bör kunna prata mer än det du beskriver, men det är som sagt med mina mått mätt...

    hoppas det löser sig!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar