Novis, förskola...
_0512 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 1999
    #1

    Novis, förskola...

    Håller på o kollar på det här med förskola.
    Här i vår kommun var man ju tvungen att sätta barnen i kö direkt på 3 månadersdagen (ändå finns inga garantier fö ratt man får något av sina 5 valda alternativ).

    Alternativ 1: köplats 105
    2: köplats 51
    3: köplats 122

    o så fortsätter det...hopplöst! Att Alva skulle ha en plats till våren känns orealistiskt. Funderar därför nu på andra lösningar.
    Men så kom jag att tänka på att jag inte ens vet vad det kostar med dagis? Hur mycket betalar man per månad?
  2. 1
    Novis, förskola... Håller på o kollar på det här med förskola.
    Här i vår kommun var man ju tvungen att sätta barnen i kö direkt på 3 månadersdagen (ändå finns inga garantier fö ratt man får något av sina 5 valda alternativ).

    Alternativ 1: köplats 105
    2: köplats 51
    3: köplats 122

    o så fortsätter det...hopplöst! Att Alva skulle ha en plats till våren känns orealistiskt. Funderar därför nu på andra lösningar.
    Men så kom jag att tänka på att jag inte ens vet vad det kostar med dagis? Hur mycket betalar man per månad?
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2
    har ni maxtaxa så är den 3% av inkomsten eller max 1260kr i månaden.
    så det är rätt billigt med dagis.
    Usch ahr också panik för hösten. Får nog iof dagis men vill inte ha så långa dagar och jag har inget jobb och min man är icke behjälplig med hämtningar och lämningar....
    En annan historia. Iaf lite svar
  4. 2
    har ni maxtaxa så är den 3% av inkomsten eller max 1260kr i månaden.
    så det är rätt billigt med dagis.
    Usch ahr också panik för hösten. Får nog iof dagis men vill inte ha så långa dagar och jag har inget jobb och min man är icke behjälplig med hämtningar och lämningar....
    En annan historia. Iaf lite svar
  5. Medlem sedan
    Jan 1999
    #3

    Som här då

    För långa dagar på jobbet o en maken man inte alltid kan lite på pga möten o viktiga resor...
    Förhoppningen är iallafall att han ska kunna lämna på mornarna o att jag kan jobba 80% på kontoret o lite hemma så att vi kommer ner i tid.

    Max 1200 kr låter ju toppen! Det är verkligen billigt! Omman nu får en plats vill säga:-)
  6. 3
    Som här då För långa dagar på jobbet o en maken man inte alltid kan lite på pga möten o viktiga resor...
    Förhoppningen är iallafall att han ska kunna lämna på mornarna o att jag kan jobba 80% på kontoret o lite hemma så att vi kommer ner i tid.

    Max 1200 kr låter ju toppen! Det är verkligen billigt! Omman nu får en plats vill säga:-)
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    Jag måste betala 3605 kronor för två barn när jag återvänder till arbetslivet (maxtaxa). För ett barn är maxtaxan 1897 kronor.
    Det äter ju en del av lönen, om man säger så.. Men vi har å andra sidan inte lika lnga köer så jag ska inte klaga...
  8. 4
    Jag måste betala 3605 kronor för två barn när jag återvänder till arbetslivet (maxtaxa). För ett barn är maxtaxan 1897 kronor.
    Det äter ju en del av lönen, om man säger så.. Men vi har å andra sidan inte lika lnga köer så jag ska inte klaga...
  9. Medlem sedan
    Dec 1998
    #5
    Vi har maxtaxa o 3%. August har preliminärt kommit in från 1/6!
  10. 5
    Vi har maxtaxa o 3%. August har preliminärt kommit in från 1/6!
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    På vårt föräldrakoop är kostnaden max 500:- i normala fall. Nu under hösten är det höjt till 700;- per månad...
    Men så är det som sagt ett föräldrakoop oxå, där det är vi föräldrar som sköter saker....
  12. 6
    På vårt föräldrakoop är kostnaden max 500:- i normala fall. Nu under hösten är det höjt till 700;- per månad...
    Men så är det som sagt ett föräldrakoop oxå, där det är vi föräldrar som sköter saker....
  13. Medlem sedan
    Jan 1999
    #7

    Men..

    Så vadå, 1900 kr + 3% på er inkomst eller? Är det om man tjänar över något visst tak?
  14. 7
    Men.. Så vadå, 1900 kr + 3% på er inkomst eller? Är det om man tjänar över något visst tak?
  15. Medlem sedan
    Apr 2004
    #8
    1260 pix här i Solna på privat dagis. Har du undersökt möjligheter till privata dagis i din kommun? Går man in på sin kommuns hemsida så kan man få fram alla alternativ, inte bara kommunala. Priviata dagis har ju egna köer och egna små blanketter att fylla i. FÖräldrakooperativ tex är fristående och har sin egen antagning, ofta via intervju för att kolla om man "platsar" i gänget, så där finns det kanske fler möjligheter att hitta en plats?

    Annars ska man inte ta för hårt på det där med köplats - alla föräldrar anmäler ju sina barn till alla dagis, för att vara säkra på att få en plats. Sedan tackar man ja till en plats utan att för den sakens skull komma ihåg att tacka nej till de andra de också står i kö till...

    Det kommer säkert att lösa sig, ska du se!
  16. 8
    1260 pix här i Solna på privat dagis. Har du undersökt möjligheter till privata dagis i din kommun? Går man in på sin kommuns hemsida så kan man få fram alla alternativ, inte bara kommunala. Priviata dagis har ju egna köer och egna små blanketter att fylla i. FÖräldrakooperativ tex är fristående och har sin egen antagning, ofta via intervju för att kolla om man "platsar" i gänget, så där finns det kanske fler möjligheter att hitta en plats?

    Annars ska man inte ta för hårt på det där med köplats - alla föräldrar anmäler ju sina barn till alla dagis, för att vara säkra på att få en plats. Sedan tackar man ja till en plats utan att för den sakens skull komma ihåg att tacka nej till de andra de också står i kö till...

    Det kommer säkert att lösa sig, ska du se!
  17. Medlem sedan
    Dec 1998
    #9
    Nä sorry Maxtaxan ÄR 3 %!

    och ja det är ett tag. Vet inte om det ligger på ett basbelopp (inkomstbasbelopp)?? Jag vet bara att vi är över taket o har max.
  18. 9
    Nä sorry Maxtaxan ÄR 3 %!

    och ja det är ett tag. Vet inte om det ligger på ett basbelopp (inkomstbasbelopp)?? Jag vet bara att vi är över taket o har max.
  19. Medlem sedan
    Jan 1999
    #10

    Okej

    Så 3% på våra sammanlagda inkomster/år? aha....då blir det kanske lite mer än 1900? Fast jag har fattat det som att man max betalar 1900 kr?
  20. 10
    Okej Så 3% på våra sammanlagda inkomster/år? aha....då blir det kanske lite mer än 1900? Fast jag har fattat det som att man max betalar 1900 kr?
  21. Medlem sedan
    Dec 1998
    #11
    Nämen det finns ett tak alltså, vilket jag inte kan exakt men ex att lönetaket är 45000 kr/mån så blir det 3% på det och aldrig mer! (tack o lov...)
  22. 11
    Nämen det finns ett tak alltså, vilket jag inte kan exakt men ex att lönetaket är 45000 kr/mån så blir det 3% på det och aldrig mer! (tack o lov...)
  23. Medlem sedan
    Jan 1999
    #12

    Aha

    Okej, då är jag med!
  24. 12
    Aha Okej, då är jag med!
  25. Medlem sedan
    Jan 1999
    #13

    Alltså

    Nu har jag antagligen lite för mycket snor i hjärnan..men du menar alltså först maxtaket = 1900 kr + 3% av max 45000 (om man tjänar 45000 eller över)? SÅ i vårt fall skulle det bli 1900 + 1350 = 3250 kr/månad?
  26. 13
    Alltså Nu har jag antagligen lite för mycket snor i hjärnan..men du menar alltså först maxtaket = 1900 kr + 3% av max 45000 (om man tjänar 45000 eller över)? SÅ i vårt fall skulle det bli 1900 + 1350 = 3250 kr/månad?
  27. Medlem sedan
    Dec 1998
    #14
    Massor med snor måste du ha för NEJ så menar jag inte! =O)

    Det är 3%, på max 45000 kr/mån i lön...dvs 1350 kr/mån i vår kommun.

    Nada mas, bara så!
  28. 14
    Massor med snor måste du ha för NEJ så menar jag inte! =O)

    Det är 3%, på max 45000 kr/mån i lön...dvs 1350 kr/mån i vår kommun.

    Nada mas, bara så!

Liknande trådar

  1. dagis/förskola allmän förskola
    By galanta in forum Barn som yrke
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 19:43
  2. Pop-novis...;)
    By Lerica in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 06:15
  3. Aff-novis som jag är...
    By Nugga in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 07:53
  4. Novis på att åka tåg..
    By myskoxen in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-06, 12:17
  5. Novis!
    By Ella-pojkmamman in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 15:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar