Har ni tänkt
_0610 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Har ni tänkt

    på det här med preventivmedel efter förlossningen nånting?
    Har börjat fundera på det nu, för efter att Leia var född så ville vi ju har ganska tätt till nästa så då körde vi bara med avbryt och säkra perioder tills vi ville bli gravida igen.

    Men nu har vi iafl tänkt vänta med att försöka göra nummer tre till sommaren om två år så det kräver ju lite mer säkerhet.

    Vill inte använda hormoner för jag mår inte bra av dem(har anlag för depression) och så gillar jag inte att mixtra med kroppens naturliga hormonbalans och cykler...
    Men avbryt och kondom till att börja med, och sen ska jag nog försöka få ett pessar utprovat och beställt vid efterkontrollen hos BM ca 2 mån efter förlossningen. Sen kombinerar vi nog metoderna efter säkra och osäkra perioder i månaden.
    Vad tror ni om det?

    Hur ska ni göra?
  2. 1
    Har ni tänkt på det här med preventivmedel efter förlossningen nånting?
    Har börjat fundera på det nu, för efter att Leia var född så ville vi ju har ganska tätt till nästa så då körde vi bara med avbryt och säkra perioder tills vi ville bli gravida igen.

    Men nu har vi iafl tänkt vänta med att försöka göra nummer tre till sommaren om två år så det kräver ju lite mer säkerhet.

    Vill inte använda hormoner för jag mår inte bra av dem(har anlag för depression) och så gillar jag inte att mixtra med kroppens naturliga hormonbalans och cykler...
    Men avbryt och kondom till att börja med, och sen ska jag nog försöka få ett pessar utprovat och beställt vid efterkontrollen hos BM ca 2 mån efter förlossningen. Sen kombinerar vi nog metoderna efter säkra och osäkra perioder i månaden.
    Vad tror ni om det?

    Hur ska ni göra?
  3. Medlem sedan
    Oct 2005
    #2

    Jag har tänkt lite

    på de..
    Kan, som du, inte använda preventivmedel med hormoner.. Blir en helt annan människa..blir deprimerad å hormonsvängningar så de skriker om de.. Slutade med mina piller för att jag inte klarade av de.. mådde värkligen sämst!
    Så jag har lite svårt med de där.. Vill inte ha spiral, å litar inte rikitg på de där p-ringarna å allt annat som finns.. Så jag vet inte vad de blir för min del..
    Tror att jag ska pröva P-plåster.. Men.. de är hormoner i..kanske går de bättre med hormon i plåster form, då man inte tar de den orala vägen??
    Vad vet jag..ska prata med BM om de sen..

    Tycker din plan låter bra!

    Kramar!
  4. 2
    Jag har tänkt lite på de..
    Kan, som du, inte använda preventivmedel med hormoner.. Blir en helt annan människa..blir deprimerad å hormonsvängningar så de skriker om de.. Slutade med mina piller för att jag inte klarade av de.. mådde värkligen sämst!
    Så jag har lite svårt med de där.. Vill inte ha spiral, å litar inte rikitg på de där p-ringarna å allt annat som finns.. Så jag vet inte vad de blir för min del..
    Tror att jag ska pröva P-plåster.. Men.. de är hormoner i..kanske går de bättre med hormon i plåster form, då man inte tar de den orala vägen??
    Vad vet jag..ska prata med BM om de sen..

    Tycker din plan låter bra!

    Kramar!
  5. Marmelad
    #3

    OM...

    ..vi nu bestämmer oss för fler barn så struntar vi nog helt i p-medel så får det barnet komma när det behagar komma. Jag fyller ju 38 i höst och det här barnet var inte helt snabbtillverkat så det är väl bara att köra och hoppas på det bästa. Annars vet jag faktiskt inte, vi har aldrig använt något p-medel utan bara kört på \"säkra perioder\" och avbryt. Det har funkat i mer än tio år så det får väl funka ett tag till :-). Den dag vi bestämt oss för att inte ha fler barn så tror jag att jag ska sterilisera mig faktiskt, så slipper man tänka på eländet *S*
  6. 3
    OM... ..vi nu bestämmer oss för fler barn så struntar vi nog helt i p-medel så får det barnet komma när det behagar komma. Jag fyller ju 38 i höst och det här barnet var inte helt snabbtillverkat så det är väl bara att köra och hoppas på det bästa. Annars vet jag faktiskt inte, vi har aldrig använt något p-medel utan bara kört på \"säkra perioder\" och avbryt. Det har funkat i mer än tio år så det får väl funka ett tag till :-). Den dag vi bestämt oss för att inte ha fler barn så tror jag att jag ska sterilisera mig faktiskt, så slipper man tänka på eländet *S*
  7. Medlem sedan
    Sep 2001
    #4

    Jag tror

    att det blir kondomer i början (brukar ju inte bli så ofta...) och på sikt kanske t.o.m. sterilisering.
    Jag klarar inte heller av hormonella preventivmedel. Provade Levonova, men blev världens finnigaste människa, dessutom suicidalt deprimerad. Ingen höjdare! P-piller känns inte bra på längre sikt heller m.t.p. hormonerna, blodproppsrisken osv. + att jag har svårt att komma ihåg dem.
    Kanske vanlig spiral ett tag om inte blödningarna blir alltför överdrivet stora.
  8. 4
    Jag tror att det blir kondomer i början (brukar ju inte bli så ofta...) och på sikt kanske t.o.m. sterilisering.
    Jag klarar inte heller av hormonella preventivmedel. Provade Levonova, men blev världens finnigaste människa, dessutom suicidalt deprimerad. Ingen höjdare! P-piller känns inte bra på längre sikt heller m.t.p. hormonerna, blodproppsrisken osv. + att jag har svårt att komma ihåg dem.
    Kanske vanlig spiral ett tag om inte blödningarna blir alltför överdrivet stora.
  9. Erika 17/10
    #5

    Tänkte prova

    Levonova (eller vad den heter) hormonspiral. Åt piller 10 år innan barn1 men då med ganska hög östrogenhalt så det vill jag inte igen även om jag mådde hur bra som helst av dem. Mellan barnen har det blivit mest kondom vilket funkar ok men är lite meckigt. men det jag vill undvika är mina korta menscykler, inget roligt att ha mens 1/3 av tiden... Har hört så mycket olika om hormonspiral, vissa funkar det toppen för och andra inte alls så vi får väl se hur det funkar, det är ju ändå det preparat som har allra lägst hormonnivå.
  10. 5
    Tänkte prova Levonova (eller vad den heter) hormonspiral. Åt piller 10 år innan barn1 men då med ganska hög östrogenhalt så det vill jag inte igen även om jag mådde hur bra som helst av dem. Mellan barnen har det blivit mest kondom vilket funkar ok men är lite meckigt. men det jag vill undvika är mina korta menscykler, inget roligt att ha mens 1/3 av tiden... Har hört så mycket olika om hormonspiral, vissa funkar det toppen för och andra inte alls så vi får väl se hur det funkar, det är ju ändå det preparat som har allra lägst hormonnivå.
  11. Medlem sedan
    Apr 2001
    #6

    Efter dottern...

    kände jag att jag inte ville bli gravid direkt... Jag hade precis haft två vänninor som blivit gravida redan efter 6-8månader efter förlossningen, trots att de helammade!!! Så kände att skydd var viktigt då. Jag satte in en kopparspiral vid efterkontrollen och den kände jag mig trygg med. Den fungerade perfekt och jag hade inga som helst problem med den. Så en kopparspiral rekommenderar jag! (Men bara om man inte en en sådan som inte blöder så mycket vid mens. Mensen blir klart rikligare med kopparspiral.)

    Den här gången får vi se hur vi gör. Jag/vi är ju sugna på tre barn och jag kan tänka mig att nr 3 får komma så snart det vill :-) Men jag vet ju inte än hur jag kommer att känna efter bebisen är ute... Kanske är jag då mätt och sätter in kopparspiral igen *ler*
  12. 6
    Efter dottern... kände jag att jag inte ville bli gravid direkt... Jag hade precis haft två vänninor som blivit gravida redan efter 6-8månader efter förlossningen, trots att de helammade!!! Så kände att skydd var viktigt då. Jag satte in en kopparspiral vid efterkontrollen och den kände jag mig trygg med. Den fungerade perfekt och jag hade inga som helst problem med den. Så en kopparspiral rekommenderar jag! (Men bara om man inte en en sådan som inte blöder så mycket vid mens. Mensen blir klart rikligare med kopparspiral.)

    Den här gången får vi se hur vi gör. Jag/vi är ju sugna på tre barn och jag kan tänka mig att nr 3 får komma så snart det vill :-) Men jag vet ju inte än hur jag kommer att känna efter bebisen är ute... Kanske är jag då mätt och sätter in kopparspiral igen *ler*
  13. Medlem sedan
    Dec 2000
    #7

    Kanske

    en kopparspiral kan vara nåt? Det är ju enkelt att ta ut den om/ när ni bestämmer er för att tillverka nr 3 och inget som stör den hormonella balansen.Pessar kan ju oxå vara ett alternativ, men kanske lite mer mixtrande då det ska till.

    Här blir det inledningsvis kondom, sedan får vi väl fundera på om fem barn är nog (jag fyller 40 i början av nästa år)!? Antingen lever vi med \"lite spänning i tillvaron\" att det _kan_ bli ett barn till eller så blir det nog sterilisering. Vi får se hur det känns.
  14. 7
    Kanske en kopparspiral kan vara nåt? Det är ju enkelt att ta ut den om/ när ni bestämmer er för att tillverka nr 3 och inget som stör den hormonella balansen.Pessar kan ju oxå vara ett alternativ, men kanske lite mer mixtrande då det ska till.

    Här blir det inledningsvis kondom, sedan får vi väl fundera på om fem barn är nog (jag fyller 40 i början av nästa år)!? Antingen lever vi med \"lite spänning i tillvaron\" att det _kan_ bli ett barn till eller så blir det nog sterilisering. Vi får se hur det känns.
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    Nä, inte spiral...

    Vill inte sätta in någog \"främmande föremål\" i livmodern. Det känns inte bra för mig.
    Kanske är jag löjlig, men det är så jag känner...

    Har förr hört att spiral heller inte alltid förhindrar befruktning, alltså kanske man blir gravid men embryot kan inte växa fast ordentligt och stöts så ut tillsammans med slemhinnan. OM det skulle kunna hända så känns inte det heller rätt för mig.

    P-plåster, P-ring och dyl är ju också styrt av hormoner så det går ju bort.

    Tror faktiskt att pessar med spermiedödande (låter grymt!) medel och kondom i kombination med avbryt och (helt)säkra perioder är det som passar oss båda bäst.
    Det blir nog inte heller sådär värst ofta vi kommer att syssla med såna där \"aktiviteter\"... Inte det närmsta året iafl.
  16. 8
    Nä, inte spiral... Vill inte sätta in någog \"främmande föremål\" i livmodern. Det känns inte bra för mig.
    Kanske är jag löjlig, men det är så jag känner...

    Har förr hört att spiral heller inte alltid förhindrar befruktning, alltså kanske man blir gravid men embryot kan inte växa fast ordentligt och stöts så ut tillsammans med slemhinnan. OM det skulle kunna hända så känns inte det heller rätt för mig.

    P-plåster, P-ring och dyl är ju också styrt av hormoner så det går ju bort.

    Tror faktiskt att pessar med spermiedödande (låter grymt!) medel och kondom i kombination med avbryt och (helt)säkra perioder är det som passar oss båda bäst.
    Det blir nog inte heller sådär värst ofta vi kommer att syssla med såna där \"aktiviteter\"... Inte det närmsta året iafl.
  17. Medlem sedan
    Dec 2000
    #9

    det brukar inte vara nån större åtgång på kondomerna här heller ( mannen brukar oroa sej för att de hinner bli torra och passera \"bäst-före-datum\" *S*)!

    Tycker inte du är löjlig som känner så för spiral. Jag är inte heller så sugen på det själv, men vet många som tycker det känns väldigt bra. Alla är vi olika.

    Pessar med spermiedödande kan väl vara ett bra alternativ, bara men vänjer sej vid mixtrandet :-)
  18. 9
    Nä det brukar inte vara nån större åtgång på kondomerna här heller ( mannen brukar oroa sej för att de hinner bli torra och passera \"bäst-före-datum\" *S*)!

    Tycker inte du är löjlig som känner så för spiral. Jag är inte heller så sugen på det själv, men vet många som tycker det känns väldigt bra. Alla är vi olika.

    Pessar med spermiedödande kan väl vara ett bra alternativ, bara men vänjer sej vid mixtrandet :-)
  19. MiaMaria
    #10

    Det är fixat

    för vår del. Var iväg en helg med mannen och han gjorde sin OP. Så detta blir vår sista guldklimp och det känns rätt skönt! Samtidigt mer nervöst att något ska gå fel Nu.
  20. 10
    Det är fixat för vår del. Var iväg en helg med mannen och han gjorde sin OP. Så detta blir vår sista guldklimp och det känns rätt skönt! Samtidigt mer nervöst att något ska gå fel Nu.
  21. mandahh
    #11

    Implanon

    blir det för mig. Det är en p-stav som man har i armen. BM kan ta bort den när jag vill göra nästa bebis (annars håller den i tre år). Den innehåller iofs hormoner, men bara en tiondel av vad minipiller gör, så jag tror inte det blir problem. Sist jag hade en hade jag dessutom knappt nån mens på två år, vilket kändes enormt lyxigt eftersom jag annars blöder igenom allt...
  22. 11
    Implanon blir det för mig. Det är en p-stav som man har i armen. BM kan ta bort den när jag vill göra nästa bebis (annars håller den i tre år). Den innehåller iofs hormoner, men bara en tiondel av vad minipiller gör, så jag tror inte det blir problem. Sist jag hade en hade jag dessutom knappt nån mens på två år, vilket kändes enormt lyxigt eftersom jag annars blöder igenom allt...
  23. Medlem sedan
    Apr 2002
    #12

    japp

    det blir kopparspiral som innan liten hamnade i magen. Jag älskade min spiral som inte gjorde något väsen av sig. Här blir det inga fler barn efter lilleman
  24. 12
    japp det blir kopparspiral som innan liten hamnade i magen. Jag älskade min spiral som inte gjorde något väsen av sig. Här blir det inga fler barn efter lilleman
  25. Medlem sedan
    Oct 2002
    #13

    Det är jättesvårt!

    Men jag tror att jag ska testa någon form av spiral. Tycker din metod låter ganska bra, fast jag tycker det dr pessaret verkar krångligt...
  26. 13
    Det är jättesvårt! Men jag tror att jag ska testa någon form av spiral. Tycker din metod låter ganska bra, fast jag tycker det dr pessaret verkar krångligt...
  27. Medlem sedan
    Feb 2006
    #14

    Hormonspiral

    hade det innan bebis och var jättenöjd! Det eller P-ring. Men dety blir nog H-spiral
  28. 14
    Hormonspiral hade det innan bebis och var jättenöjd! Det eller P-ring. Men dety blir nog H-spiral
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15

    Jag tänkte prova...

    avhållsamhet. Är ju inte gift, och man vill ju inte leva i synd, lr hur?? (flickorna är gjorda i smyg=)


    nej, har faktiskt inte tänkt så långt än.
  30. 15
    Jag tänkte prova... avhållsamhet. Är ju inte gift, och man vill ju inte leva i synd, lr hur?? (flickorna är gjorda i smyg=)


    nej, har faktiskt inte tänkt så långt än.

Liknande trådar

  1. Jag har funderat i natt, tänkt och tänkt
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 11:05
  2. Har ni tänkt på
    By -Chrillan- in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 19:29
  3. Jag har tänkt på en sak...
    By Toyan in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 13:26
  4. Har ni tänkt på
    By CarolinaK in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 09:35
  5. Har ni tänkt på att
    By -Jalla- in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 12:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar