Tjäna mer pengar?
Tonåringar
  1. Tiamia
    #1

    Tjäna mer pengar?

    13-åringen har en månadspeng där det ingår att göra vissa sysslor hemma utöver att sköta skola mm. Nu vill hon tjäna mer pengar på att göra mer. Känner mig osäker på hur man värderar olika \"jobb\". Vi har pratat om att dammsuga huset och städa toaletter 1 gg/v eller att vika och sortera hela familjens tvätt 1 gg/v. Hon och vi vill att det blir som ett \"jobb\" eller en aktivitet, dvs att hon gör detta en bestämt eftermiddag i veckan. Räknar med att både städning och tvättvikning tar ca 1 1/2 timme i veckan för henne. Vad är en rimlig ersättning?? 40 kr/tim?? eller är det för mycket. Vid arbete 1 1/2 timme i veckan blir det ändå 4 x 60 = 240 kr.
  2. 1
    Tjäna mer pengar? 13-åringen har en månadspeng där det ingår att göra vissa sysslor hemma utöver att sköta skola mm. Nu vill hon tjäna mer pengar på att göra mer. Känner mig osäker på hur man värderar olika \"jobb\". Vi har pratat om att dammsuga huset och städa toaletter 1 gg/v eller att vika och sortera hela familjens tvätt 1 gg/v. Hon och vi vill att det blir som ett \"jobb\" eller en aktivitet, dvs att hon gör detta en bestämt eftermiddag i veckan. Räknar med att både städning och tvättvikning tar ca 1 1/2 timme i veckan för henne. Vad är en rimlig ersättning?? 40 kr/tim?? eller är det för mycket. Vid arbete 1 1/2 timme i veckan blir det ändå 4 x 60 = 240 kr.
  3. Medlem sedan
    Feb 1998
    #2

    Fast ...

    allt sådant där tycker jag hör till att man hjälper till med för att få familjen att fungera. Har lite svårt för avlönat hushållsarbete till barnen, hade jag haft råd att ge dem högre månadspeng hade jag gjort det. (i alla fall lite till)

    Hos oss delar de reklam för att få in extrapengarna.
  4. 2
    Fast ... allt sådant där tycker jag hör till att man hjälper till med för att få familjen att fungera. Har lite svårt för avlönat hushållsarbete till barnen, hade jag haft råd att ge dem högre månadspeng hade jag gjort det. (i alla fall lite till)

    Hos oss delar de reklam för att få in extrapengarna.
  5. Birgitta, since 1997
    #3

    Jag håller med Signe

    Min dotter får inget extra för att hjälpa till hemma. Hon bor inte på pensionat, det ingår i boendet att man städar, lagar mat, tvättar osv.

    Min dotter säljer tidningar på helgerna, tjänar ett par hundra per helg. Bra att ha ett ansvar utanför familjen tycker jag. Nyttig erfarenhet för framtiden!
  6. 3
    Jag håller med Signe Min dotter får inget extra för att hjälpa till hemma. Hon bor inte på pensionat, det ingår i boendet att man städar, lagar mat, tvättar osv.

    Min dotter säljer tidningar på helgerna, tjänar ett par hundra per helg. Bra att ha ett ansvar utanför familjen tycker jag. Nyttig erfarenhet för framtiden!
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Vi värderar inte heller

    städning mot pengar... Och det kanske inte var det svar du ville ha.

    Men vill man ha mer pengar här, så får tjejerna komma med en skriftlig motivering varför, så kan vi resonera om det.

    En högre månadspeng innebär ju också att man får ansvara för fler inköp till sig själv.

    Men jag vet att det finns familjer som sätter prislappar på städning hemma, men jag har inte satt mig in i hur de värderar, för det är inte aktuellt för mig. Här får man hjälpa till gratis. ;)
  8. 4
    Vi värderar inte heller städning mot pengar... Och det kanske inte var det svar du ville ha.

    Men vill man ha mer pengar här, så får tjejerna komma med en skriftlig motivering varför, så kan vi resonera om det.

    En högre månadspeng innebär ju också att man får ansvara för fler inköp till sig själv.

    Men jag vet att det finns familjer som sätter prislappar på städning hemma, men jag har inte satt mig in i hur de värderar, för det är inte aktuellt för mig. Här får man hjälpa till gratis. ;)
  9. Marmelad
    #5

    Håller nog med övriga..

    ...jag skulle inte betala för städning. När min dotter var tretton delade hon ut reklam, det kanske vore något för din tjej?
  10. 5
    Håller nog med övriga.. ...jag skulle inte betala för städning. När min dotter var tretton delade hon ut reklam, det kanske vore något för din tjej?
  11. demeter
    #6

    tycker att det låter lite

    med 40 kr/timme, men det beror ju på familjens ekonomi och ungdomens effektivitet också. Själv skulle jag betala 75-100 kr/timme, vilket jag får betala för extern hjälp.
    Vissa saker får hon hjälpa till med ändå, som duka och duka av, sköta katten etc.
  12. 6
    tycker att det låter lite med 40 kr/timme, men det beror ju på familjens ekonomi och ungdomens effektivitet också. Själv skulle jag betala 75-100 kr/timme, vilket jag får betala för extern hjälp.
    Vissa saker får hon hjälpa till med ändå, som duka och duka av, sköta katten etc.
  13. \"mamma\"
    #7

    njaoe

    Vi betalar inte för städning men hon får arbeta för månadspengen.
    Hon försökte vid ett tillfälle påstå att det var barnens rättighet att få månadspeng?????? Detta kom från en undervisning i BRIS i skolan?????
    Vi vuxna får arbeta för våra pengar likadant får hon göra. Vi har inget pris på något men om hon inte utför de sysslor som är normala att man hjälps åt med i ett hem så får hon heller ingen månadspeng. Vet inte om en del tolkar det som att betala för hemhjälp men så tolkar inte vi det.
    Vill hon bli uppassad så får hon betala för det, med sin månadspeng. Omvänd syn på det hela kanske.
  14. 7
    njaoe Vi betalar inte för städning men hon får arbeta för månadspengen.
    Hon försökte vid ett tillfälle påstå att det var barnens rättighet att få månadspeng?????? Detta kom från en undervisning i BRIS i skolan?????
    Vi vuxna får arbeta för våra pengar likadant får hon göra. Vi har inget pris på något men om hon inte utför de sysslor som är normala att man hjälps åt med i ett hem så får hon heller ingen månadspeng. Vet inte om en del tolkar det som att betala för hemhjälp men så tolkar inte vi det.
    Vill hon bli uppassad så får hon betala för det, med sin månadspeng. Omvänd syn på det hela kanske.
  15. Medlem sedan
    Feb 1998
    #8

    Oj

    det var en hög lön till en 13-åring som dessutom inte betalar skatt på pengarna.
  16. 8
    Oj det var en hög lön till en 13-åring som dessutom inte betalar skatt på pengarna.
  17. Ulmerkott
    #9

    Låter lagom tycker jag.

    Jag har betalat upp till 50 kr/timmen men då var det ett äldre barn.
  18. 9
    Låter lagom tycker jag. Jag har betalat upp till 50 kr/timmen men då var det ett äldre barn.
  19. Marmelad
    #10

    Oj

    En sextonårig hotellstäderska tjänar 59 kr i timmen enligt avtal :-)
  20. 10
    Oj En sextonårig hotellstäderska tjänar 59 kr i timmen enligt avtal :-)
  21. demeter
    #11

    ja, men pengar ska hon ju ha ändå

    nu får jag ut jobb för dem!
  22. 11
    ja, men pengar ska hon ju ha ändå nu får jag ut jobb för dem!
  23. demeter
    #12

    skicka genast hit henne/honom

    jag har massor av uppdrag!
  24. 12
    skicka genast hit henne/honom jag har massor av uppdrag!
  25. Tiamia
    #13

    Tack för era synpunkter

    Redan idag ingår det en hel del sysslor i månadspengen. Om hon vill ha högre månadspeng får hon göra mer helt enkelt. Tycker det är alldeles utmärkt att betala det egna barnet istället för någon extern. Viktigt är att det är ett ordentligt \"jobb\" som tar lite tid och kraft och inte alltid är jättekul.
  26. 13
    Tack för era synpunkter Redan idag ingår det en hel del sysslor i månadspengen. Om hon vill ha högre månadspeng får hon göra mer helt enkelt. Tycker det är alldeles utmärkt att betala det egna barnet istället för någon extern. Viktigt är att det är ett ordentligt \"jobb\" som tar lite tid och kraft och inte alltid är jättekul.
  27. Azza
    #14

    Några frågor

    När du säger 75-100 kr/tim för extern hjälp, står du för arb giv avg uppepå det eller \"ingår\" det i summan? Eller gäller det svartjobb för de pengarna?
  28. 14
    Några frågor När du säger 75-100 kr/tim för extern hjälp, står du för arb giv avg uppepå det eller \"ingår\" det i summan? Eller gäller det svartjobb för de pengarna?

Liknande trådar

  1. Tjäna pengar?
    By Sheratan in forum _01 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-13, 11:32
  2. tjäna pengar
    By Monica med 3 in forum _00 Alla barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 14:48
  3. tjäna pengar?
    By bloggare in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 21:15
  4. Tjäna pengar? (OT)
    By Fia med 4 in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 10:39
  5. Tjäna pengar?
    By Pluring in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 14:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar