Normalfördelningskurva
_0609 Septemberbarn
  1. Vimse bf 6/9
    #1

    Normalfördelningskurva

    På hur nära bf man normalt föder.
    Man brukar väl säga att 80% föder inom +/- två veckor, men det kan ju knappast vara jämnt fördelat inom det spannet heller. Jag antar att det är fler som föder dagarna runt bf än på dag +12.
    Skulle vara kul att se en sån kurva, så att man kunde göra nån sort sannolikhetskalkyl för sig själv....

    Samtidigt, för varje dag som går så ÖKAR ju sannolikheten att man ska föda imorgon. Nån dag ska ju ungen trots allt ut.
  2. 1
    Normalfördelningskurva På hur nära bf man normalt föder.
    Man brukar väl säga att 80% föder inom +/- två veckor, men det kan ju knappast vara jämnt fördelat inom det spannet heller. Jag antar att det är fler som föder dagarna runt bf än på dag +12.
    Skulle vara kul att se en sån kurva, så att man kunde göra nån sort sannolikhetskalkyl för sig själv....

    Samtidigt, för varje dag som går så ÖKAR ju sannolikheten att man ska föda imorgon. Nån dag ska ju ungen trots allt ut.
  3. Medlem sedan
    Oct 1999
    #2
    Jag har hört att 92% föder inom veckorna 38-42. (hallå!!! Kanske inte så konstigt) Skulle oxå vilja veta lite mer ingående när d e vanligast att föda...
  4. 2
    Jag har hört att 92% föder inom veckorna 38-42. (hallå!!! Kanske inte så konstigt) Skulle oxå vilja veta lite mer ingående när d e vanligast att föda...
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3

    *s*

    Ja, eller hur?
    Med så många födande kvinnor i dessa tider borde det inte vara så svårt att få fram en liiite mer exakt kalkyl så mn kan beräkna.
    Samtidigt finns det de som säger att man går gravid en viss tid. Så man kanske ska räkna de dagar man var gravid förut och komma fram till nåt (om man nu kan det...?)

    Sen kan de utövas och snackas hur mycket som helst om igångsättningmestoder osv. jag tror iaf att bebisen kommer när den själv vill (oftast)

    Men jag tror mest på din sista tanke.
    Med varje dag så ökar sannorlikheten
    annasthlm - med triss i pojkar
  6. 3
    *s* Ja, eller hur?
    Med så många födande kvinnor i dessa tider borde det inte vara så svårt att få fram en liiite mer exakt kalkyl så mn kan beräkna.
    Samtidigt finns det de som säger att man går gravid en viss tid. Så man kanske ska räkna de dagar man var gravid förut och komma fram till nåt (om man nu kan det...?)

    Sen kan de utövas och snackas hur mycket som helst om igångsättningmestoder osv. jag tror iaf att bebisen kommer när den själv vill (oftast)

    Men jag tror mest på din sista tanke.
    Med varje dag så ökar sannorlikheten
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4

    och i min

    Mammapraktika står det 92% mellan v.37-42
    annasthlm - med triss i pojkar
  8. 4
    och i min Mammapraktika står det 92% mellan v.37-42
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5

    Det enda jag har läst

    E att ca 40% av gravida kvinnor går över tiden (inte mer alltså! Ska man tro på alla tanter å deras råd så går aaallaa kvinnor, framför allt förstföderskor, över tiden. Men så e alltså icke fallet) . 2% sannolikhet att föda på utsatt datum (har en jobbar kompis som födde båda sina på exakt datum!) ja å sen resterande föder för tidigt eller annat.
  10. 5
    Det enda jag har läst E att ca 40% av gravida kvinnor går över tiden (inte mer alltså! Ska man tro på alla tanter å deras råd så går aaallaa kvinnor, framför allt förstföderskor, över tiden. Men så e alltså icke fallet) . 2% sannolikhet att föda på utsatt datum (har en jobbar kompis som födde båda sina på exakt datum!) ja å sen resterande föder för tidigt eller annat.
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    bf-födare

    Jag har en kompis som fött båda sina döttrar på bf-datumet.
    Det ska bli kul att se hur det blir för henne denna gång. Hon väntar trean i november
    annasthlm - med triss i pojkar
  12. 6
    bf-födare Jag har en kompis som fött båda sina döttrar på bf-datumet.
    Det ska bli kul att se hur det blir för henne denna gång. Hon väntar trean i november
  13. Vimse bf 6/9
    #7
    Redan kört för mig!
    Eftersom jag redan gått längre än jag gjorde förra gången.
    Bebisen verkar dock gärna vilja komma ut. Den försöker trycka sig ut den naturliga vägen genom att ta spjärn med fötterna mot revbenen och skruva sig nedåt. Tyvärr får den noll hjälp av min tröga kropp och det hela resulterar bara i ilningar i bäckenet.
  14. 7
    Redan kört för mig!
    Eftersom jag redan gått längre än jag gjorde förra gången.
    Bebisen verkar dock gärna vilja komma ut. Den försöker trycka sig ut den naturliga vägen genom att ta spjärn med fötterna mot revbenen och skruva sig nedåt. Tyvärr får den noll hjälp av min tröga kropp och det hela resulterar bara i ilningar i bäckenet.
  15. Vimse bf 6/9
    #8

    Vad härliga ni är!

    Här lägger man i världens tråkigaste inlägg, helt ostrukturerat och dessutom om statistik. Jag räknade med noll svar, men vad händer, inom några minuter har ni svarat flera stycken! Så himla härligt att ni finns, usch vad utråkad jag skulle bli annars.
  16. 8
    Vad härliga ni är! Här lägger man i världens tråkigaste inlägg, helt ostrukturerat och dessutom om statistik. Jag räknade med noll svar, men vad händer, inom några minuter har ni svarat flera stycken! Så himla härligt att ni finns, usch vad utråkad jag skulle bli annars.
  17. Medlem sedan
    Oct 2002
    #9

    Mumma

    låter väl sådärskönt det där...

    Jadu, man kommer nog aldrig få fram en exakt statestik eller uträkning för vi människor är förunderliga.
    Det finns lika många sätt, känslor och olika kroppar som människor i världen...
    Sen ska man väl lägga till hur olika folk upplever saker också *s*

    Oj, vad jag rör om det nu...
    Har redan missat två bussar för att jag sugs tillbaka hit *s*
    Nästa buss ska jag med!
    annasthlm - med triss i pojkar
  18. 9
    Mumma låter väl sådärskönt det där...

    Jadu, man kommer nog aldrig få fram en exakt statestik eller uträkning för vi människor är förunderliga.
    Det finns lika många sätt, känslor och olika kroppar som människor i världen...
    Sen ska man väl lägga till hur olika folk upplever saker också *s*

    Oj, vad jag rör om det nu...
    Har redan missat två bussar för att jag sugs tillbaka hit *s*
    Nästa buss ska jag med!
  19. Vimse bf 6/9
    #10
    Iväg med dig!!!
    Jag ska också iväg, ska bara äta lite lunch först så att jag står mig!
  20. 10
    Iväg med dig!!!
    Jag ska också iväg, ska bara äta lite lunch först så att jag står mig!
  21. Medlem sedan
    Aug 2005
    #11
    Vi hade exakt samma diskussion här hemma i går kväll... Och smabon kom fram till att även om 85% (den siffran jag har hört) föder innom en vecka före eller efter bf -Så på nått sätt... samtidigt som chansen ÖKAR för varje dag som går... så ÖKAR också chansen (risken) för att man hör till de 15% som går ännu längre över tid.... Vet inte helt hur matten går ihop -but hes got a point!
    V
  22. 11
    Vi hade exakt samma diskussion här hemma i går kväll... Och smabon kom fram till att även om 85% (den siffran jag har hört) föder innom en vecka före eller efter bf -Så på nått sätt... samtidigt som chansen ÖKAR för varje dag som går... så ÖKAR också chansen (risken) för att man hör till de 15% som går ännu längre över tid.... Vet inte helt hur matten går ihop -but hes got a point!
    V
  23. Medlem sedan
    Jul 2003
    #12

    Fast...

    jag tycker aldrig att man hör om de där som föder på just +5 eller +8... det brukar antingen vara precis vid bf (+-2 dagar eller så), eller så blir det fulla 42 veckor. Fast det kanske bara är jag som inte lägger det på minnet? Hm, måste nog surfa och se om jag hittar någon statistik någonstans
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  24. 12
    Fast... jag tycker aldrig att man hör om de där som föder på just +5 eller +8... det brukar antingen vara precis vid bf (+-2 dagar eller så), eller så blir det fulla 42 veckor. Fast det kanske bara är jag som inte lägger det på minnet? Hm, måste nog surfa och se om jag hittar någon statistik någonstans
  25. Medlem sedan
    Nov 2004
    #13

    Blä för ilningarna!

    Försökte förklara för min man hur det känns. Kom på att det är lite som att tugga på staniol (om man har amalgamfyllningar). Om man uppförstorar känslan samt förlägger den till bäckenet mellan benen så är det ungefär så (för mig i alla fall).

    Han blev inte sugen på känslan...
  26. 13
    Blä för ilningarna! Försökte förklara för min man hur det känns. Kom på att det är lite som att tugga på staniol (om man har amalgamfyllningar). Om man uppförstorar känslan samt förlägger den till bäckenet mellan benen så är det ungefär så (för mig i alla fall).

    Han blev inte sugen på känslan...
  27. Medlem sedan
    Jul 2003
    #14

    Gillar det där

    "Med varje dag så ökar sannolikheten" Så ska jag börja tänka från och med nu!
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  28. 14
    Gillar det där "Med varje dag så ökar sannolikheten" Så ska jag börja tänka från och med nu!
  29. Medlem sedan
    Jul 2003
    #15

    Jo men visst är det så

    Eftersom procenten av det totala antalet som går fulla 42 veckor är konstant, så ökar ju sannolikheten att man själv hör till den skaran för varje dag man plussar.
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  30. 15
    Jo men visst är det så Eftersom procenten av det totala antalet som går fulla 42 veckor är konstant, så ökar ju sannolikheten att man själv hör till den skaran för varje dag man plussar.
  31. Medlem sedan
    Jul 2003
    #16

    Hittar ingen statistik

    Var inne på socialstyrelsens statistikdatabas (som även scb hänvisar till) men graviditetslängd fanns inte med bland variablerna (man kunde bara få fram hur många graviditeter som var kortare än 33 resp. 37 veckor). Man kanske kan maila dem och fråga? Jag menar, siffrorna finns ju... får se om jag orkar det senare, ska nog sova lite middag nu (var uppe 06 i morse).
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  32. 16
    Hittar ingen statistik Var inne på socialstyrelsens statistikdatabas (som även scb hänvisar till) men graviditetslängd fanns inte med bland variablerna (man kunde bara få fram hur många graviditeter som var kortare än 33 resp. 37 veckor). Man kanske kan maila dem och fråga? Jag menar, siffrorna finns ju... får se om jag orkar det senare, ska nog sova lite middag nu (var uppe 06 i morse).
  33. Medlem sedan
    Sep 2003
    #17

    2%?

    Tycker det låter mysko om bara 2% skulle föda på bf om 85-92% föder mellan +/- 14 dagar. Om man nu antar att det är 85% som gäller, samt antar enhelt och hållet jämn fördelning så blir det 3% varje dag. Nu borde det ju vara någon slag skev normalfördelningskurva med toppen på bf => det borde ju vara _minst_ 5% eller något sådant på bf. Hmmm, mysko att det ska vara så svårt att hitta någon statistik på det där.
  34. 17
    2%? Tycker det låter mysko om bara 2% skulle föda på bf om 85-92% föder mellan +/- 14 dagar. Om man nu antar att det är 85% som gäller, samt antar enhelt och hållet jämn fördelning så blir det 3% varje dag. Nu borde det ju vara någon slag skev normalfördelningskurva med toppen på bf => det borde ju vara _minst_ 5% eller något sådant på bf. Hmmm, mysko att det ska vara så svårt att hitta någon statistik på det där.
  35. Medlem sedan
    Aug 2006
    #18

    jag vet givetvis inte

    Men jag läste detta om 2% i Att vara gravid-tidningen. Att 40% går över tiden e det sagt hos BM. Var hon fått sin statistik vet jag inte.
  36. 18
    jag vet givetvis inte Men jag läste detta om 2% i Att vara gravid-tidningen. Att 40% går över tiden e det sagt hos BM. Var hon fått sin statistik vet jag inte.
  37. Medlem sedan
    Sep 2003
    #19

    Nääe

    Många gissningar och siffror blir det....
    Och i slutändan är det bara statistik och min busunge lär komma när den tycker att det passar, men det är ju svårt att låta bli att spekulera *s*
  38. 19
    Nääe Många gissningar och siffror blir det....
    Och i slutändan är det bara statistik och min busunge lär komma när den tycker att det passar, men det är ju svårt att låta bli att spekulera *s*
  39. Medlem sedan
    Jul 2003
    #20

    Har också läst det

    Tydligen är sannolikheten betydligt högre (dryga 5%) att man föder dagen före eller dagen efter bf. Enligt vad jag läste tror man att det helt enkelt beror på att alla är så fokuserade på den dagen så att själva spänningen hos mamman gör att det inte föds några barn då!
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  40. 20
    Har också läst det Tydligen är sannolikheten betydligt högre (dryga 5%) att man föder dagen före eller dagen efter bf. Enligt vad jag läste tror man att det helt enkelt beror på att alla är så fokuserade på den dagen så att själva spänningen hos mamman gör att det inte föds några barn då!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar