Logoped?
Hjärnskador
  1. Starfish-på besök
    #1

    Logoped?

    Hej alla kloka föräldrar här inne!

    Jag jobbar som personlig assistent åt ett barn med cp-skada och har en fundering till er som har barn som inte har något tal (eller bara några enstaka ord): Har ni kontakt med logoped? Får barnet isåfall någon tal/röstträning eller handlar det enbart om alternativ kommunikation? När man läser inne på Tal- och språkstörningssnacket så inser man att väldigt många av barnen där får talträning hos logoped/talpedagog, men jag har väldigt sällan hört talas om detta när det gäller barn med cp-skada utan tal. Har jag fått fel uppfattning eller är det så att logopeder ofta bara accepterar att "detta barn kan inte prata" och enbart satsar på alternativ kommunikation? Alternativ kommunikation är jättebra och jätteviktigt, men borde man inte _också_ träna barnet i att använda rösten/talet? Alla barn utvecklas ju och kan lära sig saker.

    Tacksam för svar eller funderingar om detta!
  2. 1
    Logoped? Hej alla kloka föräldrar här inne!

    Jag jobbar som personlig assistent åt ett barn med cp-skada och har en fundering till er som har barn som inte har något tal (eller bara några enstaka ord): Har ni kontakt med logoped? Får barnet isåfall någon tal/röstträning eller handlar det enbart om alternativ kommunikation? När man läser inne på Tal- och språkstörningssnacket så inser man att väldigt många av barnen där får talträning hos logoped/talpedagog, men jag har väldigt sällan hört talas om detta när det gäller barn med cp-skada utan tal. Har jag fått fel uppfattning eller är det så att logopeder ofta bara accepterar att "detta barn kan inte prata" och enbart satsar på alternativ kommunikation? Alternativ kommunikation är jättebra och jätteviktigt, men borde man inte _också_ träna barnet i att använda rösten/talet? Alla barn utvecklas ju och kan lära sig saker.

    Tacksam för svar eller funderingar om detta!
  3. mammaM
    #2