Huvudfoting?
_02 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Huvudfoting?

    måste en 4åring kunna rita en huvudfoting?
    Hur många här ritar huvudfotingar och hur länge har de gjort det?

    Jag fick näligen en skarp tillsägelse av BVC-tanten igår när vi var på 4årskontroll för Robin ritade inte en huvudfotning så so hon ville att han skulle rita den utan armar och ben hamnade i huvudet eftersom huvudet blev över hela pappret.
    Blev så paff över hennes ton att jag helt tappade fattningen och blev stum.
    Väl hemma kommer tankarna, hur många 4åringar cyklar utan stödhjul? Hur många 4åringar tar lyra och träffar bollen på uppkast med ett brännbollsträ? (f*n inte ens jag klarar det...)
    Spelar en huvudfoting så stor roll?
  2. 1
    Huvudfoting? måste en 4åring kunna rita en huvudfoting?
    Hur många här ritar huvudfotingar och hur länge har de gjort det?

    Jag fick näligen en skarp tillsägelse av BVC-tanten igår när vi var på 4årskontroll för Robin ritade inte en huvudfotning så so hon ville att han skulle rita den utan armar och ben hamnade i huvudet eftersom huvudet blev över hela pappret.
    Blev så paff över hennes ton att jag helt tappade fattningen och blev stum.
    Väl hemma kommer tankarna, hur många 4åringar cyklar utan stödhjul? Hur många 4åringar tar lyra och träffar bollen på uppkast med ett brännbollsträ? (f*n inte ens jag klarar det...)
    Spelar en huvudfoting så stor roll?
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2

    det kan det juh inte göra

    matilda rita inte huvudfotingar, men hon är inte så fortjust i att rita heller för den delen,kan inte tycka att det är såå viktigt
  4. 2
    det kan det juh inte göra matilda rita inte huvudfotingar, men hon är inte så fortjust i att rita heller för den delen,kan inte tycka att det är såå viktigt
  5. Emma med Jakob o oskar
    #3

    Jakob är helt ointresserad...

    och kan inte rita något som föreställer ett motiv vi kan uttyda. Han har inte ro i kroppen att sitta stilla så länge, och är sen med finmotoriken. Å andra sidan pratar han otroligt bra och har en djävulsk kroppskontroll. Man tar igen på gungorna det man förlorar på karusellerna. Jag ser inte avsaknaden på huvudfotingar som ett problem, men det skulle vara skönt om han pratade lite mindre ;-)
  6. 3
    Jakob är helt ointresserad... och kan inte rita något som föreställer ett motiv vi kan uttyda. Han har inte ro i kroppen att sitta stilla så länge, och är sen med finmotoriken. Å andra sidan pratar han otroligt bra och har en djävulsk kroppskontroll. Man tar igen på gungorna det man förlorar på karusellerna. Jag ser inte avsaknaden på huvudfotingar som ett problem, men det skulle vara skönt om han pratade lite mindre ;-)
  7. Medlem sedan
    Jul 2000
    #4

    Simone ritar

    huvudfotingar, eller börjar snarare rita gubbar. Hon började rita huvudfotingar för något år sedan tror jag det var.
    Hon tränar för fullt på sin cykel för att \"slippa\" stödhjulen. Bollsinne har hon inget vad jag vet *s*.
    Äh, BVC är så väldigt nerkörda i sina ramar och är det någon som inte gör exakt som de \"ska\" så är det fel... Varför inte konstatera att alla barn (precis som vi vuxna) är olika. En del är intresserade av att sitta och rita (och har därför gjort en och annan huvudfoting) medan andra hellre utvecklar den motoriska biten genom att klättra, cykla eller kasta boll.
    Jag tror inte att Robin kommer få problem eller lida i framtiden för att hans huvudfoting inte såg ut som BVC-sköterskan hade önskat *ler*!


    Kramisar
  8. 4
    Simone ritar huvudfotingar, eller börjar snarare rita gubbar. Hon började rita huvudfotingar för något år sedan tror jag det var.
    Hon tränar för fullt på sin cykel för att \"slippa\" stödhjulen. Bollsinne har hon inget vad jag vet *s*.
    Äh, BVC är så väldigt nerkörda i sina ramar och är det någon som inte gör exakt som de \"ska\" så är det fel... Varför inte konstatera att alla barn (precis som vi vuxna) är olika. En del är intresserade av att sitta och rita (och har därför gjort en och annan huvudfoting) medan andra hellre utvecklar den motoriska biten genom att klättra, cykla eller kasta boll.
    Jag tror inte att Robin kommer få problem eller lida i framtiden för att hans huvudfoting inte såg ut som BVC-sköterskan hade önskat *ler*!


    Kramisar
  9. Gafsan m. A & K + bf 8/11
    #5

    Kalle ritar fina bilar, traktorer..

    ...släpvagnar m.m. Men jag tror hittills aldrig att han har kommit på idén att rita en människa... det blir bara motorfordon. Och ett och annat monster eller någon igelkott. Men, som sagt, inga människor :-) Så det blir ju mycket spännande att se hur det går med den där huvudfotingen på 4-årskontrollen.

    (när Kalles storebror var på 4-årskontroll så bad sköterskan honom rita en gubbe. Axel ritade glatt en stor, fin, detaljerad bil. \"Men var är gubben?\" undrade jag och sköterskan. \"Han sitter ju i bilen!\" förklarade Axel... *s* Fast efter lite övertalning gick han med på att rita gubben utan sin bil... )

    Min tanke kring det där med huvudfotingen, är att om huvudet blivit så stort att det täcker hela pappret, ja var ska då armarna och benen vara om inte innanför huvudcirkeln? Det låter väl inte så himla konstigt. Det är ju inte alltid när man ritar som det blir exakt som man tänkt sig :-) Det låter i alla fall inte som ett tecken på någon utvecklingsförsening tycker jag, och det är väl sånt de ska fånga upp på 4-årskontrollen.

    Att cykla utan stödhjul tycker jag verkar vara något som de flesta lär sig just vid 4 år, av de barn jag känner. Någon enstaka har lärt sig tidigare, medan andra barn (oftast de som inte varit så roade av cykling) väntat till 5 eller t.o.m. 6 år med att ta bort stödhjulen. Kalle håller på och tränar på att cykla utan stödhjul nu.

    Brännboll har vi inte spelat med ungarna så jag vet inte riktigt hur bra de skulle vara på det, men jag tvivlar starkt på att Kalle skulle kunna träffa bollen i luften med slagträet.
  10. 5
    Kalle ritar fina bilar, traktorer.. ...släpvagnar m.m. Men jag tror hittills aldrig att han har kommit på idén att rita en människa... det blir bara motorfordon. Och ett och annat monster eller någon igelkott. Men, som sagt, inga människor :-) Så det blir ju mycket spännande att se hur det går med den där huvudfotingen på 4-årskontrollen.

    (när Kalles storebror var på 4-årskontroll så bad sköterskan honom rita en gubbe. Axel ritade glatt en stor, fin, detaljerad bil. \"Men var är gubben?\" undrade jag och sköterskan. \"Han sitter ju i bilen!\" förklarade Axel... *s* Fast efter lite övertalning gick han med på att rita gubben utan sin bil... )

    Min tanke kring det där med huvudfotingen, är att om huvudet blivit så stort att det täcker hela pappret, ja var ska då armarna och benen vara om inte innanför huvudcirkeln? Det låter väl inte så himla konstigt. Det är ju inte alltid när man ritar som det blir exakt som man tänkt sig :-) Det låter i alla fall inte som ett tecken på någon utvecklingsförsening tycker jag, och det är väl sånt de ska fånga upp på 4-årskontrollen.

    Att cykla utan stödhjul tycker jag verkar vara något som de flesta lär sig just vid 4 år, av de barn jag känner. Någon enstaka har lärt sig tidigare, medan andra barn (oftast de som inte varit så roade av cykling) väntat till 5 eller t.o.m. 6 år med att ta bort stödhjulen. Kalle håller på och tränar på att cykla utan stödhjul nu.

    Brännboll har vi inte spelat med ungarna så jag vet inte riktigt hur bra de skulle vara på det, men jag tvivlar starkt på att Kalle skulle kunna träffa bollen i luften med slagträet.
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6

    Alltså

    Det är väl just det, att barn utvecklar olika färdigheter och olika fort.
    Jag hade inte oroat mig över en huvudfoting.
    Rebecka var tidig med det, och nu skriver hon lite grann också. Men hon kan def. inte ta lyra och cyklar inte utan stödhjul.
  12. 6
    Alltså Det är väl just det, att barn utvecklar olika färdigheter och olika fort.
    Jag hade inte oroat mig över en huvudfoting.
    Rebecka var tidig med det, och nu skriver hon lite grann också. Men hon kan def. inte ta lyra och cyklar inte utan stödhjul.
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #7

    Jadu

    svårt det där...
    Love ritade sina första huvudfotingar förra sommaren, när han var 3.
    Han cyklar utan stödhjul men vet inte om han kan fånga lyra... ;-)
    alla barn är olika och jag skulle skaka av mig det hon sagt. Du känner din bäst!

    Kram
  14. 7
    Jadu svårt det där...
    Love ritade sina första huvudfotingar förra sommaren, när han var 3.
    Han cyklar utan stödhjul men vet inte om han kan fånga lyra... ;-)
    alla barn är olika och jag skulle skaka av mig det hon sagt. Du känner din bäst!

    Kram
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    din son

    Du känner din son bäst! Skulle det stå :-)
  16. 8
    din son Du känner din son bäst! Skulle det stå :-)
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9

    Äh, det där

    får man ta med en nypa salt. (Inte så lätt, jag vet...)
    Vi har inte varit på 4-årskontroll ännu, men på dagis vet jag att Simon ritat huvudfoting. Dock anser han själv inte att det är en människa, utan ett monster ;-)
    Vår store kille kunde inte rita huvudfoting på BVCs kontroll. Han gillade helt enkelt inte att rita och gjorde det aldrig. Det tog han igen i sexårsåldern, då började han rita så det glödde om pennan. Han älskar fortfarande att rit nu när han är nio.

    Ta det med ro, det verkar som om din son har väldigt många andra färdigheter som ligger långt över hans ålder :-)
  18. 9
    Äh, det där får man ta med en nypa salt. (Inte så lätt, jag vet...)
    Vi har inte varit på 4-årskontroll ännu, men på dagis vet jag att Simon ritat huvudfoting. Dock anser han själv inte att det är en människa, utan ett monster ;-)
    Vår store kille kunde inte rita huvudfoting på BVCs kontroll. Han gillade helt enkelt inte att rita och gjorde det aldrig. Det tog han igen i sexårsåldern, då började han rita så det glödde om pennan. Han älskar fortfarande att rit nu när han är nio.

    Ta det med ro, det verkar som om din son har väldigt många andra färdigheter som ligger långt över hans ålder :-)
  19. Tess m. Max och Malte
    #10

    Ja han kan

    om han vill, jag blev förvånad när jag såg det för han är ingen ritarkille. Men som de andra också sagt, bry dig inte Robin är duktig på många saker man kan ine kunna allt. Vad gäller stödhjul kommer inte Max kunna ta bort dom förrän tidigast nästa år :) förstår inte hur Robin klarar det...... Och brännbollsträ, näää vet inte Max vad det är och jag säger som dig vem klarar det.
    Vad jag svamlar idag, men hoppas budskapet gick fram iallafall.

    kram Tess
  20. 10
    Ja han kan om han vill, jag blev förvånad när jag såg det för han är ingen ritarkille. Men som de andra också sagt, bry dig inte Robin är duktig på många saker man kan ine kunna allt. Vad gäller stödhjul kommer inte Max kunna ta bort dom förrän tidigast nästa år :) förstår inte hur Robin klarar det...... Och brännbollsträ, näää vet inte Max vad det är och jag säger som dig vem klarar det.
    Vad jag svamlar idag, men hoppas budskapet gick fram iallafall.

    kram Tess
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    Vad sa hon då? =oO

    Jag tycker att bvc-tanter ofta tar sig själva på för stort allvar. När Axel (7 år) var på sin 4-årskontroll så gnällde sköterskan på att han först ritade sin gubbe, och _sen_ bestämde var det var (en alien). \"De ska först bestämma vad de ska rita och sen rita det, inte tvärtom\". Men spela roll om han ligger på en femårings nivå annars?

    Tycker du ska sortera in detta i facket där man lägger sånt-man-får-höra-på-bvc-men-låter-rinna-av! ;o)
  22. 11
    Vad sa hon då? =oO Jag tycker att bvc-tanter ofta tar sig själva på för stort allvar. När Axel (7 år) var på sin 4-årskontroll så gnällde sköterskan på att han först ritade sin gubbe, och _sen_ bestämde var det var (en alien). \"De ska först bestämma vad de ska rita och sen rita det, inte tvärtom\". Men spela roll om han ligger på en femårings nivå annars?

    Tycker du ska sortera in detta i facket där man lägger sånt-man-får-höra-på-bvc-men-låter-rinna-av! ;o)
  23. Medlem sedan
    Jul 2006
    #12

    Ben kan....

    rita en huvudfoting, men det har han bara kunnat i någon månad.
    Alla barn är ju SÅ olika, vissa är snabba att lära sig en sak och ett annat barn en annan sak. Jag tror inte att du ska bry dig så mycket om tanten på BVC...hon måste ha haft en dålig dag!!!!
  24. 12
    Ben kan.... rita en huvudfoting, men det har han bara kunnat i någon månad.
    Alla barn är ju SÅ olika, vissa är snabba att lära sig en sak och ett annat barn en annan sak. Jag tror inte att du ska bry dig så mycket om tanten på BVC...hon måste ha haft en dålig dag!!!!
  25. Medlem sedan
    Oct 1999
    #13

    Vet ej

    om de måste kunna rinta huvudfotingar. Är man inte intresserad av att rita så har man nog inte lärt sig det.
    Elias kan rita en gubbe med kropp, han kan cykla utan stödhjul, men behöver lite hjälp vid starten. Vi har aldrig spelat brännboll så jag vet inte om han kan skjuta iväg någon boll. Däremot så kan han fånga lite större bollar i famnen utan problem. Men tennisbollar har vi inte jobbat med.
  26. 13
    Vet ej om de måste kunna rinta huvudfotingar. Är man inte intresserad av att rita så har man nog inte lärt sig det.
    Elias kan rita en gubbe med kropp, han kan cykla utan stödhjul, men behöver lite hjälp vid starten. Vi har aldrig spelat brännboll så jag vet inte om han kan skjuta iväg någon boll. Däremot så kan han fånga lite större bollar i famnen utan problem. Men tennisbollar har vi inte jobbat med.
  27. Medlem sedan
    Oct 2000
    #14

    Ja det kan han

    Oliver ritar betydligt bättre än sin storebror vid samma ålder. Jacob kunde med nöd och näppe rita en huvudfoting vid 4-årskontrollen. Oliver däremot ritar för fullt. En riktigt fin gubbe blir det med riktiga armar ben och kropp. Öron, ögon, mun och hår. När han ritar av pappa blir det även fina glasögon på gubben. Sen är det monster av olika härkomster. Hus, bilar och även annat. Sist men inte minst skriver han OLIVER fint på teckningarna.
  28. 14
    Ja det kan han Oliver ritar betydligt bättre än sin storebror vid samma ålder. Jacob kunde med nöd och näppe rita en huvudfoting vid 4-årskontrollen. Oliver däremot ritar för fullt. En riktigt fin gubbe blir det med riktiga armar ben och kropp. Öron, ögon, mun och hår. När han ritar av pappa blir det även fina glasögon på gubben. Sen är det monster av olika härkomster. Hus, bilar och även annat. Sist men inte minst skriver han OLIVER fint på teckningarna.
  29. Medlem sedan
    Feb 2004
    #15

    Jag skulle inte oroa mig ett dugg

    och nu har ju Gafsans son visat att det kan dölja sig oanade talanger i våra barns huvuden..;)

    Vanja kan rita, men inte cykla, kan knappt springa utan att snubbla (extremt klumpig), kan säkert inte fånga lyra osv... Alla barn är olika!
  30. 15
    Jag skulle inte oroa mig ett dugg och nu har ju Gafsans son visat att det kan dölja sig oanade talanger i våra barns huvuden..;)

    Vanja kan rita, men inte cykla, kan knappt springa utan att snubbla (extremt klumpig), kan säkert inte fånga lyra osv... Alla barn är olika!

Liknande trådar

  1. huvudfoting
    By ~Ida~ in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 19:58
  2. Huvudfoting
    By Notte m tjejer in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 11:39
  3. huvudfoting
    By mammaGåR in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 17:16
  4. Huvudfoting!
    By Malo in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 18:04
  5. huvudfoting
    By Lisen in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 13:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar