Har det stämt...
Ryggmärgsbråck
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #1

    Har det stämt...

    ... med var läkarna sagt om gång/icke gång när barnen varit små? Olea går med ortoser och rullator nu och läkarna säger att så kommer det att bli för henne. Är säkert lite luddig nu men har en känsla av att läkarna inte säger riktigt allt till oss...
    Kram
  2. 1
    Har det stämt... ... med var läkarna sagt om gång/icke gång när barnen varit små? Olea går med ortoser och rullator nu och läkarna säger att så kommer det att bli för henne. Är säkert lite luddig nu men har en känsla av att läkarna inte säger riktigt allt till oss...
    Kram
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    När jag var liten

    När jag var liten och nyfödd fick mina föräldrar beskedet att jag skulle bli ett hjälplöst kolli och att det var lika bra att de lämnade över mig till någon vårdinrättning och glömde bort mig. Min far som normalt sett var en timid man blev rasande och bad dem nästan att fara och flyga.

    Givetvis uppför sig inte läkarna på ett sånt sätt idag, detta inträffade ju för femtio år sedan. Min mor och jag har ofta talat om att det skulle vara ganska kul att träffa de läkarna idag så de fick se vad det blev av mig.
  4. 2
    När jag var liten När jag var liten och nyfödd fick mina föräldrar beskedet att jag skulle bli ett hjälplöst kolli och att det var lika bra att de lämnade över mig till någon vårdinrättning och glömde bort mig. Min far som normalt sett var en timid man blev rasande och bad dem nästan att fara och flyga.

    Givetvis uppför sig inte läkarna på ett sånt sätt idag, detta inträffade ju för femtio år sedan. Min mor och jag har ofta talat om att det skulle vara ganska kul att träffa de läkarna idag så de fick se vad det blev av mig.
  5. vittosvart
    #3

    Ja

    det som sjukgymnasten sa till oss om att de flesta väljer rullstol i tonåren för det går fortare stämmer för oss. De kan väl se om det kommer bli större ryggproblem och höftproblem redan när barnen är små? Läkarna har _aldrig_ velat säga varken bu eller bä :).
    Dotterns \"problem\" har ökat med åldern precis som de sa. Säger läkarna att hon blir gående, de lovar väl aldrig för mycket, så var glad för det och jobba för det. Kram
  6. 3
    Ja det som sjukgymnasten sa till oss om att de flesta väljer rullstol i tonåren för det går fortare stämmer för oss. De kan väl se om det kommer bli större ryggproblem och höftproblem redan när barnen är små? Läkarna har _aldrig_ velat säga varken bu eller bä :).
    Dotterns \"problem\" har ökat med åldern precis som de sa. Säger läkarna att hon blir gående, de lovar väl aldrig för mycket, så var glad för det och jobba för det. Kram
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Gångtränade

    När jag gick i skolan bland andra handikappade barn från ettan till femte klass så gångtränade med vi med rullator en rast per dag. Då jag sedan i sexan började i vanlig skolan bland gående barn gick det precis som du säger alldeles för sakta om jag skulle gå
    med rullator eller kryckor, och efter detta så har jag använt rullstol hela tiden.

    Från det att jag började i vanlig klass hade jag sjukgymnastik en gång i veckan med hjälp av en sjukgymnast som kom hem till oss och då gick jag också en del av träningspasset med kryckor och med ortoser på benen, varav på ena benet en helbensortos. När jag sedan började jobba då jag var tjugo år gammal skippade jag gymnastiken eftersom jag inte tyckte jag hade tid med den.
  8. 4
    Gångtränade När jag gick i skolan bland andra handikappade barn från ettan till femte klass så gångtränade med vi med rullator en rast per dag. Då jag sedan i sexan började i vanlig skolan bland gående barn gick det precis som du säger alldeles för sakta om jag skulle gå
    med rullator eller kryckor, och efter detta så har jag använt rullstol hela tiden.

    Från det att jag började i vanlig klass hade jag sjukgymnastik en gång i veckan med hjälp av en sjukgymnast som kom hem till oss och då gick jag också en del av träningspasset med kryckor och med ortoser på benen, varav på ena benet en helbensortos. När jag sedan började jobba då jag var tjugo år gammal skippade jag gymnastiken eftersom jag inte tyckte jag hade tid med den.
  9. vittosvart
    #5

    Bra träning

    Du verkar fått mycket mer hjälp med träning än vår dotter. Nu lyser sjukgymnasten med sin frånvaro...har inte fått någon vidare hjälp alls de sista fyra åren när gångträningen lades ner utan allt hänger på mig! Vad känner du i dag, ångrar du att du slutade gåträna?
  10. 5
    Bra träning Du verkar fått mycket mer hjälp med träning än vår dotter. Nu lyser sjukgymnasten med sin frånvaro...har inte fått någon vidare hjälp alls de sista fyra åren när gångträningen lades ner utan allt hänger på mig! Vad känner du i dag, ångrar du att du slutade gåträna?
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Min träning

    Min träning var inte speciellt bra förrän jag var cirka tolv år gammal då jag fick en mycket bra sjukgymnast som både var kunnig och engagerad. Då jag gick i skolan bland andra handikappade barn var det inget speciellt engagemang bland de som skulle träna oss. Det mesta gick på rutin och med tvång. Det fanns ingen som helst glädje med det man gjorde.

    Jag har aldrig ångrat jag slutade gångträna, och skulle aldrig ha kunnat bli någon gångare. För min del är jag nöjd med min situation med att vara rullstolsåkare. Det vikiga för mig idag är att livet fungerar i vardagen och att ha ett kul jobb.
  12. 6
    Min träning Min träning var inte speciellt bra förrän jag var cirka tolv år gammal då jag fick en mycket bra sjukgymnast som både var kunnig och engagerad. Då jag gick i skolan bland andra handikappade barn var det inget speciellt engagemang bland de som skulle träna oss. Det mesta gick på rutin och med tvång. Det fanns ingen som helst glädje med det man gjorde.

    Jag har aldrig ångrat jag slutade gångträna, och skulle aldrig ha kunnat bli någon gångare. För min del är jag nöjd med min situation med att vara rullstolsåkare. Det vikiga för mig idag är att livet fungerar i vardagen och att ha ett kul jobb.
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7

    ungefär samma

    erfarenheter som Peter. Sonen var mer aktiv gångare som barn, kan gå lite nu också men det är rullstol som gäller. Hans gång är ingen \"sköngång\" precis, men det är bra att i allafall kunna t.ex ta sig in på en toalett som inte är handikappanpassad och lämna rullstolen utanför, då blir man inte så beroende av att leta lämpliga toaletter, han kan också gå några trappsteg och då be någon annan ta rullstolen upp, så visst är det bra att behålla funktioner om de finns. Hade han tränat mycket att han kanske varit bättre i dag på att gå, men som Peter säger missar man mycket socialt, man hinner inte med sina gående kompisar och inte heller sin handikappade kompisar i rullstol och det är inte kul att alltid komma långt efter.
    Dessutom i en viss ålder är det nog häftigare att vara en bra rullstolkörare än att gå sakta med rullator. Att om förutsättningar finns kunna med rullstol ta sig upp och ner för trappor och åka rullstrappa imponerar lite på kompisar och det är ju inte helt fel.
  14. 7
    ungefär samma erfarenheter som Peter. Sonen var mer aktiv gångare som barn, kan gå lite nu också men det är rullstol som gäller. Hans gång är ingen \"sköngång\" precis, men det är bra att i allafall kunna t.ex ta sig in på en toalett som inte är handikappanpassad och lämna rullstolen utanför, då blir man inte så beroende av att leta lämpliga toaletter, han kan också gå några trappsteg och då be någon annan ta rullstolen upp, så visst är det bra att behålla funktioner om de finns. Hade han tränat mycket att han kanske varit bättre i dag på att gå, men som Peter säger missar man mycket socialt, man hinner inte med sina gående kompisar och inte heller sin handikappade kompisar i rullstol och det är inte kul att alltid komma långt efter.
    Dessutom i en viss ålder är det nog häftigare att vara en bra rullstolkörare än att gå sakta med rullator. Att om förutsättningar finns kunna med rullstol ta sig upp och ner för trappor och åka rullstrappa imponerar lite på kompisar och det är ju inte helt fel.
  15. Medlem sedan
    Mar 2002
    #8

    Ja när jag var liten

    Sa läkaren precis samma sak till mina föräldrar. Att det var lika bra att dom lämnade bort mig för dom skulle aldrig orka ta hand om ett hjälplöst kolli. Det var bara att lämna bort mig och glömma mig.
    Ja läkarna på den tiden skulle verkligen behöva träffa oss och se att vi inte blev några hjälplösa kollin utan vi klarar oss rätt så bra i livet.
  16. 8
    Ja när jag var liten Sa läkaren precis samma sak till mina föräldrar. Att det var lika bra att dom lämnade bort mig för dom skulle aldrig orka ta hand om ett hjälplöst kolli. Det var bara att lämna bort mig och glömma mig.
    Ja läkarna på den tiden skulle verkligen behöva träffa oss och se att vi inte blev några hjälplösa kollin utan vi klarar oss rätt så bra i livet.
  17. Medlem sedan
    Mar 2002
    #9

    Gångträning

    Usch, när jag var liten så fick jag använda något som jag kallade för stå och gåbandage. En slags skal för ben och så hade man en platta mot rygg och mage som spändes fast. Och så skulle jag då hoppa omkring med det med en rullator. Det var rena pinan! Så min mamma och jag var jämt osams då. Men det var ju så viktigt för mig sa sjukgymnasten att jag kom upp stående för blodcirkulationen.
    Sen när jag blev tonåring så slapp jag det där men fick då istället stå på tippbräda hemma tills jag flyttade hemifrån. Då skippade jag det där för då hade jag ingen som kunde hjälpa mig med det. Då ville man ju slippa allt vad hjälp hette.
    Sen blev det att jag gick på sjukgymnastik istället och fick träna där. Hon sträckte på mina ben och jag fick träna balans och styrka och kondition.
    Det har fortsatt sedan under hela mitt vuxna liv i perioder att jag fått åka till rehab och träna. Däremellan sen är det desto sämre med träningen. Hm...då blir man lite lat.
  18. 9
    Gångträning Usch, när jag var liten så fick jag använda något som jag kallade för stå och gåbandage. En slags skal för ben och så hade man en platta mot rygg och mage som spändes fast. Och så skulle jag då hoppa omkring med det med en rullator. Det var rena pinan! Så min mamma och jag var jämt osams då. Men det var ju så viktigt för mig sa sjukgymnasten att jag kom upp stående för blodcirkulationen.
    Sen när jag blev tonåring så slapp jag det där men fick då istället stå på tippbräda hemma tills jag flyttade hemifrån. Då skippade jag det där för då hade jag ingen som kunde hjälpa mig med det. Då ville man ju slippa allt vad hjälp hette.
    Sen blev det att jag gick på sjukgymnastik istället och fick träna där. Hon sträckte på mina ben och jag fick träna balans och styrka och kondition.
    Det har fortsatt sedan under hela mitt vuxna liv i perioder att jag fått åka till rehab och träna. Däremellan sen är det desto sämre med träningen. Hm...då blir man lite lat.
  19. vittosvart
    #10

    He, he...

    vi stackars mammor plågar visst våra barn med all träning *S*
    Tror du inte det gjorde nytta då? Är vuxenhabiliteringen bra?
  20. 10
    He, he... vi stackars mammor plågar visst våra barn med all träning *S*
    Tror du inte det gjorde nytta då? Är vuxenhabiliteringen bra?
  21. Medlem sedan
    Jun 2001
    #11

    Sån pina

    En sån pina slapp jag. Jag hade däremot klumpiga bandage. På mitt vänstra ben hade jag ortos upp till knävecket och på det högra som jag inte kan sträcka ordentligt hade jag ett helbensbandage med låst knä då jag gångtränade. Då jag satt i rullen hade jag ortoser upp til knävecken på båda benen.
  22. 11
    Sån pina En sån pina slapp jag. Jag hade däremot klumpiga bandage. På mitt vänstra ben hade jag ortos upp till knävecket och på det högra som jag inte kan sträcka ordentligt hade jag ett helbensbandage med låst knä då jag gångtränade. Då jag satt i rullen hade jag ortoser upp til knävecken på båda benen.
  23. Medlem sedan
    Mar 2002
    #12
    ha ha ja ni gör visst det...nä då, det är nog tur det att mammorna tjatar mycket för annars skulle det inte bli någon träning och visst gjorde den nytta till viss del. Inte det att jag blev gångare utan att jag fick hålla igång blodcirkulationen i kroppen.
    Nja vuxenhabiliteringen är väl skaplig. Kunde vara bättre tycker jag. Gillar inte min arbetsterapeut, hon är så tafatt. Har haft henne i 20 år så hon borde ju veta mina behov och förutsättningar men icke, hon blir lika frågande varje gång det är dags att byta rullstol eller liknande. Jag får själv komma på hur jag vill ha den anpassad. Det är ju bra i och för sig men ibland vill man ha lite nya idéer och dom borde komma från henne. Min sjukgymnast och läkare är däremot guld värda.
  24. 12
    ha ha ja ni gör visst det...nä då, det är nog tur det att mammorna tjatar mycket för annars skulle det inte bli någon träning och visst gjorde den nytta till viss del. Inte det att jag blev gångare utan att jag fick hålla igång blodcirkulationen i kroppen.
    Nja vuxenhabiliteringen är väl skaplig. Kunde vara bättre tycker jag. Gillar inte min arbetsterapeut, hon är så tafatt. Har haft henne i 20 år så hon borde ju veta mina behov och förutsättningar men icke, hon blir lika frågande varje gång det är dags att byta rullstol eller liknande. Jag får själv komma på hur jag vill ha den anpassad. Det är ju bra i och för sig men ibland vill man ha lite nya idéer och dom borde komma från henne. Min sjukgymnast och läkare är däremot guld värda.
  25. Medlem sedan
    Mar 2002
    #13
    Usch det lät inget skoj det heller. Tur att den tiden är förbi eller hur?
  26. 13
    Usch det lät inget skoj det heller. Tur att den tiden är förbi eller hur?
  27. Medlem sedan
    Jun 2001
    #14

    Ja, verkligen

    Ja, verkligen. Jag kan fortfarande inte se vitsen med att jag skulle ha ortoser på mig då jag satt i rullstolen. Då jag gångtränade var de ju nödvändiga för att jag skulle kunna gå men inte annars. Jag slutade att använda dem när jag var cirka 20 år gammal.
  28. 14
    Ja, verkligen Ja, verkligen. Jag kan fortfarande inte se vitsen med att jag skulle ha ortoser på mig då jag satt i rullstolen. Då jag gångtränade var de ju nödvändiga för att jag skulle kunna gå men inte annars. Jag slutade att använda dem när jag var cirka 20 år gammal.
  29. Medlem sedan
    Aug 2005
    #15

    Samma sak när jag var liten, 1970, då sa de också att det var bättre för mina föräldrar att lämna bort mig. Det gjorde de självklart inte, båda var starka fast de inte hade någon kontakt med funktionshinder innan detta.

    Jag och min mamma har också pratat om att det skulle vara spännande att träffa de läkarna idag för de sa att jag inte ens skulle kunna köra min rullstol själv och idag går jag lite med kryckor.
  30. 15
    Samma sak när jag var liten, 1970, då sa de också att det var bättre för mina föräldrar att lämna bort mig. Det gjorde de självklart inte, båda var starka fast de inte hade någon kontakt med funktionshinder innan detta.

    Jag och min mamma har också pratat om att det skulle vara spännande att träffa de läkarna idag för de sa att jag inte ens skulle kunna köra min rullstol själv och idag går jag lite med kryckor.
  31. carolina32
    #16

    För oss har det stämt

    Hej!

    Vi har en dotter som heter Maja hon är 10 år och går med ortoser och rollator. Ute vid längre sträckor åker hon rullstol. Hon fick sin första rollator när hon var 11/2 år. Vi kämpar på men vi märker att ju längre och tyngre hon blir ju jobbigare blir det. Läkaren sa till oss när hon var liten att hon kommer att kunna gå inomhus men ute vid längre sträckor kommer hon att välja rullstol. Så det känns än så länge att det stämmer det som läkaren sa när hon var liten. Men hon är inte vuxen än så man vet aldrig. Vårat mål är att hon ska kunna gå inomhus för det underlättar. Hon klarar sig bra själv och man behöver inte lyfta.
  32. 16
    För oss har det stämt Hej!

    Vi har en dotter som heter Maja hon är 10 år och går med ortoser och rollator. Ute vid längre sträckor åker hon rullstol. Hon fick sin första rollator när hon var 11/2 år. Vi kämpar på men vi märker att ju längre och tyngre hon blir ju jobbigare blir det. Läkaren sa till oss när hon var liten att hon kommer att kunna gå inomhus men ute vid längre sträckor kommer hon att välja rullstol. Så det känns än så länge att det stämmer det som läkaren sa när hon var liten. Men hon är inte vuxen än så man vet aldrig. Vårat mål är att hon ska kunna gå inomhus för det underlättar. Hon klarar sig bra själv och man behöver inte lyfta.

Liknande trådar

  1. hur har era datum stämt överens?
    By nela73 in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 20:41
  2. Stämt träff
    By netzz in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 08:01
  3. Har vikten stämt?
    By Silverkarin in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 22:32
  4. JämO har stämt FK!
    By Folly in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 09:45
  5. Hur har era bf-datum stämt?
    By Corinne m. 4 in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 20:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar