Fjättring...
Ryggmärgsbråck
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #1

    Fjättring...

    Läkarna misstänker att Olea fått fjättring.... Vet inte så mycket om det.
    Är det någon som har några erfarenheter?

    // Carolina
  2. 1
    Fjättring... Läkarna misstänker att Olea fått fjättring.... Vet inte så mycket om det.
    Är det någon som har några erfarenheter?

    // Carolina
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2
    Hej!! Är inte det när skallbenen växt ihop lite,,allså att huvutet inte växer som det ska? Är lite osäker.

    Kram Lotta
  4. 2
    Hej!! Är inte det när skallbenen växt ihop lite,,allså att huvutet inte växer som det ska? Är lite osäker.

    Kram Lotta
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    har det inte något och göra med ryggraden..
  6. 3
    har det inte något och göra med ryggraden..
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4
    Det har med benhinnorna att göra. De har växt fast, är den förklaringen jag fått.
    Men sen vet jag inte mycket mer....
  8. 4
    Det har med benhinnorna att göra. De har växt fast, är den förklaringen jag fått.
    Men sen vet jag inte mycket mer....
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5

    Menar du tjudrad märg?

    Tror att det är det du är ute efter? Mycket vanligt att nervtrådarna som ligger i en slags sträng/påse inuti ryggraden fastnar nere i ryggslutet där bråcket sitter. Det kan visa sig som spända fotleder bl.annat och ofta ökar inkontinensen. Dottern är op. för det två gånger nu, man kan alltså råka ut för det flera ggr. Har hört att det ska finnas ett nytt sätt att operera på nu som ska minska risken för att det fastnar igen. Kallas både tjudrad och fjättrad märg.
  10. 5
    Menar du tjudrad märg? Tror att det är det du är ute efter? Mycket vanligt att nervtrådarna som ligger i en slags sträng/påse inuti ryggraden fastnar nere i ryggslutet där bråcket sitter. Det kan visa sig som spända fotleder bl.annat och ofta ökar inkontinensen. Dottern är op. för det två gånger nu, man kan alltså råka ut för det flera ggr. Har hört att det ska finnas ett nytt sätt att operera på nu som ska minska risken för att det fastnar igen. Kallas både tjudrad och fjättrad märg.
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6
    Är det inte så att risken är större ju mindre rörlighet man har?Tycker mig ana ett samband där,helt ovetenskapligt.Dottern har inte vissat några tecken på det,än.Däremot har hon fått botox i båda underbenen.
    Men som sagt,det verkar inte ovanligt alls.Hållet med vittosvart i vad hon skriver.De sa till mig att fötter som domnar bort kan vara ett tecken.Vil minnas att det kunde påverka längden negativt,att barnen växte mindre/sämre vid fjudrad/fjättrad rygg.Men det gör även den förtidiga puberteten,glöm inte det
  12. 6
    Är det inte så att risken är större ju mindre rörlighet man har?Tycker mig ana ett samband där,helt ovetenskapligt.Dottern har inte vissat några tecken på det,än.Däremot har hon fått botox i båda underbenen.
    Men som sagt,det verkar inte ovanligt alls.Hållet med vittosvart i vad hon skriver.De sa till mig att fötter som domnar bort kan vara ett tecken.Vil minnas att det kunde påverka längden negativt,att barnen växte mindre/sämre vid fjudrad/fjättrad rygg.Men det gör även den förtidiga puberteten,glöm inte det
  13. Medlem sedan
    Feb 2002
    #7
    jo det har det,,är det förresten inte när ärret i från bråcket växer in i ryggmärgen?
  14. 7
    jo det har det,,är det förresten inte när ärret i från bråcket växer in i ryggmärgen?
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Tråkigt att höra att de tror det :-(
    Vad är det för tecken som tyder på det då? Och hur kan de avgöra om det verkligen handlar om det?

    Kram och lycka till
  16. 8
    Tråkigt att höra att de tror det :-(
    Vad är det för tecken som tyder på det då? Och hur kan de avgöra om det verkligen handlar om det?

    Kram och lycka till
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9
    Oleas högra fot har blivit mindre rörlig tycker dom... Ska till AL imorgon. Man kan röntga för att se det. Plus att de kollar blåsan oxå.
  18. 9
    Oleas högra fot har blivit mindre rörlig tycker dom... Ska till AL imorgon. Man kan röntga för att se det. Plus att de kollar blåsan oxå.
  19. lilltjejan
    #10
    Hej! Hoppas att det inte gör något om jag hoppar in med en liten fråga. Satt och läste ditt inlägg och fick se att din dotter har fått botox i underbenen, varför får man det? mvh.
  20. 10
    Hej! Hoppas att det inte gör något om jag hoppar in med en liten fråga. Satt och läste ditt inlägg och fick se att din dotter har fått botox i underbenen, varför får man det? mvh.
  21. Medlem sedan
    Jul 2006
    #11

    botox

    Hej, svarar bara för hur det är i min dotters fall. Det diskuteras att hon ska få botox i vadmusklerna för att de tfinns så mycket spasticitet där som gör att foten jobbas neråt hela tiden så hälsenorna blir korta och stela. Någon mer med samma problem?
  22. 11
    botox Hej, svarar bara för hur det är i min dotters fall. Det diskuteras att hon ska få botox i vadmusklerna för att de tfinns så mycket spasticitet där som gör att foten jobbas neråt hela tiden så hälsenorna blir korta och stela. Någon mer med samma problem?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar