Ni som läser med små barn
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Ni som läser med små barn

    Jag satt och fyllde i barnens schema till dagis och de dagar jag jag går i skolan blir fulla dagar eftersom jag har en bit att åka.Sen finns ju dagar som ej är schemalagda,hur många timmar använder ni barnomsorg då? Känns konstigt att skicka iväg barnen 8 timmar då man har en \"fri\" dag.Jag vet att det är meningen att man ska läsa då,men ändå.Hur tänker ni?
  2. 1
    Ni som läser med små barn Jag satt och fyllde i barnens schema till dagis och de dagar jag jag går i skolan blir fulla dagar eftersom jag har en bit att åka.Sen finns ju dagar som ej är schemalagda,hur många timmar använder ni barnomsorg då? Känns konstigt att skicka iväg barnen 8 timmar då man har en \"fri\" dag.Jag vet att det är meningen att man ska läsa då,men ändå.Hur tänker ni?
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2

    Jag har gjort olika...

    Ibland har jag haft Viggo hemma hela dagen på \"lediga\" dagar. Ibland har han fått gå till efter lunch. Ibland har han fått gå till dagis stänger. Det har berott på hur mycket jag har att plugga och hur dicsiplinerad jag känner mig (vet jag med mig att jag inte kommer plugga under dagen ändå så har han fått vara hemma). Vi har aldrig lämnat in något schema om Viggos tider. Han gick heltid rätt och slätt, lämnades 8 varje morgon och hämtades alltifrån 12-17:30. Kom han inte alls ringde vi samma morgon.
  4. 2
    Jag har gjort olika... Ibland har jag haft Viggo hemma hela dagen på \"lediga\" dagar. Ibland har han fått gå till efter lunch. Ibland har han fått gå till dagis stänger. Det har berott på hur mycket jag har att plugga och hur dicsiplinerad jag känner mig (vet jag med mig att jag inte kommer plugga under dagen ändå så har han fått vara hemma). Vi har aldrig lämnat in något schema om Viggos tider. Han gick heltid rätt och slätt, lämnades 8 varje morgon och hämtades alltifrån 12-17:30. Kom han inte alls ringde vi samma morgon.
  5. Anonym
    #3

    Jag kommer ha lite olika

    utifrån hur mkt jag har att göra. Vissa perioder är det lite lugnare, andra mer hektiskt. Men några 9 h-dagar blir det ju inte när jag är hemma...
  6. 3
    Jag kommer ha lite olika utifrån hur mkt jag har att göra. Vissa perioder är det lite lugnare, andra mer hektiskt. Men några 9 h-dagar blir det ju inte när jag är hemma...
  7. NyfNiken
    #4

    Lämnar alltid på dagis

    Har vi lite föreläsningar innebär det MER jobb eftersom vi måste läsa oss till allt själva. Jag ser studierna som ett jobb och ägnar dagarna åt det. Kvällar och helger lägger jag böckerna på hyllan och är ledig.
  8. 4
    Lämnar alltid på dagis Har vi lite föreläsningar innebär det MER jobb eftersom vi måste läsa oss till allt själva. Jag ser studierna som ett jobb och ägnar dagarna åt det. Kvällar och helger lägger jag böckerna på hyllan och är ledig.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Jag kommer

    lämna barnen till frukost (för grabben som går på fritids innebär det 7.15) och hämta dem 16-16.30 de dagar jag har föreläsningar. När jag har en hel dag självstudier ( =inte ledig!!!) kommer jag lämna dem en timme senare och hämta dem 15.30-16 ungefär. På fredagar har jag tänkt att jag skall hämta vid tvåtiden.
    Det känns lite i mammahjärtat att de får relativt långa dagar, särskilt som vi är vana vid två tidiga dagar/vecka nu när jag jobbat (har hämtat halv två - kvart i två då), men jag känner att det här blir den bästa lösningen. Jag kommer försöka vara disciplinerad och läsa under dagtid så jag förhoppningsvis slipper lägga värdefull familjetid på att läsa på kvällar och helger. Jag kommer läsa 150% så jag kommer väl tyvärr vara tvungen att smyga mig till lite lästid då också emellanåt, men tanken är att jag skall vara mamma och fru (och Anna) när barnen är hemma.
  10. 5
    Jag kommer lämna barnen till frukost (för grabben som går på fritids innebär det 7.15) och hämta dem 16-16.30 de dagar jag har föreläsningar. När jag har en hel dag självstudier ( =inte ledig!!!) kommer jag lämna dem en timme senare och hämta dem 15.30-16 ungefär. På fredagar har jag tänkt att jag skall hämta vid tvåtiden.
    Det känns lite i mammahjärtat att de får relativt långa dagar, särskilt som vi är vana vid två tidiga dagar/vecka nu när jag jobbat (har hämtat halv två - kvart i två då), men jag känner att det här blir den bästa lösningen. Jag kommer försöka vara disciplinerad och läsa under dagtid så jag förhoppningsvis slipper lägga värdefull familjetid på att läsa på kvällar och helger. Jag kommer läsa 150% så jag kommer väl tyvärr vara tvungen att smyga mig till lite lästid då också emellanåt, men tanken är att jag skall vara mamma och fru (och Anna) när barnen är hemma.
  11. Madelaine*
    #6

    Vårt schema

    är ett ramschema, dvs vi kan tidigast lämna 07.30 och senast 17,00. Dessa tider utnyttjar vi inte mer än 4-5 dagar per termin vilket sker de dagar jag har praktik och min man samtidigt inte kan hämta barnen pga sitt jobb (resor, möten eller liknande).

    Har jag förmiddagsföreläsningar är barnen på dagis 8-15 och har jag eftermiddagsföreläsningar är de på dagis 9-16. De dagar jag har hemmastudier är de på dagis 9-15 alternativt helt lediga.

    Jag pluggar i princip enbart den tiden de är på dagis och har därmed kvällar och helger lediga (utom i de enstaka fall då jag måste tentaläsa). Läser förresten till lärare.
  12. 6
    Vårt schema är ett ramschema, dvs vi kan tidigast lämna 07.30 och senast 17,00. Dessa tider utnyttjar vi inte mer än 4-5 dagar per termin vilket sker de dagar jag har praktik och min man samtidigt inte kan hämta barnen pga sitt jobb (resor, möten eller liknande).

    Har jag förmiddagsföreläsningar är barnen på dagis 8-15 och har jag eftermiddagsföreläsningar är de på dagis 9-16. De dagar jag har hemmastudier är de på dagis 9-15 alternativt helt lediga.

    Jag pluggar i princip enbart den tiden de är på dagis och har därmed kvällar och helger lediga (utom i de enstaka fall då jag måste tentaläsa). Läser förresten till lärare.
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Så här gör jag...

    ..Vi har barnomsorg från 6.30-17.30, men sedan lämnar vi inte scheman allteftersom. En schemafri dag brukar barnen gå ca 6 timmar, och det brukar inkludera en timmes träning för mig också. Det är sällan jag lägger hela 40 timmar i veckan på studierna, utan snarare 15-20 timmar. Kurser med tentor brukar jag lägga in en spurt de två sista veckorna och då får barnen vara mer på dagis. Sedan är det aldrig problem med vårt dagis, det räcker med att jag säger till innan så kan jag ha dem längre eller lämna dem tidigare.

    Så för min del så går barnen ca 6 timmar schemafria dagar, jag pluggar i 2-3 timmar och fixar undan annat och tar det lugnt tills jag hämtar barnen.
  14. 7
    Så här gör jag... ..Vi har barnomsorg från 6.30-17.30, men sedan lämnar vi inte scheman allteftersom. En schemafri dag brukar barnen gå ca 6 timmar, och det brukar inkludera en timmes träning för mig också. Det är sällan jag lägger hela 40 timmar i veckan på studierna, utan snarare 15-20 timmar. Kurser med tentor brukar jag lägga in en spurt de två sista veckorna och då får barnen vara mer på dagis. Sedan är det aldrig problem med vårt dagis, det räcker med att jag säger till innan så kan jag ha dem längre eller lämna dem tidigare.

    Så för min del så går barnen ca 6 timmar schemafria dagar, jag pluggar i 2-3 timmar och fixar undan annat och tar det lugnt tills jag hämtar barnen.
  15. Medlem sedan
    Jul 2000
    #8

    Jag läser på distans

    så jag har mina barn samma tider varje dag på dagis. De går 8-15, men har jag inget som jag behöver göra hämtar jag hem dem tidigare.
    Nu kommer de få gå 8-17 på onsdagar eftersom jag har föreläsning på onsdagseftermiddagarna samtidigt som maken alltid har planeringsmöten då. Troligtvis kommer jag kompensera dem med att sluta tidigare på fredagar istället. Får se hur det ser ut framöver.

    Kramisar
  16. 8
    Jag läser på distans så jag har mina barn samma tider varje dag på dagis. De går 8-15, men har jag inget som jag behöver göra hämtar jag hem dem tidigare.
    Nu kommer de få gå 8-17 på onsdagar eftersom jag har föreläsning på onsdagseftermiddagarna samtidigt som maken alltid har planeringsmöten då. Troligtvis kommer jag kompensera dem med att sluta tidigare på fredagar istället. Får se hur det ser ut framöver.

    Kramisar
  17. Anonym
    #9

    tankar

    Min dotter går från kl 9 på morgonen till ca 15-16 varje dag. Jag ser pluggandet som ett heltidsjobb och det får dagis ta. Bättre med rutiner för oss båda än total röra! Men om jag har en \" dålig \" dag och inte får ngt gjort brukar jag hämta tidigare och tillbringa eftermiddagen i parken med henne istället.

  18. 9
    tankar Min dotter går från kl 9 på morgonen till ca 15-16 varje dag. Jag ser pluggandet som ett heltidsjobb och det får dagis ta. Bättre med rutiner för oss båda än total röra! Men om jag har en \" dålig \" dag och inte får ngt gjort brukar jag hämta tidigare och tillbringa eftermiddagen i parken med henne istället.

  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10

    Jag använder alla mina..

    självstudiedagar till studier. Vi har alltsomoftast ce tre dagar i skolan och två hemma. Men vi går efter min sambos schema på jobbet, han jobbar nu halv åtta till två på dagarna. Vissa fredagar kommer jag att ha dem hemma, men jag vill inte känna att skolan tar stryk även om jag vill vara med barnen så mycket jag bara kan. Min erfarenhet är att sitta och jobba på kvällarna kan vara rätt slitande i längden. (Jag gjorde så förra året ofta) Hellre då att göra bort allt på dagen så man får kvällen för familjen och nattning.
  20. 10
    Jag använder alla mina.. självstudiedagar till studier. Vi har alltsomoftast ce tre dagar i skolan och två hemma. Men vi går efter min sambos schema på jobbet, han jobbar nu halv åtta till två på dagarna. Vissa fredagar kommer jag att ha dem hemma, men jag vill inte känna att skolan tar stryk även om jag vill vara med barnen så mycket jag bara kan. Min erfarenhet är att sitta och jobba på kvällarna kan vara rätt slitande i längden. (Jag gjorde så förra året ofta) Hellre då att göra bort allt på dagen så man får kvällen för familjen och nattning.
  21. Annjo
    #11

    Mina barn

    går alla dagar, oftast 8-16. Jag försöker att vara diciplinerad och verkligen läsa även om jag inte har någon undervisning. Oftast åker jag till skolan och sitter där och läser.

    Men istället så pluggar jag ALDRIG på kvällar eller helger.
  22. 11
    Mina barn går alla dagar, oftast 8-16. Jag försöker att vara diciplinerad och verkligen läsa även om jag inte har någon undervisning. Oftast åker jag till skolan och sitter där och läser.

    Men istället så pluggar jag ALDRIG på kvällar eller helger.
  23. E m T, M & M Betevpr T2
    #12

    Så här gör jag...

    Mina barn som är 7,6 och 1,5 år går 8-16 varje dag...ibland tidigare när jag skall till skolan då jag har långt att åka. Så mitt schema jag har lämnat gäller mån-fred 8-16 med reserv.
    De är även på skolan (de två äldsta i skolan/fritids) de dagar jag är hemma.

    I snitt går jag 2d/v i skolan de övriga dagarna lägger jag upp så här:
    1 fri dag som går åt till att städa upp,tvätta och fixa iordning hemma.
    1 fri dag att läsa litteraturen alt göra uppgifter
    1 fri dag läsa mer grundligt o anteckna alt göra uppgifter.
    Den planeringen funkar väldigt bra för mig, kvällar o helger blir ledig tid då jag kan ägna mig o barn o sambo :)

    I början var allt i en enda röra och jag trodde jag kunde ha dotter hemma de fria dagarna men efter att ha gjort upp detta schema som jag strikt håller mig till blev allt bättre. Dottern trivs på dagis det verkar vara en bra rutin för henne att gå dit varje dag likaså för killarna.

    Studier på heltid motsvarar 40h arbetsvecka så det är eg inte konstigt om barnen är på dagis hela dagen, men visst skär det lite i mamma hjärtat :)

    Jag läser på Beteendevetarprog termin 2
  24. 12
    Så här gör jag... Mina barn som är 7,6 och 1,5 år går 8-16 varje dag...ibland tidigare när jag skall till skolan då jag har långt att åka. Så mitt schema jag har lämnat gäller mån-fred 8-16 med reserv.
    De är även på skolan (de två äldsta i skolan/fritids) de dagar jag är hemma.

    I snitt går jag 2d/v i skolan de övriga dagarna lägger jag upp så här:
    1 fri dag som går åt till att städa upp,tvätta och fixa iordning hemma.
    1 fri dag att läsa litteraturen alt göra uppgifter
    1 fri dag läsa mer grundligt o anteckna alt göra uppgifter.
    Den planeringen funkar väldigt bra för mig, kvällar o helger blir ledig tid då jag kan ägna mig o barn o sambo :)

    I början var allt i en enda röra och jag trodde jag kunde ha dotter hemma de fria dagarna men efter att ha gjort upp detta schema som jag strikt håller mig till blev allt bättre. Dottern trivs på dagis det verkar vara en bra rutin för henne att gå dit varje dag likaså för killarna.

    Studier på heltid motsvarar 40h arbetsvecka så det är eg inte konstigt om barnen är på dagis hela dagen, men visst skär det lite i mamma hjärtat :)

    Jag läser på Beteendevetarprog termin 2
  25. Medlem sedan
    May 2005
    #13

    Jag hade

    dottern på dagis från 9-14 eller 8-15. Någon enstaka gång till 16. Pluggade bäst på kvällar & nätter...:-)
    Vissa dagar var vi hemma och myste.I bland pluggade vi i grupp och satt hela dagarna (t ex juridiken).

    Vi hade heltidsplats men utnyttjade ej heltid.
  26. 13
    Jag hade dottern på dagis från 9-14 eller 8-15. Någon enstaka gång till 16. Pluggade bäst på kvällar & nätter...:-)
    Vissa dagar var vi hemma och myste.I bland pluggade vi i grupp och satt hela dagarna (t ex juridiken).

    Vi hade heltidsplats men utnyttjade ej heltid.
  27. Medlem sedan
    Dec 2002
    #14

    lämnar alltid

    jag är stenhård på att plugga varje dag mellan 8-17 ungefär, på så sätt slipper jag plugga på kvällar och helger.
    Vi har ofta föreläsningsfria dagar, men det betyder ju inte att vi är lediga då.
  28. 14
    lämnar alltid jag är stenhård på att plugga varje dag mellan 8-17 ungefär, på så sätt slipper jag plugga på kvällar och helger.
    Vi har ofta föreläsningsfria dagar, men det betyder ju inte att vi är lediga då.
  29. Ssk
    #15

    Jag

    såg studierna som ett heltidsjobb och prioriterade att ha fria kvällar och helger med min man och barn, så vi hade heltid på dagiset. Maken och jag delade på tvätt, städ, handla odl på vår lediga tid. Hade jag en dålig pluggdag eller låg före schemat så unnade jag mig en ledig dag med barn utan måsten. Sen är det ju bra att ligga lite före för det är ju inte frågan om barnen blir sjuka utan _när_ ;)Sedan ingick en massa praktik i min utbildning och då är det ju verkligen heltidsjobb :)
  30. 15
    Jag såg studierna som ett heltidsjobb och prioriterade att ha fria kvällar och helger med min man och barn, så vi hade heltid på dagiset. Maken och jag delade på tvätt, städ, handla odl på vår lediga tid. Hade jag en dålig pluggdag eller låg före schemat så unnade jag mig en ledig dag med barn utan måsten. Sen är det ju bra att ligga lite före för det är ju inte frågan om barnen blir sjuka utan _när_ ;)Sedan ingick en massa praktik i min utbildning och då är det ju verkligen heltidsjobb :)
  31. Medlem sedan
    Dec 2002
    #16

    Heltid

    from måndag kommer mina barn går 8-16 och fredagar till 15. Både jag och dagispersonalen anser att det är heltids studier och därför kan jag ha barnen där heltid också.Sen om jag vill kan jag ju säga till personalen att i dag är barnen lediga eller jag kommer och hämtar tidigare.
  32. 16
    Heltid from måndag kommer mina barn går 8-16 och fredagar till 15. Både jag och dagispersonalen anser att det är heltids studier och därför kan jag ha barnen där heltid också.Sen om jag vill kan jag ju säga till personalen att i dag är barnen lediga eller jag kommer och hämtar tidigare.
  33. Medlem sedan
    Apr 2002
    #17

    jag

    har A på dagis till efter lunch när jag inte är i skolan. Då brukar jag hinna få det mesta gjort
  34. 17
    jag har A på dagis till efter lunch när jag inte är i skolan. Då brukar jag hinna få det mesta gjort
  35. Medlem sedan
    Apr 2002
    #18

    lägger till...

    att det räcker alltså med 8-14 för att jag ska slippa plugga kvällar och helger. Dom dagar som jag är i skolan går hon 8-15.
  36. 18
    lägger till... att det räcker alltså med 8-14 för att jag ska slippa plugga kvällar och helger. Dom dagar som jag är i skolan går hon 8-15.
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19

    TACK!

    Tack alla ni som tog er tid att svara!
    Jag kommer att göra som de flesta andra verkar göra här,ha barnomsorg på dagarna och försöka att ha kvällar/helger fria.
  38. 19
    TACK! Tack alla ni som tog er tid att svara!
    Jag kommer att göra som de flesta andra verkar göra här,ha barnomsorg på dagarna och försöka att ha kvällar/helger fria.

Liknande trådar

  1. Vad läser era barn?
    By Nissa in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 11:18
  2. Vad läser era barn?
    By drumlan in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 15:20
  3. Vad läser era barn?
    By Charlotte A in forum Hem & fritid
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 15:05
  4. vad läser ni för era barn?
    By majsan28 in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 12:00
  5. Läser barn
    By Hojhoj in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 21:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar