Karl har slutat på dagis
_01 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Karl har slutat på dagis

    Jag har ju inte skrivit något särskilt här på länge men nu måste jag ändå berätta något bra! Karl började ju på dagis när han var tre, ett föräldrakooperativ med riktigt fantastisk personal och genomtänkt verksamhet. Men han trivdes ändå inte. Men som förälder ska man ju vara konekvent och tydlig för att vägleda barnen in i det som är bra, inte tveka, jag vet att det här är bra! Hurra!

    Men en dag i april när jag lämnat en ledsen Karl och gjorde ett överslag på hur många gånger jag egentligen följt honom till dagis och han sett fram emot detkom jag fram till att nej, nu får det räcka. Och så hade jag ju suttit på öppna flera dagar i veckan och pratat med en tjej som skulle starta eget som dagmamma, klurat och lurat och plötsligt så bara föll det på plats så jag ringde henne och hon hade plats till Karl och Ida.

    Och nu har de börjat, inskolningen gick jättebra och Karl är lugnet själv när det gäller att gå till henne! Så skönt!
  2. 1
    Karl har slutat på dagis Jag har ju inte skrivit något särskilt här på länge men nu måste jag ändå berätta något bra! Karl började ju på dagis när han var tre, ett föräldrakooperativ med riktigt fantastisk personal och genomtänkt verksamhet. Men han trivdes ändå inte. Men som förälder ska man ju vara konekvent och tydlig för att vägleda barnen in i det som är bra, inte tveka, jag vet att det här är bra! Hurra!

    Men en dag i april när jag lämnat en ledsen Karl och gjorde ett överslag på hur många gånger jag egentligen följt honom till dagis och han sett fram emot detkom jag fram till att nej, nu får det räcka. Och så hade jag ju suttit på öppna flera dagar i veckan och pratat med en tjej som skulle starta eget som dagmamma, klurat och lurat och plötsligt så bara föll det på plats så jag ringde henne och hon hade plats till Karl och Ida.

    Och nu har de börjat, inskolningen gick jättebra och Karl är lugnet själv när det gäller att gå till henne! Så skönt!
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Underbart!

    Jag blir alldeles glad när jag läser ditt inlägg! Tror det är vanligare än man anar att barn faktiskt inte trivs på dagis... Men att föräldrarna bara måste få tillvaron att gå ihop och så lämnar man ändå.

    Härligt för er att ni fått ett så bra alternativ! :D

  4. 2
    Underbart! Jag blir alldeles glad när jag läser ditt inlägg! Tror det är vanligare än man anar att barn faktiskt inte trivs på dagis... Men att föräldrarna bara måste få tillvaron att gå ihop och så lämnar man ändå.

    Härligt för er att ni fått ett så bra alternativ! :D

  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3

    Jaa! Tack!

    Jag blir alldeles glad igen när jag läser ditt svar för det är verkligen härligt! Det enda som känns surt är ju att jag envisats så att han skulle gå till dagis när jag ändå var hemma med Ida. Men det var ju det där med att träffa andra barn, jag var kufisk nog här som var hemma med honom till tre. Men nu är det bra! (Jag har dessutom äntligen lärt mej att lyssna mer på mej själv än på min mamma, det är ju ett + bara det :-))
  6. 3
    Jaa! Tack! Jag blir alldeles glad igen när jag läser ditt svar för det är verkligen härligt! Det enda som känns surt är ju att jag envisats så att han skulle gå till dagis när jag ändå var hemma med Ida. Men det var ju det där med att träffa andra barn, jag var kufisk nog här som var hemma med honom till tre. Men nu är det bra! (Jag har dessutom äntligen lärt mej att lyssna mer på mej själv än på min mamma, det är ju ett + bara det :-))
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Jag kommer ihåg

    när du grubbla över hans dagisgående.
    Jag själv är ju allt annat än dagisanhängare. Tycker nog
    barnen hinner sen. Hela livet behöver ju inte vara inrutat. (fast det mer el mindre är) Bor ju själv på landet och finns många storfamiljer i närheten så valet har varit enkelt för mig. El så inte. För mig var det nog mer att det har kännts dåligt att lämna barnen. Fast Sander har haft ett så bra dagis nu flera år så det känns riktigt bra!

    Hur som helst. Skönt att ni hittat det som är bäst för er!
  8. 4
    Jag kommer ihåg när du grubbla över hans dagisgående.
    Jag själv är ju allt annat än dagisanhängare. Tycker nog
    barnen hinner sen. Hela livet behöver ju inte vara inrutat. (fast det mer el mindre är) Bor ju själv på landet och finns många storfamiljer i närheten så valet har varit enkelt för mig. El så inte. För mig var det nog mer att det har kännts dåligt att lämna barnen. Fast Sander har haft ett så bra dagis nu flera år så det känns riktigt bra!

    Hur som helst. Skönt att ni hittat det som är bäst för er!
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5

    Ja hu

    Det skulle vara härligt att bo så det fanns många barn hemma runt omkring. Det känns så kontruerat att man ska ge sej av hemifrån för att leka. Nu har Karl träffat en kompis i huset brevid i alla fall, de plingar på hos varann och leker så det sociala verkar funka utan dagis också. Det som är skönast är att Karl liksom landat i sej själv igen.
    Skulle vilja bo granne med dej.
    Kram
  10. 5
    Ja hu Det skulle vara härligt att bo så det fanns många barn hemma runt omkring. Det känns så kontruerat att man ska ge sej av hemifrån för att leka. Nu har Karl träffat en kompis i huset brevid i alla fall, de plingar på hos varann och leker så det sociala verkar funka utan dagis också. Det som är skönast är att Karl liksom landat i sej själv igen.
    Skulle vilja bo granne med dej.
    Kram
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6

    Vad härligt!

    Låter ju jättebra, vad skönt att ni hittade en variant som passar er och honom bättre!
  12. 6
    Vad härligt! Låter ju jättebra, vad skönt att ni hittade en variant som passar er och honom bättre!
  13. Medlem sedan
    May 2001
    #7

    Låter helt TOPPEN!

    Vad härligt att hitta ett alternativ när det inte funkar. Ett dagis kan som sagt var vara hur bra som helst, men det hjälper ju inte om de inte trivs.
  14. 7
    Låter helt TOPPEN! Vad härligt att hitta ett alternativ när det inte funkar. Ett dagis kan som sagt var vara hur bra som helst, men det hjälper ju inte om de inte trivs.
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    Hej igen

    Jag var kanske lite otydlig märker jag på mitt inlägg. Det att vi har många storfamiljer (inte i vår direkta närhet) och flera bondgårdar gör ju att många har en förälder hemma (läs:mamma) så ingen har ju tyckt att man är konstig om barnen varit hemma. Inte har man kännt press heller. Snarare tvärtom! Det kunde ju också ha varit jobbigt om man tex skulle velat ha barnet på dagis men inte jobbat-då skulle man direkt ha varit \"konstig\".

    Riktigt många kompisar i vår direkta närhet har vi inte. Sander leker med brorsorna, sen träffar vi kusinerna ibland, när vi var sommarlediga kanske nån gång per vecka. Sanders bröder som är i skolåldern behöver mer kompisar, men här finns kanske 3-4st i lämplig ålder att leka med..och det gör de. Ibland leker de med nån inne i byn men dit är det 3km så det är inte varje dag.
    Våra barn har ju haft sällskap av varandra och när de var under skolåldern (4-5år) tyckte jag att dagklubben som var 2ggr 3tim/vecka räckte riktigt bra under de perioder jag inte behövt dagvård pga mitt jobb.
    Skulle jag inte BEHÖVA dagis som vårdplats skulle jag inte tveka att ha Sander hemma. Då skulle det väl bli typ dagklubben ibland samt att vi skulle umgås ibland med vår enda nära granne m. ett barn i Sanders ålder.

    Men du skulle gärna få bo granne med mig iaf! Det skulle både jag och Sander tycka vore supertrevligt!

    Kram,
  16. 8
    Hej igen Jag var kanske lite otydlig märker jag på mitt inlägg. Det att vi har många storfamiljer (inte i vår direkta närhet) och flera bondgårdar gör ju att många har en förälder hemma (läs:mamma) så ingen har ju tyckt att man är konstig om barnen varit hemma. Inte har man kännt press heller. Snarare tvärtom! Det kunde ju också ha varit jobbigt om man tex skulle velat ha barnet på dagis men inte jobbat-då skulle man direkt ha varit \"konstig\".

    Riktigt många kompisar i vår direkta närhet har vi inte. Sander leker med brorsorna, sen träffar vi kusinerna ibland, när vi var sommarlediga kanske nån gång per vecka. Sanders bröder som är i skolåldern behöver mer kompisar, men här finns kanske 3-4st i lämplig ålder att leka med..och det gör de. Ibland leker de med nån inne i byn men dit är det 3km så det är inte varje dag.
    Våra barn har ju haft sällskap av varandra och när de var under skolåldern (4-5år) tyckte jag att dagklubben som var 2ggr 3tim/vecka räckte riktigt bra under de perioder jag inte behövt dagvård pga mitt jobb.
    Skulle jag inte BEHÖVA dagis som vårdplats skulle jag inte tveka att ha Sander hemma. Då skulle det väl bli typ dagklubben ibland samt att vi skulle umgås ibland med vår enda nära granne m. ett barn i Sanders ålder.

    Men du skulle gärna få bo granne med mig iaf! Det skulle både jag och Sander tycka vore supertrevligt!

    Kram,
  17. Medlem sedan
    Jan 2001
    #9

    Nej, precis så

    Jag är fortfarande väldigt nöjd med dagiset - eller ja, personalen, själva föräldrakooperativbiten ger jag mej nog inte in på igen. De borde ha ett personalkooperativ istället så de kunde bestämma själva hur de vill ha det istället för att man i styrelsen ska gissa vad de vill och sen försöka förmedla det till resten av föräldrarna. Det finns liksom inte tid för sånt numer.
  18. 9
    Nej, precis så Jag är fortfarande väldigt nöjd med dagiset - eller ja, personalen, själva föräldrakooperativbiten ger jag mej nog inte in på igen. De borde ha ett personalkooperativ istället så de kunde bestämma själva hur de vill ha det istället för att man i styrelsen ska gissa vad de vill och sen försöka förmedla det till resten av föräldrarna. Det finns liksom inte tid för sånt numer.
  19. Medlem sedan
    Jan 2001
    #10

    Jaa!

    Jag har alltid gillat tanken med familjedaghem men det har liksom fallit på personerna som funnits tillgängliga. Jag har sån fantastisk tur som träffat denna underbara pedagog som verkligen vill göra det här, det är kul att jobba med barn! Inte klämkäck utan lugn, saklig och tydlig med Karl.

    I början testade han henne en hel del, men hon pallade trycket och det fastnade aldrig i något negativt, han fick rätt respons så fastän han varit hur arg som helst så ville han gärna gå till henne dagen efter igen - inga tveksamheter alls. Hon är riktigt riktigt bra.
  20. 10
    Jaa! Jag har alltid gillat tanken med familjedaghem men det har liksom fallit på personerna som funnits tillgängliga. Jag har sån fantastisk tur som träffat denna underbara pedagog som verkligen vill göra det här, det är kul att jobba med barn! Inte klämkäck utan lugn, saklig och tydlig med Karl.

    I början testade han henne en hel del, men hon pallade trycket och det fastnade aldrig i något negativt, han fick rätt respons så fastän han varit hur arg som helst så ville han gärna gå till henne dagen efter igen - inga tveksamheter alls. Hon är riktigt riktigt bra.

Liknande trådar

  1. Djä-a karl!
    By Karin Lovisa in forum _1104 Aprilbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 08:10
  2. Slutat dagis för alltid!
    By Dilbertina__ in forum _0207 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 22:17
  3. För min karl!
    By bridgetj in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 19:45
  4. Karl måste byta avd på dagis:(
    By ~Trixie~ in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 20:53
  5. J**la karl....
    By pitufa76 in forum _05 Vårbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 10:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar