Logoped?
Hjärnskador
  1. Starfish-på besök
    #1

    Logoped?

    Hej alla kloka föräldrar här inne!

    Jag jobbar som personlig assistent åt ett barn med cp-skada och har en fundering till er som har barn som inte har något tal (eller bara några enstaka ord): Har ni kontakt med logoped? Får barnet isåfall någon tal/röstträning eller handlar det enbart om alternativ kommunikation? När man läser inne på Tal- och språkstörningssnacket så inser man att väldigt många av barnen där får talträning hos logoped/talpedagog, men jag har väldigt sällan hört talas om detta när det gäller barn med cp-skada utan tal. Har jag fått fel uppfattning eller är det så att logopeder ofta bara accepterar att "detta barn kan inte prata" och enbart satsar på alternativ kommunikation? Alternativ kommunikation är jättebra och jätteviktigt, men borde man inte _också_ träna barnet i att använda rösten/talet? Alla barn utvecklas ju och kan lära sig saker.

    Tacksam för svar eller funderingar om detta!
  2. 1
    Logoped? Hej alla kloka föräldrar här inne!

    Jag jobbar som personlig assistent åt ett barn med cp-skada och har en fundering till er som har barn som inte har något tal (eller bara några enstaka ord): Har ni kontakt med logoped? Får barnet isåfall någon tal/röstträning eller handlar det enbart om alternativ kommunikation? När man läser inne på Tal- och språkstörningssnacket så inser man att väldigt många av barnen där får talträning hos logoped/talpedagog, men jag har väldigt sällan hört talas om detta när det gäller barn med cp-skada utan tal. Har jag fått fel uppfattning eller är det så att logopeder ofta bara accepterar att "detta barn kan inte prata" och enbart satsar på alternativ kommunikation? Alternativ kommunikation är jättebra och jätteviktigt, men borde man inte _också_ träna barnet i att använda rösten/talet? Alla barn utvecklas ju och kan lära sig saker.

    Tacksam för svar eller funderingar om detta!
  3. mammaM
    #2
    Hej, min son är gravt utvecklingsstörd och är döv men har CI och han går hos logoped, nu kommer min son antagligen aldrig prata, men logopeden försökte allt, självklart kan även barn med CP-skador och andra funktionshinder lära sig tala!
  4. 2
    Hej, min son är gravt utvecklingsstörd och är döv men har CI och han går hos logoped, nu kommer min son antagligen aldrig prata, men logopeden försökte allt, självklart kan även barn med CP-skador och andra funktionshinder lära sig tala!
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Skönt att höra att det är så på en del ställen! På min brukares hab har de inte haft nån logoped överhuvudtaget på ett bra tag och när de har haft så har de inte gjort speciellt mycket nytta, tycker jag. Tecknar din son?
  6. 3
    Skönt att höra att det är så på en del ställen! På min brukares hab har de inte haft nån logoped överhuvudtaget på ett bra tag och när de har haft så har de inte gjort speciellt mycket nytta, tycker jag. Tecknar din son?
  7. MammaM
    #4
    Han kan inte teckna själv men han har lärt sig att förstå när vi tecknar till honom, vilket vi faktiskt inte vågade hoppas att han skulle klara. Så hur mycket en skadad hjärna kan utvecklas vet ingen.
  8. 4
    Han kan inte teckna själv men han har lärt sig att förstå när vi tecknar till honom, vilket vi faktiskt inte vågade hoppas att han skulle klara. Så hur mycket en skadad hjärna kan utvecklas vet ingen.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Ja, visst är det häftigt när tecknen funkar ! Nej, man kan ju aldrig säga att ett barn inte kommer att klara det ena eller det andra (fast det verkar finnas gott om s k experter som ändå gör såna uttalanden). Kul att ni fick bli positivt överraskade!
  10. 5
    Ja, visst är det häftigt när tecknen funkar ! Nej, man kan ju aldrig säga att ett barn inte kommer att klara det ena eller det andra (fast det verkar finnas gott om s k experter som ändå gör såna uttalanden). Kul att ni fick bli positivt överraskade!
  11. Medlem sedan
    Oct 2005
    #6

    svåra problem=mindre hjälp

    Hej! Min son har en cp-skada som påverkar talet rejält. Han har ett helt utvecklat språk grammatiskt och språkligt, men uttalet är det stora problemet. Bara de som känner honom väl förstår onom. När han var liten fick vi höra från logopeden att hon inte kundet hjälpa honom. Efter mycket bråk träffade hon honom ändå ganska regelbundet under dagistiden, dock med den bakomliggande inställningen att han var ett "hopplöst fall". Nu är han 13 år och går i en friskola med mkt bra träning på alla sätt och vis och han har utvecklats enormt. Men skolan har ingen egen logoped anställd så det har jag efterfrågat på hab. Det han maximalt kan få är två besök per termin och under dessa besök är det mest en massa snack. Logopeden (samma som när han var liten) har inga visioner, inga mål sätts och hon tror inte min son om att kunna utvecklas känns det som.

    Detta är min erfarenhet av logopedhjälp för cp-skadade barn utan tal eller med svårt påverkat tal. Trist!
  12. 6
    svåra problem=mindre hjälp Hej! Min son har en cp-skada som påverkar talet rejält. Han har ett helt utvecklat språk grammatiskt och språkligt, men uttalet är det stora problemet. Bara de som känner honom väl förstår onom. När han var liten fick vi höra från logopeden att hon inte kundet hjälpa honom. Efter mycket bråk träffade hon honom ändå ganska regelbundet under dagistiden, dock med den bakomliggande inställningen att han var ett "hopplöst fall". Nu är han 13 år och går i en friskola med mkt bra träning på alla sätt och vis och han har utvecklats enormt. Men skolan har ingen egen logoped anställd så det har jag efterfrågat på hab. Det han maximalt kan få är två besök per termin och under dessa besök är det mest en massa snack. Logopeden (samma som när han var liten) har inga visioner, inga mål sätts och hon tror inte min son om att kunna utvecklas känns det som.

    Detta är min erfarenhet av logopedhjälp för cp-skadade barn utan tal eller med svårt påverkat tal. Trist!
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7

    Hej! Har inte sett ditt inlägg

    förrän nu. Lite rörigt nu med lästa/olästa inlägg här. Hur som helst, tack för ditt svar! Det är lite den känslan jag har också, att "du har en cp-skada, du kan inte prata"=hopplöst fall. Om din son t o m pratar och dessutom har hela språket "i huvudet", så har han väl förutsättningar för att få ett bättre tal? Tycker jag iallafall. Och hur vet man om han inte får chansen? Usch vad arg jag blir när s k "experter" har en sån inställning ! Barn utvecklas ju hela tiden och jag har sett flera exempel på hur negativa "prognoser" från expertis har visat sig vara helt fel. Tur att det finns bra folk också, men synd att det är svårt att få tag på dom! Lycka till med din son och ge inte upp hoppet!
    Om du bara gör det du alltid har gjort, kommer du bara att få det du alltid har haft.
  14. 7
    Hej! Har inte sett ditt inlägg förrän nu. Lite rörigt nu med lästa/olästa inlägg här. Hur som helst, tack för ditt svar! Det är lite den känslan jag har också, att "du har en cp-skada, du kan inte prata"=hopplöst fall. Om din son t o m pratar och dessutom har hela språket "i huvudet", så har han väl förutsättningar för att få ett bättre tal? Tycker jag iallafall. Och hur vet man om han inte får chansen? Usch vad arg jag blir när s k "experter" har en sån inställning ! Barn utvecklas ju hela tiden och jag har sett flera exempel på hur negativa "prognoser" från expertis har visat sig vara helt fel. Tur att det finns bra folk också, men synd att det är svårt att få tag på dom! Lycka till med din son och ge inte upp hoppet!
  15. anonym logoped
    #8

    hmm...

    Det är tyvärr inte så enkelt att man bara för att man har sitt inre språk intakt kan lära sig att tala! Som ni ju säkert vet så beror cp på någon typ av hjärnskada som gör att signalerna till musklerna blir störda. Detta gäller givetvis talmusklerna också. Är man svårt spastisk (spänd) så är sannolikheten att man kan styra talmusklerna väldigt liten och det spelar tyvärr inte någon roll hur mycket man tränar. Cp-skadan försvinner inte för det.
    Sen tycker jag givetvis att man ska försöka, men som professionell måste man också säga nej när man är övertygad om att det inte fungerar. Och detta måste man prata om med barnet/familjen. Jag är övertygad om att ALLA logopeder tycker och vet att talet är den snabbaste vägen till att göra sig förstådd! Men om man inte har förutsättningar ska man heller inte träna. Det är inte rätt mot barnet.
  16. 8
    hmm... Det är tyvärr inte så enkelt att man bara för att man har sitt inre språk intakt kan lära sig att tala! Som ni ju säkert vet så beror cp på någon typ av hjärnskada som gör att signalerna till musklerna blir störda. Detta gäller givetvis talmusklerna också. Är man svårt spastisk (spänd) så är sannolikheten att man kan styra talmusklerna väldigt liten och det spelar tyvärr inte någon roll hur mycket man tränar. Cp-skadan försvinner inte för det.
    Sen tycker jag givetvis att man ska försöka, men som professionell måste man också säga nej när man är övertygad om att det inte fungerar. Och detta måste man prata om med barnet/familjen. Jag är övertygad om att ALLA logopeder tycker och vet att talet är den snabbaste vägen till att göra sig förstådd! Men om man inte har förutsättningar ska man heller inte träna. Det är inte rätt mot barnet.

Liknande trådar

  1. Logoped
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 20:00
  2. Logoped
    By anonymt namn in forum _0507 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 08:17
  3. logoped
    By victoria in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 21:29
  4. Logoped
    By fjompanz in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 08:16
  5. Logoped-tid
    By oxalis in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 19:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar