Springmaskar som husdjur...
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Springmaskar som husdjur...

    är inget vi önskat oss, men nu är de här.

    Inte så oväntat, vi har nämligen haft huset fullt av barn under den största delen av sommaren och åtminstone ett av dem berättade vid något tillfälle om maskar i magen.

    Men hur är det nu: Ska man behandla hela familjen eller ska man bara behandla dem som man vet har inneboende maskar? Jag har fått olika bud av apotekspersonal och på den information som följer med antimaskmedlet.

    Hur vanligt är det att vuxna smittas? Jamen, HUR ska ni kunna veta det?! :D Haha, jag ställer frågan ändå. *snyggar till frågan*
    Har ni vuxna fått mask när era barn haft det?

    Och så är jag så glad över upptäckten att jag tar maskarna med största mööööööjliga roooooo istället för att drabbas av superillamående som första gången.
  2. 1
    Springmaskar som husdjur... är inget vi önskat oss, men nu är de här.

    Inte så oväntat, vi har nämligen haft huset fullt av barn under den största delen av sommaren och åtminstone ett av dem berättade vid något tillfälle om maskar i magen.

    Men hur är det nu: Ska man behandla hela familjen eller ska man bara behandla dem som man vet har inneboende maskar? Jag har fått olika bud av apotekspersonal och på den information som följer med antimaskmedlet.

    Hur vanligt är det att vuxna smittas? Jamen, HUR ska ni kunna veta det?! :D Haha, jag ställer frågan ändå. *snyggar till frågan*
    Har ni vuxna fått mask när era barn haft det?

    Och så är jag så glad över upptäckten att jag tar maskarna med största mööööööjliga roooooo istället för att drabbas av superillamående som första gången.
  3. Medlem sedan
    Feb 1999
    #2

    Vi fick

    rådet att behandla hela familjen vid samma tillfälle. I vårt fall upptäckte vi de små eländena när vi hade hela familjen samlad, dvs sju personer! Så det var bara att vackert åka till apoteket, införskaffa maskmedel (fy fasen vad dyrt det blev...) och försöka få i såväl barn som vuxna denna hiskeliga medicin. Dessutom ska man behandla ytterligare en gång efter några veckor då maskmedlet tydligen bara har ihjäl levande maskar...

    Varken vi vuxna i familjen eller övriga barn visade tecken på att ha blivit smittade. Men, jag blev helt klart hysteriskt äcklad, speciellt första gången det hände och städade maniskt mest överallt en lång tid efteråt *S*
  4. 2
    Vi fick rådet att behandla hela familjen vid samma tillfälle. I vårt fall upptäckte vi de små eländena när vi hade hela familjen samlad, dvs sju personer! Så det var bara att vackert åka till apoteket, införskaffa maskmedel (fy fasen vad dyrt det blev...) och försöka få i såväl barn som vuxna denna hiskeliga medicin. Dessutom ska man behandla ytterligare en gång efter några veckor då maskmedlet tydligen bara har ihjäl levande maskar...

    Varken vi vuxna i familjen eller övriga barn visade tecken på att ha blivit smittade. Men, jag blev helt klart hysteriskt äcklad, speciellt första gången det hände och städade maniskt mest överallt en lång tid efteråt *S*
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3

    Äggen är ju luftburna

    så vi avmaskade hela familjen. Mattorna åkte ut, byte i sängen, egna handukar....god handhygien!!
  6. 3
    Äggen är ju luftburna så vi avmaskade hela familjen. Mattorna åkte ut, byte i sängen, egna handukar....god handhygien!!
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4

    Skullel vara under Mask-myself! imt

    .
  8. 4
    Skullel vara under Mask-myself! imt .
  9. Medlem sedan
    Jul 2000
    #5

    Smittad

    Jodå, vi fick det hela familjen. Det kliade som sjutton kan jag säga. Såg aldrig några maskar mer än på sonen men klådan fick vi alla.
    Gav antimask och tvättade lakan/pyjamasar/handdukar/underkläder tills jag storknade, men nu verkar det vara borta *peppar peppar*.
  10. 5
    Smittad Jodå, vi fick det hela familjen. Det kliade som sjutton kan jag säga. Såg aldrig några maskar mer än på sonen men klådan fick vi alla.
    Gav antimask och tvättade lakan/pyjamasar/handdukar/underkläder tills jag storknade, men nu verkar det vara borta *peppar peppar*.
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6

    *s*

    Första gången blev jag som du hysteriskt äcklad. Minns att synen av den lilla masken krälandes på min dotter (helt utan min tillåtelse! ;) genast gav mig riktig hjärtklappning och illamående.

    Den här gången är jag mest tacksam över att vi hittills sluppit huvudlössen. Intalar mig att det är myyyyycket värre.

    Du nämnde ordet dyrt. Jag tyckte att det var dyrt att avmaska futtiga TRE personer (vi skippar pappan - han verkar vara immun), men nu fattar jag att jag helst bör låta bli att skriva det. :-)

    Tack för svaret!
  12. 6
    *s* Första gången blev jag som du hysteriskt äcklad. Minns att synen av den lilla masken krälandes på min dotter (helt utan min tillåtelse! ;) genast gav mig riktig hjärtklappning och illamående.

    Den här gången är jag mest tacksam över att vi hittills sluppit huvudlössen. Intalar mig att det är myyyyycket värre.

    Du nämnde ordet dyrt. Jag tyckte att det var dyrt att avmaska futtiga TRE personer (vi skippar pappan - han verkar vara immun), men nu fattar jag att jag helst bör låta bli att skriva det. :-)

    Tack för svaret!
  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7

    Okej...

    ja, det är nog säkrast förstås, att avmaska hela familjen när man ändå är på hugget.

    Mattorna får nog ligga kvar däremot, men dammsuga dem grundligt tänker jag göra. Igen och igen och igen.

    Handdukar brukar vi gödsla med, men nu får vi väl vara ännu mer nitiska med tvättandet.
  14. 7
    Okej... ja, det är nog säkrast förstås, att avmaska hela familjen när man ändå är på hugget.

    Mattorna får nog ligga kvar däremot, men dammsuga dem grundligt tänker jag göra. Igen och igen och igen.

    Handdukar brukar vi gödsla med, men nu får vi väl vara ännu mer nitiska med tvättandet.
  15. Medlem sedan
    Jan 2002
    #8

    Hehe

    Tur att vår tvättmaskin är relativt ny så att inte den också storknar på kuppen.

    Jahapp, det är väl bara att kavla upp ärmarna, se över tvättmedelsförrådet och köra igång på allvar.

    Och jag tillhör INTE den lyckliga grupp som är maskimmun. Det var hos mig vi hittade det första lilla livet. Vi förresten - jag menade förstås att JAG hittade! :-D
    *får en hemsk syn av hela familjen församlad med ficklampa bakom min nakna gestalt*
  16. 8
    Hehe Tur att vår tvättmaskin är relativt ny så att inte den också storknar på kuppen.

    Jahapp, det är väl bara att kavla upp ärmarna, se över tvättmedelsförrådet och köra igång på allvar.

    Och jag tillhör INTE den lyckliga grupp som är maskimmun. Det var hos mig vi hittade det första lilla livet. Vi förresten - jag menade förstås att JAG hittade! :-D
    *får en hemsk syn av hela familjen församlad med ficklampa bakom min nakna gestalt*
  17. Medlem sedan
    Dec 2000
    #9

    Endast den drabbade

    Den senaste rekommendationen från apoteket är, vad jag vet, att man först bara behandlar den drabbade. Om masken kommer tillbaka relativt snart (vad nu det är) behandlar man hela familjen.

    Våra barn har haft mask många gånger, men alltid med åtminstone ½-1 års mellanrum och oftast bara en åt gången. En gång på 20 år har jag blivit smittad, min man har aldrig blivit det. Vi har oftast bara behandlat den drabbade, och tvättat dennes sängkläder och handdukar i samband med behandlingstillfällena. Det har fungerat för oss.
  18. 9
    Endast den drabbade Den senaste rekommendationen från apoteket är, vad jag vet, att man först bara behandlar den drabbade. Om masken kommer tillbaka relativt snart (vad nu det är) behandlar man hela familjen.

    Våra barn har haft mask många gånger, men alltid med åtminstone ½-1 års mellanrum och oftast bara en åt gången. En gång på 20 år har jag blivit smittad, min man har aldrig blivit det. Vi har oftast bara behandlat den drabbade, och tvättat dennes sängkläder och handdukar i samband med behandlingstillfällena. Det har fungerat för oss.
  19. Medlem sedan
    Dec 2002
    #10

    Ha ha ha!! Kan se hela

    familjen samlad.....ha ha ha ha!!
  20. 10
    Ha ha ha!! Kan se hela familjen samlad.....ha ha ha ha!!
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11

    Vi med =)

    Vi upptäckte att dottern hade mask i måndags. Maken och jag utropade då i kör, \"jaså, är det DET som har kliat?!\". Vi har alltså fått det båda två, så vi har avmaskat hela familjen inkl storebror. Nu idag såg vi små maskar i dotterns numera kraftigt röda avföring...mysigt värre... men nu åker de ut de små liven.

    Städat har vi gjort, det var länge sen vi hade så dammfritt hemma. Maken och jag konstaterade att vi kanske ska storstäda lite oftare, även utan mask.
  22. 11
    Vi med =) Vi upptäckte att dottern hade mask i måndags. Maken och jag utropade då i kör, \"jaså, är det DET som har kliat?!\". Vi har alltså fått det båda två, så vi har avmaskat hela familjen inkl storebror. Nu idag såg vi små maskar i dotterns numera kraftigt röda avföring...mysigt värre... men nu åker de ut de små liven.

    Städat har vi gjort, det var länge sen vi hade så dammfritt hemma. Maken och jag konstaterade att vi kanske ska storstäda lite oftare, även utan mask.
  23. Medlem sedan
    Jan 2002
    #12

    Tack.

    Jo, jag har också fått den informationen, men samtidigt är det konstigt att man inte ändrat texten på bipacksedeln - där står nämligen att alla i familjen ska behandlas.

    Vi gör en kompromiss - jag och sonen avmaskas därför att vi VET att det behövs och dottern får hänga med på ett behandlingshörn, trots att hon troligtvis är förskonad medan deras pappa slipper äta Vanquin som kosttillskott.

    Varför ska dottern behandlas? Ja, det KAN ju vara sant att alla bör avmaskas ;-) och så har jag ingen lust att chansa. OM hon nu trots allt har mask utan at vi upptäckt det vore det trist - och DYRT - att behöva göra om allt.
  24. 12
    Tack. Jo, jag har också fått den informationen, men samtidigt är det konstigt att man inte ändrat texten på bipacksedeln - där står nämligen att alla i familjen ska behandlas.

    Vi gör en kompromiss - jag och sonen avmaskas därför att vi VET att det behövs och dottern får hänga med på ett behandlingshörn, trots att hon troligtvis är förskonad medan deras pappa slipper äta Vanquin som kosttillskott.

    Varför ska dottern behandlas? Ja, det KAN ju vara sant att alla bör avmaskas ;-) och så har jag ingen lust att chansa. OM hon nu trots allt har mask utan at vi upptäckt det vore det trist - och DYRT - att behöva göra om allt.
  25. Medlem sedan
    Jan 2002
    #13

    Jaså, det ska till lite mask...

    för att man ska skärpa till sig med städningen? Värre än \"svärmor kommer - fram med dammsugare och AJAX!\".
    ;-)

    Själv hade jag städat riktigt ordentligt bara två dagar innan jag mötte herr Mask. Lite oinspirerande at börja om igen, men vad gör man inte. Och vad fräscht det kändes med rena lakan igen, efter bara tre-fyra dagars användning. Man kanske borde ha mask då och då? ;-)
  26. 13
    Jaså, det ska till lite mask... för att man ska skärpa till sig med städningen? Värre än \"svärmor kommer - fram med dammsugare och AJAX!\".
    ;-)

    Själv hade jag städat riktigt ordentligt bara två dagar innan jag mötte herr Mask. Lite oinspirerande at börja om igen, men vad gör man inte. Och vad fräscht det kändes med rena lakan igen, efter bara tre-fyra dagars användning. Man kanske borde ha mask då och då? ;-)
  27. Medlem sedan
    Feb 1999
    #14

    *skrattar*

    Du, huvudlöss fick mig också lika förbaskat äcklad... Och då hittade jag bara _en_ enda lus på lilla dottern. Inga ägg och bara denna enda lilla lus. Sannolikt hade hon fått luseländet av grannflickan som visade sig ha hela huvudet fullt dagen efter =//

    Men, oj vad jag städade och oj vad töserna blev luskammande noggrannt i flera veckor. Själv fick jag låna in pappas sambo för att luskamma mitt hår, inbillade mig att jag nog hade hela huvudet fullt eftersom det kliade överallt när jag hittat lusen i dotterns hår.

    Konstigt vad tankens kraft är stark i såna här lägen ;-)

    Hoppas förresten att du blir av med masken fort!
  28. 14
    *skrattar* Du, huvudlöss fick mig också lika förbaskat äcklad... Och då hittade jag bara _en_ enda lus på lilla dottern. Inga ägg och bara denna enda lilla lus. Sannolikt hade hon fått luseländet av grannflickan som visade sig ha hela huvudet fullt dagen efter =//

    Men, oj vad jag städade och oj vad töserna blev luskammande noggrannt i flera veckor. Själv fick jag låna in pappas sambo för att luskamma mitt hår, inbillade mig att jag nog hade hela huvudet fullt eftersom det kliade överallt när jag hittat lusen i dotterns hår.

    Konstigt vad tankens kraft är stark i såna här lägen ;-)

    Hoppas förresten att du blir av med masken fort!
  29. Medlem sedan
    Mar 2001
    #15

    varför och hur?

    får man mask???
    mina syskons barn fick det när de hade ätit råttkött som låg i marinad! ja de kan äta vad som helst.
    men sedan har jag inte hört någon som har haft det.
    hur får man det och varför?
  30. 15
    varför och hur? får man mask???
    mina syskons barn fick det när de hade ätit råttkött som låg i marinad! ja de kan äta vad som helst.
    men sedan har jag inte hört någon som har haft det.
    hur får man det och varför?
  31. Medlem sedan
    Dec 2000
    #16

    Oftast smittad av andra barn

    Man kan inte få den vanliga springmasken från rått kött. Den lever bara i tarmarna på människor. I nästan samtliga fall får man springmask från andra. Vissa kan ha mask utan att de märker det. I enstaka fall sägs det också att man kan få det om man äter jord.
  32. 16
    Oftast smittad av andra barn Man kan inte få den vanliga springmasken från rått kött. Den lever bara i tarmarna på människor. I nästan samtliga fall får man springmask från andra. Vissa kan ha mask utan att de märker det. I enstaka fall sägs det också att man kan få det om man äter jord.
  33. Linn
    #17

    en fråga mask o bebisar

    Köpte vanquin för att behandla hela familjen förra veckan, klådan har nu försvunnit på mig o storebror. Gav även vår minsting ( 5 månader) av medicinen , men han kräktes upp varenda droppe, blev riktigt dålig. Ska jag prova att ge bebisen vanquin i tablettform ,eller kan maskarna förvinna av sig själva nu när vi andra är behandlade o hemmet kliniskt rent?
  34. 17
    en fråga mask o bebisar Köpte vanquin för att behandla hela familjen förra veckan, klådan har nu försvunnit på mig o storebror. Gav även vår minsting ( 5 månader) av medicinen , men han kräktes upp varenda droppe, blev riktigt dålig. Ska jag prova att ge bebisen vanquin i tablettform ,eller kan maskarna förvinna av sig själva nu när vi andra är behandlade o hemmet kliniskt rent?
  35. Medlem sedan
    Jan 2002
    #18

    Försöker klottra ihop ett svar:

    Tappade bort URL:en, men detta hittade jag på en babysida på Passagen.se :

    "...Springmask är den vanligaste sortens mask som kan drabba oss människor. Den sprider sig mycket lätt och är därför vanligt förekommande hos både barn och vuxna.

    Masken sprider sig genom att man får i sig äggen. Dessa kan finnas t ex i jorden, spridas med flugor och även finnas i damm där de kan överleva i upp till 2 veckor. Därför är det lätt att det blir en epidemi om t ex ett barn på dagis får det...."

    Själv har jag tidigare läst att man kan få springmask via sallad etc.
    Vanligt är det i alla fall. Det sprids ofta på skol- och dagistoaletterna, när barnen tar i spolknappar osv.

    Vi har fått lappar från både dagis och skola om att mask förekommer, men ändå är det ingen som vill säga det högt.

    En gång pratades det mask på ett föräldramöte och tystnaden bredde genast ut sig.

    -Ja, usch, det där med mask är verkligen äckligt, sade jag senare vid mitt diskussionsbord. Jag fick det själv en gång när min dotter hade det.

    Haha, minerna av äckel var obetalbara.
    ...
  36. 18
    Försöker klottra ihop ett svar: Tappade bort URL:en, men detta hittade jag på en babysida på Passagen.se :

    "...Springmask är den vanligaste sortens mask som kan drabba oss människor. Den sprider sig mycket lätt och är därför vanligt förekommande hos både barn och vuxna.

    Masken sprider sig genom att man får i sig äggen. Dessa kan finnas t ex i jorden, spridas med flugor och även finnas i damm där de kan överleva i upp till 2 veckor. Därför är det lätt att det blir en epidemi om t ex ett barn på dagis får det...."

    Själv har jag tidigare läst att man kan få springmask via sallad etc.
    Vanligt är det i alla fall. Det sprids ofta på skol- och dagistoaletterna, när barnen tar i spolknappar osv.

    Vi har fått lappar från både dagis och skola om att mask förekommer, men ändå är det ingen som vill säga det högt.

    En gång pratades det mask på ett föräldramöte och tystnaden bredde genast ut sig.

    -Ja, usch, det där med mask är verkligen äckligt, sade jag senare vid mitt diskussionsbord. Jag fick det själv en gång när min dotter hade det.

    Haha, minerna av äckel var obetalbara.
  37. Medlem sedan
    Jan 2002
    #19

    Svårt att svara på

    Det är nog mycket svårt att få i en 5-månaders HELA tabletter, trots dessa pillers minimala storlek. Jag skulle tro att (de eventuella) maskarna försvinner ändå om ni andra är besvärsfria och sängkläder bytta osv. Trots allt lär väl minstingen ha blöjor och bör inte komma åt att pilla på ställen där ägg skulle kunna finnas....*blä*..

    Har ni upptäckt maskar hos bebisen eller handlar det bara om en säkerhetsåtgård?

    Jag skulle låta mini vara och hoppas på det bästa.
    ...
  38. 19
    Svårt att svara på Det är nog mycket svårt att få i en 5-månaders HELA tabletter, trots dessa pillers minimala storlek. Jag skulle tro att (de eventuella) maskarna försvinner ändå om ni andra är besvärsfria och sängkläder bytta osv. Trots allt lär väl minstingen ha blöjor och bör inte komma åt att pilla på ställen där ägg skulle kunna finnas....*blä*..

    Har ni upptäckt maskar hos bebisen eller handlar det bara om en säkerhetsåtgård?

    Jag skulle låta mini vara och hoppas på det bästa.
  39. Medlem sedan
    Apr 2000
    #20
    nu senast avmaskade vi bara sonen när han vaknade av kliet (han får så jäkla mycket mask, det bara kryllar... blääääää...) för vi hade bara några få tabletter hemma, men typiskt nog så fick lillasyster och vi vuxna det med - hittade inga maskar men fan vad det kliar... (jag har dessutom upptäckt mask på mig själv en gång utan att det kliade...) så nu bir det tabletter till alla i fortsättningen på en gång - det räcker med sömnlös nätter... ska be husläkaren skriva ut det receptbelagda som man tar bara en gång sen när lillskruttan blir 2 år...

    ni som tycker det "röda" preparatet är äckligit - tar ni det flytande? och i så fall varför? (för det är verkligen äckligt) tabletterna smakar inget...

    och mitt tips efter att ha fått hela köksgolvet, hela maken och hela mig och sängen nerkräkt med nämnda röda substans, är att krossa en (eller två) tabletter till pulver och blanda med tex lite hallonsylt och mata i dom små barnen - den flytande lösningen står i pappret att det kan framkalla kräkningar...
    sonen som är 7 år har tagit hela eller delade tabletter i ett par år nu - han dricker juice eller nåt med sugrör så lyckas han svälja tabletten...

    fan vad jag får tvätta - har precis sanerat sängarna efter masknvasionen och idag upptävkte jag att lillskruttan har... löss... så det är bara att börja om igen...
  40. 20
    nu senast avmaskade vi bara sonen när han vaknade av kliet (han får så jäkla mycket mask, det bara kryllar... blääääää...) för vi hade bara några få tabletter hemma, men typiskt nog så fick lillasyster och vi vuxna det med - hittade inga maskar men fan vad det kliar... (jag har dessutom upptäckt mask på mig själv en gång utan att det kliade...) så nu bir det tabletter till alla i fortsättningen på en gång - det räcker med sömnlös nätter... ska be husläkaren skriva ut det receptbelagda som man tar bara en gång sen när lillskruttan blir 2 år...

    ni som tycker det "röda" preparatet är äckligit - tar ni det flytande? och i så fall varför? (för det är verkligen äckligt) tabletterna smakar inget...

    och mitt tips efter att ha fått hela köksgolvet, hela maken och hela mig och sängen nerkräkt med nämnda röda substans, är att krossa en (eller två) tabletter till pulver och blanda med tex lite hallonsylt och mata i dom små barnen - den flytande lösningen står i pappret att det kan framkalla kräkningar...
    sonen som är 7 år har tagit hela eller delade tabletter i ett par år nu - han dricker juice eller nåt med sugrör så lyckas han svälja tabletten...

    fan vad jag får tvätta - har precis sanerat sängarna efter masknvasionen och idag upptävkte jag att lillskruttan har... löss... så det är bara att börja om igen...

Liknande trådar

  1. Husdjur?
    By Dismonia in forum _0907 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 10:56
  2. husdjur
    By Jelena bgd in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 19:16
  3. Husdjur?
    By Ariella in forum _98 Alla barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 09:41
  4. Husdjur!
    By sunimo in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 20:27
  5. Husdjur?
    By Venus in forum Många barn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 13:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar