duovagn vs kombivagn
_0703 Marsbarn
  1. nisen
    #1

    duovagn vs kombivagn

    Jag väntar första barnet och har en en liten fråga. Vad är det egentligen för skillnad på en duovagn och en kombivagn. Jag har läst lite om dem men hittar inga större skillnader. Vilken vagn tycker ni är bäst? Hmm... det är en vagndjungel det här=:)
  2. 1
    duovagn vs kombivagn Jag väntar första barnet och har en en liten fråga. Vad är det egentligen för skillnad på en duovagn och en kombivagn. Jag har läst lite om dem men hittar inga större skillnader. Vilken vagn tycker ni är bäst? Hmm... det är en vagndjungel det här=:)
  3. familjsen
    #2

    Kombi

    är separat sittdel och separat liggdel

    duo är sittdel med hårdlift

    så har jag fattat det i alla fall.
  4. 2
    Kombi är separat sittdel och separat liggdel

    duo är sittdel med hårdlift

    så har jag fattat det i alla fall.
  5. Det är en Minimum i magen
    #3

    Jag hade en kombi

    till mitt första barn och kommer att använda den nu igen.

    Skillnaden är som familjsen skrev att kombin har en kombinerad sitt/liggdel. Man lägger en lift i liggdelen. På duovagnen är det en sittdel och en liggdel.

    En nackdel som jag tycker hos kombin är att den blir onödigt tung.
    En kompis som fick barn några år efter mig köpte helt enkelt en vanlig sittvagn (inte sulky nu) och en mjuklift. Detta gjorde att hon fick samma funktion som på en kombi men vagnen blev mycket lättare.

    Nu tänker jag som sagt behålla min fina vagn, men skulle jag köpt ny vagn nu så skulle jag kört på v arianten sittvagn/mjuklift.

    Lycka till i vagndjungeln:-)
  6. 3
    Jag hade en kombi till mitt första barn och kommer att använda den nu igen.

    Skillnaden är som familjsen skrev att kombin har en kombinerad sitt/liggdel. Man lägger en lift i liggdelen. På duovagnen är det en sittdel och en liggdel.

    En nackdel som jag tycker hos kombin är att den blir onödigt tung.
    En kompis som fick barn några år efter mig köpte helt enkelt en vanlig sittvagn (inte sulky nu) och en mjuklift. Detta gjorde att hon fick samma funktion som på en kombi men vagnen blev mycket lättare.

    Nu tänker jag som sagt behålla min fina vagn, men skulle jag köpt ny vagn nu så skulle jag kört på v arianten sittvagn/mjuklift.

    Lycka till i vagndjungeln:-)
  7. Det är en Minimum i magen
    #4

    Nä tvärtom ska det vara

    Det är duon som har separat sitt och liggdel och kombin som har en sittdel med en lös lift i.
  8. 4
    Nä tvärtom ska det vara Det är duon som har separat sitt och liggdel och kombin som har en sittdel med en lös lift i.
  9. Filifjonkan
    #5

    som de andra skrev

    så har duon en separat sitt- och liggdel. Det har den fördelen att vagnen inte är lika tung som liggvagn, plus att man inte nöter på sittdelen innan den verkligen behövs.
    Men det där beror helt på hur du bor. Behöver du bära bebisen uppför trappor t.ex. så är det mycket bättre med en kombivagn eller sittvagn med mjuk/hårdlift. Duons liggdel är både bökig att ta av och bära upp.
    Men om du bor i hus funkar duon bra, en fördel med den är också att liggdelen är rymlig.
    Det är verkligen en DJUNGEL med barnvagnar, men en jättekul sådan. Jag har haft massor med vagnar och tycker om att ge råd, så fråga på bara om du sen siktar in dig på nån speciell vagn *s*
    Jag ska också ha en ny vagn till denna bebis eftersom jag hunnit sälja den senaste bebisvagnen. Och jag vet inte alls vilken jag ska välja än :)
  10. 5
    som de andra skrev så har duon en separat sitt- och liggdel. Det har den fördelen att vagnen inte är lika tung som liggvagn, plus att man inte nöter på sittdelen innan den verkligen behövs.
    Men det där beror helt på hur du bor. Behöver du bära bebisen uppför trappor t.ex. så är det mycket bättre med en kombivagn eller sittvagn med mjuk/hårdlift. Duons liggdel är både bökig att ta av och bära upp.
    Men om du bor i hus funkar duon bra, en fördel med den är också att liggdelen är rymlig.
    Det är verkligen en DJUNGEL med barnvagnar, men en jättekul sådan. Jag har haft massor med vagnar och tycker om att ge råd, så fråga på bara om du sen siktar in dig på nån speciell vagn *s*
    Jag ska också ha en ny vagn till denna bebis eftersom jag hunnit sälja den senaste bebisvagnen. Och jag vet inte alls vilken jag ska välja än :)
  11. tjoppelitjopp bf 29/3
    #6

    Bra svar + tips

    Dvs att du redan fått bra svar ,) Tipset kommer här:
    Eftersom det är sommar och varmt när våra små skall ligg ai vagnen så är hårdlift/insats att föredra så det inte blir för varmt och ombonat. Iiiinte bra för små bebbar :)

    kramisar
  12. 6
    Bra svar + tips Dvs att du redan fått bra svar ,) Tipset kommer här:
    Eftersom det är sommar och varmt när våra små skall ligg ai vagnen så är hårdlift/insats att föredra så det inte blir för varmt och ombonat. Iiiinte bra för små bebbar :)

    kramisar
  13. Natten 9+3
    #7

    ska man ha barn i mars

    är det väl rätt ok med kombi. bebin är liten nog att passa i mjukliften och till hösten när det är kallt igen sitter de gärna upp (iaf mina)

    vi hade en suverän teutonia till ungarna och ska nu gå på jakt efter en liknande kombi. har redan kikat på deras hemsa om jag ska va ärlig :-) åker till tyskland i slutet på året och hoppas kunna hitta nån billig där nere
  14. 7
    ska man ha barn i mars är det väl rätt ok med kombi. bebin är liten nog att passa i mjukliften och till hösten när det är kallt igen sitter de gärna upp (iaf mina)

    vi hade en suverän teutonia till ungarna och ska nu gå på jakt efter en liknande kombi. har redan kikat på deras hemsa om jag ska va ärlig :-) åker till tyskland i slutet på året och hoppas kunna hitta nån billig där nere
  15. Natten 9+3
    #8

    ja precis

    vi hade en vändbar sulky med mjuklift - perfekt! :-)
  16. 8
    ja precis vi hade en vändbar sulky med mjuklift - perfekt! :-)
  17. familjsen
    #9

    Sorry!

    Då är jag med!
  18. 9
    Sorry! Då är jag med!
  19. familjsen
    #10

    Mjuklift?

    Är det inte stabilare med en hård lift? Tex. när man är borta och bebisen ska ha något att sova i osv?
  20. 10
    Mjuklift? Är det inte stabilare med en hård lift? Tex. när man är borta och bebisen ska ha något att sova i osv?
  21. Lilla trean och jag
    #11

    Ja, det är en djungel

    men det gäller att fundera på vad som är viktigast för er.
    Ska du lyfta vagenen i och ur bil mycket? Baxa in den mycket i trånga hissar? Rulltrappor? Bor ni på fjärde våningen utan hiss? Vill du köpa en ny vagn senare när barnet är större? Osv. Fundera på vad som är viktigt för dig och välj utifrån det.
    Vi valde att köpa en sittvagn från Brio med en lös separat hårdlift till första barnet. Den kommer utan problem att hålla för lilla trean också, den har åldrats mycket väl! :-)
    Hårdliften har vi använt under de första 5-6 måanderna, eller tills barnet viljat sitta upp. Fördelen med den kombinationen är ju att vi slipper ha en massa olika vagnar, sittvagnen använde vi (av och till) till 5-åringen tills han blev tre år och lillasyskonet kom.
    Använder sittvagnen till 2-åringen nu och h*n får börja gå själv när lilla trean kommer.
    Sedan har vi en vagn till, en Graco Mirage, en lätt och smidig sulky med fullt liggläge. Inget för nyfödda, men perfekt från cirka 7-8 månader när man ska iväg till stan, på semester, hälsa på släkten osv. Brion tar mycket mer plats i bilen och är tyngre att lyfta ur.
    Fråga gärna mer om det är något speciellt du funderar över! :-) Tror vi är flera här inne som gärna delar med oss av våra erfarenheter.
  22. 11
    Ja, det är en djungel men det gäller att fundera på vad som är viktigast för er.
    Ska du lyfta vagenen i och ur bil mycket? Baxa in den mycket i trånga hissar? Rulltrappor? Bor ni på fjärde våningen utan hiss? Vill du köpa en ny vagn senare när barnet är större? Osv. Fundera på vad som är viktigt för dig och välj utifrån det.
    Vi valde att köpa en sittvagn från Brio med en lös separat hårdlift till första barnet. Den kommer utan problem att hålla för lilla trean också, den har åldrats mycket väl! :-)
    Hårdliften har vi använt under de första 5-6 måanderna, eller tills barnet viljat sitta upp. Fördelen med den kombinationen är ju att vi slipper ha en massa olika vagnar, sittvagnen använde vi (av och till) till 5-åringen tills han blev tre år och lillasyskonet kom.
    Använder sittvagnen till 2-åringen nu och h*n får börja gå själv när lilla trean kommer.
    Sedan har vi en vagn till, en Graco Mirage, en lätt och smidig sulky med fullt liggläge. Inget för nyfödda, men perfekt från cirka 7-8 månader när man ska iväg till stan, på semester, hälsa på släkten osv. Brion tar mycket mer plats i bilen och är tyngre att lyfta ur.
    Fråga gärna mer om det är något speciellt du funderar över! :-) Tror vi är flera här inne som gärna delar med oss av våra erfarenheter.
  23. Filifjonkan
    #12

    fast

    en duo-liggdel är på inget sätt varmare än en hårdlift/insats. Mjuklift är det absolut varmaste :)
  24. 12
    fast en duo-liggdel är på inget sätt varmare än en hårdlift/insats. Mjuklift är det absolut varmaste :)
  25. Filifjonkan
    #13

    absolut

    om man tänker använda insatsen som säng ibland är hårdlift bättre än mjuklift. Mjukliften har i stället den fördelen att den är lite lättare att bära med sig. Dessutom har den mjuka kanter vilket gör att bebisen eventuellt kan ha den lite längre.
  26. 13
    absolut om man tänker använda insatsen som säng ibland är hårdlift bättre än mjuklift. Mjukliften har i stället den fördelen att den är lite lättare att bära med sig. Dessutom har den mjuka kanter vilket gör att bebisen eventuellt kan ha den lite längre.
  27. tjoppelitjopp bf 29/3
    #14

    mmm

    jo det var så jag tänkte, jag satte inte duoliggdelen mot hårdinsatsen, är inte det fö samma sak?
    Ha det gott idag :)
  28. 14
    mmm jo det var så jag tänkte, jag satte inte duoliggdelen mot hårdinsatsen, är inte det fö samma sak?
    Ha det gott idag :)
  29. nisen
    #15

    Tack för infon

    Fick en liten aha-upplevelse. Skönt att fatta lite=:) Eftersom jag bor i hus känner jag med en gång att det vore smidigast med en duo-vagn. Men men... vi får se vad det blir. Har ju ett tag kvar=:( Börjar längta efter min bebis nu... å då är jag bara i v 13. hihihi
    Tack för alla svar allihopa.
  30. 15
    Tack för infon Fick en liten aha-upplevelse. Skönt att fatta lite=:) Eftersom jag bor i hus känner jag med en gång att det vore smidigast med en duo-vagn. Men men... vi får se vad det blir. Har ju ett tag kvar=:( Börjar längta efter min bebis nu... å då är jag bara i v 13. hihihi
    Tack för alla svar allihopa.
  31. Filifjonkan
    #16

    ahaa, nää

    hårdlift och duoliggdel är inte alls samma sak :) Mjuklift och hårdlift sätter man i en sittvagn, men duoliggdelen sätter man rakt på chassit. Duoliggdelen är oftast större än både hårdlift och mjuklift.
    Viktiga petitesser *s*
    Ha det bra du också!
  32. 16
    ahaa, nää hårdlift och duoliggdel är inte alls samma sak :) Mjuklift och hårdlift sätter man i en sittvagn, men duoliggdelen sätter man rakt på chassit. Duoliggdelen är oftast större än både hårdlift och mjuklift.
    Viktiga petitesser *s*
    Ha det bra du också!
  33. Medlem sedan
    Apr 2004
    #17

    Jag tycker kombi

    det har vi haft till Edvin och en väninna till mig har haft en duo, vilket hon ångrat. Man måste byta stol liksom med en duo, det är två delar, en sitt och en ligg. Med kombin hade vi en hård ligginsatsdel som vi tog med in vart vi än gick med vagnen, om Edvin sov t ex och sen bara tog vi bort den helt när han blev större och skulle sitta.

    Så jag förespråkar KOMBI :)
  34. 17
    Jag tycker kombi det har vi haft till Edvin och en väninna till mig har haft en duo, vilket hon ångrat. Man måste byta stol liksom med en duo, det är två delar, en sitt och en ligg. Med kombin hade vi en hård ligginsatsdel som vi tog med in vart vi än gick med vagnen, om Edvin sov t ex och sen bara tog vi bort den helt när han blev större och skulle sitta.

    Så jag förespråkar KOMBI :)

Liknande trådar

  1. kronans duovagn!?
    By Anonym in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 21:35
  2. Kombivagn.
    By maMaria in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 16:06
  3. kombivagn?
    By JohannaJ in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 21:05
  4. Vad har man i en duovagn?
    By Karin in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 11:01
  5. Sittvagn /duovagn
    By Anonym in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 10:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar