Alvedon i välling?
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Alvedon i välling?

    Grattis först till Wilma och Fru Roxberg. Har en fråga bara. Lennox kräks av flytande alvedon. Kan jag ge det i lite välling? På apoteket sade de att man inte ska göra så, blir det inte samma effekt då eller. Stolpiller klämmer de väl ut med rektalmuskeln om de inte ligger still och är avslappnade och det gör inte ens Lennox när han är sjuk
  2. 1
    Alvedon i välling? Grattis först till Wilma och Fru Roxberg. Har en fråga bara. Lennox kräks av flytande alvedon. Kan jag ge det i lite välling? På apoteket sade de att man inte ska göra så, blir det inte samma effekt då eller. Stolpiller klämmer de väl ut med rektalmuskeln om de inte ligger still och är avslappnade och det gör inte ens Lennox när han är sjuk
  3. Medlem sedan
    Dec 2004
    #2
    Jag har också en sprallig unge och har ändå lyckats peta in stolpiller i rumpan på Ebba :-) Hon fixar inte heller flytande alvedon. Jag vet inte hur det är med att ge det i vällingen, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Tycker stolpiller är så bra för de funkar verkligen snabbt.
  4. 2
    Jag har också en sprallig unge och har ändå lyckats peta in stolpiller i rumpan på Ebba :-) Hon fixar inte heller flytande alvedon. Jag vet inte hur det är med att ge det i vällingen, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Tycker stolpiller är så bra för de funkar verkligen snabbt.
  5. M mTed02&Filip05
    #3
    Lite svamligt men: Är det inte så att Apoteket varnar för att blanda medicin med vanlig "mat" eftersom barnet då kan tappa smaken för tex välling. Kan du inte spruta in det flytande Alvedonet in i kinden med en doserings"spruta" (finns på Apoteket)? Stolpiller brukar funka på nästan alla bara man trycker in det tillräckligt långt (använd handske om du tycker att det är läbbigt) och håller ihop skinkorna en stund. Vad är det för fel på Lennox? Hoppas i alla fall att du får i honom någon medicin snart.
  6. 3
    Lite svamligt men: Är det inte så att Apoteket varnar för att blanda medicin med vanlig "mat" eftersom barnet då kan tappa smaken för tex välling. Kan du inte spruta in det flytande Alvedonet in i kinden med en doserings"spruta" (finns på Apoteket)? Stolpiller brukar funka på nästan alla bara man trycker in det tillräckligt långt (använd handske om du tycker att det är läbbigt) och håller ihop skinkorna en stund. Vad är det för fel på Lennox? Hoppas i alla fall att du får i honom någon medicin snart.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Sällsynt

    Det är ganska ovanligt att barnet trycker ut stolpiller. Alla fyra mina har avskytt/avskyr dem och spjärnar emot allt vad de kan men när man väl lyckats peta in pillren har de stannat där.
    Viktigt är att stoppa dem åt rätt håll. Den trubbiga stora änden är den som ska in först. Det är just att den är spetsig och smalnar av mot slutet som gör att de inte klämmer ut den igen. Sätter man tvärtom med den spetsiga änden först retas muskeln av den trubbiga änden och man får bajsimpulser.
  8. 4
    Sällsynt Det är ganska ovanligt att barnet trycker ut stolpiller. Alla fyra mina har avskytt/avskyr dem och spjärnar emot allt vad de kan men när man väl lyckats peta in pillren har de stannat där.
    Viktigt är att stoppa dem åt rätt håll. Den trubbiga stora änden är den som ska in först. Det är just att den är spetsig och smalnar av mot slutet som gör att de inte klämmer ut den igen. Sätter man tvärtom med den spetsiga änden först retas muskeln av den trubbiga änden och man får bajsimpulser.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5
    Aldrig provat, mina barn har tagit i doseringssked.
  10. 5
    Aldrig provat, mina barn har tagit i doseringssked.
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6

    Stolpiller-tips

    När du fört in (under skrik, bråk och tandagnisslan, jag vet!) stolpillret i rumpan, tryck då försiktigt in pillret mha tex febertermometern! Bara precis så långt så inte ändtarmsmuskeln lyckas trycka ut pillret igen!

    Annars kan du ju prova att byta sort på det flytande. Panodil har tex mycket godare smak än alvedon!
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  12. 6
    Stolpiller-tips När du fört in (under skrik, bråk och tandagnisslan, jag vet!) stolpillret i rumpan, tryck då försiktigt in pillret mha tex febertermometern! Bara precis så långt så inte ändtarmsmuskeln lyckas trycka ut pillret igen!

    Annars kan du ju prova att byta sort på det flytande. Panodil har tex mycket godare smak än alvedon!
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    jag tror - precis som någon annan skrev - att de inte vill att man lägger medicin i vällingen för att du inte ska förstöra vällingsmaken och göra honom till vällingvägrare (vem vet vad mamma har hällt i nästa gång?).

    Tack och lov har båda mina barn tagit sina mediciner utan större protest, men faktum är att stora kille noterade att Alvedon bytt smak "och den andra var godare mamma, varför köper du inte den".
  14. 7
    jag tror - precis som någon annan skrev - att de inte vill att man lägger medicin i vällingen för att du inte ska förstöra vällingsmaken och göra honom till vällingvägrare (vem vet vad mamma har hällt i nästa gång?).

    Tack och lov har båda mina barn tagit sina mediciner utan större protest, men faktum är att stora kille noterade att Alvedon bytt smak "och den andra var godare mamma, varför köper du inte den".
  15. Medlem sedan
    Apr 2005
    #8
    Jag ger alltid wilma suppar! man ska sätta in dom åt "fel håll" alltså med den trubbigaste delen först inte den rundade för då åker de itne ut! och då smälter de fort och går fort ut i blodet och ger värkan snabbt! testa det! wilma kräktes oxå förut utav vanlig alvedon!
    det finns små mini suppar på apoteket för hur många kilon bebisen väger!
    Hoppas det går bra och wilma hälsar tack=)
    KRamkram
  16. 8
    Jag ger alltid wilma suppar! man ska sätta in dom åt "fel håll" alltså med den trubbigaste delen först inte den rundade för då åker de itne ut! och då smälter de fort och går fort ut i blodet och ger värkan snabbt! testa det! wilma kräktes oxå förut utav vanlig alvedon!
    det finns små mini suppar på apoteket för hur många kilon bebisen väger!
    Hoppas det går bra och wilma hälsar tack=)
    KRamkram
  17. Medlem sedan
    Apr 2004
    #9

    "fel håll" är rätt håll

    egentligen . Trubbigaste delen _ska_ in först, då stänger ändtarmmuskeln sig runt den rundare delen och den åker inte ut. Lärde mig det när vi låg på sjukhuset med Nova, så sa sköterskan det. Annars hade jag alltid stoppat in dem tvärtom och trott att jag gjorde rätt.
    Hannah med Aston 031211 och Nova 050901
  18. 9
    "fel håll" är rätt håll egentligen . Trubbigaste delen _ska_ in först, då stänger ändtarmmuskeln sig runt den rundare delen och den åker inte ut. Lärde mig det när vi låg på sjukhuset med Nova, så sa sköterskan det. Annars hade jag alltid stoppat in dem tvärtom och trott att jag gjorde rätt.
  19. Medlem sedan
    Apr 2005
    #10
    Jag har lärt mej det på mitt jobb=) men innan visste jag det inte! står inte på förpackningen!
    MEn alltid lär man sig ju något nytt=)
    RKamkram
  20. 10
    Jag har lärt mej det på mitt jobb=) men innan visste jag det inte! står inte på förpackningen!
    MEn alltid lär man sig ju något nytt=)
    RKamkram
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    jag skulle inte ge i välling av den enkla anledningen att han kanske slutar tycka om välling efter en sådan grej och för mig är välling aldeles för bra för det.. kräks han av den så testa något annat.. panodil finns ju oxå för små barn har jag för mig.. flytande? när min stora pojk var liten ratade han den ena totalt medan den andra gick ner.. testa?
  22. 11
    jag skulle inte ge i välling av den enkla anledningen att han kanske slutar tycka om välling efter en sådan grej och för mig är välling aldeles för bra för det.. kräks han av den så testa något annat.. panodil finns ju oxå för små barn har jag för mig.. flytande? när min stora pojk var liten ratade han den ena totalt medan den andra gick ner.. testa?
  23. Medlem sedan
    Dec 2005
    #12
    Det där har jag hört någonstans men inte sett det på förpackningen och heller ingen läkare jag sett har gjort så så jag har trott jag hört fel. Men då stämmer det alltså? Jag tycker nog det ser ONT ut med den trubbiga först...men jag kör inte så utan med spetsen... och det går så bra så!
  24. 12
    Det där har jag hört någonstans men inte sett det på förpackningen och heller ingen läkare jag sett har gjort så så jag har trott jag hört fel. Men då stämmer det alltså? Jag tycker nog det ser ONT ut med den trubbiga först...men jag kör inte så utan med spetsen... och det går så bra så!

Liknande trådar

  1. Välling eller inte välling?
    By Sarizz in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 21:44
  2. Alvedon
    By Zalander in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 12:34
  3. Alvedon
    By Norrländskan in forum _0607 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 20:32
  4. Alvedon
    By milu in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 17:27
  5. Alvedon?
    By Bea Bom m2. +bf10/2 in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 18:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar