Fler som inte pratar?
_0412 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2000
    #1

    Fler som inte pratar?

    Hej!

    Vigor har alltid varit pratsam, men det är inget man förstår. Hans första ord kom rätt tidigt (mamma och pappa) men de verkar han ha glömt bort nu. Han förstår allt vi säger, men säger själv knappt något som är förståeligt. Han pekar och säger "den". Sen säger han "kakka" vilket betyder anka/fågel och sen kan han härma en del djur och bilar. Enligt tandläkaren så har han ett väldigt spänt/kraftigt läppband och jag har läst om att det kan försvåra talet eftersom det hindrar läpprörelserna. Känns som om alla andra 1½-åringar och tvååringar i vår omgivning pratar i långa meningar medan Vigor bara säger "den" och "kakka". Inte ens mamma och pappa säger han längre...

    Så finns det fler som inte pratar så mycket ännu?
    **Pojke 0411** **Pojke 0512** och **Flicka 0808**

    Blogg: http://livat-med-tre.blogspot.com/
  2. 1
    Fler som inte pratar? Hej!

    Vigor har alltid varit pratsam, men det är inget man förstår. Hans första ord kom rätt tidigt (mamma och pappa) men de verkar han ha glömt bort nu. Han förstår allt vi säger, men säger själv knappt något som är förståeligt. Han pekar och säger "den". Sen säger han "kakka" vilket betyder anka/fågel och sen kan han härma en del djur och bilar. Enligt tandläkaren så har han ett väldigt spänt/kraftigt läppband och jag har läst om att det kan försvåra talet eftersom det hindrar läpprörelserna. Känns som om alla andra 1½-åringar och tvååringar i vår omgivning pratar i långa meningar medan Vigor bara säger "den" och "kakka". Inte ens mamma och pappa säger han längre...

    Så finns det fler som inte pratar så mycket ännu?
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2

    Nääää

    Trodde väl snarare att det var ganska vanligt att dom inte säger så mycket än!? Iza säger ju iofs mamma och pappa, hon härmade oss igår och sa sked ("see") och har väl nån gång sagt Genso ("sessoo") som är vår hund och hon säger tack ("gack") och där ("dä") och nam nam. Men oftast säger hon mmm när det handlar om saker som är ätbara...hon kan gå och peka på vinbären och säga: "dä, mmm" då vet man att det är nåt hon vet att man kan äta!

    Men mer säger hon inte än, kommer väl, tror inte Alex snackade mer vid 1½ heller.
  4. 2
    Nääää Trodde väl snarare att det var ganska vanligt att dom inte säger så mycket än!? Iza säger ju iofs mamma och pappa, hon härmade oss igår och sa sked ("see") och har väl nån gång sagt Genso ("sessoo") som är vår hund och hon säger tack ("gack") och där ("dä") och nam nam. Men oftast säger hon mmm när det handlar om saker som är ätbara...hon kan gå och peka på vinbären och säga: "dä, mmm" då vet man att det är nåt hon vet att man kan äta!

    Men mer säger hon inte än, kommer väl, tror inte Alex snackade mer vid 1½ heller.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3

    Säger lite

    men inte alls så mycket som storasyster vid samma ålder. Hon pratade och pratade så man nästan tappade öronen. Inte riktiga ord, men babbel när hon lekte. När hon började på dagis frågade de andra barnen vilket språk hon pratade ; ) Efter ett tag på dagis så började hon prata mer och mer riktiga ord för att nu babbla så man tappar öronen men att man förstår vad hon säger : )

    Kusinen (också kille) började inte prata förrän han var 2½ år. Innan dess sa han bara jakande eller nekande ljud är jag träffade honom. En kompis till Jonatan som är 3 månader yngre pratar i tvåordsmeningar redan. Det kan vara så olika.

    Jag vet att Jonatan kan många ord, men populärast är sådana som låter som pappa, typ napp, haklapp, trappa, klappa mm Man förstår av situationen vad han menar ; ) Josefin kallar han för de-dde eller något när han vill att hon ska komma.

    Grannen sa att deras dotter nästan slutade prata ett tag innan orden kom på riktigt. Kanske samlar han ord för att snart prata mer
  6. 3
    Säger lite men inte alls så mycket som storasyster vid samma ålder. Hon pratade och pratade så man nästan tappade öronen. Inte riktiga ord, men babbel när hon lekte. När hon började på dagis frågade de andra barnen vilket språk hon pratade ; ) Efter ett tag på dagis så började hon prata mer och mer riktiga ord för att nu babbla så man tappar öronen men att man förstår vad hon säger : )

    Kusinen (också kille) började inte prata förrän han var 2½ år. Innan dess sa han bara jakande eller nekande ljud är jag träffade honom. En kompis till Jonatan som är 3 månader yngre pratar i tvåordsmeningar redan. Det kan vara så olika.

    Jag vet att Jonatan kan många ord, men populärast är sådana som låter som pappa, typ napp, haklapp, trappa, klappa mm Man förstår av situationen vad han menar ; ) Josefin kallar han för de-dde eller något när han vill att hon ska komma.

    Grannen sa att deras dotter nästan slutade prata ett tag innan orden kom på riktigt. Kanske samlar han ord för att snart prata mer
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Lukas pratar :)

    Under sommaren har Lukas tal formligen exploderat.

    Han skolades in på dagis i början av maj och då sa han enstaka ord som mamma, pappa, äta, sova, bada, blöja osv. Sen över sommaren så har det lossnat för honom så nu babblar han som bara den, mycket 2-ords-meningar ord men även enstaka 3-ords-meningar. Mycket förstår man men det är även en massa bladder...

    När han började dagis igen efter 7 veckors ledighet tyckte de att han blivit jätteduktig på att tala och sa att han babblade mer än de andra jämnåriga *stolt* Jag veeeet att man inte ska jämföra men mammahjärtat slår så stolt juh...

    Nu säger han inte bara " Näe " till allt man frågar utan sen en vecka tillbaka säger han även " Jaaaa " till mycket - men det blir oftare ett Näe än ett Jaaa.

    Roligt är det med hans tal så ibland skrattar vi så himla gott...!
    Blomman ~ storstadstjej och mamma~
  8. 4
    Lukas pratar :) Under sommaren har Lukas tal formligen exploderat.

    Han skolades in på dagis i början av maj och då sa han enstaka ord som mamma, pappa, äta, sova, bada, blöja osv. Sen över sommaren så har det lossnat för honom så nu babblar han som bara den, mycket 2-ords-meningar ord men även enstaka 3-ords-meningar. Mycket förstår man men det är även en massa bladder...

    När han började dagis igen efter 7 veckors ledighet tyckte de att han blivit jätteduktig på att tala och sa att han babblade mer än de andra jämnåriga *stolt* Jag veeeet att man inte ska jämföra men mammahjärtat slår så stolt juh...

    Nu säger han inte bara " Näe " till allt man frågar utan sen en vecka tillbaka säger han även " Jaaaa " till mycket - men det blir oftare ett Näe än ett Jaaa.

    Roligt är det med hans tal så ibland skrattar vi så himla gott...!
  9. Malin med V o V
    #5

    Vide pratar inte heller så mycket

    Han har börjat lite lite på sistone, sen han började dagis igen efter sommaren egentligen. när vi var på 1½ årskontrollen kunde han inte säga 8-10 ord, som man "ska" kunna, men nu kanske han kan det... Mamma, Pappa, Nanna, (Vanja), där, ela/alla(nalle)kakka(kaka, macka, tack tack)... Ja det är de orden han kan just nu. Han går ju dessutom inte ordentligt än heller, så det ska bli kul att sev ad han blir bra på
  10. 5
    Vide pratar inte heller så mycket Han har börjat lite lite på sistone, sen han började dagis igen efter sommaren egentligen. när vi var på 1½ årskontrollen kunde han inte säga 8-10 ord, som man "ska" kunna, men nu kanske han kan det... Mamma, Pappa, Nanna, (Vanja), där, ela/alla(nalle)kakka(kaka, macka, tack tack)... Ja det är de orden han kan just nu. Han går ju dessutom inte ordentligt än heller, så det ska bli kul att sev ad han blir bra på
  11. Medlem sedan
    Apr 2001
    #6
    Elliot hade länge ett *ytterst* begränsat utbud av ord. Mamma, tutte, där. Under sommaren utvecklade han ett sanslöst intresse för allt som rullar så med lite fantasi kan man lista ut att bia=bilar, Ykke=cykel, bosch måste vara buss osv.

    Vi kollar mycket i pekböcker och det är inte alltid de saker man tror att han tittar på som han registrerar. helt plötsligt började han peka på klockan och säga det. Han är omåttligt förtjust i sina pekböcker och drara fram dem flera gånger om dagen så det är väl innötning som hjälpt till tror jag. Själv har jag sagt å vad är det? gris, just det och hur låter grisen så många gånger att jag snart drömmer om böckerna hahaha

    Har ni varit på biblioteket? De brukar ha rätt många pekböcker, kanske han hittar någon som blir en härligt tjatig favorit
  12. 6
    Elliot hade länge ett *ytterst* begränsat utbud av ord. Mamma, tutte, där. Under sommaren utvecklade han ett sanslöst intresse för allt som rullar så med lite fantasi kan man lista ut att bia=bilar, Ykke=cykel, bosch måste vara buss osv.

    Vi kollar mycket i pekböcker och det är inte alltid de saker man tror att han tittar på som han registrerar. helt plötsligt började han peka på klockan och säga det. Han är omåttligt förtjust i sina pekböcker och drara fram dem flera gånger om dagen så det är väl innötning som hjälpt till tror jag. Själv har jag sagt å vad är det? gris, just det och hur låter grisen så många gånger att jag snart drömmer om böckerna hahaha

    Har ni varit på biblioteket? De brukar ha rätt många pekböcker, kanske han hittar någon som blir en härligt tjatig favorit
  13. Medlem sedan
    Dec 2002
    #7
    Logopeden lugnar: hur det talade språket är vid 18 månaders ålder säger ingenting om hur bra barnet kommer tala när det är tre. Om han förstår bra, vill kommunicera och pratar något med egna ljud eller ord, behöver du inte oroa sig. Elvira har också kort läppband och säger därför t ex "nat" istf "mat" (M är ett läppljud) Du kanske får vänta ett tag på att det lossnar för Vigor men än så länge tycker jag INTE du ska oroa dig! Fråga om du undrar något!
  14. 7
    Logopeden lugnar: hur det talade språket är vid 18 månaders ålder säger ingenting om hur bra barnet kommer tala när det är tre. Om han förstår bra, vill kommunicera och pratar något med egna ljud eller ord, behöver du inte oroa sig. Elvira har också kort läppband och säger därför t ex "nat" istf "mat" (M är ett läppljud) Du kanske får vänta ett tag på att det lossnar för Vigor men än så länge tycker jag INTE du ska oroa dig! Fråga om du undrar något!
  15. Medlem sedan
    Mar 2000
    #8
    Tack för alla era svar! Nu känner jag mig lite lugnad och vilken tur jag har att det finns en logoped här!
    När han väl börjar prata förståeligt så lär vi bli söndersnackade så mycket som han pratar obegripligt nu.
  16. 8
    Tack för alla era svar! Nu känner jag mig lite lugnad och vilken tur jag har att det finns en logoped här!
    När han väl börjar prata förståeligt så lär vi bli söndersnackade så mycket som han pratar obegripligt nu.

Liknande trådar

  1. Fler som inte pratar?
    By Vill in forum _0809 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 20:20
  2. Är det fler som inte pratar
    By malcom in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 03:41
  3. Är det fler som inte pratar
    By malcom in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 19:04
  4. Är det fler som inte pratar?
    By undrar lite in forum _0406 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 09:09
  5. Fler som inte pratar?
    By *Lottiz* in forum _0406 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 09:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar